Laiteohjelmistoversio 1.4.0 sisältää seuraavat korjaukset ja parannukset:
1. HDMI-liitännän kautta voidaan tallentaa ATOMOS Ninja V+ -tallentimella* 8K-, 30p- ja 10-bittistä videosignaalia ProRes RAW -muodossa.
*Jos sinulla on kysyttävää ATOMOS-tuotteista, ota yhteys suoraan ATOMOSiin.
*Huomaa, että tallennin voi kuumentua.
2. Videotallennus onnistuu CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S- ja CN-E70-200mm T4.4 L IS KAS S EF -objektiiveilla.
*Stillkuvaus on mahdollista, mutta suorituskykyä ei voida taata.
*Videokuvaus pystyasennossa on mahdollista, mutta suorituskykyä ei voida taata.
*Jatkuva zoomaus edellyttää ulkoista virtalähdettä. Jos ulkoista virtalähdettä ei ole, automaattitarkennus on käytössä vain, kun jatkuva zoomaus ei ole käytössä.
3. Lisätty samanaikainen videotallennus kortille 1 ja kortille 2, mutta RAW- ja RAW (Light) -videoita ei voi tallentaa samanaikaisesti kortille 1 ja kortille 2.
4. Lisätty CFexpress 2.0 -määritykseen perustuva VPG 400 (Video Performance Guarantee Profile) -tuki.
5. Parantaa toiminnan vakautta käytettäessä RF400mm F2.8 L IS USM- ja RF600mm F4 L IS USM -objektiiveja.
6. Korjaa ongelman, jossa HDMI-liitäntää käytettäessä kameran näyttö sammuu ja HDMI-liitännän kautta näkyy seeprakuvio.
7. Korjaa ongelman, jossa kuvanvakauksen vaikutusta ei saavuteta heti kuvaamisen aloittamisen jälkeen.
Laiteohjelmistoversio 1.4.0 on tarkoitettu kameroille, joissa on laiteohjelmistoversio 1.3.1. tai vanhempi versio. Jos kameran laiteohjelmistoversio on 1.4.0, laiteohjelmistoa ei tarvitse päivittää.
Huomautuksia
Käyttöopas on päivitetty näiltä osin. Lataa uusin laiteohjelmisto ja käyttöopas. Ne voi ladata Canonin virallisesta sivustosta.
Canon EOS R5
-
Re: Canon EOS R5 firmware 1.4.0
Uusi R5 firmis tullut saataville. Muutaman kuvan testillä IBIS-bugi on korjattu.
-
-
Re: Canon EOS R5
Nyt ku on lainassa tää kamera ni onhan tämäkin pirun mukava. Jos en nyt ihan puusilmä ole, niin EVF ja näyttö lienee tarkempia. Aika rajatut on videoiden valinnat sd kortille. En nyt täksi aikaa halua alkaa uusia kortteja/lukijoita ostamaan. Kitkutellaan tolla tää läpi. Hirveä säästäminen kun C70:een meneillään. Mut sit yks iso, iso, iso juttu minkä olen kironnut R6:ssa; kolme custom paikkaa (C1-C3) videopuolella. Toi säästäis aikaa niin perhanasti.
On tää kaiken kaikkiaan vakuuttava kamera tämäkin. Yllättävän erilainen tuntuma kouraan vaikka aika pitkälti sama runko onkin.
On tää kaiken kaikkiaan vakuuttava kamera tämäkin. Yllättävän erilainen tuntuma kouraan vaikka aika pitkälti sama runko onkin.
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
-
- Viesti:
Oikeat huomiot. R5 näyttö on vähän isompi ja tarkempi sekä etsin tarkempi.nsamppa kirjoitti: ↑Syys 01, 2021 22 : 39 Nyt ku on lainassa tää kamera ni onhan tämäkin pirun mukava. Jos en nyt ihan puusilmä ole, niin EVF ja näyttö lienee tarkempia. Aika rajatut on videoiden valinnat sd kortille. En nyt täksi aikaa halua alkaa uusia kortteja/lukijoita ostamaan. Kitkutellaan tolla tää läpi. Hirveä säästäminen kun C70:een meneillään. Mut sit yks iso, iso, iso juttu minkä olen kironnut R6:ssa; kolme custom paikkaa (C1-C3) videopuolella. Toi säästäis aikaa niin perhanasti.
-
Mitähän toi lause tarkoittaa? R5 taitaa kuitenkin tarjota usseemman vaihtoehdon kuin R6 (ainakin all-i ja ipb), mut muuten on samat resot ja samat kuvanopeudet (ja samat clogit). Rajoitukset koskevat kait vain niitä formaatteja, joissa dataa liikkuu enempi eli sd-kortti ei vaan jaksa syödä sitä riittävää tahtia. Mie tosin en ole mikään oikia videokuvaaja vaan teen sitä vain stillien lomassa, mut ainakaan ite en ole huomannut et R6/R5-rinnakkaiskäytössä R5 olis se noista mikä rajoittais valitun videoformaatin (jos siis haluaa kumpaisellakin samaa tuottaa).
Tää uusin firmis on mun kokemuksen mukaan vieny kameran taas pykälän huonommaksi eli aiemmin pystyin melko reaaliajassa siirtymään videosta stilliin ja takaisin (punainen nappi video custom 3) - nyt välillä video ei lähdekään käyntiin syystä tai toisesta (siis se etu joka oli R5:lla R6:een nähden). En tiiä on taas yksi korttiongelma - ainakin canon rumorssilla on raportoitu joitakin cfexpress-kortteja, jotka takkuaa uusimmalla firmiksellä.
-
Minun R5 :ssa ei tullut tuon kaltaisia haittavaikutuksia 1.4 firmiksestä.ttuplai kirjoitti: ↑Syys 03, 2021 5 : 31Tää uusin firmis on mun kokemuksen mukaan vieny kameran taas pykälän huonommaksi eli aiemmin pystyin melko reaaliajassa siirtymään videosta stilliin ja takaisin (punainen nappi video custom 3) - nyt välillä video ei lähdekään käyntiin syystä tai toisesta (siis se etu joka oli R5:lla R6:een nähden). En tiiä on taas yksi korttiongelma - ainakin canon rumorssilla on raportoitu joitakin cfexpress-kortteja, jotka takkuaa uusimmalla firmiksellä.
Mutta ongelman kuvaus on kyllä hyvin tuttu, olin jo kiikuttamassa muistikorttia takuuvaihtoon, kun tuntui siltä että kameraa jähmettyi pitkäksi aikaa sen jälkeen kun oli ottanut pienenkin pätkän sarjatulella, tai oikein nopeasti useamman yksittäiskuvia. Ajattelin että palautetaan kamera tehdasasetuksiin, ja kas, ongelma hävisi. Pienen tutkinnan jälkeen selvisi että syynä hidastelun oli se että olin laittanut asetuksen Menu -> Kameran kuva -> 3 -> Obj. Vääristymien korjaus -> Digit. Objekt. Optimoija -> valikosta asetukseksi Voimakas. Toi Voimakas asetus tahmaa kameran, sillä se prosessoi yhtä kuvaa ainakin sekunnin, ja kun puskurissa on vaikka 100 kuvaa niin siinä odotellessa jo rauhallisempikin mies alkaa miettimään että onko kaikki kunnossa, varsinkin jos ei tiedä miksi kamera tahmaa. Toi asetus todella kannattaa tarkistaa, jos tuntuu että kamera hidastelee.
-
En kyl kovin syvällisesti ehtinyt perehtymään, mut pikaisella räpläilyllä löytänyt kuin 4K25p:n. All-I ja ipb on mulle vähän irrelevantteja. Lähes varmasti tulen kuitenkin kuvaamaan ipb:llä kun mun kuvaukset on lähinnä puhuvaa päätä tai ihmistä tekemässä töitä. Siinä ei ole pakkauksen kanssa tullut ongelmia. Sen sijaan R6:een verrattuna puuttuu 4K50p ja fullhd kokonaan (25, 50 ja 100). Ei nyt mitään niin suuria ongelmia mihin homma kaatuis, mut hirvittää noinkohan kuumenee 4K25p:n kanssa.
Showreel:
-
Oliskohan niin, et sulla on 4k HQ päällä? Sen kanssa taitaa noi muut olla disabloitu, mut niin on myös cf-expressillä. Ainoa moodi, joka ei kuumene on toi LQ 4k25p - muiden kanssa R5 on aika samalla viivalla R6:n kanssa tai ainakaan ite en osaa sanoa, et kumpi näistä käytännössä ekana valittaa ylikuumenemisesta. Toki jos pitää olla parasta laatua niin sit pitää. Ei muuta kuin työn iloa vaikka välillä näiden värkkien kanssa ilo saattaakin olla vähän koetuksella - onneksi vaimo tarjoaa olkapään.nsamppa kirjoitti: ↑Syys 03, 2021 9 : 29En kyl kovin syvällisesti ehtinyt perehtymään, mut pikaisella räpläilyllä löytänyt kuin 4K25p:n. All-I ja ipb on mulle vähän irrelevantteja. Lähes varmasti tulen kuitenkin kuvaamaan ipb:llä kun mun kuvaukset on lähinnä puhuvaa päätä tai ihmistä tekemässä töitä. Siinä ei ole pakkauksen kanssa tullut ongelmia. Sen sijaan R6:een verrattuna puuttuu 4K50p ja fullhd kokonaan (25, 50 ja 100). Ei nyt mitään niin suuria ongelmia mihin homma kaatuis, mut hirvittää noinkohan kuumenee 4K25p:n kanssa.
-
Ei oo tosta kii, mut tarkistin kuiteski ja kiitti avusta, vaikka ei tällä kertaa osunu. Taisin ton disabloida kokonaan heti lähdössä - mä, kun en pääsääntöisesti anna kameran korjata mitään (no videolla tilanne on vähän toinen). Ja aina olla, et kyse on vaan psykosomaattisista ongelmista tai mä todella teen nyt jotain eri tavalla. Onneksi tänä vuonna ei ole enää kuin yhdet hybrihääkuvaukset - ehkä mun pitäs suosiolla pysyä lestissäni, mutku videokuvaaminen on oikeastaan aika kivaa ja tuo mukavan lisähaasteen.javal kirjoitti: ↑Syys 03, 2021 8 : 21Minun R5 :ssa ei tullut tuon kaltaisia haittavaikutuksia 1.4 firmiksestä.ttuplai kirjoitti: ↑Syys 03, 2021 5 : 31Tää uusin firmis on mun kokemuksen mukaan vieny kameran taas pykälän huonommaksi eli aiemmin pystyin melko reaaliajassa siirtymään videosta stilliin ja takaisin (punainen nappi video custom 3) - nyt välillä video ei lähdekään käyntiin syystä tai toisesta (siis se etu joka oli R5:lla R6:een nähden). En tiiä on taas yksi korttiongelma - ainakin canon rumorssilla on raportoitu joitakin cfexpress-kortteja, jotka takkuaa uusimmalla firmiksellä.
Mutta ongelman kuvaus on kyllä hyvin tuttu, olin jo kiikuttamassa muistikorttia takuuvaihtoon, kun tuntui siltä että kameraa jähmettyi pitkäksi aikaa sen jälkeen kun oli ottanut pienenkin pätkän sarjatulella, tai oikein nopeasti useamman yksittäiskuvia. Ajattelin että palautetaan kamera tehdasasetuksiin, ja kas, ongelma hävisi. Pienen tutkinnan jälkeen selvisi että syynä hidastelun oli se että olin laittanut asetuksen Menu -> Kameran kuva -> 3 -> Obj. Vääristymien korjaus -> Digit. Objekt. Optimoija -> valikosta asetukseksi Voimakas. Toi Voimakas asetus tahmaa kameran, sillä se prosessoi yhtä kuvaa ainakin sekunnin, ja kun puskurissa on vaikka 100 kuvaa niin siinä odotellessa jo rauhallisempikin mies alkaa miettimään että onko kaikki kunnossa, varsinkin jos ei tiedä miksi kamera tahmaa. Toi asetus todella kannattaa tarkistaa, jos tuntuu että kamera hidastelee.
-
ttuplai kirjoitti: ↑Syys 03, 2021 10 : 58
Oliskohan niin, et sulla on 4k HQ päällä? Sen kanssa taitaa noi muut olla disabloitu, mut niin on myös cf-expressillä. Ainoa moodi, joka ei kuumene on toi LQ 4k25p - muiden kanssa R5 on aika samalla viivalla R6:n kanssa tai ainakaan ite en osaa sanoa, et kumpi näistä käytännössä ekana valittaa ylikuumenemisesta. Toki jos pitää olla parasta laatua niin sit pitää. Ei muuta kuin työn iloa vaikka välillä näiden värkkien kanssa ilo saattaakin olla vähän koetuksella - onneksi vaimo tarjoaa olkapään.
Tänks! Toi pitää tsekkaa.
Showreel:
-
Joo, kyllä noi puuttuvaksi luetellut modet löytyy, ota vain se HQ mode päältä pois. Toi HQ mode on se mode joka alaskaalaa 8k kuvan 4k kuvaksi kameran sisällä, ja toistaiseksi mistään muusta (hybridi) kamerasta ei tuota ominaisuutta löydy, ei edes Sony A1 :sta jossa on pixel binned 4k LQ mode, ilmeisesti sekin olisi ylikuumentunut jos aito HQ mode olisi laitettu mukaan, jätettiin pois niin säästyttiin meteliltä :). Ja R5 kuvaa tuota 4k 24/25/30p LQ modea vaikka miten kauan, ja vaikka olisi ajanut 4k HQ tai 8k videolla kuumaksi sammumiseen saakka niin välittömästi tämän jälkeen toi mode pelittää ihan pommin varmasti. Siinä R5 ja R6 eroaa että R6 saa kuumennettua tilaan jossa mikään 4k 24/25/30p ei ole mahdollista, R5 :sta ei saa kuumennettua niin etteikö 4k 24/25/30p olisi mahdollista.nsamppa kirjoitti: ↑Syys 03, 2021 11 : 17ttuplai kirjoitti: ↑Syys 03, 2021 10 : 58
Oliskohan niin, et sulla on 4k HQ päällä? Sen kanssa taitaa noi muut olla disabloitu, mut niin on myös cf-expressillä. Ainoa moodi, joka ei kuumene on toi LQ 4k25p - muiden kanssa R5 on aika samalla viivalla R6:n kanssa tai ainakaan ite en osaa sanoa, et kumpi näistä käytännössä ekana valittaa ylikuumenemisesta. Toki jos pitää olla parasta laatua niin sit pitää. Ei muuta kuin työn iloa vaikka välillä näiden värkkien kanssa ilo saattaakin olla vähän koetuksella - onneksi vaimo tarjoaa olkapään.
Tänks! Toi pitää tsekkaa.
-
Kamera odottaa että kuvat ovat kirjoitettu muistikortille ennen kuin se aloittaa videon talletuksen. Jos laitteessa on hidas SD kortti niin odottelua tulee (varsinkin jos sinne menee RAW kuvia), mitä hitaampi niin sitä enemmän pitää odotella. Jos on vain nopea CFExpress kortti kamerassa sisällä niin ei käytännössä odottelua. Mielestäni asia oli näin myös ennenkin. Siksi ostin uuden nopean 2000x (300MB/s) SD kortin jonne kuitenkin nykyään pukkaan pelkkää JPEG kuvaa, RAW+JPEG menee 512GB Sandisk CFExpress kortille. Nopeinkin SD kortti on R5 kameralle aivan liian hidas, jos kuvaa sinne RAW+JPEG kuvaa ja on tarve sille että videointiin pitää pystyä about 0.1 s päästä still kuvien ottamisen jälkeen.ttuplai kirjoitti: ↑Syys 03, 2021 11 : 05 Ei oo tosta kii, mut tarkistin kuiteski ja kiitti avusta, vaikka ei tällä kertaa osunu. Taisin ton disabloida kokonaan heti lähdössä - mä, kun en pääsääntöisesti anna kameran korjata mitään (no videolla tilanne on vähän toinen). Ja aina olla, et kyse on vaan psykosomaattisista ongelmista tai mä todella teen nyt jotain eri tavalla. Onneksi tänä vuonna ei ole enää kuin yhdet hybrihääkuvaukset - ehkä mun pitäs suosiolla pysyä lestissäni, mutku videokuvaaminen on oikeastaan aika kivaa ja tuo mukavan lisähaasteen.
-
Samat kortit mulla on ollut koko kesän käytössä, enkä ole havainnut ennen uusinta firmistä joten pienet aivot saa kuvittelemaan, et liittyis siihen - suattaapi olla liittymättäkin. Eli välillä video ei vaan lähde käyntiin (mulla siis on se punainen nappi video C3:sa) - en ole moista aiemmin huomannut ja mulla ei puskurit oikein kauhiasti täyty stillistä, koska kuvaan aika verkkaseen niitä - ja videoklipitkin tulee aika rauhalliseen tahtiin. Mie ku toistan aika samoja liikkeitä samoilla asetuksilla viikonlopusta ja päivästä toiseen, niin siinä puoliväkisin huomaa jos jokin muuttuu (toki ihmisaivot on aika epävarma mittalaite ja miesmuistikin puolen tuopin pituinen). Ja toi ongelma siis tulee vaikka edellisestä stillistä olis pari sekuntia (luulis yhen stillin menevän siinä ajassa kortille) - se vaan ei yksinkertaisesti aina käynnisty enkä tiiä miksi. Voi siis liittyä kortteihin tai olla liittymättä - aina saattaa olla, et nykyinen korttiyhdistelmäkään ei lopulta ole täysin Canon-yhteensopiva. Ja video on siis liki pääsääntöisesti 4k50 ipb, koska munkaan kohteet ei liiku kovin hätäseen ja tykkään hidastuksista.javal kirjoitti: ↑Syys 03, 2021 16 : 42
Kamera odottaa että kuvat ovat kirjoitettu muistikortille ennen kuin se aloittaa videon talletuksen. Jos laitteessa on hidas SD kortti niin odottelua tulee (varsinkin jos sinne menee RAW kuvia), mitä hitaampi niin sitä enemmän pitää odotella. Jos on vain nopea CFExpress kortti kamerassa sisällä niin ei käytännössä odottelua. Mielestäni asia oli näin myös ennenkin. Siksi ostin uuden nopean 2000x (300MB/s) SD kortin jonne kuitenkin nykyään pukkaan pelkkää JPEG kuvaa, RAW+JPEG menee 512GB Sandisk CFExpress kortille. Nopeinkin SD kortti on R5 kameralle aivan liian hidas, jos kuvaa sinne RAW+JPEG kuvaa ja on tarve sille että videointiin pitää pystyä about 0.1 s päästä still kuvien ottamisen jälkeen.
Koska Suomen Canon ei mulle maksa sponssirahaa ja vaikka R5:ssa olis ainutlaatuinen ominaisuus x, joka jättää kilpalijat nuolemaan tartania, mie päädyn välillä myös siihen ajatukseen, et kaikki ei johdukaan käyttäjästä tai ulkoisista tekijöistä vaan näissä kameroissa on kohtuu runsaasti pieniä bugeja. Kuvanlaatu näillä värkeillä on kyl riittävä - sanoisin, et enempi kuin allekirjoittanut pystyy aidosti hyödyntämään, mut toimivuudessa on vähän hakua. Esim. R6:lla ja R5:lla on kummallakin joku bugi, joka liittyy custom-moodeihin eli olen useamman kerran saanut kamerat tilanteeseen, jossa se ei tallenna custom-tilan asetuksia. En tiiä liittyykö kyseinen video-ongelma samaan vai onko jälleen vain yksi softaongelma lisää, jossa välillä softakikkula x jääkin prioriteeteissa muiden jalkoihin. Mikään tässä mainitsemani ei kuitenkaan tule aina vaan silloin tällöin - riittävän usein, et tiedän moisen olevan olemassa, mut niin harvoin, et jaksaisin alkaa etsimään tarkkaa tilannetta. Ehkä Canonin prossu tuottaa riittävästi lämpöä, ettei kuvaajan kädet jäädy, mut ei silti jaksa kaikkea taakkaa nikottelematta kantaa.
Onko parempi saada vajaata vai olla saamatta, siinä pulma:
Jalompaa onko hengen kärsiä
Kaikk’ inhan onnen iskut sekä nuolet
Vai käydä miekkaan tuskain merta vastaan
-
- Viesti:
Jos olisi Canonia laukussa, tämä saattaisi kiinnostaa:
https://diglloyd.com/blog/2021/20211030 ... osure.html
R5:n automaattivalotus vetelee 1-2 aukkoa ali ja sen sitten suoraan menettää dynyssä. JPG-histogrammi näyttää värikanavat lisäksi aivan metsään. Ei muuta kuin n. +1.5EV oletuksena lisää ruutia valotukseen niin saa R5:sta irti mitä on saatavissa.
https://diglloyd.com/blog/2021/20211030 ... osure.html
R5:n automaattivalotus vetelee 1-2 aukkoa ali ja sen sitten suoraan menettää dynyssä. JPG-histogrammi näyttää värikanavat lisäksi aivan metsään. Ei muuta kuin n. +1.5EV oletuksena lisää ruutia valotukseen niin saa R5:sta irti mitä on saatavissa.
-
Olen törmännyt tähän melko usein R5:n kanssa. Yhdessä vaiheessa kokeilin säätää noita jpg asetuksia sellaisiksi, että antaisi luotettavamman rgb histogrammin. Tilanne parani vähän, mutta ei kiinnostanut katsoa sitä latteaa etsinkuvaa kovin pitkään. Suurimmassa osassa omaa kuvaamista tuolla ei ole kuitenkaan mitään merkitystä. Niissä missä on, kaipaisi todella RAW histogrammia, jotta saisi kuvalle hyvän aihion.
-
Itse tuli liityttyä R5 leiriin kanssa ja maanantaina pitäs runko olla itsellä. Kova mietintä oli z7II välillä, mutta monet asiat puolti meno R5. Minkähänlainen uusi 1.5 firmis tulee olemaan joka vissiin tulee kuun lopulla, kun R3 kaupoissa.
-
- Viesti:
Huhut ei lupaile kuin tukea sille uudelle stereo-linssi objektiiville ja ehkä jotain bugifiksejä.
Itse toivon, että joku päivitys mahdollistaisi sähköisen sulkimen sarjakuvausnopeuden hillitsemisen. Mutta sisäinen kyynikkoni epäilee, ettei R5:een ole mitään merkittäviä päivityksiä enää tulossa, vaan Canon palaa vanhaan ”osta uusi kamera kolmen vuoden päästä” -malliin.
Itse toivon, että joku päivitys mahdollistaisi sähköisen sulkimen sarjakuvausnopeuden hillitsemisen. Mutta sisäinen kyynikkoni epäilee, ettei R5:een ole mitään merkittäviä päivityksiä enää tulossa, vaan Canon palaa vanhaan ”osta uusi kamera kolmen vuoden päästä” -malliin.
-
Hyvä valinta. Jos nyt viimein sitten alkais vaikka pukkaan kunnon kuvaa, kun Nikonilla se on vaikeampaa monien asioiden osalta.
-
Ei kuvan laadussa ole itsellä Nikoneiden kanssa valittamista Z6II ja sen jälkeen R6 hää ja urheilu kuvaamisessa ero tarkennuksen kanssa oli aika valtava. Sitten, kun pohdin nuiden kahden Z7II ja R5 väliltä, niin päätös oli aika selkee. R5 saa paremman etsimen,tarkennuksen varsinkin hämärässä + kunnon jatkuvan tarkennuksen. Kumminkin usemmaksi vuodeksi taas kamera settejä miettiä, niin siksi omasta mielestä R5 oli parempi ratkaisu. Z9 tuli ja rupesin miettimään tuleekohan enää sit mitää "huikeata" parannusta nuihin z6II tai z7II kerta eri prossulla ovat. R5 se on taas suoraan, niin loistavalla mallilla. R5 toki kalliimpi, mutta sille ei mitään mahda =)
-
- Viesti:
Diglloydin maksumuurin takana olevassa revikassa on hienoja esimerkkejä ettei kameran automatiikka ymmärrä jalustasta mitään vakaajan kanssa. Eli kannattaa laittaa kaikki vakaajat manuaalisesti pois jos jalustalta kuvaa. Muuten lopputulos on satunnainen junakolari. Stillit siis kyseessä.