Miten niin? Nuo kaikki merkit ja moni muu omaavat yli 10 vuoden historian.T71 kirjoitti: ↑Kesä 22, 2021 22 : 31 Foorumin lukijoita yhdistää kiinnostus kameroihin ja niiden tekniikkaan suht paljon.
Nyt viimeisen 10 vuoden aikana homma on muuttunut tyystin teknisesti, kun Sony, Canon, Nikon, ja Panasonic ovat julkaisseet erittäin hienot kamerat ja näiden lisäksi ainakin Sigma, Voigtländer, Zeiss ja Tokina valmistaneet kasapäin entistä laadukaampia objektiiveja, niin into välineisiin ja niiden harrastamiseen on siirtynyt niukkuuden aikakaudesta yltäkylläisyyden ähkyyn.
En usko tuohon. Minä sanon, että kamat ovat liian hyviä. Uudet välineet eivät tuo näkyviä parannuksia. Hyppäys 2 megapikselistä kuuteen oli iso asia. Samoin 8 bitin jpegistä 12 bittiseen rawiin. Se näkyi puusilmällekin ihan tavallisessa räpsyssä. Puhumattakaan siitä, että hopeakuula otti kuvan (aistinvaraisesti) heti kun painoi laukaisinta eikä kontrastitarkentanut puolta sekuntia.Kamaa on vaan liikaa. Ei jaksa innostaa kuten ennen. Välineiden kautta harrastaminen ja uusien laitteiden kokeilu ei näy enää loputuloksen paranemisena juuri mitenkään ja jonkinlainen rekyyli on ollut ilmassa jo pitempään.
Mutta muutos 24 megapikselistä 60:een näkyy vain kun sitä erityisesti suurentaa. 4k ruudulla koko ruudun kokoisena normaalisti laiskasti katsoen eroa ei näy. Dynamiikan paraneminen aukolla näkyy vielä erityisemmillä koejärjestelyillä. Tarkennuksen paranemisen voivat huomata jotku pään ympärillä pörrääviä paarmoja makrokuvaavat tai sadan megapikselin resoluutiota luupilla zoomailevat. Kaikki kamerat tarkentavat kaikissa käytännön kuvissa dokumentointiin riittävällä varmuudella ja nopeudella.
Se on sinänsä totta, että luurilla saisi 99% niistä kuvista joita minä otan. Ainoa syy kantaa kameraa on se, että totuttu käyttöliittymä ja iso ja kallis työkalu tuo kivemman harrastusfiiliksen. Ja se, että uskoo edes suunnilleen ymmärtävänsä koko datankäsittelyketjun. En halua, että algoritmit sotkevat kuviani ellen erityisesti itse käske sotkea.
Jos nyt verrataan autoihin, eipä siitä jaksa aikuinen mies innostua, että Ferrarin uusin malli kulkee 400 km/h ja pesee Proschen, joka kulkee vain 375 km/h. Omakin pikkuauto kuulemma kulkee 200 km/h. Mutta yleensä sillä ajaa sataa ja kerran on kokeillut 150 km/h todetakseen, että iloisesti tämä kulkee, mutta vähempikin riittäisi.
Kuvista on vaikea keskustella, koska niissä mielipiteet ovat täysin hallitsevassa roolissa. Kameroista sentään löytyy objektiivisia lukuarvoja ja kiisteltäväksi jää se, että mikä niistä on se tärkein hyvyyden määrittelyssä. Mutta maailma on täynnä alansa korkealle arvostettua valokuvataidetta, joka on suurimmalle osalle, joka ei juuri siitä suuntauksesta pidä, tekotaiteellisia räpsyjä, joista ei voi ymmärtää mitä niillä on tarkoitus esittää ja miksi. Ei minulla ainakaan ole edes sanastoa kuvien taiteellisista arvoista keskusteluun.Kuvistahan täällä on vaikea keskustella, kun ne todella hyvät kuvaajat on kuvaamassa, ei ne täällä käy hakemassa uutta vauhtia, vaan lähinnä kääntymässä. Iso osa kirjoittajista taitaa olla kaltaisiani kesäkuvaajia, jotka talvella yrittävät pitää kuvausfiilistä yllä kuka mitenkin...