Many new Chinese lens makers have taken one of two paths: 1) they stick with developing manual focus lenses, which avoid the complications of both autofocus and electronics in lens design or 2) they take the Yongnuo route and build clones of existing lenses (an approach I have little respect for).
Very strong vignette
Mild distortion but a complex pattern
No in camera corrections
No weather sealing
Kyllähän halvimmastakin motonetin subbarista jotain kuuluu.
Maffer kirjoitti: ↑Touko 19, 2021 14 : 26
Niin ostiko se itselleen sen vai mitä häh?
Many new Chinese lens makers have taken one of two paths: 1) they stick with developing manual focus lenses, which avoid the complications of both autofocus and electronics in lens design or 2) they take the Yongnuo route and build clones of existing lenses (an approach I have little respect for).
Very strong vignette
Mild distortion but a complex pattern
No in camera corrections
No weather sealing
Kyllähän halvimmastakin motonetin subbarista jotain kuuluu.
Odotat siis Genelec - laatua Motonetin hinnalla, ei siinä mitään.
Mutta itse Abbotti totesi linssin toimivaksi, tässä kohtaa uskon häneen enemmän kuin motonet - narratiiviin.
Ja kun unohdit tosta yhteenvedosta osan niin jeesataas vähän:
Pros:
Nice construction of mostly metals
Nice aperture ring
Well executed, smooth manual focus ring
Upgraded USB port to USB-C
Quiet, effective autofocus
Good center sharpness wide open
Excellent sharpness across the frame when stopped down
Good control of chromatic aberrations in most situations
Good flare resistance
Good price
Ever evolving features makes this the most complete Samyang yet
Incredibly lightweight
Unique astro application for focus hold button genuinely works
Weather sealed
Autofocus is fast, quiet, and accurate
Extremely sharp wide open
Coma well controlled
Low aberrations
Low distortion
Good coma performance
Awesome price to performance ratio
Niin ostiko se nuo itselleen vai mitä? Ei reviewer saa mitään arvosteltavaa jos ei kehu niitä mitä lähetetään. Käy nyt hakemassa vaikka viisi noita Samyangeja ja raportoi sitten montako suoraa ja ehjää tuli. Ei kai yksikään valmistaja vinoa lähetä kokeiluun.
Maffer kirjoitti: ↑Touko 19, 2021 14 : 50
Niin ostiko se nuo itselleen vai mitä? Ei reviewer saa mitään arvosteltavaa jos ei kehu niitä mitä lähetetään. Käy nyt hakemassa vaikka viisi noita Samyangeja ja raportoi sitten montako suoraa ja ehjää tuli. Ei kai yksikään valmistaja vinoa lähetä kokeiluun.
Älä mua kivillä heitä, viskaa Abbottia. Voihan sille heittää tuon epäilyksesi riippumattomuudesta.
Mun viimeisin Samyang on priima, tervetuloa kokeilemaan.
Mutta ei mulla siihen mitään rakkaussuhdetta ole, lasi mikä lasi.
Noh, Samyang-lotossa on parempi todennäköisyys kuin Eurojackpotissa. Seuraavan EJ-voittajan kannattaisi ostaa koko maahantuojan varasto näistä kiinareista ja viedä se Kuusakoskelle. Hyvä teko ihmiskunnan puolesta. Enemmän hyötyä kuin kirkon ulkomaan (Congon AK47-rahasto) avusta.
Samyang on kyllä korealainen putka. Missähän ne tehtaat mahtavat olla.
Mut ei tässä uskonsodasta mitään keskustelua tule - mafferin kandee vaan perustaa oma uskontokuntansa ja siirtää saarnaaminen kappeliin. Siellä voi sitten käydä mafferistit pari kertaa vuodessa synninpäästössä jos ovat valon polulta poikenneet eli katselleet salaa himoiten Viltroxin mainoksia. Sunnuntaisin onkin sitten saarna, jossa maan matosia varoitellaan kiinalaisten linssien houkutuksesta - kuvaaja on halvoille kiinalinsseille heikko (kuudestoista käsky. Lähde: mafferismin katekismus osa III, 14. jae, kappale 6). Mulla on kuitenkin aika vahva tunne, et mafferismin ylipappi on ite hivellyt samyangeja sillee - ehkä jopa harrastanut maksullista samyang-kuvailua. Huonosta omasta tunnosta seuraa vahva tarve saarnata ja halua puhdistautua. Mä annan synnit anteeksi, sillä jokainen on syntinen.
Sillä välin me ei-mafferistit voitaneen edelleen harrastaa omaa uskoamme rauhassa - lupaan pysyä poissa mafferistien pyhätöistä.
Varoitus: uudella uskolla on kuitenkin vahva kilpailija eli ttuplaismi - tämä liiallisiin kermajuustovalikoimiin keskittynyt uskonto on kerännyt jo 1297 kannattajaa ja nykyisellä kasvuvauhdilla ohittaa Islamin ttuplain vuonna 78 (v. 2047 ei ttuplai:tä tunnustaville).
Paljon lukenut tällä foorumilla Samyang-lotosta ja aivan varmasti sekaan mahtuu parempaa ja sitten huonompaa, mutta ei se yksistään mikään Samyangin helmasynti ole, löytyy sitä samaa ihan jokaiselta valmistajalta.
On mulle osunut kohdalle yksi Canonkin, peräti pakasta revitty uusi 24-70/2.8, hieman epälineaarisesti käyttäytyvä objektiivi, maksoikin aikoinaan niin jumalattomasti ja taasen vastavuoroisesti olen omistanut kolme toooodella edullista Samyangia, joista 50mm:n ostin Fujiin uutena ja kaksi muuta, 12mm ja 8mm ostin käytettyinä ja ullatuus, kaikki kolme toistoltaan täyttä priimaa.
Nämä on aina näitä kun joku automaattisesti tuomitsee jonkun tietyn merkin muita huonommaksi sen vuoksi kun tullut kohdalle se "lottovoitto", en minäkään tuominnut Canoneja sen nurkkasutun 24-70/2.8:n vuoksi, ostin sen jälkeenkin monen monituista Canonia ja kuvasin kovinkin tyytyväisenä.
Maffer kirjoitti: ↑Touko 19, 2021 17 : 01
No tässä sitä juustoa sitten on.
Oletko varma ettei kukaan kateellinen Sonysti ole käynyt salaa tekemään tohon Pentaxiin miinat, ja tuo onkin aimo mälli spe*rmajuustoa =)
Ei ihme että kuvan luuhimmelillä on niin vastaanottavan muikea ilme, äkkiä myymään ne tuotokset spermapankkiin, saat sellaisen pääoman laadukkaasta Sonystin tuotokseta, että hei hoplaa, tiesi käy Rahalan ovelle ja tadaa, kohta on sullakin iki oma Sony =) =) =)
Maffer kirjoitti: ↑Touko 19, 2021 17 : 37
Hyviä Samyangeja ei kannata myydä. Kuitenkin joskus vaihtaa Parempaan ja taas saattaa löytyä kaapista valmis setti.
Jollen olis näin persaukinen, olisin pitänyt kaikki vanhat romut, vaan kun köyhän on pakko antaa vaihdossa vanhaa, uutta romua hankkiessaan.
Maffer kirjoitti: ↑Touko 19, 2021 17 : 37
Hyviä Samyangeja ei kannata myydä. Kuitenkin joskus vaihtaa Parempaan ja taas saattaa löytyä kaapista valmis setti.
No aika idiotismia tää koko kuvaaminen on - ihan sama miten päin tätä tarkastelee. Ei se tosin mua haittaa - mä olen mielummin tässä idiootti kuin viinan juomisessa, autojen ostamisissa tai muumimukien keräilyssä - tai kermajuustoissa. Ei tästä silti kandee uskontoa tehdä ja alkaa näkemään kuvaamisessa totuuksia - täs ole ku huonoja valheita ja vähän parempia valheita. Itsepetokseen samyangit toimii ihan siinä missä muutkin.
Mulla on samyangeista ollut 14 2.8, 135 1.8 ja nyt tää rf af 85 1.4 - en ole noista yhdelläkään löytänyt sillä hetkellä varteenotettavaa kilpailijaa - rf 85 1.4 on jopa loistava hintaansa nähden (tai olis jos sen pinnoitteet ei siirtäs sävyjä niin paljon lämpimään, et se pitää profiloida erikseen). Myin silti noi samyangin manuaalilasit pois, koska muutun yhä mukavuudenhaluisemmaksi - jaksa enää puljata manuaalilasien kanssa, vaikka peilittömillä niillä onkin helpompi tarkentaa etsimellä. Laatikossa olis vielä Helios 44 ja Jupiter 37 - ne saa jäädä jos mä joskus tulevaisuudessa saan kauhian hipsterikohtauksen ja haluun kuviin "luonnetta" (tod. näk. mä vaan räkäsen etulasiin tai kuvaan viinilasin läpi - se on riittävän hipsteriä mulle).
Ei mikään estä Meikeja, Viltroxeja, yms. kopioimasta Samyangin konseptia. Alussa on helpompi lähteä manuaaleilla liikkeellä ja sit lisätä tarvittava elektroniikkahömppä, kun saavat myyntiputken vetämään jos saavat - tai eriytyä johonkin muuhun suuntaan esim- videolinsseihin. Sonyn kohdalla on sekin hieno puoli, et linssiprotokollat taitaa olla aika avoimia - Canonistina voin vaan odotella, et kuis noi onnistuvat sen analysoimaan ja seuraako siitä ikuinen firmisleikki vai ihan vaan v-käyrää. Ei noi ehkä ole yhtä luotettavia pelejä kuin valmistajan omat, mut jos samalla hinnalla saa 6 kiinakopioo, niin voihan sitä pari linssiä kokeillakin ihan vaan kokeilemisen ilosta -jos ei nappaa myy pois. En mä silti näe mitään hyötyä nurista siitä, et kaupan hyllyllä on itelle vääriä tuotteita - maailma on pullollaan krääsää ja palveluja, mut aina voi jättää ostamatta jos ei osu omiin himoihin. Jos haluaa maailmaa pelastaa niin ehkä kandee valita vähän laajempi kuulijakunta ja vähempi marginaalinen tuote esim. kermajuustot - siit pääsee vielä kiinni eläintalouteen ja sen ongelmiin. Kysy paikallisesta kirkosta, et saatko vetästä sunnuntaisaarnan muutaman kuukauden ja ota aiheeksi joko a) ruoka b) eriarvoisuus c) syrjäyminen d) ilmastonmuutos e) eläkepommi. Tai sit otat peili, tarkastelet omaa elämääsi ja sitä kuinka se kestää analyysiä. Mut luotettavat lähteet on kertoneet, et puhelimissa toi kiinan krääsän tuottaminen liki identtisillä romuilla vuodesta toiseen ei haittaa pätkääkään - miksi siis se haittais jossakin manuaalilasihömpässä. Toki maailmaa saa tuijottaa juuri niin kaposesta reiästä kuin itse lystää, mut ei se mitään kriittistä tarkastelu kestä - ei edes vasemmalla kädellä tehtyä.
Kiina on vielä aika hankala alue analysoitavaksi, koska ei toimi ihan malliesimerkkinä vapaasta markkinataloudesta eli takana on osittain myös valtiolliset intressit - pätee toki muihinkin valtioihin ja USAan erityisesti. Enkä tiedä mikä osuus missäkin tuotteessa on tehty ensisijaisesti sisämarkkinoita varten - kiinassa voi olla hankalampi ostaa esim. käytettyjä tuotteita Euroopasta. Sisämarkkinoiden jälkeen kiikarissa lienee Aasia ja kisa sen alueen herruudesta. Mut siis lähtökohtaisesti firmat tai maailma ei lähde kokonaisuuden tarkastelusta - ei vaikka Nash sais toisenkin Nobelin - eikä nykylaeilla oikein voikaan, koska sitä kutsutaan kartelliksi - näin jokainen siis pyrkii optimoimaan omaa pientä nurkkaansa ja mielellään laajentamaan sitä tyhjälle tai naapurin tontille. Tää on lopulta aika yksinkertaista, vaikka jokaiselle pienelle diktaattorinalulle onkin vaikeaa ymmärtää, et maailmaa ei voi tehdä omien pikku halujen mukaiseksi - useimmiten hyvätkään saarnat eivät muuta edes lähinaapuria vaan hänkin saattaa poiketa valon ja ikuisen totuuden tieltä. Se on kova pala joillekin, mut mä tarjoan virtuaalihartijoita lohdutukseen.
Tää lienee sillee niin aika hyvin käsitelty - otetaaks seuraavaksi noi kermajuustot, kun ne jää ton linssihömpän alle.