Canon EOS R6
-
Re: Canon EOS R6
Lähinnä tavallisessa videokäytössä piti sanomani.
-
Kyllä tuolla näyttää olevan IR filsu kennon edessä:pejaka kirjoitti:Lähinnä tavallisessa videokäytössä piti sanomani.
https://kolarivision.com/the-canon-eos- ... -teardown/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli en mä ainakaan ihan heti keksi mitä ongelmia voisi vastaan tulla. Mä melkein suosittelisin sitä adapteriin leivottua variND:tä. Ne kun todella helposti tekee jotain värivirhettä, niin tuolla tavalla sen kuvittelisi olevan minimissään. Muutenkin se on äärimmäisen näppärä kun ei tarvii stepupeja tms. kikkoja.
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
-
Mulla on tuo canonin EF-R adapteri variable drop-in ND filtterillä. Hyvin vähällä käytöllä ollut. Värivirheet on minimaaliset kunhan ei mene yli mainostetun rajan (1.5-9 aukkoa / ND3 - ND500). Säätö menee hieman yli tuon em. asteikon mutta silloin tulee pahaa värivirhettä (tai sitten se värivirhe tuli tuolla maksimilla, en ihan varmaksi nyt muista). Mitään ruudukkoa tms. en ole niissä vähissä kuvissa nähnyt, mitä tuon kanssa olen ottanut.
Säätörengas on mielestäni tuon suurin heikkous, se on todella herkkä eikä siinä ole mitään klikkejä tms. kertomassa mikä arvo siinä on asetettuna. Pienikin hipaisu ja säätö muuttu reilustikkin. Videointia en ole tuon kanssa tehnyt.
Hinta oli kyllä aika suolainen, omani hommasin jostain alesta ja meni silloin alle oman kipurajan.
Säätörengas on mielestäni tuon suurin heikkous, se on todella herkkä eikä siinä ole mitään klikkejä tms. kertomassa mikä arvo siinä on asetettuna. Pienikin hipaisu ja säätö muuttu reilustikkin. Videointia en ole tuon kanssa tehnyt.
Hinta oli kyllä aika suolainen, omani hommasin jostain alesta ja meni silloin alle oman kipurajan.
-
Lueskelin tätä ketjua ja kuvanvakaudesta ei ollut tässä juurikaan juttua. Olisi kiva kuulla kommentteja, miten hyvin vakain toimii tässä (erityisesti RF-objektiivien kanssa) verrattuna vanhempiin kameroihin, joissa ei ole kameran sisäistä vakainta.
-
Mulla nyt ei niin hirveästi vielä ole kokemusta, mutta jos muutaman jutun kehtais sanoa. Käsistä kuvaten stilliä se on aivan järkyttävän hyvä. Pysyy kuin takiainen paikoillaan. Se toimii myös videossa niin että on omimmillaan jos ottaa semmosia tripod ottoja käsistä. Sen sijaan jalustalla homma on vähän toinen. Jos sitä ei muista ottaa pois päältä ja kuvaa tuplavalotuksia, niin aika varmasti liikahtaa kuvien oton välillä. Sonyssa ei tullut vastaan tota. Samoin videossa lähes kaikki paitsi toi tripod homma on aika keskeneräistä. Se ongelma on et kamera yrittää pysyä paikallaan viimeiseen asti ja lähtee nykäyksellä liikkeelle. Samoin pysähtyessä kompensoi liikaa. Myös se woble ongelma on ihan totta. Laajiksella jopa gimbalilla se näyttää joskus aivan perseelleen menneeltä warp stabilizer sotkulta. Eli summasummarum vois sanoa et itse mekaniikka on huikea ja potentiaalia on olla todella tehokas, mutta kovin on keskeneräinen vielä.Hard kirjoitti:Lueskelin tätä ketjua ja kuvanvakaudesta ei ollut tässä juurikaan juttua. Olisi kiva kuulla kommentteja, miten hyvin vakain toimii tässä (erityisesti RF-objektiivien kanssa) verrattuna vanhempiin kameroihin, joissa ei ole kameran sisäistä vakainta.
Showreel:
-
Mulle kiinnostavin alue on 1/160 - 1/60, joka on myös uusilla ärrillä mekaamisella sulkimella vähän ongelmallinen, mut vanhemmilla rungoilla erityisesti tamronit on ton kanssa helisemässä - siis still-kuvissa. Sähkösellä etuverhon sulkimella R6 ja R5 on mulla aika sellasta fire and forget-tasoa eli sekä vakaaja, et tarkennus pelaavat liki joko ruudulla. Käytössä siis rf 24-70 ja rf 70-200 ja pääasiallisina kohteina ihmiset - eikä kovin nopiasti liikkuvat. Vajaajaa ei myöskään tarvii kytkeä pois mentäessä vielä nopeampii suljinaikoihin (Tamronit ryssiin kuvat jossakin 1/1000 paremmalla puolella). Mulle noi aukkojen määrät ovat aika merkityksettömiä, koska en omassa kuvaamisessa oikein voi lähteä liikkeelle siitä, et riittääkö vai eikö riitä. Maisemareissuilla taas jalusta on kuitenkin mukana ja niitä hommia varten mul on oma custom-asetus, joka ottaa vakaajan pois - samalla voi räplätä asetuksia sotkematta mitään merkittävää, jota tarviin keikalla.Hard kirjoitti:Lueskelin tätä ketjua ja kuvanvakaudesta ei ollut tässä juurikaan juttua. Olisi kiva kuulla kommentteja, miten hyvin vakain toimii tässä (erityisesti RF-objektiivien kanssa) verrattuna vanhempiin kameroihin, joissa ei ole kameran sisäistä vakainta.
-
Nyt olen toista päivää onnellinen R6:n omistaja. Ensivaikutelma on ollut tähän mennessä hyvä (kun vertailukohtana on EOS 750D niin harppaus laadussa on melkoinen).
Yksi ongelmakin on tullut, yritin yhdistää kameran wifillä tietokoneeseen, niin homma meni ohjeiden mukaan ihan ok, kunnes käynnisti EOS Utilityn, joka ei vain löydä kameraa. Kameran wifi kyllä toimii, iPhonella yhteydenotto sujui ilman mitään kommelluksia mutta tietokoneella sama homma ei vain toimi. Olen nyt sitten ottanut kuvat kaapelilla ulos kamerasta mutta haluaisin wifin toimivan. Jos jollakulla on kokemusta aiheesta niin kuulisin mieluusti ratkaisukeinoja.
Yksi ongelmakin on tullut, yritin yhdistää kameran wifillä tietokoneeseen, niin homma meni ohjeiden mukaan ihan ok, kunnes käynnisti EOS Utilityn, joka ei vain löydä kameraa. Kameran wifi kyllä toimii, iPhonella yhteydenotto sujui ilman mitään kommelluksia mutta tietokoneella sama homma ei vain toimi. Olen nyt sitten ottanut kuvat kaapelilla ulos kamerasta mutta haluaisin wifin toimivan. Jos jollakulla on kokemusta aiheesta niin kuulisin mieluusti ratkaisukeinoja.
-
Pari juttua taas tullut huomattua tästä. Yhteyden saaminen kännyllä vie aika paljon enemmän aikaa ko Sonyn vastaavalla. Sen sijaan kun sen on saanut, pysyy se todella hyvin. Sonyssa oli se aivopieru että jos menit katsomaan kuvattuja matskuja niin yhteys toppas siihen. Tällä se yhteys pysyy todella hyvin yllä ja siten sitä on todella miellyttävä käyttää kun sen saa eka käyntiin. Sen sijaan Sonylla tykkäsin tehdä niin että kameralla merkkasin kuvat mitkä halusin siirtää wifin yli puhelimeen ja sit siirsin ne. Tällä näyttää nyt olevan mahdollisuus katsoa kuvat kännyllä mikä on aivan sairaan hidasta tai siirtää kaikki, mikä on aivan yhtä hidasta. Tän luulen olevan käyttäjän vika, joten vinkit olisi tervetulleita. Yks aivan pirun mukava juttu mikä tuli vastaan on että mulla on virransäästöön meneminen säädetty minuuttiin. Ihan vaan sen takia että pääsee jäähdyttelemään nopsaan. Sonylla jos se lähti menemään nukkumaan, se hoiti protokollansa loppuun ja vasta sen jälkeen sen sai herätettyä. Tällä sen sijaan jos huomaat että kameraa alkaa nukuttamaan ja se alkaa menemään virransäästöön, niin kun näpäytät laukaisinta ni se on samantien taas valmiina toimintaan. Se on taas sitä sulavaa toimintaa mitä arvostaa todella paljon.
Pakko vaan sanoa et kyl ne Canonin napit ja rullat tuntuu paremmalta. Vähän vaan on selkärangan mukaan väärissä paikoissa, mutta eiköhän se selkäranka lähde tuosta taipumaan.
Pakko vaan sanoa et kyl ne Canonin napit ja rullat tuntuu paremmalta. Vähän vaan on selkärangan mukaan väärissä paikoissa, mutta eiköhän se selkäranka lähde tuosta taipumaan.
Showreel:
-
- Viesti:
Jos haluaa kamerasta nopeasti verkon yli kuvat niin ei siihen ole kuin Sony A9mk2 ja CaNikon ykkössarja. Sekin on sitten langallisella yhteydellä.
Jos kameroissa alkaa olemaan joskus wifi6, se on sitten toinen homma se.
-
Onko niin tyhmästi tehty, ettei tolla lock napilla saa takanäyttöä lukittua.Q-vaaja kirjoitti:Tässäpä oma tiivistelmä käytettävyysongelmista, joihin olen törmännyt:
- nenä osuu kosketusnäyttöön —> täytyy ottaa pois käytöstä esim. tarkennuspisteen siirto
-
Myös EOR R5 :een saa lisäkahvan WFT-R10B mukana gigabitin Ethernet yhteyden, varsin suolaisen hinnan siitä toisin saa maksaa, mutta saa kuitenkin jos oikein kovasti sitä tarvii.Maffer kirjoitti:Jos haluaa kamerasta nopeasti verkon yli kuvat niin ei siihen ole kuin Sony A9mk2 ja CaNikon ykkössarja. Sekin on sitten langallisella yhteydellä.
Mulle oli yllätys että EOS R6 :ssa on vain 2.4 GHz WiFi, eikä tuota nopeampaa 5 GHz WiFiä.
-
Idea siis on, että etsintä käyttäessä näyttö toimii kosketuspintana tarkennuspisteen siirtämiseksi. Kuitenkin tuo idea on vaan hieman kömpelö, kun kerta nenä siirtelee pistettä mihin sattuu.hama kirjoitti:Onko niin tyhmästi tehty, ettei tolla lock napilla saa takanäyttöä lukittua.Q-vaaja kirjoitti:Tässäpä oma tiivistelmä käytettävyysongelmista, joihin olen törmännyt:
- nenä osuu kosketusnäyttöön —> täytyy ottaa pois käytöstä esim. tarkennuspisteen siirto
-
- Viesti:
Saako R6:ssa rajattua tarkennuspisteen siirtoa vain osalle takanäyttöä niinkuin R:ssä?Q-vaaja kirjoitti:Idea siis on, että etsintä käyttäessä näyttö toimii kosketuspintana tarkennuspisteen siirtämiseksi. Kuitenkin tuo idea on vaan hieman kömpelö, kun kerta nenä siirtelee pistettä mihin sattuu.hama kirjoitti:Onko niin tyhmästi tehty, ettei tolla lock napilla saa takanäyttöä lukittua.Q-vaaja kirjoitti:Tässäpä oma tiivistelmä käytettävyysongelmista, joihin olen törmännyt:
Tästä vois olla ratkaisuksi tuohon nenäongelmahan.
Ja saa kait sen näytöltä tarkennuspisteen siirron pois toiminnastakin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Saa rajattua muutamalla tavalla. Itse en vaan tottunut rajatun alueen kanssa toimimiseen. Piste siirtyi hyvin omituisesti, kun koko näytöllä taas toimi hienosti. Pois saa tosiaan koko toiminnon ja joysticki hoitaa siirron ihan hyvin.Hannu KH kirjoitti: Saako R6:ssa rajattua tarkennuspisteen siirtoa vain osalle takanäyttöä niinkuin R:ssä?
Tästä vois olla ratkaisuksi tuohon nenäongelmahan.
Ja saa kait sen näytöltä tarkennuspisteen siirron pois toiminnastakin.
Kuitenkin taas tuossa silmä-af:ssä tuo joysticki on hyödytön. Jos peukulla tarkentaa, pitäs olla toinen peukka joystickiä varten, jotta saa vaihdettua silmästä toiseen.
-
Mustat koirat, hämärä (ja lumihanki). Mitä ihmettä kuvissa tapahtuu?
Ohessa 100% kuvaruutuprintit Lightroomista ja Canonin omasta digital photo professional 4:sta. Molemmissa ohjelmissa vedetty kaikki noise reductionit, sharpeningit yms. nollille ja ainoastaan nostettu exposurea puol aukkoa, jolloin tämä kummallinen punainen seepra tulee paremmin esiin.
Tähän samaan punaiseen ilmiöön olen törmännyt myös muuten vain hämärässä kuvatessa ja en käsitä miten sen saa pois tai miten onnistun sen aiheuttamaan? Tätä värikohinaa (tai mitä onkaan), tulee jo ISO 1250 kuvissa näkyviin.
Mukana myös kuva, joka on muokattu niin kuin olisin halunnut mutta eihän tuollaista punaista hirvitystä voi edes instagramiin laittaa.
https://jjj.kuvat.fi/kuvat/R6/" onclick="window.open(this.href);return false;
kuva: R6 + RF 70-200 f2.8 (ISO 4000, 135mm, f2.8, 1/640)
Viimeisenä suoraan LR importattu ISO12800 missä varsinkin vasemmalla puolella päätä huomattavissa punaista seepraa. Kuvalle ei ole tehty mitään säätöjä (paitsi LR importatessa tekemät omat sharpeningit ja noise korjaukset).
Canonin oma ohjelma on niin epämääräinen ettei sitä voi käyttää mutta siellä tuota punaisuutta tuntuu olevan vähemmän?
Ohessa 100% kuvaruutuprintit Lightroomista ja Canonin omasta digital photo professional 4:sta. Molemmissa ohjelmissa vedetty kaikki noise reductionit, sharpeningit yms. nollille ja ainoastaan nostettu exposurea puol aukkoa, jolloin tämä kummallinen punainen seepra tulee paremmin esiin.
Tähän samaan punaiseen ilmiöön olen törmännyt myös muuten vain hämärässä kuvatessa ja en käsitä miten sen saa pois tai miten onnistun sen aiheuttamaan? Tätä värikohinaa (tai mitä onkaan), tulee jo ISO 1250 kuvissa näkyviin.
Mukana myös kuva, joka on muokattu niin kuin olisin halunnut mutta eihän tuollaista punaista hirvitystä voi edes instagramiin laittaa.
https://jjj.kuvat.fi/kuvat/R6/" onclick="window.open(this.href);return false;
kuva: R6 + RF 70-200 f2.8 (ISO 4000, 135mm, f2.8, 1/640)
Viimeisenä suoraan LR importattu ISO12800 missä varsinkin vasemmalla puolella päätä huomattavissa punaista seepraa. Kuvalle ei ole tehty mitään säätöjä (paitsi LR importatessa tekemät omat sharpeningit ja noise korjaukset).
Canonin oma ohjelma on niin epämääräinen ettei sitä voi käyttää mutta siellä tuota punaisuutta tuntuu olevan vähemmän?
-
Siirsitko kuvat USB-kaapelilla ?Hard kirjoitti:Yksi ongelmakin on tullut, yritin yhdistää kameran wifillä tietokoneeseen, niin homma meni ohjeiden mukaan ihan ok, kunnes käynnisti EOS Utilityn, joka ei vain löydä kameraa. Kameran wifi kyllä toimii, iPhonella yhteydenotto sujui ilman mitään kommelluksia mutta tietokoneella sama homma ei vain toimi. Olen nyt sitten ottanut kuvat kaapelilla ulos kamerasta mutta haluaisin wifin toimivan. Jos jollakulla on kokemusta aiheesta niin kuulisin mieluusti ratkaisukeinoja.
Mulla oli samantyyppinen ongelma 7D2:n kanssa. Syynä ei ollut Canon tai sen softat vaan pöytäkoneen Nortonin palomuuri, joka esti yhteyden. EOS Utilityn asennus yrittää lisätä windowsin startupiin prosessin, jonka pitää olla päällä, ennenkuin Utility voi verkon läpi kameraa käyttää, piuhalla tai wifillä. Ja palomuurissa pitää sallia ko. softalle (EOSUPNPSV.exe) kommunikointi muiden verkon laitteiden kanssa. EOS Utility yrittää lisätä luvan Windowsin palomuuriin, mutta se ei onnistu, koska Norton on disabloinut windowsin palomuurin ja siksi homma menee manuaalisesti tehtäväksi Nortonin palomuurissa.
Koeta laittaa palomuuri pois päältä ja kokeile sitten uudelleen. Jos yhteys wifillä toimii,niin ongelma on windowsin/palomuurin asetuksissa.
*edit*
lataa canonin sivuilta Utilityn uusin versio
Macistä en tiedä.
-
- Viesti:
Jocularin kuvissa on Canonin uuden kennon vihermagentapuuro. Sehän oli jo dpreviewin valotustestissä nähtävillä ettei uusi kenno kestä valotuksen nostoa. 5D4:ssa olikin jo melkein kelvollinen kenno.
-
Ei tarvitse edes valotusta korjata kun puuro on nähtävissä. Todella raivostuttavaa ja tulee itselle ihan värisokea olo :( Epäilinkin että tämä vika saattaisi olla kennossa. Onkohan R5 tilanne parempi?Maffer kirjoitti:Jocularin kuvissa on Canonin uuden kennon vihermagentapuuro. Sehän oli jo dpreviewin valotustestissä nähtävillä ettei uusi kenno kestä valotuksen nostoa. 5D4:ssa olikin jo melkein kelvollinen kenno.
Harmi että Panan S1 oli tässäkin suhteessa huomattavasti parempi..
-
- Viesti:
No ei kai tuollaisesta usein puhuta tai varoiteta kun Canonin puolesta meuhkataan. Kuitenkin, dpreviewin revikasta näki jo että C palasi vuoteen 2005 ja ympyrä meni täyden kierroksen.
-
Hämmästyneenä katsoin ja mielessäni ihmettelin että millä ihmeellä jäljestä saatu tuollaista.
Pakko myöntää mutta enpä olisi uskonut tuollaiseksi sutuksi ?!?!
Pakko myöntää mutta enpä olisi uskonut tuollaiseksi sutuksi ?!?!
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.