(2017 - 2021 ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Talini

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja Talini »

Tietysti isompaan runkoon saa nappulat paremmin hollille. Toki tämä on vain meidän marginaaliryhmän ongelma.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti:Kyllä se sentti jokasuuntaan on aivan tarpeellinen. Sitten alkaa olla mahkuja ilman satasen puupaloja pitämään kamerasta kiinni.
Eihän sillä sinulle ole minkäänlaista merkitystä vaikka olisi 50 cm kanttiinsa tuo Sony, koska kuvaat Fujilla ja kuitenkin pidät Sonya tuhnuna.

Se "satasen puunpala" on "pieni pisara valtameressä" kokonaiskustannuksissa, kun miettii romujen hintoja ylipäätään...
Jos kokee että satasen uhraus on liikaa useamman tonnin kaluston kohdalla, mutta samaan aikaan itkettää kaluston koko, niin aina voi miettiä järjenjuoksunsa mielekkyyttä ja ostaa sitten sen isompikokoisen tuotteen ja säästää sen suunnattoman suuren satasen setelin.
Eihän näitä ole mikään pakko ostaa jollei kerran koko miellytä, vai onko ?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

(Jatkan nyt aikani kuluksi samalla älyvapaalla ”minun tapani on ainoa oikea tapa” linjalla)

Muutama sentti, satanen ja puupala? Kuka hullu nyt muutamasta sentistä mitään kostuu? Näin ne kuitenkin pitää tehdä:

https://youtu.be/9fLRNMBRHHA" onclick="window.open(this.href);return false;

On paikkoja mistä pitää kiinni, tulee vähän massaa ettei tärise niin helpolla jne. Rahaakin saa palamaan ainakin kymmenkertaisen määrän. Toi on nyt tietenkin se ainoa oikea tapa ja se tietenkin sopii kaikille tai sit ei vaan osaa.

Huom. Sarkasmi varoitus.

Sanottakoon että tuollaisella kombolla tullut just pari videota kuvattua ja on se kyl hyvä. Mut vaikea kuvitella et esim. maisemakuvaaja, luontokuvaaja, studiokuvaaja, urheilukuvaaja, katukuvaaja, potrettikuvaaja, kämppäkuvaaja jne. kovinkaan paljon hyötyy tuon setin tuomista eduista. Joskin sanottakoon että oon tommosella setillä yhden kämpän stillit kuvannut hätätapauksessa ja saanu rahat pois =)
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No kaksi senttiä lisää ja Sonista saa otteen kaikilla sormilla juuri ja juuri ilman mitään palapeliä. Ei kuulkaas vain toimi että viiden tonnin runkoon pitää alkaa erikseen asentelemaan ja metsästämään erikseen jotain markan himmeleitä. Se vielä menettelisi, jos sellaiset jaettaisiin kameran mukana ilmaiseksi. Ei Pentax KP maksanu viittä tonnia ja silti kameran mukana toimitettiin kolme erilaista kahvan muunnosta.
nsamppa

Smallrig.com ja saat otteen mistä vaan. Ongelma ratkaistu. Seuraava.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

nsamppa kirjoitti:Smallrig.com ja saat otteen mistä vaan. Ongelma ratkaistu. Seuraava.
Väärin ratkaistu ja väärin kuvattu.

Palataan takaisin ulisemaan kuinka *sensuroitu* maailma on, kun ei kaikkea kuluttajakrääsää tehdä minun mittojen, mieltymysten ja maksuhalun mukaan.
Hannu
hkoskenv

habannaama kirjoitti:Se että runkoa suurennettaisiin esim. sentti kanttiinsa, se on yhtä tyhjän kanssa.
Kyllä sitä ongelmaa pitää lähestyä muulta kantilta.
Ei ole. Sentti lisää joka suuntaan mahdollistaisi luultavasti lämpöongelmien huomattavan lieventämisen, varsinkin jos se saisi olla painavaa kuparilevyä ja -putkistoa.

Ei tuollaiseen ongelmaan ole muita kantteja. Aktiiviset järjestelmät tuovat omat ongelmansa. Tuskin monikaan pitää meluavia akkua syöviä tuulettimia tai kompuroita yhtään parempina kuin vähän paksumpaa ja painavampaa runkoa. Sellaisten toteuttaminen niin, että ne toimivat kaikissa käyttöoloissa kulutajaviranomaisen kameralta odottaman käyttöiän ajan ilman 5 numeroista hintalappua on haihattelua. Ja todellisuudessa jotkut kuvaajat odottavat, että laite toimii 40 C speksejä alemmassa lämpötilassa 10 vuotta ja paskamyrskyävät netissä jos se ei onnistu.
Hannu
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, no sonylla ei kuitenkaan ole ollut Canonin kaltaisia ylikuumenemisongelmia, eli siinä mielessä ollaan väärässä ketjussa...Ergonomia on sitten asia erikseen, tosin itse en ole ollenkaan varma haluaisinko esim. A7RIV mallia isommissa kuorissa. Luultavasti en.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa

hkoskenv kirjoitti:...ja paskamyrskyävät netissä jos se ei onnistu.
Toisaalta nää samat paskamyrskyävät mistä tahansa ja jokaikinen kerta. Sen takia se ei oikein enää merkitse mitään kun testien ”lopputuloksen” tietää jo ennalta. Vähän sama ku odottaisi ”Rane on kingi” sketsistä jonkun muun lopputuloksen ku et Rane on kingi. Toistohuumoria ja siinä se.
hkoskenv

aikaarska kirjoitti:Joo, no sonylla ei kuitenkaan ole ollut Canonin kaltaisia ylikuumenemisongelmia, eli siinä mielessä ollaan väärässä ketjussa...Ergonomia on sitten asia erikseen, tosin itse en ole ollenkaan varma haluaisinko esim. A7RIV mallia isommissa kuorissa. Luultavasti en.
Ylikuumenemisongelmia tulee 100 % varmuudella, jos Sony alkaa elvistellä 8K-tiloilla niin kuin Canon teki. Sonyn komponentit tottelevat ihan samoja luonnonlakeja kuin Canonin komponentit.

Kuinkahan kallista se oikeasti olisi tehdä kaksi versiota, A7:n kokoinen ja 5D:n kokoinen. Ihan vaan pitämällä tekniikka täysin samana muovikuoria lukuunottamatta. Tai sitten siihen isompaan voisi laittaa isomman akun, paksummat lämmönjohtopellit, ja toppauksia ja tollauksia olosuhteita vastaan ja myydä se esim. luontokuvausmallina. Vai olisiko se sitten niin, ettei niitä isompia myytäisi tarpeeksi, että niitä kannattaisi tehdä ja varastoida.
Hannu
nsamppa

Toisaalta kyl Canon saa lämpöongelmat ihan 4K:lla aikaan.
habannaama

Todettakoon nyt että itselläni on koon 12 hanska, olen muutoinkin siunattu 198 cm pituudella, vuosikausia käynyt punttisalilla ja ilmeisesti siitä johtuen kämmenet ja nakit levinneet kuin ne kuuluisat jokisen eväät, joten voisin väittää että Sony a7r III ei ole mun käteen se optimaalisin laite jos puhutaan "täydellisestä ergonometriasta" kamerarungon osalta, mutta mitä sitten, onko se estänyt kuvaamista, estikö se sitä pienemmillä Fujeilla, ei ja vielä kerran ei.

Nyt tuntuu että jutun aiheet ovat joillain loppu ja sitä samaa mantraa on pakko toistaa toistamistaan...

Edelleen jaksan ihmetellä, on varaa ostaa tuhansien eurojen kuvauskalusto, sitten parutaan kuinka pieni se on, mutta samaan aikaan ei raaskita ostaa siihen satasen-puolentoistasadan ergonometriaa parantavaa lisäkahvaa/kehikkoa/l-rautaa ?????

Jos niin paljon nyppii niin hopi hopi kamat helvattiin ja uutta paremman ergonometrian runkoa tilalle, ei tämä elämä valintoineen mitään ydinfysiikkaa ole, vai onko kameraharrastajat jotain ihme masokisteja, kun pakko omistaa tauhkaa romua ja ulista siitä foorumilla ?
hkoskenv

habannaama kirjoitti: Jos niin paljon nyppii niin hopi hopi kamat helvattiin ja uutta paremman ergonometrian runkoa tilalle, ei tämä elämä valintoineen mitään ydinfysiikkaa ole, vai onko kameraharrastajat jotain ihme masokisteja, kun pakko omistaa tauhkaa romua ja ulista siitä foorumilla ?
Ihmisiä on ratkaisukeskeisiä ja ongelmakeskeisiä. Sinä annat ratkaisukeskeisenä neuvoja, jotka toimivat ratkaisukeskeisillä, mutta eivät ongelmakeskeisillä, jotka yleensä ajautuvat perfektionismiin. Se ongelma on korvien välissä eikä sitä ratkaista vaihtamalla kamoja eikä myöskään alkamalla hyäksyä kompromisseja. Täälläkin on jollain sankareilla sellainen vaihtovimma päällä, että jos kamera vaihtamalla paranisi, he olisivat olleet nirvanassa vuosikausia. Mutta mikään fysikaalinen laite ei ole koskaan täydellinen, ja jos sellainen olisikin, niin ongelmakeskeiset aivot keksivät äkkiä ongelmia siitä, että joutuvat noudattamaan luonnonlakeja.
Hannu
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Melko touhua. Sehän on itsestään selvää, että kun Sonylla kuvattiin, siihen hankittiin palikoita. Niin tehtiin myös Fujiin.

Ei se ole se juju. Se on juju, ettei Sony ymmärrä. Se ei ole niille enää mikään ongelma laittaa sitä lisäpalaa suoraan pakettiin, ei vaikka se olisi L-bracket arca-kiinnityksellä. Kun viidellä tonnilla myydään max 2k€ kapulaa, ei se pieni käyttäjäkokemusta parantava lisä tuo muuta kuin lisää rahaa taloon myöhemmin. Runkoja ei myydä kuin saippuaa kuitenkaan joten turha perustella kustomoinnin puutetta millään markan säästöillä.
habannaama

Jos eivät katso tarpeelliseksi laittaa sitä lisäpalaa valmiiksi pakettiin niin sitten eivät.
Villi veikkaukseni on että se on niissä myyntiluvuissa yksi hailee, olisiko siinä paketissa sellainen vaiko ei, eli miksi valmistaja uhraa aikaa sellaiseen, kun aina löytyisi se peräpohjolan oman elämänsä Maffer, jolle sekään ei olisi hyvä kun ei istu TÄYDELLISESTI juuri minun minun minun pikku pikku kätöseeni muokattuna.

Kun on kerran esimerkiksi valmistaja nimeltään SmallRig, jonka tuotekategoriasta löytyy sen miljoona erilaista osaa + muut mahdolliset valmistajat ja aina voi niiden lisäksi varioida itse, niin äkkiäkös tuokin käteensopimattomuusongelma on ratkaistu.

Mutta kuten hkoskenv hyvin totesi, "...ongelma on korvien välissä eikä sitä ratkaista vaihtamalla kamoja eikä myöskään alkamalla hyväksyä kompromisseja".

Niinpä, kun se kerran on siellä korvien välissä se ainut todellinen ongelma...
M1O

Viesti Kirjoittaja M1O »

nsamppa kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:...ja paskamyrskyävät netissä jos se ei onnistu.
Toisaalta nää samat paskamyrskyävät mistä tahansa ja jokaikinen kerta. Sen takia se ei oikein enää merkitse mitään kun testien ”lopputuloksen” tietää jo ennalta. Vähän sama ku odottaisi ”Rane on kingi” sketsistä jonkun muun lopputuloksen ku et Rane on kingi. Toistohuumoria ja siinä se.
Muista foorumeistä en tiedä, mutta täällä se on yksi ja aina sama paskamyrskyn keittäjä. Ja toistoa nimeomaan mutta jättäisin sen huumori-sanan siitä suosiolla jo pois..
Mistä 5000 euron Sonysta tässä ylipäätään on puhe?
Talini

Viesti Kirjoittaja Talini »

Miksi tuntuu olevan väärin toivoa isompaa runkoa? En minäkään huuda naama punaisena siksi että joku toivoo 8k videoa, joka taas minulle on täysin turha ominaisuus. Kyllä minulla on akkukahva käytössä mutta siinä on taas yksi ongelmakohta lisää esim. sääsuojauksen kanssa.
hkoskenv

Talini kirjoitti:Miksi tuntuu olevan väärin toivoa isompaa runkoa? En minäkään huuda naama punaisena siksi että joku toivoo 8k videoa, joka taas minulle on täysin turha ominaisuus. Kyllä minulla on akkukahva käytössä mutta siinä on taas yksi ongelmakohta lisää esim. sääsuojauksen kanssa.
Ei se ole väärin. Mutta täällä on kavereita, joilla on tapana alkaa ruikuttaa miten koko valokuvaus tuhoutuu siksi että rungot ovat vääränlaisia tai toimivat väärin joissain äärioloissa, jotka kiinnostavat ehkä yhtä 10000:sta rungon ostajasta. Ja toimivat ratkasiuehdotukset eivät kelpaa, koska ovat jotain periaatejänkäyksiä vastaan. Siksi keskustelulla on taipumusta ajautua kinaamiseen. Ei meidän toiveet vaikuta valmistajien päätöksiin, vaan ison maailman muotitrendit sanelevat sen, että rungot ovat nyt pieniä. Trendi vaihtuu aikanaan, kukaan ei tiedä mihin. Jos nyt arvata pitäisi, niin AI-sonta (minun mielipide asiasta) on seuraava iso trendi. Kuvat näyttävät hyviltä, mutta eivät ole enää reaalimaailmaa edustavia dokumentteja.
Hannu
hkoskenv

habannaama kirjoitti:Jos eivät katso tarpeelliseksi laittaa sitä lisäpalaa valmiiksi pakettiin niin sitten eivät.
Villi veikkaukseni on että se on niissä myyntiluvuissa yksi hailee, olisiko siinä paketissa sellainen vaiko ei, eli miksi valmistaja uhraa aikaa sellaiseen, kun aina löytyisi se peräpohjolan oman elämänsä Maffer, jolle sekään ei olisi hyvä kun ei istu TÄYDELLISESTI juuri minun minun minun pikku pikku kätöseeni muokattuna.
Sepä se. Kun mielipiteitä siitä millainen on se "ainoa oikea lisäpala" on miljoona, sillä lisäpalalla tekee yhden tyytyväiseksi ja miljoona ulisee miksi minun pitää maksaa tällaisesta tarpeettomasta romusta, miksei se voi olla erikseen ostettava lisävaruste.
Hannu
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

nsamppa kirjoitti:Toisaalta kyl Canon saa lämpöongelmat ihan 4K:lla aikaan.
Juuh, tässä tapauksessa täytyy antaa tunnustusta sinne minne se kuuluu.

Ottaen huomioon miten pieniin paketteihin Sony on kinopelittömänsä jo aivan alusta lähtien rakentanut, niin hardware on lähes poikkeuksetta kunnossa. Luotettavaa ja toimivaa vaikka omat kommervenkit löytyy (nekin lähinnä softapuolella).
Ja mun mielestä se täytyy mennä just näin. Kuten A7SIII tapauksessa. Huippu 4K suorittamista ilman kuumenemisisa, ja toivon, että 8K ominaisuuden puolesta mennää samalla linjalla. Eli ei julkaista ennenkuin kyseinen videotarkkuus toimii 100% ongelmitta.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Vastaa Viestiin