temama kirjoitti:Tässäkin kohtaa mennään ny harhateille. Kyllä aidon valokuvan ottaja/hyvä valokuvaaja saa hallita photoshopin käytön loistavasti! Ja useimmilla se onkin hyvin hallussa.
Harhaa vai kehitystä? Tulevat polvet sen määräävät, emme me. Maailma kehittyy tavoillaan eikä kysele mitä mieltä meikäläinen siitä on. Kyllä se vaan siltä näyttää, että valokuvauksen tulevaisuus vie vastustamattomasti pois teknisestä dokumentista kohti harhaa, suodattimia, tekoälyalgoritmeja ja muuta hyvältä näyttävää mutta epätodellista. Pian ei enää oikeita kameroita (jotka tallettavat kuvan ilman dokumentoimattomia käsittelyjä) saa kuin kalliina ja epäkäytännöllisinä teollisuusmalleina, joille on hyvin suppea objektiivivalikoima.
Tiivistetään pähkinänkuoreen; pari poikkeusta lukuunottamatta tän vuoden palkituista fotofinladia valokuvista puuttuu sellainen linkki hetkeen joka valokuvissa täytyisi olla. Nämä ovat pari poikkeusta lukuunottamatta photoshoppi-kuonaa, valokuvia joita ei vuosien päästä jaksa katsoa tuskin kukaan!
Miksei jaksa? Jos niissä on kiinnostavuutta nyt, miksei sitä olisi myöhemmin sellaisille ihmisille, joka kokee tuollaiset kuvat jollain tavalla kiinnostavina tai kauniina? Varsinkaan, kuten sanoit, nuo kuvat eivät ole dokumentteja tästä hetkestä, vaan taiteellisia luomuksia, joita arvioidaan taiteellisin kriteerein, joihin realismi ei yleensä kovin vahvana lukeudu.
Toisaalta onko sillä väliäkään? Ei monikaan noista näytä olevan tarkoitettu ikuisuusprojektiksi. Moni on varmaan puhdas kilpailuprojekti, joka tavoittelee tällä hetkellä taidepiireissä pinnalla olevia asioita, joilla kuvaaja arvioi pärjättävän kisassa. Mainoskuvat tehdään yhteen kampanjaan. Ja mitä niitä luokkia tuolla oli.