Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
M1O kirjoitti:Kohta 3, älkää lähtekö naurettaviin provoihin mukaan. Kaikki Sony-ketjut on marinoitu samaa p*skaa saman toimesta.
Kyllä tähän provoon haluan vähän lähteä mukaan. Mukana näyttää tässä skenaariossa olevan jalusta, pakkasta, kaiketi jokin laajakulmainen optiikka ja kamera akkukahvalla. Viitekehyksestä tiedämme että kuvien ottotaajuus on jotakin luokkaa 2/päivä, josta julkaisuun pääsee 1/vuosi.
Nyt akkukahvan liitos on se heikoin lenkki tässä skenaariossa, kun nitkuu tästä välistä. Kuvaa sommiteltaessa on varmaan pieni hetki aikaa hellävaraisesti myös kiristää tätä kuuluisaa muovihimmeliä vaikka jokaisen kuvan (edelleen 2kuvaa päivässä) välillä.
Case closed!
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
Kamerarunko ja optiikka 7000€. Kameran alla 1500€ Skitzot. Kameran pohjassa muoviromua ja koko himmeli kiinni kamerassa sentin maksavalla liitoksella. Muoviromussa pikakiinnityslevy pohjassa. On aivan törkeän vakuuttava setti.
Ihan sama mikä valmistaja, tuossa katkeaa kasetista nauha. Samaa tasoa kuin 80k€ Tesla jonka penkin sauma ratkeaa 100km ajon päässä ja puskuri putoaa jo ekaan hidastetöyssyyn.
Löytyy kyllä kaupoista lukitteita joka ei ole liimaa vaan antaa kiertää osat toisistaan irti jos tarvis. Jos toimii teollisuudessa ni miksei kahvojen kierteissä?
Turhaa itkemistä Mafferilta vuodesta toiseen. Lämpötilojen muutosten kompensoitiin on aikoinaan keksitty esim. ruuvimeisseli!
Mitä merkitystä on lukitteella jos (ja kun) ruuvi itsessään on jossain muovirakenteessa? Valmistajat keulii kameran magnesiumrungolla ja rungon jatke on jollain muoviromulla varmistettu.
Eikö ny olis vihdoin aika sitoutua kestävämpään arkkitehtuuriin kamerajärjestelmissä? Ei vuosipäivitys tarvi kuin mustan kuution missä vaihtuu kenno ja piirilevy prosessoreineen. Kerran ostettu kehys kahvoineen ja hallintapaneeleineen kestää hyvin pitkän aikaa jolloin siitä voidaan pyytää hieman enemmän kertahankintana. Nyt tuo toteutuu lähinnä objektiivin kiinnityksen osalta ja kaikki muu saadaan kätevästi paskottua uuden mallin kanssa.
Maffer kirjoitti:Mitä merkitystä on lukitteella jos (ja kun) ruuvi itsessään on jossain muovirakenteessa? Valmistajat keulii kameran magnesiumrungolla ja rungon jatke on jollain muoviromulla varmistettu.
Eikö ny olis vihdoin aika sitoutua kestävämpään arkkitehtuuriin kamerajärjestelmissä? Ei vuosipäivitys tarvi kuin mustan kuution missä vaihtuu kenno ja piirilevy prosessoreineen. Kerran ostettu kehys kahvoineen ja hallintapaneeleineen kestää hyvin pitkän aikaa jolloin siitä voidaan pyytää hieman enemmän kertahankintana. Nyt tuo toteutuu lähinnä objektiivin kiinnityksen osalta ja kaikki muu saadaan kätevästi paskottua uuden mallin kanssa.
Etkö oo aikaisemmin selittänyt että jatkuvasti pitää kierrellä himmelin ruuvia kiinni? Vai muistanko väärin? Kyllä se lukite silloin auttaa aina, ruuvi ja pesä sentään metallia.
Ja jos oot oikeesti purkanut Canonin kahvan niin tiiät ettei olis iso homma laittaa toisenlaista ruuvia tilalle jonka kannan saa akkukotelon sisälle ja meisseliä varten pienen reiän kahvan alapintaan. Kyllä se kanta sinne sisälle sopii kun ymmärtää miten työ tehdään jopa ilman 3D-tulostinta.
Nikonin ja Pentaksin kahvan olen laittanut atomeiksi. Sen jälkeen kun raattaat ovat hajoneet päreiksi (halki). Kummassakin sormella kiristettävä ratas pyörittää ratasta joka pyörittää ruuvia. Rattaat muovia. Sinne vain askartelemaan tilalle metalliliitos ja vielä koko kakki pakettiin niin ettei sääsuojaus mene.
En ole vakuuttunut että Canonin kanssa on yhtään sen paremmin. Onko jossain nähtävillä jotain esimerkkejä missä koko kahvan kiinnityspuolen ei olisi rakennettu aivan uusiksi? Ei sillä etteikö niin voisi tehdä. Pointti tässä on usean tonnin järjestelmään ostettavat kalliit kahvat joiden rakenne vastaa lähinnä satasen hopeakuulaa.
Olen purkanut ja tiiän mitä70D kahvan sisällä on, samoin tiiän että sen kahvan sisällä on akkujen puolella iso taivutettu metalliplatta joka ei ole plootua muttei foliotakaan. Kun sen alkuperäisen kiristystsydeemin heittää roskiin niin kyllä siihen saa tilalle ruuvin joka vetää metallilevyä vaan ei rungon muovia kun paketin kiinnittää kameraan.
Ei kyllä onnistu kotioloissa mutta kyllä tällä kylällä on laitteet jolla saa ruuvia varten riittävän jäykkyyden siihen metalliplattaan.
Ikuisella itkemisellä ei taas saa kuin akkojen naurut.
Maffer kirjoitti:Mitä merkitystä on lukitteella jos (ja kun) ruuvi itsessään on jossain muovirakenteessa? Valmistajat keulii kameran magnesiumrungolla ja rungon jatke on jollain muoviromulla varmistettu.
.
Näinkö oikein ja siirtyikö maalitolppa äsken? Nyt ongelma siirtyi rungon ja kahvan sijasta kahvan ja jalustan liitokseen. Ok. Tässä voi hyvinkin tulla ongelma, mikäli koko ruuvin kiinnitys murtuu kahvan pohjasta. Montako ennakkotapausta tiedetään?
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
Maalitolppa ei siirtynyt mihinkään. Jos se kahva on kunnolla kuulan päällä niin heikko kohta on edelleen tuo kahvan ja rungon välinen liitos mikäli kamera sojottaa vähänkin ylös tai alaspäin. 2013 meni lopulta rikki ratasmekanismi D800:n kahvasta kun kiristin väliajoin sitä maaliskuisen yön syrjässä kylmenevässä kelissä. Valotin siis jotain linnunratakuvia siinä ja liitos niiasi väliajoin blurraten kuvan sohjoksi. Eikun lisää kiristystä > lopulta poks. Ihan sama juttu Pentaks K-1:n kahvan kanssa räks 2016 jouluna. Tuskin KP:n kahva tuosta parempikaan on. Ja kun se ratassysteemi sanoo räks, sanoo kohta joku muukin poks.
Integroitu akkukahva on toki hieno ja toimiva. Ainoa peilitön missä sellainen on, on toistaiseksi GFX100. Sonyn ysiin ei sitä liene tulossa mutta Canon R1 voi toki näyttää mallia.
Maffer kirjoitti:Usko pois että kun yhdellä kädellä saa 3.5/5 sormea otepintaa niin ei sillä ole väliä missä heiluu menemään. Kakku-ahvoja ei nyt lasketa mukaan, nitkuvat muoviratashimmelit eivät tuota korjaa.
Höpö höpö.
Yhdessäkään kamerassani joissa ollut akkukahva (D300, D700, 40D, 5D, 5D Mark II, 6D ja X-T2) ei ole ollut kyseessä mikään nitkuva muoviratashimmeli.
Minulla ei kans ole koskaan hajonnut, ja kokemusta on aivan varmasti riittävästi. Ja notkuva ei ole ollut kuin muistaakseni D700ssa.
Enkä millään ymmärrä tätä ainaista valitusta, jos kerran vuodesta toiseen esim. ”kameran koot ovat pienoismalleja toisistaan” niin eikö se sitten jo pikkuhiljaa kerro että mitään ei ole valittaminen auttanut?
Ja kyllä edelleen markkinoilla on malleja eri käyttötarkoituksiin ja eri käyttäjille että senkun valitsee omansa ja alkaa käyttää. Iso runko talvella ja pieni 90% lopusta ajasta vaikka.
Vai että iso kamera talvikäyttöön. Jos tulevaisuudessa ei ole kuin peilittömiä, ja ne on tuollaisia ritsoja toistensa klooneja, mistä sellainen iso kamera talvikäyttöön? Lapiokätisen on siis pakko ostaa Panasonic tai siirtyä tuhnukinosta suurempaan luokkaan.
Ihan yhtä pöljää tarjota isokätisille jotain jatkopaloja rungon pohjaan kuin pyytää hernekeppiä kasvattamaan suuremmat sormet. Aivan kuin ei olisi jo tarpeeksi ankeaa yrittää etsiä niitä 48-numeron kenkiä niistä malleista jotka haluaa käyttöönsä.
Käsitykseni mukaan pidät sitä kokoa 48 oikeana ja kaikkia muita väärinä, ja siitä ei synny kuin eripuraa ja loputonta jänkäämistä.
Kameroiden kokoasiasta en kohdallasi olisi ollenkaan huolissaan, menee helposti yli meidän eliniän ennenkuin ne saavuttaa kooltaan kännykät jotka nekin, mikäli sinua on uskominen, on ilmeisesti kooltaan ja ergonomialtaan vielä oikein hyviä.
raineri kirjoitti:Kyllä kyllä, mutta paranevatko kuvat ?
Mitä väliä sillä on, jos kuvaaminen tuntuu mukavammalta? Kuvaamisessa on paljon muitakin hyvyystekijöitä kuin kuvien hyvyys ja sekään ei ole yksikäsitteinen asia. Käsittääkseni asia on niin, että jos ajatellaan ammattimaista kuvaamista, jossa kuvan hyvyys on selvästi määriteltävissä sen tuottaman rahamäärän suuruudeksi, kameroiden parantaminen ei ole pitkään aikaan lisännyt myyntituloja, vaan kuvista maksetut summat ovat pikemminkin pienentyneet kilpailun kasvaessa ja ihmisten yleisen vaatimustason laskiessa. Sekään ei ole itsestäänselvää populaarikulttuurin aikana, että jossain taiteellisessa mielessä paras kuva myy eniten.
Kameroiden paraneminen tuo etua ergonomian paranemisella, käsittelyn nopeutumisella ym. epäsuorilla tavoilla. Ilmeisesti tässäkin on sellaiset syyt olleet tärkeämpiä kuin kuvaajan tai jonkun muun mielipide kuvien hyvyydestä.
Mitään uutta ja merkittävää ei ole julkaistu enää 7-8 vuoteen. Nikon D800 ja Pentax K-1 jälkeen on julkaistu vain näiden variaatioita uudelleen lämmitettynä. Ei se kesää tee, että peilin tilalle lätkäistään videoetsin, joka on melko kädetön kapistus varsinkin pimeässä kuvatessa.Jokainen tietenkin peilaa hankitojaan omien aiheidensa kautta. Ainakin itselle on tärkeää että sormet menevät oikeille napeille pimeässäkin,ja että ergonomia on kunnossa, eikä peukalon alla ole kolmea nappia samaan aikaan.Myynnin jyrkkä pudotus kertoo että markkinat ovat täynnä, ja laitteiden uusimisille ei ole tarvetta.
No näin juuri. Uusimmat vehkeet on menneet oikeastaan suoraan alamäkeen. Sony ei ole päässyt R2:sta minnekään kun sirvilä laitetaan jalustalle. Canonin uutuudet ovat melko ihmeellisiä - kohisevia kennoja videolla markkinoituna. Paras R siellä leirissä tuntuu olevan yllättäen eka R kun rehellistä jalustatouhua ajattelee. Nikon sotki demokoneensa PDAF:lla.
Harmittaa oikeestaan perkeleesti ettei tullut 645Z:aa hankittua heti julkkarissa vuosia sitten. Nyt kaupasta saa vain jotain epämääräisiä RAWia sotkevia sähkövatkaimia kaikista leireistä.
Digin ainoa idea on kuitenkin maksimaalinen kuvanlaatu minimaalisella vaivalla. Nyt saa sen sijaan minimaalista kuvanlaatua maksimaalisella vaivalla miinoja väistellen. Mikään ihme että laitteet ei myy.
Maffer kirjoitti:Kaukana siitä. Nyt vähän ajatusta mukaan.
Kamerarunko ja optiikka 7000€. Kameran alla 1500€ Skitzot. Kameran pohjassa muoviromua ja koko himmeli kiinni kamerassa sentin maksavalla liitoksella. Muoviromussa pikakiinnityslevy pohjassa. On aivan törkeän vakuuttava setti.
Ihan sama mikä valmistaja, tuossa katkeaa kasetista nauha. Samaa tasoa kuin 80k€ Tesla jonka penkin sauma ratkeaa 100km ajon päässä ja puskuri putoaa jo ekaan hidastetöyssyyn.
Jos sulla on Teslasta ratkennut sauma 100 km:n jälkeen ja puskuri pudonnut heti ensimmäisen hidastetöyssyn kohdalla, niin ota hyvä ihminen yhteyttä Teslaan, uskoisin että ovat siellä aidosti kiinnostuneita tuotteidensa laadun kehittämiseen.
Et muuten tainnut lukea mitä aiemmin kirjoitin mm. X-T2/akkukahva/50-140 f2.8 yhdistelmästä, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että reaalimaailman käyttö on täysin erilaista kuin sinun kuvitteelliset skennaariosi tuotteista, jollaista et ole edes käyttänyt ?
Enkä muuten esim. D700/akkukahva/24-70mm f2.8 yhdistelmällä kokenut minkäänlaisia ongelmia, mistä siis keksit näitä skennaarioitasi että kaikilla ja kaikkealla joka ikinen tuote on joku ihme muovihemmili joka murenee pakkasessa ?
Maffer kirjoitti:No näin juuri. Uusimmat vehkeet on menneet oikeastaan suoraan alamäkeen. Sony ei ole päässyt R2:sta minnekään kun sirvilä laitetaan jalustalle. Canonin uutuudet ovat melko ihmeellisiä - kohisevia kennoja videolla markkinoituna. Paras R siellä leirissä tuntuu olevan yllättäen eka R kun rehellistä jalustatouhua ajattelee. Nikon sotki demokoneensa PDAF:lla.
Harmittaa oikeestaan perkeleesti ettei tullut 645Z:aa hankittua heti julkkarissa vuosia sitten. Nyt kaupasta saa vain jotain epämääräisiä RAWia sotkevia sähkövatkaimia kaikista leireistä.
Digin ainoa idea on kuitenkin maksimaalinen kuvanlaatu minimaalisella vaivalla. Nyt saa sen sijaan minimaalista kuvanlaatua maksimaalisella vaivalla miinoja väistellen. Mikään ihme että laitteet ei myy.
Eikös sulla Maffer oli asiat hyvin, sillä muistini mukaan kehuit tuon Fujisi kuvanlaatua, siispä missä digisi ongelma ?