temama kirjoitti:
Miksi meidän täytyy tietää niin kovasti?! Jos me ostamme valokuvauskojeen, niin eikö sillä ole tarkoitus ottaa valokuvia, ja videoita (jos laitetta mainostetaan myös sellaiseen) ? Vai pitäisikö meistä tulla samalla myös pikku elektroniikka insinjöörejä?
Jokainen pohtikoon sen omalla kohdallaan. Jos ei tekniikka kiinnosta, sitten ei tarvitse välittää tällaisista hifistien saivarteluista. Sen kun toteuttaa taiteellisia visioitaan niin kuin parhaaksi näkee. Joitain tekniikka kiinnostaa itsessään ja jotkut ovat kiinnostuneita mahdollisuuksista kiertää mielestään liian konservatiivisesti asetettuja rajoitteita. Meitä on moneen junaan, sanotaan. Se mitä minä en jaksa ymmärtää on ne asemalle jääneet, jotka saavat huvinsa toisten kiinnostuksen kohteista vinkumisesta.
Jos huomattavan kallis uusi nykyauto kuumenee kun sillä ajaelee kesälämpöisissä Stadista mikkeliin,n niin, että sen kanssa täytyy huilata 1/2 tuntia aina jokaista 1/2 tunnin ajosuoritusta kohti, niin että normaalisti siitä reilun parin tunnin ajomatkasta tuleekin 4 tunnin ajomatka, niin mitä tehdään?
En usko, että yksikään kaupasta ostettava vakioauto kestää ajaa tankillista huippunopeudella kaasu pohjassa. Mitä sitten tehdään riippuu taas yksilöllisistä mieltymyksistä. Osa välttää ongelmat ajamalla rauhallisesti, osa modifioi tekniikkaa ja ottaa riskin käyttöiän lyhenemisestä, osa ruikuttaa muuten vaan kurjuuttaan.
Ruvetaanko automekaanikoiksi, ja mietitään miten voisi poistaa rajoittimen niin, että autolla voisi ajaa kuumenemisesta huolimatta (ja samalla moottorin suunniteltu ikä, 300000km, tipahtaa 50000kilometriin kunnes se laukeaa),
Osa ihmisistä toimii juuri näin.
vai palautetaanko auto ja kerrotaan valmistajalle, että ihan kiva auto, mutta tällä ei voi ajella matkaa?
Osa yrittää tätä. Mutta yleensä se kaatuu siihen, että valmistaja näyttää manuaalista pikkupräntin, että ei tätä ole matkan ajamiseen tarkoitettu. Sitten tuo porukka siirtyy itkemään nettiin.
Ja samalla ostetaan toinen auto jolla voidaan ajaa kesäreissu ilman ongelmia.
Tietenkin lähtökohtaisesti kannattaa ostaa tuote, joka toteuttaa omat tarpeet parhaiten. Oli se sitten kuvausta tai kuljetusta. Kestävyysrata-ajoon ei kannata ostaa perheautoa, vaikka sen saa paljon halvemmalla kuin Le Mans -kilpa-auton. Tai ammattimaiseen 8K videotuotantoon ei kannata ostaa pikkuhybridikameraa, vaikka se onkin halvempi ja kivemman kokoinen kuin raskas elokuvakamera.
Mutta joku propellihattu voi säästää pitkän pennin virittelemällä halvempaa tuotetta ja sietämällä sen rajoitteita. Turha sitä on ulista tumpelona vieressä, jos joku tekee niin. He ovat oppirahat maksaneet ja tekniikan opiskelleet ja sinäkin voit sen tehdä, jos haluat liittyä joukkoon.