Kyllä noilla asioilla on aina syynsä, kysymys on vain että ymmärretäänkö ne syyt. Yhtä hyvin voisi kysyä että mikä on se syy että Sony ei naulannut sitä hommaa kuntoon viimeisimmällä A7r iv mallillaan, joka tuli markkinoille viime vuonna? Heillä kun oli aika hyvä etumatkaa tässä peilittömien FF kamerahommassa, sen sijaan nyt jäivät käytännössä täysin jalkoihin 8 bittisine videoineen. Eikö aika ollut vielä kypsä tuoda 4k 60p videoa A7r iv kameraan, edes 8 bittisenä? Ehkä nyt ei aika vielä ollut kypsä Canonin kohdalla tuoda rajoittamatonta tallennusaikaa joka videomodessa. Mutta hyvä että toivat edes sen minkä pystyivät, eivätkä jättäneen esim 8k tai 4k 120p modea pois. Tänään on hyödynnetty noita kumpaakin.nsamppa kirjoitti:Olis tehny niin että naulannut kunnolla sen 4K60p 10 bit jommalla kummalla rungolla. Niin että se toimii riippumatta mistään asetuksista tai olosuhteista. Siinä olis ollut työkalu videoon. Tätä mä odotin siltä R6:lta. R5:een sitten 8K raw ja 4K120p burst modena. Perusmatsku sit 4K30p 10 bit. Jengi olis flipannu jo noista aivan täysin. Huippu työkalu Canon luotettavuudella videoon ja huippu työkalu stilliin aivan järjettömillä video mausteilla. Lisäksi näissä olis ollu houkutusta ostaa molemmat. Nyt tästä tuli aivan turhanpäiten hirvee sontamyrsky mistä tuntuu että on vaikea päästä pihalle kädet puhtaana. Kamerat on nyt maailmalla ja koko ajan vaan hälinä kiihtyy. Turhan suurta kakkua lähti haukkaamaan.niffe kirjoitti:Kyllä se nyt vaan meni vihkoon Canonilta. Se olisi ollut kova juttu, jos se olisi ollut hyvä sekä videossa että stilleissä ilman aikarajoituksia, koska kilpailijan vehkeitä tarvitaan aina kaksi samassa hommassa, mutta ei onnistunut alimitoitetun jäähdytyksen vuoksi. Aivan älyttömän huonosti hoidettu tilaisuus, johon ei olisi välttämättä tarvinnut ajautua. Olisi ollut mukava saada vähän säpinää Canonin suunnalta tämän teollisuudenhaaran loputtomalta tuntuvan joutsenlaulun päätteeksi, mutta ei tällä tavalla.
Mutta säpinää nyt ainakin tuli. Ja mä siltikin vaan uskon että vuoden päästä tälle kohulle vielä nauretaan ja kamerat toimii suht luotettavasti videohepuillakin. Samoin myös omasta repusta löytyy R6. Uskon lisäksi myös toivon näin.
Samalla tavalla voisi myös kysyä miksi Sony laittoi A7S iii :een vain 12 Mpix kennon. Olisivat voineet naulata homman nyt lopultakin kuntoon laittamalla 48 Mpix kennon, sarjatulinopeutta lisää, IBIS parempaan kuntoon, jne, jne...., ja kaikki tietenkin yhtään mistään tinkimättä? Löytyykö ymmärrystä miksi homma jäi taas kerran puolitiehen? Olisiko teknisillä rajoitteilla kuitenkin jotakin tekemistä asian kanssa?
Loppujen lopuksi kaikki kamerat ovat kompromisseja, ja aina niistä puuttuu jotakin, ja aina jokin asia voisi olla paremmin toteutettu - kaikkea ei voi aina saada, varsinkin kun vaatimukset kasvaa koko ajan. Pitää vain poimia itselleen sellaisen joka nyt parhaiten sopii omiin tarpeisiin. Onneksi on vapaus valita.