Canon EOS R5

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nsamppa

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tony_A kirjoitti: Tästä sitten olen eri mieltä, tai sitten faniukko toimii hieman erilailla. On nimittäin ainakin tämän foorumin osalta sellaista ylistystä toi S:n kehuminen, että oksat pois. Ihan sama, tuoko S 1000e:n kroppikameran tai 6000e:n kinodigikameran, niin ylistyslaulu soi... Eikä vain yhden kippistelijän osalta.

Mutta ei sekään mua haittaa, kunhan keskustelu pysyy mukavana.
Aivan yhtä rasittavaa puusilmäisyyttä sekin on. Eli samaa fanip*sk**. Paketointi on vain vähän erilainen.

Mutta tommonen hölmö kehuminen ei mua niin häiritse. Sen sijaan nää ”sä et vaan osaa” kommentit aiheuttaa mussa vain vastareaktion. Kun pointti ei ole enää keskustella aiheesta vaan ainostaan irvailla toisen kustannuksella. Se ei ole vain tällä foorumilla esiintyvä juttu, vaan näkyy kaikkialla Canon faniukkojen blaastauksessa. Samoin ku sonipoikien sokea fanitus.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Jos kuvaat tunnin kameralla kuvia niin et voi videoida koska kamera on liian kuuma.
https://twitter.com/GeraldUndone/status ... 7398692864" onclick="window.open(this.href);return false;
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

nsamppa kirjoitti:Jos Sonylla on fanipoikia, niin Canonilla on kyllä faniukkoja. Aika pitkälti samankaltainen lähestyminen tähän asiaan kautta linjan. Jos on Canonissa joku ongelma, tee naurunalaiseksi asiasta keskustelija tai vaihtoehtoisesti nosta vaan ”sä et vain osaa” kortti. Samanlaista ylimielistä maton alle lakaisua näkee järjestään faniukoilta. Se on edelleen vain kamera eikä siitä tarvii hermostua.
Samaa mieltä - kameroita noi vaan on. Siksi mä en ymmärräkään miksi linkkasit ton eoshd:n jutun - siis muuten kuin vitsiksi. Se oli aidosti melkoinen itkuvirsi lihavointeineen, jolle ei voi kuin nauraa. Oletan, et sellaisena sen otti jokainen, koska ei tota oikeen muutenkaan kukaan aikuinen voi lukea (teinikuraahan toi oli). Mulle tuli mieleen yksi fiktiivinen kirja, jota mainostettiin enempi todelliseksi - ihmisten pettymys oli suuri ja kirjailija sai tappouhkauksia. Ja kyse oli vaan pahasesta kirjasta, mut epis on niin vahva tunne.

Itse kameran ongelmat ovat mitä ovat (ei ne noihin jää) - kunhan noit aidosti saadaan enempi ihmisten käsiin niin näemme kuis makaa. Liian suuret odotukset ovat varmin tie pettymykseen. Tod. näk. vaihdan ite R5/R6-yhdistelmään, mut pystyn kyl tekemään duunit ilmankin jos eivät täytä tehtäväänsä. Mun odotusarvot on aika alhaalla - R:ää ei oo kovin vaikea päihittää, mut siltä odotin vielä vähempi. Esim. oman kuvaamiseni kannalta 1/3 aukkoa kohinassa on aika turhaa hiuksenhalkomisia, kun noi RF-lasit vinjetoi niin tolkuttomasti, et niiden kanssa ottaa aika nopiasti puoli aukkoa takkiin (ef-verrokkeihin). Ja adaptoiduista laseissa on omat ongelmansa - R:n kanssa Tamroneissa on ongelmia (Tamronilla on sleeppijumeja tosin muillakin runkomerkeillä). Noidenkin kanssa elää jos ei tarvii rahasta kuvata tai ei oo kiirus - moni ongelma on harrastamisen kannalta aika hailee, mut taksamittarin kanssa vaatimukset kovenee. Mut ongelmat pitää vaan ratkaista - ja ratkaisu ei ole vaatia valmistajaa pyytämään anteeksi, koska mulla on paha mieli. Onneksi noit ei oo pakko ostaa - toki duunipaikassa jos joku muu tekee päätökset ja saa sellaset välineet mitä pomo valitsee niin pieni itku on paikallaan - anonyyminä siten, et pomo ei saa tietää.
nsamppa

Tosta muuten ärrän ja ef mountin tamronista olisi mukava kuulla lisää. Oon meinaan pyöritelly tuossa 15-30 ja 24-70 komboa juurikin Tamronilta. Niissä kun vakaajat molemmissa. Molempia oon ajatellut tulevaisuudessa johonkin ärrään asettaa. Mitä ongelmia niissä tarkemmin ottaen on? Voit toki vastata tonne ärrän ketjuun, koska siihen kameraan nyt enemmän liittyy mutta eihän se niin merkittävästi huti mene tässäkään ketjussa kaikkien näiden ämpärien, autojen ja pakastimien seassa.
M1O

Viesti Kirjoittaja M1O »

kohan kirjoitti:Jos kuvaat tunnin kameralla kuvia niin et voi videoida koska kamera on liian kuuma.
https://twitter.com/GeraldUndone/status ... 7398692864" onclick="window.open(this.href);return false;
Säälittävä laite tai ennemminkin raakile. Tai paremmin tietävät voi kertoa saako tuollaista ongelmaa korjattua softalla, itse oletan että ei.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

nsamppa kirjoitti:Tosta muuten ärrän ja ef mountin tamronista olisi mukava kuulla lisää. Oon meinaan pyöritelly tuossa 15-30 ja 24-70 komboa juurikin Tamronilta. Niissä kun vakaajat molemmissa. Molempia oon ajatellut tulevaisuudessa johonkin ärrään asettaa. Mitä ongelmia niissä tarkemmin ottaen on? Voit toki vastata tonne ärrän ketjuun, koska siihen kameraan nyt enemmän liittyy mutta eihän se niin merkittävästi huti mene tässäkään ketjussa kaikkien näiden ämpärien, autojen ja pakastimien seassa.
24-70 G2 ja 35 1.4 (testattu usseemalla rungolla ja usseemmalla linssillä - lisäksi kävin yksityiskeskustelua parin muun kuvaajan kanssa, kun luin heidän vastaavat kommentit netistä (canonrumours)- sama juttu). Eli R:ssä on joku minuutin ajastin, jonka jälkeen tulee jonkinlainen virransäästö tms. (riippumatta menuasetuksista). Ongelma on toistettavissa (tulee aina) jos valitsee evf:n päälle eli ei anna kameran vaihtaa evf/lcd (power off > 1 min). Kamera pöydälle minuutiksi ja Tamronien af menee jumiin (ei keskustele rungon kanssa - vaatii power on/off syklin). Tulee välillä muutenkin, mut noin sen saa aina tulemaan. Tamron on korjannut samoja juttuja muiden runkojen kanssa (Z6 ja jotkut linssi oli viimeksi heidän sivuillaan). Mulla tuli toi aika usein vastaan, koska toi evf/lcd vaihto oli mulla manuaalisena (yhden napin takana). Ihmettelin, kun AF oli jatkuvasti jumissa. LCD:llä jostakin syystä ei tule samalla tavalla (ei mitään hajua miksi). Ton voi myös kiertää sillä, et toi power off ajastin on pienempi kuin minuutti (30s) eli joku tossa maagisessa 1min ajastimisessa tekee ton.

Toi 70-200 G2 ei tee tota (samaa sano toinen noista Canonrumoursin kavereista), eikä myöskään 85 1.8 VC. 24-70 G2:sta en ite omista (kuhan kokeilin), mut ilmiö on täysin identtinen ton 35 1.4:n kanssa. Satunnaisesti jumittaa muutenkin (siis tolla 35:lla) - tosin viimesessä potrettisessiossa vedin kaks kertaa sähköt pois kesken kuvauksen - ei haitannut, koska oli aika hidastemposta kuvaamista.

Toki mun otos ei ole kovin suuri, mut 100% toistettava vika useammalla yhdistelmällä viittais johonkin ihan oikeaan. On kuulemma raportoitu Tamron USAlle ikuisuus sitten. Sinänsä asiasta ei ehkä voi Canonia syyttää, mut ei mua niin syylliset kiinnosta - ei toimi niin ei toimi. Kandee siis ainakin kokeilla tovi - tosin pahinta tossa on se, et muuten toi tulee vastaan ikävän satunnaisesti, mut noilla mun "asetuksilla" aina jos haluaa testata ko. kombinaatiolla (tai uusilla R:llä). Mulla on siis myös 5D IV:n ja sen kanssa toimii. 15-30:sta ei kokemusta.

Nim. EOS R ja ärräpäät ne yhteen sopii.
Lay

Viesti Kirjoittaja Lay »

Tämä ainainen vääntö on kyllä hauskaa luettavaa näin parin vuoden dc tauon jälkeen. Se vaan tahtoo käydä äkkiä tylsäksi. Osa R5 ennakkotilaajista voisi kyllä perua ennakkotilauksen ja siirtyä Sonyn leiriin, niin saisin omani vähän nopeammin ;)
izzard

Viesti Kirjoittaja izzard »

nsamppa kirjoitti:Btw. Mitenhän nimimerkki izzard:n kanne Sonya vastaan etenee?
izzard kirjoitti:Jos siinä lukee "Video Master" niin ei tarvita pirua lukemaan että siinä sanotaan "Video Master". Ei ole mitään rivien välistä lukemista kun otsikkotasolla lukee "Video Master".

Pirua tarvitaan lukuavuksi jos haluaa ymmärtää että siellä väitetään jotain muuta kuin "Video Master".
Onko tullu mestaruuspyttyjä A7SIII:lle? ;)
BTW jos nyt muistat miten keskustelu eteni niin minä sanoin että tuo Video Masteriksi markkinoinnissa nimetyn mallin on valmistaja suunnannut videosegmenttiin. Kun markkinoinnissaan sen Video Masteriksi nimittää.

Sinä puolestasi kovasti argumentoit sen puolesta että ei suinkaan tuota videosegmenttiin ole suunnattu, moiset mainoslauseet on ihan vaan elastista markkinointia ja ajatukset videokäytöstä on ihan muiden päissä syntyneet kuin valmistajan palveluksessa olevien.

Eli jos jonkinlaista logiiikkaa seurataan, kun sinä olet sitä mieltä että tossa kohdassa ei valmistajan väitteisiin ole uskominen niin kanteen nostanet sinä.
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

Lay kirjoitti:Tämä ainainen vääntö on kyllä hauskaa luettavaa näin parin vuoden dc tauon jälkeen. Se vaan tahtoo käydä äkkiä tylsäksi. Osa R5 ennakkotilaajista voisi kyllä perua ennakkotilauksen ja siirtyä Sonyn leiriin, niin saisin omani vähän nopeammin ;)
Joo, ja kivahan se on huomata että aika vaatimattomaksi jää tämä negatiivisten asioiden lista, ja sekin ongelma rajoittuu videopuolen osa-alueen ominaisuuksiin joita muissa vastaavissa kameroissa ei edes ole. Ei siis mikään ihme että kysyntää kameralle on.
M1O

Viesti Kirjoittaja M1O »

Jos tunnin kuvaa eikä videota pysty käyttämään lainkaan? Ei se mikään pikkujuttu ole, todellakaan.

Akkukestokaan ei ole lähelläkään tuon hintaisen laitteen tasolla mutta jos se ostajille kelpaa, ei tee siitä yhtään hyväksyttävämpää. Voi kertoa myös siitä että ei vaan kiinnosta tuon hintaluokan laite massoja ylipäätään. Vai mihin perustuu tieto hyvästä kysynnästä?
nsamppa

Eräässä nimeltä mainitsemattomassa kameraliikkeessä kuulemma tullu enemmän ennakkotilauksia otsikon kamerasta kuin mistään sitä ennen.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Liikaa roinaa liian pienessä kotelossa. Ei siten mikään jäähdy. Liekö myös Canonilla lipsahtanut kameran prosessoreista isoja monoliitteja tyyliin nVidia näytönohjaimissa joskus muinoin.

Huvittavaa on kuitenkin 8K-videota luurilla -keissi joka on mahdollista ilman tuollaisia haittoja. Liekö Canon törmännyt seinään viivaleveyksien suhteen.
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

Maffer kirjoitti:Liikaa roinaa liian pienessä kotelossa. Ei siten mikään jäähdy. Liekö myös Canonilla lipsahtanut kameran prosessoreista isoja monoliitteja tyyliin nVidia näytönohjaimissa joskus muinoin.

Huvittavaa on kuitenkin 8K-videota luurilla -keissi joka on mahdollista ilman tuollaisia haittoja. Liekö Canon törmännyt seinään viivaleveyksien suhteen.
Tuo liikaa elektroniikkaa pienessä kotelossa on varmasti yksi syy kuumenemiseen. Kännyvertailut on vähän huonoja, kun kennojen kokoero on niin valtava. Isompi kenno tuottaa pakosti enemmän lämpöä. Myös akku ja muistikortti kuumenee, kun niistä otetaan enemmän tehoja ja kirjotetaan suurilla nopeuksilla. Joten ulkoisella sähkönsyötöllä ja tallennuksella saattaisi pystyä hidastamaan tuota ylikuumenemista. Ohjekirjan mukaan hdmi syötti vain 4k:ta ulkoisille tallentimille, joten ei ole ratkaisu 8k:lle.

Canonin kennotehtaat ei taida olla ihan sitä uusinta tekniikaa. Se kuinka paljon pienemmällä viivanleveydellä saisivat energiatehokuutta lisää on ainakin mulle vähän epäselvää. Toimiiko se kennoissa samalla tavalla kuin prosesoreissa, eli pienemmällä viivanlveydellä saadaan sama teho joku kymmenen prosentia pienemmällä energiankulutuksella?

Kuka muuten tekee noi Canonin Digic-prossut? Joskus muistan lukeneeni juttuja, että perustuisivat/olisivat TI:n OMAP piirejä. Mitenkähän mahtaa olla tämän uusimman osalta? Jostain tuon teholuokan prossun spekesistä voisi hahmottaa kokonaisuutta tarkemmin.
Maffer
Viesti:

Veikkaan että toi 8K lämpöseinä tulee vastaan niistä prosessoreista, ei kennosta. Tuolla kuormalla ne huutaa lähellä 100% jatkuvalla syötöllä ja lämpö ei vain johdu mihinkään. Uusimman Raspberry PI:n saa jo helposti throttlaamaan laittamalla sen vaikka suojettuun muovipurkkiin ja ajamalla kunnon kuormaa säikeisiin. Laittamalla sitten metallipurkkiin, ongelma häviää tai throttlaamisen raja siirtyy rajusti pidemmälle ajassa. Tätä tuli testattua duunissa kesäkuussa erään projektin yhteydessä.

Saa nähdä törmääkö Sony Bionzien kanssa samaan seinään 8K-malleissaan myöhemmin. Pieni peilitön on pieni ja ensin siihen tulee massaa lämmönjohtamisen takia, jonka jälkeen koko alkaa kasvamaan väkisin ja taas massa lisääntyy.

Tuollainen tuuletin muoviseinää puhaltamaan ei auta yhtään mitään mikä aikaisemmin oli esillä.
mvert

Joo, toi prossu ja muistit on todennäköisimmät komponentit mitkä ensimmäisenä alkaa keittämään. Ja saman tehon saa viileämpänä vain odottamalla seuraavaa sukupolvea, joten nuo rajoitteet tulee koskemaan kaikkia valmistajia, jos jättävät tuulettimet pois.

Pikkaisen selailun perusteella ei löytynyt mitään tietoa mitä noi digic x prossut oikeasti on. Jos veikata pitäisi, niin ovat ARM Cortex A76 tai A77 ympärille rakennettuja.
Maffer
Viesti:

No tästä tulee kyllä mieleen kun aikaisemmin kokeilin Z6:lla kauanko akku kestää takanäytön tai EVF:n päällä pitämistä. Loppupuolella kamera oli lämmennyt sen verran että kuvissa alkoi jo kohinaa näkyä kunnes jäähtyi. Osa lämpö tulee tosiaan akusta, se oli nimittäin melko tuuhean lämpöinen. Virtaa ulkopuolelta sisään, niin tuon saa torpattua pois. Myös XQD-kortti kuumenee melkoisesti kun siihen kirjoittaa/lukee täyttää häkää pidemmän aikaa, tosin osasyy tuossa saattoi olla myös Lexarin kortinlukija.

Semmoinen fiilis kyllä tästä tuli että melko kallis koepallo ammattipeilittömän nimissä. Veikkaan MK2:sta alle kahden vuoden päästä jo.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti:Veikkaan MK2:sta alle kahden vuoden päästä jo.
Ehdoton maksimi tuo alta pari vuotta.

Pelimies kuvaisi tyytyväisenä "ärrällä" ja malttaisi odottaa...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
mvert

Jos 2v päästä tulee jo seuraaja, niin sitten taidetaan olla aika lähellä Sonyn julkaisutahtia näissä peilittömissä.

Pitää laittaa internet kiinni pariksi vuodeksi, jos reilun vuoden päästä alkaa jo tippumaan huhuja seuraajasta :) Reilu 4v olisi mun budjetille paljon sopivampi tahti, niin ehtisi edes muutaman RF-lasin hommaamaan ennen uutta runkoa.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Pahaa tekee katsoa AF-testejä... Sony on saatu kiinni. Ahh. Onneksi ei ole paineita vaihtaa leiriä :-)
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

M1O kirjoitti:Jos tunnin kuvaa eikä videota pysty käyttämään lainkaan? Ei se mikään pikkujuttu ole, todellakaan.

Akkukestokaan ei ole lähelläkään tuon hintaisen laitteen tasolla mutta jos se ostajille kelpaa, ei tee siitä yhtään hyväksyttävämpää. Voi kertoa myös siitä että ei vaan kiinnosta tuon hintaluokan laite massoja ylipäätään. Vai mihin perustuu tieto hyvästä kysynnästä?
Asia voidaan arvoida vasta kun tiedetään että montako kuvaa on otettu tuon kyseisen tunnin aikana. Tuolla kameralla kuvamäärä voi olla vaikkapa yli 30 0000 kuvaa tunnissa nopean muistikortin ansiosta. Aika harva käytännössä ottaa tuollaista määrää kuvia tunnissa. Jos videointi menetetään 400 kuvan tuntitahdin jälkeen niin se voisi jo olla ongelma. Nyt kaivamaan lisätietoja niin saamme asiaan joku tolkku, muuten tämä keskustelu on iltapäivälehden otsikkojen tasoa.

Jostakin luin että ennakkotilauksen määrät ovat korkeimmat sitten vuoden 2012 EOS 5Dmk3 julkaisun, sekä R5 että R6 kameralla.
Vastaa Viestiin