Hyvä Anttolanhovi, ymmärrän toki, että monilla kameramerkeillä joutsenia kuvattaessa linnut toistuvat vitivalkoisina, ilman mitään sävyjä, johtuen rupukameroiden kehnosta valonmittauksesta ja kennon olemattomasta sävydynamiikasta.JL Anttola kirjoitti:Olin ihan että jees, nyt on Spege päässy kiinni todelliseen rariteettiin; harmaajoutsen, jota ei ole tiedetty ees olevan olemassa!
Mutta sitten se kirjottaa että laulujoutsen? Onko ne asumassa siinä papertehtaan saastealtaassa? Vai kyseessä joku teiniraskaus, emolinnut saman värisiä ko poikasensa? Vai onkohan miulla harmaakaihi...
Mutta nämä valkosorsavalokuvat onkin kuvattu Nikonilla, kameramerkkien kuninkaalla! D500:n jalo CMOS-kenno kykenee toistamaan kaikki vaalean linnun sävyt, ilman puhkipalamisia. Toki sorsat toistuisivat valkoisempina Nikonillakin, jos ne olisi kuvattu myötävalossa, mutta nyt kysymyksessä on kauniisti muotoileva aamuauringon sivuvalo!
Muutoin, kaikki edellisellä sivulla julkaisemani sorsakuvat on otettu joidenkin ääliöiden sutuksi haukkumalla 200-400/4 VR II Nikkorilla niin, että objektiivin perässä on ollut jatkuvasti vielä 2x telejatke!
Oikealla AF:n kalibroinnilla objektiivi tekee mielestäni D500:n kanssa varsin terävää ja kontrastikasta jälkeä, jopa tuplarin kanssa, yleensä vielä hyvällä bokehilla ja jopa hienoisella 3D-efektillä vai uskaltaako kansa olla asiasta eri mieltä?
Jos ei, niin kohottakaamme täten KOLMINKERTAINEN ELÄKÖÖN-HUUTO marsalkka spegen luonnonvalokuvaustyöskentelyn pääaseelle.
ELÄKÖÖN, ELÄKÖÖN, ELÄKÖÖN !!!
Ehkä vielä, jopa tänä kesänä, saan otettua jalolla Nikon-kalustollani suurvalkosorsasta vähintään tämäntasoisia valokuvia, mihin parhaimmillani ylsin Canonin kalustolla tasan kymmenen vuotta sitten!