Maailma Ilarin silmin

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Ilari-L

Re: Maailma Ilarin silmin

Viesti Kirjoittaja Ilari-L »

JL Anttola kirjoitti: Pana-Leican vakaajalla varustetut lasit ovat vähän kaksipiippuinen juttu Olyn rungon kanssa; vakaajat eivät pelaa yksiin. Voit käyttää joko rungon vakaajaa, tai linssin vakaajaa. Joidenkin kokemuksien mukaan pitemmät telet vakaantuvat paremmin optiikan vakaajalla, mutta lyhemmät rungon vakaajalla. Yhteistyö vakaajien välillä toimii vain saman merkkisen rungon ja optiikan välillä, sekä Olylla että Panalla. Siis Olyn rungolla vain 12-100/4 ja 300/4, ja oliko joissain uusissa zuumeissa optinen vakaaja?
Tämä olikin uusi tietoa mulle, kiitos. Olen myös kuullut, että Panasonic-Leica ei olisi Olympuksen rungon kanssa myöskään mikään maailman nopein lasi. Toisaalta, ehkä noin valovoimaisessa lasissa ei molempia vakaajia tarvitsekaan?

Tykkäsin 50 millisestä täydessä kennossa, mutta ehkä vähän pidempi olisi voinut olla. Eli varmaan joku 85mm kinovastaava voisi olla hyvä valinta. Tai voi olla pidempikin, jos löytyy hyvä. Täytyy tutkailla valikoimaa ja jos jossain pääsisi testaamaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Miulla on myös 60/2.8 makro; nuo mennee vähän päällekkäin. Se makro tietysti tarkkenee lähelle, on sääsuojattu, ja ehkä vähän nopeempi tarkkenemmaan jossain paikassa ja kevyempi, mutta vähän pimeempi. Tullu vähän ahnaasti ostelluksi noita laseja, osa käytettynä, osa tarjouksista. Jotenkin ajattelin, etten ole tuota 75 millistä hirveesti käyttäny, mutta oli LR:n katalookin mukkaan melkein viissattaa kuvaa silläkin otettuja...

25/1.2 tai 45/1.2 saattas ainakin kuvan laadultaan olla siun mieleinen, koko on sitte yks asia. Kun kerroit nimenomaan koon ja painon takia m43:een siirtyneesi.

Jaakko
Viimeksi muokannut JL Anttola, Kesä 16, 2020 22 : 47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilari-L

Ihan hyvältähän tuo 75 millisen bokeh näyttää, ainakin tuossa hämähäkkikuvassa.

1.2-aukkoinen 45mm houkuttelee, enkä usko että 410 gramman paino nyt ongelmaksi tulee.
Mun entinen 135mm 1.8 Sigma painoi yli kilon. :) Eniten ongelmana on hintalappu. :D
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Siinä on 2013 vuodelta OM-D:lla 75/1.8 kuvia:
https://mjkoski.1g.fi/kuvat/Miscellaneo ... orse+Show/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tää 75mm eroaa muista pikkukennosutuista siinä että f/1.8 on about yhtä terävä kuin mikä tahansa muu "parempi" aukko. Ihan surutta voi (jos ei ole epäkesko) sijoittaa kohteen minne vain ruutua. Kuten viimeinen etanakuva tuossa linkissä.
Ilari-L

Okei, hyvältä näyttää 75 millisenkin bokeh. Mietin vaan, että 150mm kinovastaavuus saattaa olla jo vähän pitkä omaan käyttöön...

Hintaeroa 75mm 1.8:lla ja 45mm 1.2:lla on muutama satanen pidemmän hyväksi...
Maffer
Viesti:

Aivan. Noh 75mm on piirroltaan lähempänä Zeissiä kuin tuo puolet lyhyempi. Toki ostat tarkoitusta varten.
JL Anttola

Kun nyt näihin Olyn objektiiveihin takerruttiin, niin tarkennetaan yksi juttu. Minulla on tuo 45/1.8, käytettynä ostettu sekin. Minun yksilöni ja minun kokemanani on hyvä lasi; äärettömän kevyt ja pieni, mutta ei piirroltaan loistava niinkuin 75 millinen, hyvä kyllä. Tuosta uudesta 45/1.2 lasista ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta, vain mitä olen netistä lukenut ja joltakin, jolla sellainen on, kuullut. Oliko veli Mafferilla omakohtaista kokemusta tuosta 45/1.2 lasista? Kun kaikki, mitä olen siitä lukenut ja kuullut, on ollut melkoisen ylistäviä?

Jaakko
Maffer
Viesti:

Ei sitä tainnut olla 2013 olemassa. Kattelin silloin mahdollisimman kevyen ja hyvän OM-D setin. Esimerkkikuvia kun katsoo kakkulasta niin 75mm on jytkympi kontrastin osalta.
JL Anttola

No nyt on veli Mafferin kokemukset juuri samat kuin omanikin, kun puhutaan 75/1.8 ja 45/1.8 laseista.
Tuo 45/1.8 on niin paljon halvempi kuin sisarensa 45/1.2, että jos olisin itse tuota millimäärää hakemassa, melkein hommaisin kokeiltavaksi molemmat yhtä aikaa. Samalta jalustalta peräkkäin otetut kuvat sitten kertoisivat, onko omaan käyttöön vastinetta hinnanerolle. Mikkelissä toimiva Mikkelin Valokuvausliike - kameraliike.fi - on tarjonnut Olyn repullista koekäyttöön, olikohan siihen saatavilla noita /1.2 primejä testattaviksi? Mites ois Ilari seuraava ulkomaanmatka tänne eteläiseen Savoon?

Jaakko
Ilari-L

Matka Savoon kuulostaa aina hyvältä! :D

Luin tänään arvosteluja tuosta 45mm 1.2:sta ja kovastihan sitä kehutaan.

Huomasin myös, että Superkuvassa on 45mm f1.8 199 €. Pitäisiköhän tilata sillä hinnalla? Kai sen saa myytyä, sitten jos/kun haluaa vielä valovoimaisemman.
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

JL, nyt kaluston kanssa On The Road kun lupa hallitukselta tullut ja uusia kuvia tänne reppukaupalla!

Ilari-L, toivon siulle hyviä kuvausretkiä ja -kohteita uuden kaluston kera! Kuvias aina tulee ootettua.
JL Anttola

Niinkuin aikaisemmin kirjoitin, tuon 45/1.8 linssin laatu riittää minulle; linssin ominaisuudet eivät ole rajoittava tekijä kuvien tekniseen eikä visuaaliseen laatuun. Onko tuo sitten parinsadan arvoinen linssi, sen joudut testaamaan ja päättämään itse?

Jaakko

PS. Pjm:n vapautumisiin; en minä ole hallitukselta mitään lupia saanut? Talon takapihalle on ilmestynyt lasitettu terassi, joka oli sen hintainen, että siellä on nykyisin kaikki aika vietettävä, että ehtisi vielä vanha mies kuolettaa sen...
Viimeksi muokannut JL Anttola, Kesä 16, 2020 22 : 48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

JL Anttola kirjoitti:.....PS. Pjm:n vapautumisiin; en minä ole hallitukselta mitään lupia saanut? Talon takapihalle on ilmestynyt lasitettu terassi, joka oli sen hintainen, että siellä on nykyisin kaikki aika vietettävä, että ehtisi vielä vanha mies kuolettaa sen...
Kirjoita vaan vapautusanomus omalle hallituksellesi vedoten siihen että valtiollinen hallitus antaa jo löysää köyttä muille. ;)

Lasitettu terassi? Ettet vaan joudu talvenkin siellä viettämään....
Ilari-L

No nyt on uutta lasia Olympukseen. Poikkesin tänään huvikseni Verkkokaupan outletissa ja sieltähän löytyi hyvällä alennuksella Olyn 45mm 1.8. Ostinpa sitten sellaisen. Ensimmäisten testin perusteella ei ole pahaa sanottavaa - tekee kyllä nättiä bokehia. Ja yllätyin, miten pieni lasi on kyseessä!

Kävin mä taas eilen dronellakin lentämässä. Alunperin oli suunnitelmissa mennä Suomenlinnaan, mutta oli lautalle sen verran jonoa, että jätin sen toiseen kertaan. Kävelin sitten Kaivopuistoa kohti ja nostin Olympiaterminaalin lähellä dronen ilmaan.

1. Olen joskus suunnitellut, että olisi siistiä ottaa sellainen kuva, jossa laiva on kuvattuna kokonaan suoraan yläpuolelta. Mutta eilen huomasin, että 150m korkeudesta sellainen ei mitenkään onnistu. Korkeintaan puoli laivaa saa yhteen kuvaan.

Kuva

2. Kesäinen Helsinki-maisema

Kuva

3. Tästä kulmasta sai laivan kokonaan. :)

Kuva

4. Johanneksenkirkko. Tykkään näistä suoraan yläpuolelta otetuista kuvista. Ihan tavallisistakin rakennuksista löytyy jänniä muotoja, kun katsoo suoraan alas. Joku maisemakuvaaja saattaisi sanoa, että onpas kova valo, mutta mielestäni se myös sopii näihin.

Kuva
JL Anttola

Jännä yrittää paikallistaa rakennuksia noista drone-kuvista; kuutisen vuotta olen ollut vantaalainen, ja siitä pari vuotta arkiaamuisin Katajanokalle suunnistanut... ja niinkuin arvata saattoi, omaa kuvakulmaa ja ajatusta on jo esillä Ilarin dronekuvissa! Lisää odotellaan!

Olympuksen linssiasia on nyt saatu askelen verran eteenpäin Ilarin osalta, myös sieltä linjalta odotellaan kuvia esille! Kun kokosin tai kävin poimimassa nuo muutamat esimerkkikuvat tuon 45/1.8 linssin osalta omista varastoista, ja katselin niitä sitten, aloin ihmetellä, mistä olen muodostanut käsityksen, ettei tuo 45/1.8 olisi huipputarkka linssi sekin? Varmaan joistain kuvista, missä laadun puute on johtunut omista virheistä... nuo esimerkkikansiot kokosin likkeriin vain tähän tarkoitukseen, olkoot vielä muutaman päivän siellä, mutta poistan ne likkeristä, minkä jälkeen ne eivät sitten täälläkään näy, eli jätetään tämä Ilarin nauha hänen kuvilleen, joita siis kovasti odotellaan täälläkin!

Kuvaamisen iloa niin Ilarille uusilla kalustoilla kuin muillekin!

Jaakko
Maffer
Viesti:

Eikös tohon Maviciin saa kalansilmälisäkkeen? Johan alkaa laiva näkymään.
Ilari-L

En ole tutustunut, hyvin mahdollista että saakin. Jotenkin ajattelin ennen Mavicin hankintaa, että siinä olisi laajakulmaisempi linssi. Varmaan, kun omistin jokin aika sitten GoPron ja siinä oli todella laaja linssi. Niin ajattelin sitten, että Mavicissa on samaa luokkaa.
JL Anttola kirjoitti:Kun kokosin tai kävin poimimassa nuo muutamat esimerkkikuvat tuon 45/1.8 linssin osalta omista varastoista, ja katselin niitä sitten, aloin ihmetellä, mistä olen muodostanut käsityksen, ettei tuo 45/1.8 olisi huipputarkka linssi sekin?
Kuvaamisen iloa niin Ilarille uusilla kalustoilla kuin muillekin!

Jaakko
Kiitos Jaakko! Kyllä vaikuttaa ihan terävältä linssiltä heti täydestä aukosta alkaen. :) Vielä en ole päässyt testaamaan kunnolla tositoimissa, mutta eiköhän senkin aika tule.
Ilari-L

Muutama droonikuva Lahesta juhannukselta.

1. Häränsilmä

Kuva

2. Näkymä Urheilukeskuksen kohdilta keskustaan päin

Kuva

3. Ja suunnilleen samoilta kohdilta suoraan alas

Kuva

4. Kaupungintalo

Kuva

5. Radiomäen urheilukenttä

Kuva

6. Kaupungintalo vielä eri vinkkelistä

Kuva

7. Lopuksi kuva vielä Asikkalasta, jossa vietettiin juhannusilta mökillä

Kuva
Maffer
Viesti:

Jahas siellä on lennelty entisellä kotiseudulla :) Urheilukenttäruutu on mukavan graafinen.
Ilari-L

Muutama kuva Joutsenon vesitornista, kirkosta ja satamasta.

1.
Kuva

2.
Kuva

3.
Kuva

4.
Kuva
Vastaa Viestiin