Maffer kirjoitti:Oletkos koskaan katsonut edes Foveonin (X3) jiipekkiä? Se on perusherkkyydellä 1:1 käytettävissä lopputuotteena. 99% katsojista ei tajua hämäystä kun sen 100% kroppeja esitetään lopputuotteina. Ja tämä oli jo vuositolkulla sitten.
En ole katsonut, mutta jos tarkoitat katsojilla ihmisiä yleensä, etkä kamerahifistelijöitä, niin muistaakseni noin vuonna 2002 ostama ensimmäinen digikamerani, Minoltan pokkari, olisiko ollut 2 megapikseliä, täytti tuon ehdon 99 % ihmisille. Itse minä olin ainoa, joka tuskaili ongelmia. Nykyajan halpadigijärkkärillä puhutaan promillen murto-osasta, joka huomaa vihreän ruudun tilassa otetussa jpegissä mitään teknistä huomauttamista.
Ei se sinun kokemusta mitätöi, mutta on hyvä pitää mielessä kun jakelee neuvoja kameratehtaille.
Digijärjestelmät menevät nyt tuuliajolla. Ainoa keino niiden selviämiseen tulee olemaan yhä enemmissä määrin absoluuttinen hifi. Ei mikään sinnepäin-systeemi tule riittämään.
Jos niin käy, niin eivät nykyiset suuret valmistajat ala niitä hifilaitteita nykertämään, vaan se on innovatiivisempien pikkufirmojen hommaa. Canon tai Sony eivät nosta persettä penkistä, jos ei puhuta satojen miljoonien tai miljardien liikevaihdosta. Se on niiden osalta loppu sitten, jos kameroilla kuvaaminen lakkaa olemasta massojen harrastus. Kuten jo sanoin, suurilta on ihan turha odotella uusia innovaatioita ja riskimalleja ja kiukutella, kun uudet mallit ovat konservatiivisia tusinatuotteita sille 99,9 %:lle, jolle vihreän ruudun jpeg on täydellinen tekninen elämys, jos siinä on suosikkisukulaispojalla kiva ilme.
Mä arvaan että Sonilla kävi iso vahinko. Spatiaalinen suodatus on ihan jees torppaamaan 36MP Exmorin valkopisteet pitkissä valotuksissa. Nikon ja Pentax tekee saman, mutta eivät kuitenkaan raiskaa koko kuvaa vaan onnistuvat poistamaan ne valkeat pikselit sotkematta muuta. Soni sotki tämän osaksi Bionz-rautaa ja nyt se sitten on riippakivenä arkkitehtuurissa mallista toiseen.
Jos sillä olisi mitään todellista vaikutusta myyntiin, ne olisivat korjanneet sen jo, oli vika sitten raudassa tai softassa. Mutta nyt ei kiinnosta, ja se on taloudellisesti tietenkin täysin ymmärrettävää. Siinä mielessä se siirtymä pienten ja innovatiivisten firmojen haltuun voisi ollakin hyvä asia, että niitä kiinnostaisi marginaalisempienkin asiakasryhmien toiveet enemmän kuin kansainvälisiä viihde-elektroniikkajättejä. Toisaalta pikkufirmojen eväillä ei tehdä puolijohdetekniikan tuotekehitystä, kennot olisivat sitten isojen valmistajien varastotavaraa ja se hifistely tapahtuisi tiedon käsittelyssä (tai käsittelemättömyydessä), toiminnoissa ym. asioissa joita on halvempi kehittää ja muokata brändille persoonalliseksi. Ja kyllä ainakin meikäläisen kameraharrastus olisi taputeltu, jos hinnoittelu olisi hifitasoa. Minun arvaus on, että silloin vastaavasta kalustosta saisi pulittaa 2-5 kertaisen hinnan. Suuryritysten massatuotannolla on kiistattomat etunsakin.