Vuoden luontokuva 2020
-
- Viesti:
Vuoden luontokuva 2020
Sellainen oli tässä joku viikko sitten. Parikymmentä kuvaa sai aikaan, mutta on se kumma ettei saa valikoitua ajoissa. Aina menee viime tinkaan.
Mites teillä kävi?
Mites teillä kävi?
-
Re: Vuoden luontokuva 2020
käävät saisivat tulla jo nykyaikaan, dng:ssä ei ole mitään vikaaOriginaalitiedostolla tarkoitetaan alkuperäistä kameran tuottamaa muokkaamatonta tiedostoa kuten raw, dng, jpg, CR2, NEF jne. (Esimerkiksi sellainen tiedosto, joka on käännetty dng-muotoon jostain muusta muodosta muistikortilta kopioitaessa, ei ole sallittu originaali vaan tarvitaan kameran oma tiedosto).
mitenkäs tuo sääntö joustaa? viime vuoden voittajakuvan exifeissä oli mukana lightroomin sävysäädöt ja niitä oli ruuvattu aika voimakkaastiLopputuloksen tulee I-sarjaa (Vapaa ja luova) lukuun ottamatta kohtuudella ilmentää nähtyä kuvaustilannetta tai sen tunnelmaa, eikä kuvaa saa muuttaa selkeästi totuuden vastaiseksi (esimerkiksi muuttamalla päivä yöksi, raa'an marjan väri kypsäksi tai sulkimen pysäyttämä liike epäteräväksi).
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
-
...kyllähän nämä aikamoiset arpajaiset on. Kun joka vuosi tuomarit vaihtuu (mikä on tietysti ihan hyvä) - niin koskaan ei voi tietää millä linjalla mennään. Muutaman kuvan laitoin kannatuksen vuoksi mutta jotenkin on jäänyt koko kisasta vähän yhdentekevä olo.
Ehkä kisaa voisi kehittää niin ettei yritettäisikään valita vain yhtä kuvaa vaan kisan pääpalkinnon voittaisi ainoastaan vahvan ilmaisun kuvasarjalla?
Ehkä kisaa voisi kehittää niin ettei yritettäisikään valita vain yhtä kuvaa vaan kisan pääpalkinnon voittaisi ainoastaan vahvan ilmaisun kuvasarjalla?
-
Siitä tulisi luontokuvan Foto-Finlandia. Jos kisattaisiin kuvasarjoilla, osallistujamäärä romahtaisi. En usko, että periaatteita helpolla muutetaan. Kilpailun päätarkoitus on kuitenkin kerätä järjestäjille mahdollisimman paljon rahaa.
Thank you Fuketa-san for the eternal F-bayonet.
-
Onhan tuo kisa jo kehittynyt. Alkujaan jäsenistön kesken käytävä kisa vuoden parhaasta osumasta on laajentunut kaiken kansan luontokuvakisaksi. Mielestäni tämä kehitys on hyvä, matala kynnys osallistua, kaikilla samat mahdollisuudet.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
-
- Viesti:
Vieläkö se kuvanlataussysteemi on sama vanha reikäjuusto? Eli onko rahaa käytetty edes johonkin hyödylliseen?
En ole nyt kolmeen vuoteen osallistunut ja tuskin enää koskaan kehtaakaan.
-
Jossain kuvakisassa tai vastaavassa oli kuvan kokovaatimus ilmoitettu kaikelle kansalle helposti aukeavalla tavalla: 150 pix/inch
Tuonne olisi tietysti voinut tunkea vaikka 3x4cm kuvan, tai sitten 3x4m -kuhan se on sen 150 pikseliä tuumalla.
Tuonne olisi tietysti voinut tunkea vaikka 3x4cm kuvan, tai sitten 3x4m -kuhan se on sen 150 pikseliä tuumalla.
--
-
- Viesti:
On melko paljon muuttunut ja parempaan suuntaan. Ulkoasu, yhteenveto ja yleinen toimivuus reilusti paremmat.Maffer kirjoitti:Vieläkö se kuvanlataussysteemi on sama vanha reikäjuusto? Eli onko rahaa käytetty edes johonkin hyödylliseen?
Edit.
-
- Viesti:
Emmä tiä. Laitoin ite siihen sarjaan epähuomiossa lukematta sääntöjä tarkemmin. Nopealla vilkaisulla päättelin, että päällekkäisvalotukset saa laittaa vain sinne. Ihmettelin sit, kun voittajakuvassa oli kaislat poikki, että onpa hienosti sommiteltu, mut vähän kumma. Luin sit ne säännöt uudestaan, ja olin vähän, notta WTF.janne. kirjoitti:mitenkäs tuo sääntö joustaa? viime vuoden voittajakuvan exifeissä oli mukana lightroomin sävysäädöt ja niitä oli ruuvattu aika voimakkaastiLopputuloksen tulee I-sarjaa (Vapaa ja luova) lukuun ottamatta kohtuudella ilmentää nähtyä kuvaustilannetta tai sen tunnelmaa, eikä kuvaa saa muuttaa selkeästi totuuden vastaiseksi (esimerkiksi muuttamalla päivä yöksi, raa'an marjan väri kypsäksi tai sulkimen pysäyttämä liike epäteräväksi).
Siinä on tuomareilla varmaan aikalailla vapaat kädet myös vetää se viiva.
-
Itse myös tuon kannalla, että pääpalkinnon saisi kuvasarjalla.Murkula63 kirjoitti:...kyllähän nämä aikamoiset arpajaiset on. Kun joka vuosi tuomarit vaihtuu (mikä on tietysti ihan hyvä) - niin koskaan ei voi tietää millä linjalla mennään. Muutaman kuvan laitoin kannatuksen vuoksi mutta jotenkin on jäänyt koko kisasta vähän yhdentekevä olo.
-
...ja mitenkäs siinä kävikään.
No, ei perinteisesti, mutta perinteitä kunnioittaen.
Pitkästä aikaa ajalttelin osallistua. Jätin viime tinkaan ja Herra Murphy tiesi mihin iskeä.
Kone sanoi pahimpaan mahdolliseen aikaan itsensä irti ja jouduin kaivamaan vanhan tietokoneen naftaliinista. No, sitten selvisi, että en saa siitä kuvaa monitorille. Kuningasidea: säädä kuvat kalibroimattomalla isommalla 4k -televisiolla, tietokoneen työntäessä ulos 1080p kuvaa, jonka tv skaalaa Ultra HD:ksi. Lisättäköön vielä, että parhaat kuvat jäivät kaiken virkistävän ylimääräisen teknisen iltapuhteen vuoksi lähettämättä.
:
Myöhemmin kun näin lähettämäni kuvat monitorilta, oli ensireaktio "heh". Terävöinnit, kontrastit ja värit ihan päin vituketta.
Viime vuodelta oli kyllä kivoja ruutuja, jottanotta ehkä ensi vuonna sitten...
Pitkästä aikaa ajalttelin osallistua. Jätin viime tinkaan ja Herra Murphy tiesi mihin iskeä.
Kone sanoi pahimpaan mahdolliseen aikaan itsensä irti ja jouduin kaivamaan vanhan tietokoneen naftaliinista. No, sitten selvisi, että en saa siitä kuvaa monitorille. Kuningasidea: säädä kuvat kalibroimattomalla isommalla 4k -televisiolla, tietokoneen työntäessä ulos 1080p kuvaa, jonka tv skaalaa Ultra HD:ksi. Lisättäköön vielä, että parhaat kuvat jäivät kaiken virkistävän ylimääräisen teknisen iltapuhteen vuoksi lähettämättä.
:
Myöhemmin kun näin lähettämäni kuvat monitorilta, oli ensireaktio "heh". Terävöinnit, kontrastit ja värit ihan päin vituketta.
-
- Viesti:
Muutama vuosi sitten kävi hiukan samalla tavalla. Kone hajosi, joutui laittamaan kuvat rouvan työkannettavalla. Olivat komeita...Raksu kirjoitti:...ja mitenkäs siinä kävikään.
:
Viime vuonna taasen käsittelin kuvat, laitoin eteenpäin ja jälkikäteen katselin teelmyksiä. Olivat aivan liian tummia. Näyttö oli liian kirkkaalle säätynyt, vaikka olin sen kalibroinut. Liekö sitten tullut painettua resettiä tms. Tänä vuonna, oletettavasti, ei ollut teknisiä ongelmia.
-
- Viesti:
http://www.vuodenluontokuva.fi/vlk/user ... listit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Aikamoinen lista vielä... 1200 kuvaa! On siinä ollut tuomareilla urakkaa...
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
Insta: #petteri_laitinen
-
Kyllä hommaa riitti kun itsekin kuuluin tuomaristoon vuoden 2018 kisassa. Mielenkiintoinen kokemus se kuitenkin oli.pelai65 kirjoitti:Aikamoinen lista vielä... 1200 kuvaa! On siinä ollut tuomareilla urakkaa...
-
Konvertoitu DNG voi olla manipuloitu. Sen takia sitä ei varmaan hyväksytä. Kameran tallentamat JPEG-kuvat todistavat autenttisuuden toki huonommin kuin RAW-kuvat, mutta silti paljon paremmin kuin konvertoidut DNG-kuvatjanne. kirjoitti:käävät saisivat tulla jo nykyaikaan, dng:ssä ei ole mitään vikaaOriginaalitiedostolla tarkoitetaan alkuperäistä kameran tuottamaa muokkaamatonta tiedostoa kuten raw, dng, jpg, CR2, NEF jne. (Esimerkiksi sellainen tiedosto, joka on käännetty dng-muotoon jostain muusta muodosta muistikortilta kopioitaessa, ei ole sallittu originaali vaan tarvitaan kameran oma tiedosto).
-
- Viesti:
Niin mutku. Mä voin laittaa Pentaksistani DNG:n päälle ja ottaa kameralla 2000 kuvan yhdistelmän josta lopputuloksena on yksi DNG suoraan kamerasta. Se olisi noilla kriteereillä sallittu vaikka muuten olisi kuinka kielletty trikkikuva tahansa.
Ja toisaalta, Canonin .CR2 RAWin voi luoda itse tyhjästä jos lähtee oikein yrittämään. Ilman että kameraan on edes koskenut.
Ja toisaalta, Canonin .CR2 RAWin voi luoda itse tyhjästä jos lähtee oikein yrittämään. Ilman että kameraan on edes koskenut.
-
Maffer: Tiedostoformaatti ei varmaan ole ainoa kriteeri, jonka perusteella päätetään, että onko kuva aito. Kyllä ne tarkistaa sen sisällön myös. Konvertoitujen dng-tiedostojen rajaus ulkopuolelle lienee tehty vain sen takia, ettei osallistujilta jouduta pyytämään jälkeen päin uutta tiedostoa.
RAW-kuvat kelpaa oikeudessakin todisteeksi, joten niitä on aika vaikea täydellisesti feikata siten, etteikö asiantuntija huomaisi.
RAW-kuvat kelpaa oikeudessakin todisteeksi, joten niitä on aika vaikea täydellisesti feikata siten, etteikö asiantuntija huomaisi.
-
Niin mutkunmutkun; eikös esim se Pentax osaa vääntää monivalotuksesta yhden ainoan Pentax rawin, eli PEFfin?? ei ole kyseessä vain dng.ellu91 kirjoitti:Maffer: Tiedostoformaatti ei varmaan ole ainoa kriteeri, jonka perusteella päätetään, että onko kuva aito. Kyllä ne tarkistaa sen sisällön myös. Konvertoitujen dng-tiedostojen rajaus ulkopuolelle lienee tehty vain sen takia, ettei osallistujilta jouduta pyytämään jälkeen päin uutta tiedostoa.
Ja tämähän on vain jäävuoren huippu. Myös mun Sony A7Ärrkakonen osaa leipoa Sonyn ARW rawin, joka on syntynyt useasta eri valotuksesta (smooth reflection äppi).
Eihän edellä mainittua voi kutsua varsinaiseksi manipulaatioksi, mutta aika kaukana yhdestä ainoasta valotuksesta.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viesti:
Temama, voi valita PEF tai DNG. Ihan kumpi paremmalta tuntuu. PEF on lossless compressed ja muutama konvertteri vaatii pixel shiftin takia kyseisen muodon.
ellu91, olin katsomassa kuvat läpi tuomarina 2018 ja siinä samalla kirjailin ylös kaikki löytämäni porsaanreiät tulevaisuuden varalle. Hitaasti kaikki vaan muuttuu. Siitä ei pääse mihinkään.
Jos joku ny lähtisi yrittämään oman .CR2:n tekoa ja tuuppaisi kisaan, en torppaisi mahdollisuutta että se menisi läpi. Kuvaushetken luonnehdinta voisi vain olla perin hankalaa.
Muita mahdollisuuksia trikkailla kisassa on lisäksi Magic Lantern Canonille. Näistä tulisi avoimesti keskustella järjestössä nyt eikä vasta sitten kun jälkikäteen lynkataan jokin kuvaaja joka nyt sattui tulkitsemaan hieman vinoon vaatimuksia.
ellu91, olin katsomassa kuvat läpi tuomarina 2018 ja siinä samalla kirjailin ylös kaikki löytämäni porsaanreiät tulevaisuuden varalle. Hitaasti kaikki vaan muuttuu. Siitä ei pääse mihinkään.
Jos joku ny lähtisi yrittämään oman .CR2:n tekoa ja tuuppaisi kisaan, en torppaisi mahdollisuutta että se menisi läpi. Kuvaushetken luonnehdinta voisi vain olla perin hankalaa.
Muita mahdollisuuksia trikkailla kisassa on lisäksi Magic Lantern Canonille. Näistä tulisi avoimesti keskustella järjestössä nyt eikä vasta sitten kun jälkikäteen lynkataan jokin kuvaaja joka nyt sattui tulkitsemaan hieman vinoon vaatimuksia.