Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Olisivat tehneet heti asiallisen tuotteen peilittömien rintamalla niin ei tarsis nyt jo päivittää.
Onkos näissä R:ssä ollut samalla lailla lastentauteja kuin monessa Nikonissa on ollut?
Mun mielestä se että tehdään heti toimiva vehje ilman mitään kenno-ongelmia tai vastaavaa on tärkeä asia.
Ohjelmapäivityksiä on tullut sitämukaa kun ongelmia on löytynyt.
Itse olen aika tyytyväinen R:ään. Siinä on moni asia hoidettu mun mieleisellä tavalla, vaikka jokunen puute siinä onkin.
Jotenkin on semmonen haisu että kun tää julkaisutahti on vedetty näin kireäksi, niin nää ”pakasta valmis” kamerat alkaa olee auttamatta historiaa. Käy ku esim IOS:lle. Alkuun tulee joku rävellys missä on uusi numero perässä ja toimiva versio on saatavilla vasta useiden kuukausien jälkeen.
nsamppa kirjoitti:Jotenkin on semmonen haisu että kun tää julkaisutahti on vedetty näin kireäksi, niin nää ”pakasta valmis” kamerat alkaa olee auttamatta historiaa. Käy ku esim IOS:lle. Alkuun tulee joku rävellys missä on uusi numero perässä ja toimiva versio on saatavilla vasta useiden kuukausien jälkeen.
Eiköhän se oo tärkeintä, että asiakkaille toimitettavat kamerat toimii mahdollisimman hyvin vaikka siinä ei olisikkaan kaikkia tällä foorumilla kuolattuja ominaisuuksia? Kamera toimii niillä ominaisuuksilla mitä sillä on luvattu.
Kun uusi malli tulee, niin eihän sitä oo pakko ostaa...vai onko?
Toki Canonin kenno vois olla himpunverran parempi, mutta kyllä silläkin hyvin pärjää.
Hannu KH kirjoitti:
Kun uusi malli tulee, niin eihän sitä oo pakko ostaa...vai onko?
En tainnut niin väittää, vai väitinkö?
Et varmaan.
Onkait sen R kohta pari vuotta vanha? Taitaa olla Canonilla nyt kiivain tahti päällä kehittää peilitöntä, joten annetaan niiden nyt esitellä mitä pystyy. Ehkä pari vuotta sitten IBIKsen kehitys ei heillä ollut valmis, niin parempi kun eivät sitä raakileena esitelleet.
https://www.canon.fi/pro/news/eos-r-system-launch/" onclick="window.open(this.href);return false; Test and try the full-frame mirrorless Canon EOS R system at photokina in Cologne, Germany, from 26 to 29 September. (page first created 7.8.2018)
No, tuo sama pari vuotta on esim Sony A9 mk2 ja Sony A7r4 julkaisut edeltäjänsä jälkeen. Ilmeisesti tämä on se tahti nykyään. Jos 2 vuoden julkaisutahti tarkoittaa että ”ei saanut kerralla valmiiksi” niin sittenhän toi Sony A7r sarja on jo melko tapaus kun ei edes vielä kolmannellakaan kerralla ole saatu valmiiksi.
Niin, ja Sony A7 ja A7ii julkistusväli oli 1v 1kk, joten siihen suoritukseen ei nyt enää EOS R :n seuraaja ehdi.
javal kirjoitti:Niin, ja Sony A7 ja A7ii julkistusväli oli 1v 1kk, joten siihen suoritukseen ei nyt enää EOS R :n seuraaja ehdi.
Sillä eroituksella että kyseessä markkinoilla semisti jotain uutta peilittömien ff-runkojen rinnalla tuossa segmentissä. Nyt kun Sonyn ensijulkaisuista vuosia kulunut ja apinointia kun kaikki suorittaa ja kaikilla ne suurimmat sudenkuopat kuitenkin pitäisi olla tiedossa, niin aika Canon-lasit oltava päässä jos ei rehellisesti voi myöntää että olihan tuo Canon julkaisultaan melko onneton ilmestys, kun samaan aikaan kilpailijoilla mm. tuplakortit ja IBIS. Ja siihen päälle erikoisuuden tavoittelua lähentelevä liukumiinakytkin...
Jos se Canonin R:n ratkaisu kerran niiiiiiiin hyvä, niin miksi ne muka nyt sitten aikoivat laittaa tuplakorttipaikat ja IBIksen ?
javal kirjoitti:Niin, ja Sony A7 ja A7ii julkistusväli oli 1v 1kk, joten siihen suoritukseen ei nyt enää EOS R :n seuraaja ehdi.
Sillä eroituksella että kyseessä markkinoilla semisti jotain uutta peilittömien ff-runkojen rinnalla tuossa segmentissä. Nyt kun Sonyn ensijulkaisuista vuosia kulunut ja apinointia kun kaikki suorittaa ja kaikilla ne suurimmat sudenkuopat kuitenkin pitäisi olla tiedossa, niin aika Canon-lasit oltava päässä jos ei rehellisesti voi myöntää että olihan tuo Canon julkaisultaan melko onneton ilmestys, kun samaan aikaan kilpailijoilla mm. tuplakortit ja IBIS. Ja siihen päälle erikoisuuden tavoittelua lähentelevä liukumiinakytkin...
Jos se Canonin R:n ratkaisu kerran niiiiiiiin hyvä, niin miksi ne muka nyt sitten aikoivat laittaa tuplakorttipaikat ja IBIksen ?
Itse tykkään säätää kelviiniä siitä peukalohipsuttimesta, herkkyyttä suoraan objektiivin säätöpyörältä, aikaa etusormella ja vähän onnettomalla takarullalla aukkoa.
Kerrankin kaikki haluamani asiat suoraan säätimiä kääntämällä.
Tarkennuspiste menee mukavasti takanäytöstä....onneksi päästiin siitä patskasta joistikista eroon.
Toki IBIS ja tuplakortti sais olla...mutta kaikkea ei näköjään aina voi saada.
Erittäin hyvä pointti Hampparilta.
Kait siinä jotakin maagista kuitenkin on kun jotkut jopa myyvät Sonyt pois ja ottavat EOS R :n tilalle. Laittaa kysymyksen uusiksi mikä on se onneton esitys, yhden merkin mk1 vai toisen merkin mk3.
Ja se ei tee kamerajärjestelmastä huonoa jos kuvanvakaaja on muualla kuin rungossa. Eikä se että siinä ei ole toista muistikorttipaikkaa. Minulla ei ole koskaan ollut kahta korttia kamerassa, vaikka kaksi paikkaa onkin ollut. Toistaiseksi kameroiden ja korttien luotettavuus on ollut kunnossa. Kannattaa ostaa vain sellaisia laitteita joihin voi luottaa.
javal kirjoitti:Kannattaa ostaa vain sellaisia laitteita joihin voi luottaa.
Eli Toyota Hilux ja Lokomon alasin. Muut tuppaa hajoamaan. Kameroista Canon on kyllä kestänyt käyttöä parhaiten.
Tiedän muutamankin ongelmaisen Hiluxin, eli ainoastaan se alasin jäänee jäljelle.
No mut Sony on vähän kuin kameroiden Nissan: jotain hajoaa, jos jättää sateeseen... ;)
(ja miten hitossa sä saat Hiluxin hajalle? Joku uusi malli varmaan??)
T71 kirjoitti:
Eli Toyota Hilux ja Lokomon alasin. Muut tuppaa hajoamaan. Kameroista Canon on kyllä kestänyt käyttöä parhaiten.
Tiedän muutamankin ongelmaisen Hiluxin, eli ainoastaan se alasin jäänee jäljelle.
No mut Sony on vähän kuin kameroiden Nissan: jotain hajoaa, jos jättää sateeseen... ;)
(ja miten hitossa sä saat Hiluxin hajalle? Joku uusi malli varmaan??)
Olympus on sit kameroiden Pösö. Jotku ominaisuudet on timanttia, ajoittain on myös rakennettukin laadukkaasti ja hyvistä materiaaleista mutta useimmiten ei. Pikkuvikoja riittää ja joskus johonkin ajattelemattomaan juttuun menee hermo ja tekee mieli viskata parvekkeelta.
habannaama kirjoitti:
IBIS-pointtiin vaikea ottaa kantaa, kun ei käytännön kokemusta siitä ole... Jos ajatellaan, että tämän 1gen R kameran pitäisi olla peilitön 5D4, niin pitäisihän siinä silloin olla kaksi korttipaikkaa. Muttakun useat muut ominaisuudet ovatkin lähempänä 6D2 kameraa, jossa taas on 1 korttipaikka, eikä joikkaria.
Ja 5D4 sisältää nimenomaan CF ja SD korttipaikat, joten kortteja käyttäjillä vanhastaan saattaa jo olla. Upgradea silmällä pitäen siis. Eli mielestäni ihan ok lähestymiskulma Canonilla tähän, jos korttien kirjoitusnopeus vaan riittää siihen 12 kuvaa sekunnissa huhuun... 32Mpix kuvat ja 12kuvaa sekunnissa saattaa olla jo jonkinlainen datavirta. Ja kaiketi 4K videokin tarvii "kaistaa".
Eiköhän se nyt ole selvää, ettei IBIS tullut ekaan generaatioon ihan aikasyistä. Ei ollut valmista komponenttia ja laite piti saada markkinoille silloin. Tässä uusimmassa inkarnaatioissa pelottaa lähinnä vain hinta. Julkistushinta varmasti yli 4K€ ja todellinen myyntihintakin ties kuinka pitkään yli 3... Vain se, että kilpailijat pitäisivät runkojen hinnan maltillisina saattaisi pakottaa tuonkin alas taivaalta.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
IBIS ei ehkä ole mun kannalta niin tärkeä juttu - tosin Tamron on julkassu Sonylle aika kivoja kakkuloita esim. 70-180, joka voi olla mukava peli jos vaan olis rungossa vakaaja. Nyt lienee turha odotella Tamroneita ja Canonin omat on hinnoiteltu munuaiskaupan ja lasten myymisen väliin. Vakaajattomuus ehkä optimoi paremmin Canonin sijoitetun pääoman tuoton kuin mun - nythän rf-linsseissä Canonilla on monopoliasema (Hollywood-starojen hääkuvauksia odotellessa). Mulle toi liukukytkin on täysin hyödytön - yritin laittaa siihen kaikkea Kelvin-säädöistä vatupassiin, mut nakit vaan osuu tohon vahingossa liian usein, jotta helpompaa on olla ilman. Hannun kanssa olen samaa mieltä, et ilotikut saa heittää roskiin.
Korttien rikkoontumisista on vaikee saada kunnollista tilastollista dataa (todennäköisyydet on sen verta pienet et henk.koht. kokemuksen merkitys on jossakin sonnan ja ulosteen välimaastossa), mut jos olis kaks liki täysin samanlaista kameraa samalla hinnalla ja ainoa ero olis, et toisessa on kaksi korttipaikkaa, niin ei tota asiaa ihan hirveän kauan tarviis miettiä. Kahdelle tallentamisen tappio on huomattavati pienempi kuin mahdollisesti omalle kohdalle sattuva totaalinen kortin rikkoutuminen kesken maksetun keikan. Tämän perusteella sanoisin, et yhden kortin versio on huonompi. Toinen vaihtoehto olis kasvattaa yhden kortin luotettavuutta merkittävästi, mut se vaatis SD:stä luopumisen (Nikon nähtävästi oivalsi tässä jotakin paremmin). Ja ei - toi wifi ei ole ratkaisu - ei edes liki. Toisaalta voihan se autokin hajota kuvausreissuun mentäessä tai housut - jälkimmäisestä oma kokemus (kuvia tosin saa vaikka kalsarit vilkkuis, mut toiset housut olis kyl ollut ihan kiva olla mukana). Mun maisemakuvat ei oo niin ihmeellisiä, et tarviis kummosia varmennuksia.
Tosin tässä vaiheessa lienee vielä turha jauhaa myöskään Canonin luotettavuudesta - jahka LensRentals saa riittävästi tilastoja vuokrakameroiden rikkoontumisista voidaan kahtella lunastuuko lupaukset vai ei. Tilastot ovat kuitenkin aina malli- ei merkkikohtaisia - toki Volvo haluaa edelleen ratsastaa turvallisuussloganeilla, mutta todellisuden kanssa tolla ei juuri ole mitään tekemistä. Tässäkään Jaskan omat kokemukset ei hirveästi lämmitä. Mun edellinen Sony telkkari on kestänyt 14v - josta voi vetää johtopäätöksen - en tiiä. Ja ärrään laitoin Sonyn muistikortin - joka lähentelee jo kardinaalibrändimunausta.
On toi paras Canon-peilitön eli jos kuplan laittaa ympärilleen riittävän tiukkaan niin ihan ok kamera toi on. Mun perspektiivistä nykyinen R on selkeesti 6D:n peilitön versio - en tiiä onko siinä markkinasegmentissä toinen korttipaikka jotenkin merkityksellinen - IBIS ehkä enempi. Silti täytyy ihmetellä kokonaisuutta - kamera ja rf-linssit ovat hivenen eri paria (tai sit mä en ymmärrä peniksenjatkeita riittävän hyvin).
Niin, valmistajan mukaan tämä nykyinen EOS R ei varsinaisesti ole ammattilaisille tarkoitettu kamera, tosin ehkä se siinäkin hommassa ainakin tietyissä tilanteissa pelittää ihan siinä missä esim 5dmk4 :n, joskus jopa paremmin. Eli Canon :n peilitöntä ammattilaiskameraa tässä kansa vielä saa odottaa. Tälle vuosipuoliskolle huhutaan kahta EOS R sarjan julkistusta, ehkäpä toinen niitä sitten voisikin olla jo ammattilaisille suunnattu.
Ei minulla ole mitään IBIS :ta tai toista muistikorttia vastaan. Mulle nekin kelpaa ihan hyvin. Mutta muistikortin hajoamisen pelko ei mitenkään ohjaa minun päätöksentekoa esim. niin että olisin tässä valitsevassa tilaneessa pakannut kameralaukun pullolleen uusia EF laseja, jotka eivät ole mitenkään edistyksellisiä verrattuna vastaavan hintaisiin RF laseihin. Olen tietoinen että nykyinen EOS R kamerani ei täysmääraisesti ulosmittaa uusien RF lasien kaikkia ominaisuuksia, mutta se asian korjaantuu aikanaan pelkästään kameraa päivittämällä, joka kuitenkin on huomattavasti halvempaa kuin sekä kameran että lasien päivittäminen.
Vielä muistikorteista. Muistikortin hajoaminen on aika harvinainen tapahtuma, ja tässä maailmassa se tapahtuu varmaan yhtä usein kuin se että ihminen vahingossa formatoi kamerassa olevan muistikortin jossa on ne tärkeät kuvat, sen toisen kamerassa olevan muistikortin kortin sijasta joka olisi pitänyt formatoida. Moni tietenkin sanoo että ei minulle näin käy koskaan, mutta kyllä aina jollekin tällaistakin sattuu.
Ärrästä löyty softabugi (tai siis ominaisuus Canon-kielellä), jolla onnistuin vetämään koko kameran aika jumiin (siis akunirroitus tilaan). En ole kauhian halukas toistamaan omalla kameralla (jos jotakin kiinnostaa testata niin laitan suunnilleen toimenpiteet mitkä sen sekoitti). Laitoin tohon liukumiinaan kelvin-asetukset siten, et vasen on kiinteä 3200, oikea kiinteä 4100 - itse liuku säätää lämpötilaa. Kopioin asetuksen C1:een. Tällä pääsin siihen tulokseen, jostakin kumman syystä kamera onnistuu valitsemaan sellaisen värilämpötilan, jota se ei edes itse tunnista (q-menussa ei ole K tai mikään muukaan vaan tyhjä kohta). Manuaalitilassa homma toimi vain epämääräisesti - C1:een siirryttäessä koko kamera jumittui (itse jumi tuli siinä vaiheessa, kun katoin valittua lämpötilaa, joko q-menusta tai M-fn asetuksista. Vaihdoin ton liu-un välillä muuhun - jolloin homma korjaantui ja toistui uudestaan, kun valitsin kelvinit). Hauskinta tossa kaikessa oli se, et C1:n nollaaminen ei riittänyt vaan tohon custom-moodiin jäi osa pysyvästi (esim. mulla on C1:ssä expo simulaatio pois päältä - nollaamisen jälkeen kopion asetukset M-tilasta siihen uusiksi ja expo simulaatio oli edelleen pois päältä automaattisesti - siis sama kuin ennen ko. tilan resettiä - liittyy tai on liittymättä itse bugiin). Kokeilin laittaa liu-un nappuloihin muuta kuin omat värilämpötilat (esim. hehkulamppu) - sekin sekoitti kameran eli sama jumi ja valittu värilämpötila C1:ssä tyhjä. Tällä voi olla jotakin tekemistä T71:n kustomtilojen kanssa tai voi olla olematta. Tossa vaiheessa helposti toistettavissa eli liukuun jotakin muuta - kopiointi C1:een - ok - kelvinit (uusi kopiointi) - jumi (tehty sekä C1:n resetin kanssa, että kopioimalla ilman resettiä - sama lopputulema). Lopulta palautin kameralle ensin tehdasasetukset ja laitoin omat asetukset takaisin ilman liukua - jätän uusintakokeilut halukkaille (en tietä kuinka monta planeettaa täytyy olla linjassa, jotta ton saa toistettua tehdasasetuksista lähtiessä - oletettavasti tolla liu-un "nappuloiden" kiinteillä värilämpötiloilla on homman kanssa jotain tekemistä ja customtilojen resetti jättää jotkut asetukset roikkumaan).
Hommalla oli ihan oikea käytännön tarkoitus eli mulla C1 on salamatila johon vaihdan lennosta - ajattelin, et Kelvin-säädöt vois ton kanssa jopa toimia (noi kiinteät siis geelien kanssa). Toi ominaisuus/liukumiina helpotti ajatusta. Ei mikään maailmaa mullistava juttu, mut onneksi kokeilin himassa ennen kuvauksiin lähtöä, koska ton kanssa meni hetki ihmetellessä "Canon toimii - satoi tai paistoi".