Nyt kun on pariin kertaan kokeillut jotain säälittävää räpeltämistä videoinnin parissa, niin mainittakoon tämä havainto:
Aiheenkäsittelyn, visuaalisen vaikutelman ja kuvakulman käytön suhteen on tullut sellainen tunne, että 35mm on joko yleisesti ottaen tai mun rungossa videokäytössä vähän kuin normaali stillkuvapuolella.
En osaa - ainakaan vielä - selittää tätä kunnolla. Joitain vaikutelmia tuosta vaikutelmasta on, mutta olen niistä epävarma. Silti...
- Aivan kuin liikkuva kuva vaatisi laajempaa kuvakulmaa näyttääkseen normaalilta.
- Ilmeisesti reunoja kroppautuu jonkin verran pois?
- Tausta on liikkuvassa kuvassa erilaisessa roolissa. Aivan kuin taustan ja kohteen välinen tasapaino olisi parempi vähän laajemmalla kuvakulmalla.
- Liikkuva kuva vaatii enemmän läsnäolon tuntua - ainakin jos mukana on ihminen tai muu samaistumismahdollisuuksien kohde.
- Liikkuvan kuvan kanssa liian tiukat rajaukset eivät kovin helposti toimi. Väljempi rajaus vie kuvaajan etäämmäs - ehkä noin sille etäisyydelle missä still -kuvaan sopiva tiukempi rajaus tulisi viiskytmillisellä.
Nämä ovat kuitenkin ensimmäisiä ja hyvin pinnallisia tuntemuksia, joiden luotettavuudesta olen itsekin hyvin epävarma. Ensivaikutelmia.
Olisi pitänyt varmaan tarkentaa, etten Sigmaan viitatessa tarkoita kallista Art-sarjalaista vaan sitä perusmallia, jonka hinta on aika samoissa Canonin vastaavan kanssa. (Artilla en ole koskaan kuvannut joten siitä en osaa sanoa juuri mitään.)hama kirjoitti:Tuo Canonin 50mm f/1.4 onkin Canonin laseista huonoimpia, mutta ilmeisesti halvan hinnan takia vielä myy, kun on kuitenkin tullut myyntiin jo 1993.Konditiona kirjoitti:Monien obiskoiden kanssa huomaa, että vaikka ne tekisivät terävää jälkeä, niin kuvat ovat ihan kuin harmaan tai harmaanruskean kalvon alla. Ymmärtääkseni kyse on makrokontrastin heikkoudesta.hama kirjoitti:Mitä tämä tarkoittaa "Ei tee kovin pahasti kalvoa", kun ei ole tullut koskaan tällainen ilmaisu valokuvaskeskusteluissa esiin.
Jos vertaat vaikka Canonin ja Sigman 50/1.4 -putkenpätkiä..
Canonin 35mm f/2 on kuitenkin tuon Sigman ohella noin 20 vuotta tuoreempaa suunnittelua.
Ja onhan noiden 50mm hintaerokin huomattava, kun harvemmin se hintaero on niin päin että Canon olisi huomattavasti halvempi.