PC uusiksi

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
©pjm

Re: PC uusiksi

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

JL, meille ei tule koskaan HP ovesta sisään, oli yks niiden laite josta sain loppuiäkseni ikävät muistot. Vaimo osta ees sitä kastiketta meille koskaan. Tää nyt meiän päätös merkin suhteen.

Laitoin asian esille kun tiiän että täällä todellista tietoa henkilöillä joilla on oikeeta kokemusta asiasta ja osaavat antaa tietoa ja vinkkejä miulle.

Itte tullu selvittyä vaikka mitä ammattini takia liittyen elektroniikan maailmaan mutta nyt oon keskellä suota täydessä pimeydessä. Ostin viikko sitten työnantajan piikkiin Nokia 7.2 luurin ja sen takia oon oppinut Lontoon murteella chattailemaan, oma päätös merkistä opetti nöyräksi. :D

512 GB SSD olis semmone hyvä jos ei perinteistä pakata sitten peltikuoriin lainkaan vaan käyttäisin ulkopuolista kahden koneen välillä tarvittaessa. Mut monta muuta asiaa vielä selvittävä tosiaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hama

Viesti Kirjoittaja hama »

Sama täällä HP suhteen, ei tule sitä päivää ikinä, että tuota merkkiä tarvitsisi ostaa.
Myös asiakaspalvelu oli ala-arvoista.
©pjm

hama kirjoitti:...Myös asiakaspalvelu oli ala-arvoista.
En sanois edesmenneen oman laitteen takuuajan asiakaspalvelua edes asiakaspalveluksi, samaan kierrätykseen olis joutanu laitteen kanssa.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Meillä on Heitä Pois-merkkinen läppäri jolla tehrään laskuja ja hoidellaan pankkiasioita.
Kerran meni kiintolevy takuuhin uusiksi ja ompahan köppäisen hidas ja onneton kone.

Muut käyttökoneet onkin sitten itse kasautettuja pöytäkoneita...hyvä niin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Alko muisti pikku hiljaa palautummaan.

Meille ostettiin HP hyvästä tarjouksesta ja mainitsemastani Powerista jo paljon aikaisemmin. Ja samalla ostin sille sellasen vakuutuksen, millä sai takuuta lisää, olikohan 3 vuotta vai mitä se oli. Ja se kone kävi uransa alussa kerran takuukorjauksessa, ja just enne sen lisätakuun loppua poksahti. Kävi korjauksessa, missä todettiin korjauskelvottomaks, ja hyvitettiin siitä se hinta, minkä olimme maksaneet, vai oisko siinä ollu joku omavastuu? Olikohan siinä sitten ehto, että voi ostaa tilalle vain HP:n, ko muuten oisin luullu valitsevani toisin? Mutta ne korvauksen ehdot oli kuitenkin rajoina sen uuven ostossa, ja niillä ehdoilla poika valitsi tuon mikä meillä nyt on. Hinta ei ollu rajoittava tekijä, voi ottaa halvemman ja muuta sillä lopulla, tai kalliimman ja maksaa erotuksen. Siinä välissä oli varmaan hinnat tippunu, että saatiin paremmilla pekseillä oleva kone, ja vielä piti ottaa joku suklaa paketti lisäks.

Pojalla itellään ollu vain ite kasaamiaan, enkä tiijä, onko sattunut kohtaamaan missään HP:n koneita; jos hänellä ois kovasti ollu ikäviä kokemuksia, tuskin ois helposti meille niistä valinnu?

Pittää kaivaa paperit jostain ja kattoo, onko nyt ymmärretty ottaa se lisätakkuu... ei tässä kyllä vielä oo ropleemia ollu (koputtaa päätä). Tuon porsineen takuuasiat hoidettiin Powerin kautta, ja siellä ei palvelussa ollut moitteen sijaa, mutta korjauksissa se kävi jossain muualla, ja tais viipyä aika kauan. Meillä ja läppäri toisena, että näin kotikäytössä ei se viive ihan niin paljon sylettäny, kun ei käyttäjiä oo ko kaks. Toine katto telkkaria sen aikaa vuorotellen...

Oon pahoillani antamastani informaatiosta, vaikka ei se mitenkään suositukseksi ollu tarkotettukaan. Pojan kanssa noita arssiessa vaan on päädytty noihin markettikonneisiin, kun ne peksit, mitä poika itelleen kassaa, hujahtaa meistä käsittämättömiin hintaluokkiin. Vaikka kait periaatteessa miulla pitäs olla enemmän varaa laittaa noihin ko pojalla...

JL

PS. Ja vielä tuosta nopeudesta; mie kuvaan Olympuksilla, ja nekin vielä vanhempaa sarjaa, missä kuvat vain 16 megapikseliä. Ja nytkin joskus latailua joutuu hetken vartoon.
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Kasasin vuosi sitten taloyhtiölle uuden valvontakameraserverin vanhaan 500W virtalähteelliseen ATX-koppaan tällaisena
Kuva
Mulla tosin oli käyttämätön Win7 Pro lisenssikoodi jolla sai Win10:n asennettua ja lisäksi vanhan koneen 500GB HDD tallenteita varten. Ja muistin saa tuplattua.Tuo ssd on siis vain käyttistä varten. Ja emolta löytyy myös M.2 paikka. Eipä tuo mikään tykki ole, mutta ei ihan tuhnukaan. Kyllä siinä PS ja LR pyörii. Pelaamaan en kuitenkaan lähtis. Käytännössä kameratallenteet menevät ensin SSD:lle ja taustalla pyörii pieni softanpätkä, joka siirtää ne HDD:lle sulkemisen jälkeen. Reilulla parilla sadalla saa sitten jo paremman prossun ja lisää muistia.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Hahhah, kuvankäsittelykone 600 eurolla. Mitä ajattelit tehdä loppurahoilla? :D
©pjm

niffe kirjoitti:Hahhah, kuvankäsittelykone 600 eurolla. Mitä ajattelit tehdä loppurahoilla? :D
No, Hah HaH NiFFe, saisiko suomennoksen että tyhmäkin ymmärtäisi?
©pjm

Jos taas ohitetaan putiikin nimi ja katsotaan tuon koneen speksejä niin miltä se tietävien ihmisten mielestä vaikuttaa?

https://www.gigantti.fi/product/tietoko ... atietokone#" onclick="window.open(this.href);return false;
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

©pjm kirjoitti:
niffe kirjoitti:Hahhah, kuvankäsittelykone 600 eurolla. Mitä ajattelit tehdä loppurahoilla? :D
No, Hah HaH NiFFe, saisiko suomennoksen että tyhmäkin ymmärtäisi?
Jos kuvia haluaa jouheasti käsitellä, niin voi helposti (ainakin) tuplaantua tuo hinta. Mikromafia Kalevankadulla, Verkkokauppa.com ja muutama muukin nyrkkipaja kokoavat koneen, jos haluat itse valita komponetit. Ei se kokoaminen varmaan montaa kymppiä maksa, kun ei siihen nyt hirveästi aikaa mene ja alahan on ihan luille kilpailtu.
©pjm

Kiitos, nyt tyhmäkin ymmärtää. ;)

Tällä hetkellä käytössä vanha Fujitsu, tommosta tietoa löyty Ohjauspaneelin takaa:
Suoritin: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q8200 @2.33GHz
Asennettu muisti: 4.00 GT
Näyttösovitin: RADEON X600/X550 Series
Tietokone: ACPI x 64-based PC

Mitään noista ymmärrä mutta Photarin pilvisopimus pyörii kyllä eikä tartte ootella sen enempää kun käsittelee raweja ja tiffejä. Kamerat 6D, 70D ja 1DmkIV. Se täytyy myöntää ettei pelit ja leffat pyöri koskaan tällä.

Heräs vaan ajatus että missä mennään kun tän hintaluokan vanhus riittää ihan hienosti mutta 700€ kone olis liian pliisu vastaavaan hommaan?
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

niffe kirjoitti: Jos kuvia haluaa jouheasti käsitellä, niin voi helposti (ainakin) tuplaantua tuo hinta. Mikromafia Kalevankadulla, Verkkokauppa.com ja muutama muukin nyrkkipaja kokoavat koneen, jos haluat itse valita komponetit. Ei se kokoaminen varmaan montaa kymppiä maksa, kun ei siihen nyt hirveästi aikaa mene ja alahan on ihan luille kilpailtu.
Mikä sitten on jouheasti, hyvin suhteellinen käsite. Olen aikoinaan käsitellyt Phenom II+16Gb DDR3 koneella 18000*11000px kuvaa, jossa oli 14 tasoa. Eihän se nopeaa ollut, mutta työelämän taakseen jättäneellä on aikaa. Kuvan tallennus kesti silloin piiiitkäään. Sen aikana kerkes laitaa kahveet tulemaan.
Nykyisessa kokoonpanossa on vääntöä aika paljon enemmän B350+Ryzen7 2700+32Gb DDR4. Mulle riittää hyvin, kun en videoita käpistele. Hintaa toki on enemmän kuin 600 ja M.2 SSD 1TB + 3*512 SATA SSD + 8TB NAS
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

Katsoin myös mun itsekasatun (Fractal Design) PC:n tiedot Control Panel / System and Security:
- Windows 7 Professional
- Service Pack 1
- Rating: 5,8 Windows Exprience Index
- Processor: Inter Core i5-3570K CPU @3.40GHz
- Installed memory (RAM): 32,0 GB
- System type: 64-bit Operating System

Tuo muistin määrä vaikuttaa melkoisesti kuvankäsittelykokemukseen.
Kone alkaa jo lähestyä kymmenen vuoden ikää (en muista tarkkaan) ja muistelisin maksaneen (osina) siinä tonnin pintaan aikoinaan.

Tää käsittelee ihan jouhevasti myös mun 50 megapikselit kuvat - en tiedä johtuuko kokemus eläkeläistahdista muutenkin:)
Näytönohjaimena olen käyttänyt emolla olevaa, kun pelaan vaan pasianssia.
©pjm

Hyvä saada tietoa millaisilla muut käsittelee kuviaan vaikkakin myö tehdään ja tarvitaan toisistaan poikkeavia kokoonpanoja. Itse pyöritän yhtä raw tai tiff kuvaa kerrallaan ja tasoja ei ole tullut pahemmin hyödynnettyä.

Joulukuun puolella Oulussa ehkä 1 yö ja katselin että siellä olis pakettikoneissa paljon tarjontaa, tällä hetkellä ainakin.

Tulevalla viikolla nään erään nuoren joka kasaa koneita toisille, pitänee kertoa toiveista hänelle ja kysyä paketille hintaa kasattuna.
eppue

Viesti Kirjoittaja eppue »

Tässä on suosittelen.
https://www.hardware.fi/uutiset/artikke ... pa-peli-pc" onclick="window.open(this.href);return false;
©pjm

Kiitos eppue, pitää lukea tarkemmin tuo juttu. Yks juttu kyllä, miun tulevassa peeceessä ei tarttes olla yhtään valoa näkösällä. ;)
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

jaava kirjoitti:Katsoin myös mun itsekasatun (Fractal Design) PC:n tiedot Control Panel / System and Security:
- Windows 7 Professional
- Service Pack 1
- Rating: 5,8 Windows Exprience Index
- Processor: Inter Core i5-3570K CPU @3.40GHz
- Installed memory (RAM): 32,0 GB
- System type: 64-bit Operating System

Tuo muistin määrä vaikuttaa melkoisesti kuvankäsittelykokemukseen.
Kone alkaa jo lähestyä kymmenen vuoden ikää (en muista tarkkaan) ja muistelisin maksaneen (osina) siinä tonnin pintaan aikoinaan.

Tää käsittelee ihan jouhevasti myös mun 50 megapikselit kuvat - en tiedä johtuuko kokemus eläkeläistahdista muutenkin:)
Näytönohjaimena olen käyttänyt emolla olevaa, kun pelaan vaan pasianssia.
Mulla on itseasiassa hyvin vastaanlainen kone - tosin näytönohjaimena GTX 1660, joka Capture Onen kanssa nopeuttaa exportteja melkoisesti (CPU:lla 12 min, kiihdytettynä 50s) ja sen on usein mun työnkulussa hitain vaihe - tai siis osuus siihen jolloin haluaisin lähteä himaan (vaikuttaa toi toki joihinkin muihinkin - esim. liquify taitaa olla kiihotettu). Silti toi pyöritti aiemmalla GT 750 Ti:lläkin muuten ihan hyvin, mut exportit kesti yli tuplaten kauemmin. Pääosin fotaroinnit rajoittuu muutamaan kymmeneen layeriin, mut olen tolla kokoonpanolla tehnyt myös kohtuu isoja kompoja (60x90 printti, layereitä riittävästi). Jotkut tosi isot ja erikoiset pensselit (käytössä siis piirtolevy) saattaa vetää ton koneen polvilleen (myös smudge isolla pensselillä), mut silti tolla pystyy piirtämään ilman katkoja ja esim. syvääminen pen-toolilla (kompoja varten) toimii jouhevasti. Hitain linkki oli lightroom, mut jätin sen pois käytöstä viime kesällä ja se on nopeuttanut selkeesti työnkulkua. Mun normijutut on siis n. 500-2000 kuvan hääsettejä + studio/miljööpotretteja (ja niiden fotarointeja). Ei seinän kokosia maisemapanoraamoja. Eikä myöskään videoita. Ja näyttö siis 2560 - 4k näytöllä vois olla tahmasempaa, mutku siihen ei oo tarvetta ja kamerat 30 megasia (5D IV, eos R).

En ole luonteeltani kaikkein hätäsin, mut koska kuvaaminen on pääasiallinen tulonlähde niin aika on jossakin määrin myös rahaa (ja laitteisiin käytetyt eurot on pois muusta elämästä). Tällä perusteella väitän, et 600 eurolla kyl saa ihan toimivan setin - toki jos tossa on näyttö mukana niin tiukkaa tekee. Ite käytän osittain myös tv:tä näyttönä (lähinnä jos en jaksa tai ehdi raahautumaan studiolle) eli silläkin kyl selviää - mä tosin tarkistan kuvat vielä uusiksi toisella näytöllä, mut jos ei kyse oo asiakasjutusta niin tolla niin välii oo. Jopa tää läppäri toimii (core i5 6200U ja 16 G muistia) kuvien läpikäyntiin ja perussäätöihin (Capture One) ja myös esim. iho/hiuseditteihin (Affinity Photo, joka on pienillä layerimäärillä hivenen nopsampi hitailla koneilla ja syö selkeesti vähempi muistia eli pyörii vielä yhdessä C1:n kanssa).
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

64 GB muistia alkaa olla minimi tänä päivänä. 100MP skanni laakafilmistä ja muutama layeri ni alkaa tapahtua. 16GB sulaa jo kuvan avaamiseen.
©pjm

Maffer kirjoitti:64 GB muistia alkaa olla minimi tänä päivänä. 100MP skanni laakafilmistä ja muutama layeri ni alkaa tapahtua. 16GB sulaa jo kuvan avaamiseen.
Uuuups!!!

Nyt menee taso jo niin korkeelle ettei Trumppikaan arvais tviittailla asiaan liittyen! :D
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

©pjm kirjoitti:
Maffer kirjoitti:64 GB muistia alkaa olla minimi tänä päivänä. 100MP skanni laakafilmistä ja muutama layeri ni alkaa tapahtua. 16GB sulaa jo kuvan avaamiseen.
Uuuups!!!

Nyt menee taso jo niin korkeelle ettei Trumppikaan arvais tviittailla asiaan liittyen! :D
Samaa kategoriaan kun kuvaajat jotka ei saa enää kuvattua alle 20 Mpix kameralla.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Vastaa Viestiin