Niin paljon kiinnostaa tämä, ja kun mulla on sopivasti 3 kameraa (7D, 6D ja 5DS-R) testattavaksi, niin mikäs ettei ottaisi muutamaa testikuvaa:)
Jalusta pysyi paikoillaan koko testin ajan ja kuvat otin samalla objektiivilla (Canon TS-E 24mm f/3.5 MkII). Kuvat aukoilla 3.5, 5.6, 8, 11, 16 ja 22. Etäisyyttä testikuvaan sen verran (pari metriä), ettei pienimpiä kuvioita saa fokuksella teräväksi.
En mitannut asetelmaa, joten resoluutioita ei voi laskea - vain vertailla kemeroita keskenään.
Tältä näyttää USAF resoluutio testikartalla:
Kuva: Isosta kuvasta kroptattu vain oleellinen osa mukaan. Kuvia ei ole muuten käsitelty mitenkään.
Sivuhuomio: Melkoisen iso väriero kameroiden välillä, vaikka ulkoa tuleva valo oli silmämääräisesti tasainen. Johtuneeko tuo valonmittauksesta (mä säädin kaikkiin kuviin viisarin nollaan), vai bayer-suodattimen eroista.
Tuolla kartalla ei ilmeisesti saa kovin tarkkaa tulosta (vai miten on selitettävissä EOS 6D:n pysyvän samassa resoluutio-lukemassa kaikilla aukoilla).
Sen sijaan 7D ja 5DS-R heikkenevät pienemmillä aukoilla ilmeisestikin diffraktion vaikutuksesta.
Lopputulemana: 7D ja 5DS-R eivät ole millään aukolla niin epäteräviä kuin 6D. 6D:n pikselit nyt ovat sen verran suuria, ettei diffraktio näy aivan helposti.
Pitäskö mun alkaa käyttää 6D:llä hieman enemmän noita pieniäkin aukkoja, kun ei niistä näytä olevan mitään haittakaan ... tai sitten olla ottamatta piiperryskuvia:)