Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Suattaapi olla melekone mylly. Sonylla on pieni kiirus pukata A9 II (yhdessä 400 ja 600 GM:ien kera) testiin ennen kuin 2020 Tokion kesäkisat alkavat. Uuden rutkun bugit ja kämmit pitää olla päivitetty ennen tositoimia.
Totta, melkein unohdin Tokio 2020 kisat. Siitähän puhuttiin Sonyn kohdalla jo reilu vuosi sitten, että A9 malliin tulee buustausta kisoja ennen.
Luulisi, että siellä on tosiaan laitettu palikat ja koneet kondikseen jos oikeasti haluavat kilpailukykyisen rungon sinne!
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer kirjoitti:No peukkua sille, jos resoluutio on saatu 36MP.
Yep. Ja jännitävintä on nähdä, että miten ovat integroineet sen huippuhyvän AF järjestelmän tuohon kennoon.
Eli ovatko saaneet sen siihen ilman penaltia kuvanlaadun kustannuksella...
Vahva veikkaus, että mahdollisessa uutukaisessa on samat kuvanlaatukompromissit kuin nykyisessä A9:ssä eli ADC:t on optimoitu maksiminopeiksi tarkkuuden sijaan. ADC:ssähän on sellainen nyrkkisääntö että bittitarkkuuden nosto aina tuplaa konversion kestoajan (tai hinnan/koon) ja näyttäisi, että A9 (kuten muutkin sporttikuvaajien ratatata-koneet) toimii ainoastaan 12-bit ADC:llä jolloin maksmi-DR jää APS-C runkojen tasolle.
Vaikka uusissa sensoreissa on täydellekin tarkkuudelle eri nopeuksisia (jopa 10,12,14 sekä 16 bit) lukutiloja settareiden mukaan vaihtuva sensorin lukunopeus (kuten esim. A7III/A7RIII:ssa toimitaan) ei oikein A9-sarjaan sovi, koska korkeamman bittitarkkuuden lukutila tarkoitttaa samalla sitä että sensori on pidempaan pois EVF-päivitysten ja AF/AE updatejen teosta ja korkeampi bittitarkkuus == suurempi rolling shutter.
Tästä tullee kova kampe. Vaikea löytää heikkoa kohtaa nykyisestäkään mallista, joten mitähän ovat keksineet, kai niitä pikseleitä on ollut "pakko" laittaa lisää vaikka turhia ovatkin tällaisessa mallissa.
Toivottavasti muotokieli sentään on säilynyt perinteisenä kuten näissä kuvissa näyttäisi olevan, niin ei ihan joka Jorman tarvitse perään kuolata:
Päivitin työpäivän jälkeen kameraan 6.0 firmiksen. Uutena tuli mm. Animal Eye AF ja tarkennuspisteen värin valinta.
Ei tuo todellakaan ennenkään huono ollut tarkentamaan, mutta nyt pikaisen testin perusteella se muuttui entistä paremmaksi. Voisi sanoa, että tarkennus ei enää juuri epäonnistu. Näin ainakin koiria kuvatessa.
Huomasin myös, että kuvia voi nyt selata samalla kun kortille vielä kirjoitetaan edellistä sarjaa. En tiedä, tuliko tuo tässä päivityksessä vai tuliko jo edellisessä, mutta hyvä parannus.
Adds real-time Eye AF for animals
NOTES:
This function can be used simultaneously with tracking.
Eye detection may not be possible, depending on the environment, animal type or the movement of the animal.
It is not possible to simultaneously detect human and animal eyes.
Please see the Support sitefor details.
Addition of the interval shooting function
Allows the operation with the wireless remote commander RMT-P1BT (sold separately)
Other improvements:
[Focus Frame Color] can be selected.
"My Menu" can be assigned to appear first when you press the MENU button.
Improves the overall stability of the camera
Nyt saa tarkennusneliön värin vaihdettua harmaa, valkoinen ja punainen. Tämä oli kaivattu parannus.
Samalla kun tarkentaa niin neliön väri vaihtuu vihreäksi eikä enää tarvitse kurkistella kuvan alanurkasta indikaattorin tilaa.
Nyt olis kiva nähdä atomos-kuvaa af toiminnasta esim 200mm/F2 lasilla ja täydellä aukolla normaalissa yleisurheiluhallissa tai koirahallissa. Myös syntyvien kuvien laatu nopeissa tilanteissa kiinnostaa. Käytännössä noissa oloissa ollaan aina +ISO8000 kun suljinajat väh. 1/1000. Kirkkaassa päivänvalossa joka asia on helpompaa.
Videolla kaveri unohti mainita että ne lentävistä linnuista otetut kuvat eivät ole otettu Eye AF modella vaan tavallisella wide Area AF :lla. Joku pelkkä YouTube katsoja (joka ei lue tuota foorumia) saattaapa tulla pahasti harhaan johdetuksi tuolla videolla.
harri_s kirjoitti:Nyt olis kiva nähdä atomos-kuvaa af toiminnasta esim 200mm/F2 lasilla ja täydellä aukolla normaalissa yleisurheiluhallissa tai koirahallissa. Myös syntyvien kuvien laatu nopeissa tilanteissa kiinnostaa. Käytännössä noissa oloissa ollaan aina +ISO8000 kun suljinajat väh. 1/1000. Kirkkaassa päivänvalossa joka asia on helpompaa.
En kuvaa urheilua, mutta hallissa olen testannut kahden markan A7III:sta mun 85mm potrettiobjektiivilla. Ei siinä kyllä tarkennus ainakaan ole se, josta hommat jää kiinni. En muista oliko taaskaan yhtään kuvaa, jossa tarkennus ei olisi hommaa klaarannut. Naurettavan helppoa hommaa noilla nykyavuilla. Peilijärkkärillä himmensin melkein aina jonkun verran, kun halusin pelata syväterävyysaluetta isommaksi ts. olla varma, että tulee skarppia. Sonyllä olen posottanut täydelläkin aukolla tosiaan noilla 1.8-reikäisillä. Toinen etu vrt. peilikamera on, että mistään tarkennuspisteistä ei tarvitse välittää. Sommitella saa juuri niin kuin haluaa ja tilanteen muuttuessa siihen kerkeää jopa reagoida.
Ei ollut noin pimeä halli kuin sinun esimerkissä, mutta tässä f2, ISO3200, 1/1000:
Vastaavista tilanteista oli 10fps sarjaakin, ei ongelmaa tarkennuksessa. A9 on varmasti HUOMATTAVASTI parempi kaikessa, ehkä jopa noissa sun kuvaamissa olosuhteissa. Ja varmasti on nopeampia ja paremmin soveltuvia action-optiikoitakin kun viidensadan 85mm 1.8.
Tässä ehkä parempi esimerkkisetti, jossa kohde liikkuu pitkin kuva-alaa. Tää mahtaa olla 10 fps:ää, aika nopeaa nuo juoksee. f2.5, ISO2500/3200, 1/1000
Tässä vielä 100crop snipping toolilla ja paintilla tehty, ei varmaan ihan tarkkuus säily tässä työnkulussa mutta tarkennus kyllä:
javal kirjoitti:Videolla kaveri unohti mainita että ne lentävistä linnuista otetut kuvat eivät ole otettu Eye AF modella vaan tavallisella wide Area AF :lla. Joku pelkkä YouTube katsoja (joka ei lue tuota foorumia) saattaapa tulla pahasti harhaan johdetuksi tuolla videolla.
Tämäkin kommentti voi harhaanjohtaa. Wide AF-mode kun ei millään tapaa poissulje Eye AF:n toimintaa. Ihan samassa modessa tuo kyllä silmän nappaa, jahka sellainen tulee tuon funktion toiminta-alueelle. Toki Eye AF:n voi bindata omaan nappulaan, jolloin koje ei tarkenna jos silmää ei löydetä. Tämä ehkä on paras valinta hitaaseen työskentelyyn, esim studioon.
TiRy hyvää juttua! Jonkun verran tulee kuvattua 85 1.4 Art Sigmalla. Melkein aina joko yhdellä tarkennuspisteellä tai Nikonin dynaamisella 9 pisteen moodilla tai Group AF. Harvoin on tarkennuksen kanssa on ongelmia vaikka Sigma ei ole todellakaan mikään nopee lasi. Nikon 200/F2 VR II on varmaan nopein tarkentamaan mitä on käytässä ja sillä epäonnistuu harvoin, vaikka töydellä aukolla syväterävyys on tosi pieni. Haaste on enemmän se, että tarkennuspisteitä on se alue mitä on, mutta senkin kans oppii kyllä selviämään. Tietenkin olis helpompaa jos alue olis isompi. Käytännös en kuvaa 3D trackingillä ikinä millään rungolla. Varmaan siksi kun en luota siihen :D Tämä siis maailmassa jossa on "pakko saada" kuva jostai tilanteesta jota ei voi uusia.
harri_s kirjoitti:TiRy hyvää juttua! Jonkun verran tulee kuvattua 85 1.4 Art Sigmalla. Melkein aina joko yhdellä tarkennuspisteellä tai Nikonin dynaamisella 9 pisteen moodilla tai Group AF. Harvoin on tarkennuksen kanssa on ongelmia vaikka Sigma ei ole todellakaan mikään nopee lasi. Nikon 200/F2 VR II on varmaan nopein tarkentamaan mitä on käytässä ja sillä epäonnistuu harvoin, vaikka töydellä aukolla syväterävyys on tosi pieni. Haaste on enemmän se, että tarkennuspisteitä on se alue mitä on, mutta senkin kans oppii kyllä selviämään. Tietenkin olis helpompaa jos alue olis isompi. Käytännös en kuvaa 3D trackingillä ikinä millään rungolla. Varmaan siksi kun en luota siihen :D Tämä siis maailmassa jossa on "pakko saada" kuva jostai tilanteesta jota ei voi uusia.
En väitä etteikö peilijärkkäreillä pääsisi vastaaviin tuloksiin. Jos urheilua kuvaisin, niin peilijärkkäri olisi varmaan edelleen oma valinta budjettisyistä (pitkät pötköt). Nykyaikaisella Sonyllä siihen lopputulokseen tuntuu pääsevän vaan paljon helpommin ja omasta mielestä monella tapaa varmemmin. Tuon kanssa voi luottaa entistä enemmän tarkennusta koneelle, ihminen kun tuppaa monesti huonolla reaktiokyvyllään erehtymään.
Point&shoot kädet suorana peilijärkkärillä on aika utopiaa. Nykypeilittömällä se yllättävä tilanne ei vaadi kuin kameran noston sinne päin kohdetta ja laukauksen. Tämänlaisissa tilanteissa sitä eroa voi tulla näiden järjestelmien välille, riippuu tietenkin mitä kuvaa. Uudenlaiset kuvakulmat on myös paljon helpompia saavuttaa (maata vasten, kädet suorana väkijoukon yli ym.).
Kävin pyynnöstä kuvaamassa rullahiihtokilpailuja joku aika sitten. Jokaisesta urheilijasta piti saada kuva, mielellään useampiakin että tekniikkaa saa myös katseltua. Naputin samalla A7III+85mm-kombolla muutaman kuvan bursteja useita satoja kuvia, en poistanut epäonnistuneen tarkennuksen takia ensimmäistäkään. Minä en varmasti olisi onnistunut vanhoilla vehkeillä samassa, toki en ole kovin paljon tuommoista tehnykään. Siellä oli paikallinen lehtimies D700 ja ykkössarjan Canonin kanssa maalialueella, varmaan ihmetteli mitä ihmettä tuo tyyppi lelukameran kanssa täällä makoilee :D
Pitkien pötköjen puutteen/hinnan lisäksi toinen "syy" mulla on se, että mun silmä ei tunnu tykkäävän pitkistä kuvaussessioista EVF kanssa. Väsyy/ärsyyntyy. Se tietty on mun, eikä kameran ongelma :D Kokemusta toki on vain 2x muutaman tunnin kuvaaminen Z7:lla. Topikkiin enää millään tavoin liittymättä Z on omissa käsissä selkeästi haastavampi AF suhteen. Tosin sekin on varmasti käyttäjän taidoista ja tottumuksista kiinni.
jokex kirjoitti:Dohassa ei kait saa viedä stadionille muuta kuin Sonyn laitteita :)
Yks päivä kattelin Dohan-kisoja kuinka 1DX2-D5-kuvaajat ryömi leuka maassa ja vaatteet ravassa vesiesteen vieressä märällä nurtsilla saadakseen OVF:n kautta ultralaajiksella alaviistosta kuvat esteen ylittäjistä ja veden pärskeistä. Mutta yhtä kuvaaja ei kiinnostanut mudassa ryömiminen. Hän otti tyynesti kyykyssä samat kuvat kääntyvän näytön kautta p*skomatta muuta kuin kengän pohjat. :)
Muutenkin Dohassa näkyy jo useita isoja valkoisia telejä joiden vv-suojassa loistaa oranssi rengas. Ensi kesänä Tokiossa A9 II:ia näkyy yhä enemmän, se on selvä juttu.