FF runko luonto- ja maisemakuvaukseen

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
temama

Re: FF runko luonto- ja maisemakuvaukseen

Viesti Kirjoittaja temama »

AnHa kirjoitti:
temama kirjoitti:
Kymysys kuuluu, että mihin sitä peiliä yleensäkin tarvitaan???!!
Tässä ketjussa kymysys oli kuitenkin tarkalleen:

"Mikä olisi edullinen käytettynä saatavissa oleva ja hyvä täyden kennon kamera, jos tarkoituksena kuvata enimmäkseen maisemia ja luontoa jalustalta? "
Kyllöä. ja rehellisesti sanottuna optinen etsin on ihan pa*ka rauhalliseen maisemakuvaukseen! Eli kaikissa näissä vanhoissa dslr prutkuissa on juuri tuollainen optinen kurkistusikkuna (joka ei edes korreloi täydellisesti kennolle tallentuvan kuvan kanssa).
Maisemakuvaajalle takanäyttö on kaikista tärkein juttu, varsinkin niille jotka kuvaavat jalustalta.

dslr prutkuissa liveview eli takanäyttö tuijottaminen on toteutettu enemmän tai vähemmän kömpelösti. Johtuen suurimmalta osin siitä, että sitä peiliä täytyy heilutella siellä objektiivin ja kennon välissä.
Se peili on ihan turha maisemakuvaajalle!

Peilittömissä taas koko sommittelun idea lähtee sähköisestä etsinkuvasta!

Tämän lisäksi erittäin suuri bonus maisemakuvaajalle on tosiaan se kääntyvä takanäyttö!!

Sanoisin, että ei kannata ostaa kameraa maisemakuvaukseen jossa ei ole kääntyvää takanäyttöä!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mitä horiset? Ei se peili siellä heilu omiaan kun sommittelet liveviewissä. Paras maisemapönttö on 8x10" puulaatikko missä ei tarvi tihrustaa mitään aneemista 3" kikikalinäyttöä vaan sommitellessa napsahtaa semmoiset 3D:t jo silmille että kaskelotit viuhuu kaapelissa.
AnHa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnHa »

temama kirjoitti:
AnHa kirjoitti:
temama kirjoitti:
Kymysys kuuluu, että mihin sitä peiliä yleensäkin tarvitaan???!!
Tässä ketjussa kymysys oli kuitenkin tarkalleen:

"Mikä olisi edullinen käytettynä saatavissa oleva ja hyvä täyden kennon kamera, jos tarkoituksena kuvata enimmäkseen maisemia ja luontoa jalustalta? "
Kyllöä...
Siinä tapauksessa keskustelun voi kohdistaa kameroihin, jotka ovat

1) edullisia
2) käytettynä saatavissa olevia
3) hyviä
4) täydenkennon kameroita
5) enimmäkseen luonnon kuvaamiseen jalustalta.

Kohdat 1), 3) ja 4) pudottanevat kaikki peilittömät pois listalta.

Mikäli näin ei ole, ketjuun voi lisätä suosituksia.
temama

Maffer kirjoitti:Mitä horiset? Ei se peili siellä heilu omiaan kun sommittelet liveviewissä. Paras maisemapönttö on 8x10" puulaatikko missä ei tarvi tihrustaa mitään aneemista 3" kikikalinäyttöä vaan sommitellessa napsahtaa semmoiset 3D:t jo silmille että kaskelotit viuhuu kaapelissa.
Juuh, mutta älä nyt sekoita linnunpönttöjä näihin dslr kameroihin kun puhutaan ihan eri asioista. Niillä puulaatikoilla kun ei tihrustella mistään dslr tyyppisestä kurkistusikkunasta.

se 3" kilkalinäyttö nyt kuitenkin kun on dslr kuvaajan ainoa liveview näyttö!! Ellei siihen liitetä jollain kaapelilla erillistä näyttöä mikä tekee koko hommasta suht kömpelöä (ja jota OP tuskin halajaa).

Nyt OP kuitenkin pyysi ihanteellista ja suht halapaa digikameraa maisemakuvaukseen. Eli kyllä se nyt menee dslr tai peilittömiin kinoihin tää hommeliini.

Ja pleese OP, tee itsellesi palvelus ja osta kamera jossa takanäyttö kääntyy, edes ylös sieltä kameran takaseinästä.! En sekoita nyt merkkejä tähän, mutta osaat varmaan etsiä mistä malleista niitä löytyy. Ja suosittelen vahvasti, että megapikkelssejä löytyy vähintään se 36mp!
temama

AnHa kirjoitti: 1) edullisia
3) hyviä

No, ei pudota!

OP voi ostaa vaikka 42mp Sony A7RII mallin, akkukahvalla tai ilman. Akkukahvalla jos haluu vähän enempi jämäkkyyttä ja akkukestoa.

Kuvanlaadussa ei tarvitse kärsiä, päinvastoin!

Noitakin saa jo suht halvalla. Vai pitääkö hinta rungolla olla alle 700€??

Sitten vois kokeilla Sony A7R (36mp)
kajar

Viesti Kirjoittaja kajar »

Olisi varmaan pitänyt laittaa heti ekaan viestiin, kunka monta euroa 'edullinen käytetty' FF-runko saa korkeintaan maksaa, niin keskustelu ei olisi ajautunut peilittömiin kameroihin :)

Olin alunperin varautunut maksamaan rungosta korkeintaan 800-900 euroa. Kun käytetty D800 löytyi sopivaan hintaan, sovin saman tien siitä kaupat. D750 ja D800E rungoista olisi joutunut maksamaan n. 100-200 euroa enemmän, enkä usko, että omassa käytössä erot olisivat kovinkaan merkittäviä. Nuo säästyneet eurot voi käyttää vaikka vara-akkuihin ja uusin muistikortteihin, kun niitäkin joutuu kuitenkin ostamaan.
AnHa
Viesti:

temama kirjoitti:
AnHa kirjoitti: 1) edullisia
3) hyviä

No, ei pudota!

OP voi ostaa vaikka 42mp Sony A7RII mallin, akkukahvalla tai ilman. Akkukahvalla jos haluu vähän enempi jämäkkyyttä ja akkukestoa.

Kuvanlaadussa ei tarvitse kärsiä, päinvastoin!
Mitenkähän on kohtien 1) ja 2) kanssa?
temama kirjoitti:
Noitakin saa jo suht halvalla. Vai pitääkö hinta rungolla olla alle 700€??

Sitten vois kokeilla Sony A7R (36mp)
Kohta 3): pakattu RAW.

Pitäydy alkuperäisessä kysymyksessä.
AnHa
Viesti:

kajar kirjoitti:käytetty D800 löytyi sopivaan hintaan, sovin saman tien siitä kaupat. D750 ja D800E rungoista olisi joutunut maksamaan n. 100-200 euroa enemmän, enkä usko, että omassa käytössä erot olisivat kovinkaan merkittäviä.
No se AA-suodin siinä välissä ainoa ero. En tiedä, onko sillä mitään maankaatavaa väliä. Tuskin.
temama

AnHa kirjoitti:
Kohta 3): pakattu RAW.

Pitäydy alkuperäisessä kysymyksessä.
Raw kymysykseen en ota nyt kantaa, koska se on ihan oma henkimaailman juttunsa, että miten sen kokee loppujen lopuksi haittavaan A7R sinänsä erinomaista suorituskykyä kuvanlaadun puolesta.

A7r2 mallissa voi valita myös pakkaamattoman 42mp Rawin.

Mutta OP näköjään jo tehnyt kameravalintansa, joten eipä enempää. Kuvanlaadullsiesti varmasti jytää myös noi nikonit. Kunhan muistaa sitten kun kykkii ja kumartelee sen kiinteän näytön kanssa, että minkälaisen muutoksen se kääntyvä takatöllö olisikaan tuonut kuvausmukavuuteen.
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

temama kirjoitti:
Mutta OP näköjään jo tehnyt kameravalintansa, joten eipä enempää. Kuvanlaadullsiesti varmasti jytää myös noi nikonit. Kunhan muistaa sitten kun kykkii ja kumartelee sen kiinteän näytön kanssa, että minkälaisen muutoksen se kääntyvä takatöllö olisikaan tuonut kuvausmukavuuteen.
No mutta, tuohon voi hommata sen tosi kätevän ysikympin mutkan jos haluaa eri kulmasta kurkkia.

D800 on kyllä maisemahommaan hintansa puolesta, mitä parhain.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Ihan mielenkiinnosta. Minkälainen on kätevä 90 mutka? Tarkoitatko optisen etsimen mutkajatketta, vai onko takanäyttöönkin saatavilla joku mutkapeilihässäkkä?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Kai siihen näyttöönkin joku jonkun on kehittänyt mutta mielessä oli tosiaan tuo etsimeen liitettävä hienous.
temama

Miksus kirjoitti:Kai siihen näyttöönkin joku jonkun on kehittänyt mutta mielessä oli tosiaan tuo etsimeen liitettävä hienous.
Juuh, ne on niitä yhtä vanhoja keksintöjä kuin koko peilijärjestelmäkamerat. eli isoisän aikaisia kulmaetsin periskooppiviritelmiä joita voi liittää kiinni optisen etsimen eteen, niin sitten voi luurata etsinkuvaa suoraan ylhäältä alas. Nerokasta!!

Tokkiinsa niitä vieläkin tehään HC kuvaajille;

https://www.bhphotovideo.com/c/product/ ... inder.html" onclick="window.open(this.href);return false;
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

Maffer kirjoitti:Mitä horiset? Ei se peili siellä heilu omiaan kun sommittelet liveviewissä. Paras maisemapönttö on 8x10" puulaatikko missä ei tarvi tihrustaa mitään aneemista 3" kikikalinäyttöä vaan sommitellessa napsahtaa semmoiset 3D:t jo silmille että kaskelotit viuhuu kaapelissa.
puulaatikon takatelkkarilla ei tee juuri mitään auringonlaskun jälkeen, edes niillä nopeimmilla laseilla
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

zone6 kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:
Ei kai se mahdollisuus disablointiin ainakaan olisi videokuvaajilta pois. Kenties samalla voisi tehdä videokuvaukseen painottuvan moodin, joka kytkisi siinä tarpeettomia toimintoja pois. Mutta eikö nykyisissä kameroissa ole aika konfiguroitavat napit? Tosin se olisi tyypillistä, että keskellä kameraa on iso nappi, joka käynnistää jonkun ärsyttävän toiminnon, joka on valmistajalle markkinointimielessä tärkeä, ja jota ei saa pois päältä ilman kolvia.
Eivätkös kamerat näin toimi nytkin? Videotilassa osa toiminnoista on kokonaan toisia tai napit eivät tee mitään. Ainoa, mitä ei voi tehdä on sen video/kuvaustilan kytkimen disablointi.
Peilittömissä taas sen mahdollisen rec-napin josta peilitön alkaa suoraan pikana videoimaan, saa poistettua yleensä poistettua käytöstä tai määriteltyä toiseen käyttöön.
No just toi nappi on se mikä pitäs saada disabloitua. Jos ei kuvaa videota sen kääntyminen on aivan turha - toki vois olla mahdollisuus disabloida koko liveview. On toi nappula sen verta keskeisessä kohdassa, et siihen osuu vähän turhan usein, mutku Mr. Canon haluaa mun käyttävän sitä, koska dual pixel ja muita herkkuja. Toi vaatis ehkä rivin tai kaks koodia, joten luulis mahtuvan firmikseen. Se ei tosiaan ole keneltäkään pois, mut lisäis käytettävyyttä. Eikä mua lohduta, et Jaska ei osu tohon nappiin - mä saan sen videotilan päälle joka sessiossa (aina on muutaman sekunnin videoklippi setissä) - ja sellanen alkaa jäämään selkäytimeen - no mä olen teippaillut linssien nappeja (vakaaja) ja kameran, koska välillä unohtuu tarkistaa. Mä tarvii ku laukasimen (no ehkä pari muuta).
kajar

Viesti Kirjoittaja kajar »

Hain eilen D800 rungon postista. Onhan se aikamoinen mötkylä D5300 verrattuna. Nyt menee taas vähän aikaa, että pääsee uuden rungon kanssa sinuiksi. Harmi vaan, että linssi ei ehtinyt viikonlopuksi perille.
Viimeksi muokannut kajar, Syys 28, 2019 13 : 35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

ttuplai kirjoitti:Eikä mua lohduta, et Jaska ei osu tohon nappiin - mä saan sen videotilan päälle joka sessiossa (aina on muutaman sekunnin videoklippi setissä) - ja sellanen alkaa jäämään selkäytimeen - no mä olen teippaillut linssien nappeja (vakaaja) ja kameran, koska välillä unohtuu tarkistaa.
Kintsuglue-paketti hyvin varustetusta kaupasta mukaan ja tekaiset siitä lukitusjutskan siihen nappiin, ei aiheuta ongelmia sen jälkeen. (Kintsuglue on mulla korvannut Sugrun kun menivät sen ryssimään.)
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

rolsen kirjoitti:
Kintsuglue-paketti hyvin varustetusta kaupasta mukaan ja tekaiset siitä lukitusjutskan siihen nappiin, ei aiheuta ongelmia sen jälkeen. (Kintsuglue on mulla korvannut Sugrun kun menivät sen ryssimään.)
Ihan mielenkiinnosta. Mitä sille Sugrulle tapahtui?

Onko firma kaatunut, vai mitä tapahtui?

Minun mielestänä näin jossain halpafirmassa jotain Sugrun tyyppistä massaa (ei ollut Kintsuglue), olisiko ollut ihan Lidl:ssä tai vastaavassa paikassa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

aikaarska kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta. Mitä sille Sugrulle tapahtui?

Onko firma kaatunut, vai mitä tapahtui?

Minun mielestänä näin jossain halpafirmassa jotain Sugrun tyyppistä massaa (ei ollut Kintsuglue), olisiko ollut ihan Lidl:ssä tai vastaavassa paikassa.
Täältä voi lukaista kolmannella kotimaisella: https://www.wired.co.uk/article/the-ris ... l-of-sugru" onclick="window.open(this.href);return false;

Verkkokauppa.com ja Clas Ohlson ainakin poistivat tuon valikoimistaan jossain kohtaa. Havahduin tähän tilanteeseen tänä vuonna kun piti ostaa lisää Sugrua varastoon, mutta sitä ei enää saanut mistään (Pirkkalan Verkkokaupassa sitä oli muutama paketti vain myymälämyynnissä, mutta olisi pitänyt ajaa sinne Porista, joten sai jäädä). Kintsuglue tuli sitten korvaajaksi, toimii ihan hyvin. Tein vanhaan höylään etunupin kintsusta joku aika sitten, kestää hiomista ja leikkaamista hyvin.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

kajar kirjoitti:Hain eilen D800 rungon postista. Onhan se aikamoinen mötkylä D5300 verrattuna. Nyt menee taas vähän aikaa, että pääsee uuden rungon kanssa sinuiksi. Harmi vaan, että linssi ei ehtinyt viikonlopuksi perille.
Onnea ja menestystä. Kannattaa muuten tarkistaa, onko tarkennusvikainen. Muutamissa on ollut reunapisteillä tarkennus takkuavaa, tarkentaa ohi. Eli tarkenna oikean ja vasemman puolen tarkennuspisteellä vuoroin johonkin, ota kuva ja katso, onko tarkka. Jos ei, reklamaatiota.
Voi ilmeisesti korjauttaa Nikonin piikkiin.
Vastaa Viestiin