Ehkä pointti on siinä, et jos pässi liikkuu koko ajan niin kielellinen ilmaisu latistuu tai sen teho heikkenee. Aivan samoin kuin jos kaikki on suurinta, kauneinta ja komeinta pitää keksiä uusia tapoja kertoa asia, koska kaikki superlatiivit on jo käytetty. Toki mainostajat erikseen, mutku kadunhenkilöistä on tullut käveleviä mainostauluja. Ja edelleen tosta dpreview:stä puuttuu isoarvojen normalisointi eli iso isoa vasten 6D ja 5D IV on selkeesti kauempana toisistaan, koska noilla on sellanen 1/3 aukkoa välissä - sen kun tasaa niin noi värkit on aika samalla viivalla - hyvällä mielikuvituksella jää vielä sellaset 1/3 vielä eroa, joka katoaa kuin pieru saharaan melkosessa määrässä käytännön tilanteita. Dynamiikassa toki Canonin uudet kennot ovat parantuneet.javal kirjoitti:Joo, riippuu ihan siitä miten kukin asian näkee ja miten jyrkästi ja yksipuolisesti sanansa sanoo. Sinä et näe noita mainittujen kameroiden kuvanlaadussa juurikaan eroa, jotkut taas näkee hyvinkin paljon ja merkittäviäkin eroja, ja siksipä voi tulla kommetteja kuten ”vie kuin pässiä narussa” ja ”Hämmästyin, miten huimasti jäi jälkeen antiikkisen 1DXII kuvanlaadun”. Ensimmäiseen lauseeseen olet jo kommentoinutkin, mutta oletan kommenttisi perusteella että et ole valmis myöskään allekirjoittamaan tuota jälkimmäistä lausetta, vai miten on?ttuplai kirjoitti:Joku dpreview:n testikuva ei ihan saa viel mun pässiä liikkumaan. Noin käytännössä jos laittaa saman linssin ja saman aukon kahteen kameraan ja pyrkii samaan valotukseen niin isoarvot eivät ole edes Canonien välillä samat. Mä kuvaan ristiin 6D-5D IV yhdistelmällä ja suurimmassa osassa tilanteita kuvissa on vaikea havaita eroa - toki sen saa esiin jos hakee. Tämä siis ajateltuna asiakkaalle toimitettujen kuvien kannalta. Muutaman vuoden takainen kroppiCanon (esim. 7D) on likempi sitä pässiä (noihin nähden), mut täyskennoset ovat pitkään olleet varsin lähellä toisiaan. Mikä ei tarkoita etteikö olis kehitystä, ainoastaan et sen suuruutta liioitellaan aika paljon. Kennon pinta-ala on vain melkoisesti suurempi tekijä kuin kennosukupolvi - pätee myös Fuji on Jumalani-kerhoon. Edelleen mietin r:n integroimista tohon, mut parin testirundin jälkeen löydä vieläkään narunpäätä - ehkä löytys jos laittas muutanan tonnin likoon linsseihin, mut pelkkä kamera tuo aika vähän uutta (epätarkat kuvatkin on usein mun tai kohteen liikettä).
Näin omakohtaisesti suurempi muutos kuvissa oli, kun vaihdoin lightroomista C1:een. Tossakaan pässiä näkynyt, mut esim. ihonvärit hankalassa valossa (kesän vihreä luonnonvalo ja sisätilat) onnistuu C1:ssä huomattavasti jouhevammin. Samoin lopetin linssien sekakäytön (sigma/tamron).
Niin tai näin, ehkäpä noi linkittämäni dpreview.com vertailukuvat vajavuudestaan huolimattakin antava konkreettisempaa käsitystä asiasta, joilla jokainen voi asiasta mielipiteensä muodostaa, paremmin kuin minun, sinun tai kenen tahansa muun henkilön sanojen perusteella.
Eli mikä tulee asteikossa ton pässin vetämisen jälkeen - sonni, norsu, sinivalas? Mut ihan käytännössä toki kiinnostaa, et montako uutta asiakasta saa tolla pässin vetämisellä eli kandeeko hankkia sellanen pässiä kiskova kamera ihan vaan puhtaasti taloudellisista syistä. Toki otan mä lisää katu-uskottavuuttakin eli montako instatykkäystä tulee lisää jos pässi liikahtaa 0,7 m? Ei muuten, mut Rajalan myyjäkään ei osannu vastata ja mulla jäi tilaus tekemättä.