Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
PekkaSav kirjoitti:
Mulle riittää kännykkä siihen "todelliseen kuvaamiseen". Tuolla Z6:n kittizoomilla kuvaaminen ei anna mitään ihmeellistä luuriin verrattuna. Paitsi v###tuksen, kun se ei mahdu taskuun.
Höpöhöpö. tohon ny ei usko elävä erkkikään.
Ihmeellisyyksistä en tiedä, mutta kyllähän kuvanlaatu on järkkärillä ihan eri tasoista, jopa niikkonin kittizuumilla.
Ellei se sun 'todellinen kuvaaminen' ole sitten nettikuvien ottamista, tai muistikuvan ottamista maitopurkkiin printatusta pirtelöreseptistä!
Mä en tarvitse metrin kokoisia printtejä jokaisesta ottamastani tusinaräpsystä, enkä enää jaksa pilata lomareissuja tai juhlia keekoilemalla kamera kaulassa 24/7. Luurikuvien laatu riittää vallan hyvin 55” 4K telkkarista selaamiseen. Ja kaveritkin näyttää luontevammilta kuvissa, kun ei ole ahdisteltu järkkärillä. :)
Jos haluan jotain tulostamisen arvoista, niin silloin nysvään jalustan, suotimien ja erikoislasien kanssa. Esimerkiksi kevään reissulla kamera sai maata hotellihuoneessa yhtä iltaa lukuunottamatta, jolloin kävin napsimassa pakolliset klisheet talteen. (huomaa valomaalaus ;) ).
PekkaSav kirjoitti:
Mä en tarvitse metrin kokoisia printtejä jokaisesta ottamastani tusinaräpsystä, enkä enää jaksa pilata lomareissuja tai juhlia keekoilemalla kamera kaulassa 24/7. Luurikuvien laatu riittää vallan hyvin 55” 4K telkkarista selaamiseen. Ja kaveritkin näyttää luontevammilta kuvissa, kun ei ole ahdisteltu järkkärillä. :)
Jos haluan jotain tulostamisen arvoista, niin silloin nysvään jalustan, suotimien ja erikoislasien kanssa. Esimerkiksi kevään reissulla kamera sai maata hotellihuoneessa yhtä iltaa lukuunottamatta, jolloin kävin napsimassa pakolliset klisheet talteen. (huomaa valomaalaus ;) )
OK. onhan tossa perää.
Se pitäis ton järkkärinkin kanssa olla työskentely niin luontevaa ja helppoa, ettei kuvattavat ihmiset ajattele joutuvansa johonkin elämää suurempaan valotukseen. Riippuu kuvaajastakin tietty.
Just tän takia pieni peilitön jollain pienellä, mutta luonteikkaalla optiikalla on hyvä sosiaalisissa tilanteissa!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Miten se eroaa 1Dx2:sta? Samalla lailla jengi menee pöydän alle kameran nähdessään. Kun kokeilin purkkafuji-X-A3:sta ekaa kertaa muovisen peukalonmittaisen pikkuprimen kanssa parkkipaikalla ja heti ohikulkija totesi onpa hieno kamera. Ja olin vielä teipannu sen päällisen umpeen rumalla ruskealla pakettiteipillä salamakengän kohdalta.
Maffer kirjoitti:Miten se eroaa 1Dx2:sta? Samalla lailla jengi menee pöydän alle kameran nähdessään. Kun kokeilin purkkafuji-X-A3:sta ekaa kertaa muovisen peukalonmittaisen pikkuprimen kanssa parkkipaikalla ja heti ohikulkija totesi onpa hieno kamera. Ja olin vielä teipannu sen päällisen umpeen rumalla ruskealla pakettiteipillä salamakengän kohdalta.
Etkö tosiaan tiedä miten eroaa tai onko jotain vinoilua taas? Tai ilmeisesti kun Sony ketju.
1DXII eroaa siinäkin mielessä, että juuri katselen edellispäivän kuvia hirviperheestä, joista olisi tullut erinäköisiä äänettömällä sulkimella kuin mitä nyt peilin louskuessa niin että kaikki tuijotti korvat höröllä.
Mitä ajat takaa? Se on se ja sama millä kameralla osoittelet ihmisiä, ne häiriintyy siitä joka tapauksessa. Temis tuskin tarkoitti hirvien häirintää sosiaalisella tilanteella. Antakaa hirvien olla rauhassa, kärpäsistä muutenkin niille riesaa.
nomad kirjoitti:Oikein hyvin tn1krr edellä valaisi miksi Sony on tässä asian päällä, mitä todelliseen kuvaamiseen tulee. Sonyn vehkeet on käytännöllisiä ja toimivia - ja kehittyvätkin jatkuvasti. Toisin kuin niin usein muuten, Sonyn peilittömien kanssa ei tule fiilistä, että peilikamerat ne vasta tosi pelejä ovat.
Foorumeilta vo tietenkin hakea motivaatiota kamerapornossa rypemiseen, mutta se ei ole tässä asiassa Sonyn juttu. Ehkä hiukan yllättävää kun ottaa huomioon Sonyn brändimaineen, mutta noin se nyt on. Maailma on mullistunut ja ennen niin käytännöllinen Canon julkaisee kameraporno-objektiiveja.
Nää Nomadin jutut on kyllä jotain uskomatonta. Ei näihin voi vastata vakavasti..
99 % ihmisistä kuvaa luurilla käsivarret lähes suoristettuina.
Kuvaan Fujilla katukuvausta yleensä niin, kun en halua herättää huomiota, että rungossa kiinni L-rauta josta roikotan kameraa rennosti lonkan tietämillä ja näyttö kallistettuna sopivasti ja kuin lähes varkain napsin kuvia.
Harvoin edes kukaan huomaa mun kuvaavan.
Moinen kuvaamistyyli ainakin itselleni älyluurilla hankalampaa.
janne. kirjoitti:kai sen tirkistelytarpeensa saa noinkin tyydytettyä
Kerroinko tirkisteleväni ?
Jos kuvaan katukuvauksessa jotain erikoista yksityiskohtaa, mm. tolppaan kiinnitettyä fillaria, erikoista ovea, valojen , varjojen ja katupölyn/ilmassa leijuvan siitepölyn "leikkiä", ym, ym, ym, niin onko se tirkistelyä ?
Tai esim. jos ohi rankkasateessa kävelee henkilö jolla erikoisen hyvännäköinen sateenvarjo joka erottuu edukseen muutoin ankeasta ympäristöstä ja kohteen yleinen habitus erottuu ympäristöstään kuin ballerina metsurilauman keskellä niin onko se tirkistelyä ?
Jos koet kuvaamisen noin yksioikoiseksi niin suosittelisin lämpimästi tutustumaan valokuvaamiseen hippasen nykyistä laajemmalta kantilta.
Aika muuttuu, ei se älyluurikuvaaminenkaan jää ihmisiltä niin huomaamatta nykyään. Eihän jengi nyt tyhmää ole.
Ja muutenkin, eihän tässä voi olla pointtina se, että millä vehekeellä on paras ottaa salaa valokuvia?!
Kyllä mä melkeen sanon, että älyluuri on siihen enemmän tai vähemmän älyvapaaseen räiskintään ja järjestelmäkameralal otetaan enemmän mietittyjä valokuvia. Siihen miettimiseen kuuluu myös opetella (jos ei luonnostaan suju) miten sosiaalisissa tilanteissa otetaan valokuvia kanssaihmisiä kunnioittaen.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Melkeen sanot mutta sanoit kuitenkin. Ensinnäkin sana "äly" on rasittava. Ihmisillä on taskussa tietokone ja se on siinä. Tietokoneesta taskussa on tullut sosiaalinen normi ja rohkeilla sellainen on ranteessakin. Erillisestä kamerasta on tullut jopa vaarallinen esine.
Kesäkuun alussa kuvasin jalustalta Pentaksilla Porin vesitornin lähellä ja ohikulkija soitti hätäkeskukseen että siellä on joku mies aseen kanssa. Partio tuli kattelemaan ja tietysti tilanne nauratti hieman kun selvisi mistä kyse. Tarina on tosi ja tähän pisteeseen on tultu. Takaisinkaan sieltä on vaikea palata.
Jos ny ketjun aiheesta jotain keksii niin miksi nimimerkki Miksus räimi hirviä Canonin peililäpsyttimellä vaikka aikaisempien tarinoiden mukaan laukussa on kaikki uusimmat Sonit ja äänetön suljin?
janne. kirjoitti:kai sen tirkistelytarpeensa saa noinkin tyydytettyä
"Ihmiset muuttuvat, kun ne huomaavat että niitä kuvataan" (Robert Frank).
Ei katukuvauksen idea välttämättä ole kuvata ihmisiä. Ei ainakaan tunnistettavasti. Ja jos katukuvissa onkin tunnistettavia ihmisiä - kuten yleensä on - ei tarkoituksena ole, että juuri nuo ihmiset siinä ovat. Voisivat olla jotkut muutkin. Tämä siis katukuvaajan erosta paprazziin.
Mutta jos haluaa tirkistellä, tai kuvata muuten vaan huomaamattomasti, niin Sony A9 on siihen paras väline. "Vakavammassa" kuvaamisessa sähköinen suljin on ehdoton vaikkapa tilaisuuksia kuvatessa. Tiedättehän miten noloa on peilikameralla räpsiä hiljaisisa hautajaisissa.
Viestin jäkimmäinen kpl ihan vain emerikin iloksi :-)
Maffer kirjoitti:Melkeen sanot mutta sanoit kuitenkin. Ensinnäkin sana "äly" on rasittava. Ihmisillä on taskussa tietokone ja se on siinä. Tietokoneesta taskussa on tullut sosiaalinen normi ja rohkeilla sellainen on ranteessakin. Erillisestä kamerasta on tullut jopa vaarallinen esine.?
Niin. Tolla vajaalla sanankäytölläni yritin tietty sanoa, että 'olen vahvasti sitä mieltä, että' (en siis ehdottomasti ja 100%, koska olen huomannut, että liika ehdottomuus vaan kärjistää monia asioita pilalle) .
On muutesh mielenkiintoista, että jos maailman levottomuus tästä vaan kasvaa ja terroriteot käyvät yleisemmiksi ja keinot idearikkaimmaksi, niin missä vaiheessa isot järkkärit tosiaan kielletään yleisiltä paikoilta ilman erikseen anottavaa lupaa?!
Tosin eihän siinä olisi mitään järkee. Kyllä terroritekoja ja ampumisia voidaan toteuttaa niin monella tapaa. Ei tartte kun kävelykeppiin kyhätty ase. esim. vain sairas mielikuvitus rajana.
Tää bnyt ei varsinaisesti ole gyllägään Sonyn ongelma, sonihan on nimenomaan pyrkinyt tekemään pieniä ja käteviä järkkäreitä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Maffer kirjoitti:..Kesäkuun alussa kuvasin jalustalta Pentaksilla Porin vesitornin lähellä ja ohikulkija soitti hätäkeskukseen että siellä on joku mies aseen kanssa. Partio tuli kattelemaan ja tietysti tilanne nauratti hieman kun selvisi mistä kyse. Tarina on tosi ja tähän pisteeseen on tultu. Takaisinkaan sieltä on vaikea palata..
Ei hemmetti. Aika eeppistä. :D
Maffer kirjoitti:Se on Englannissa jo kielletty tuo digikuvaaminen. Menepä huviksesi kokeilemaan jalustalla sinne Parlamenttitalon läheisyyteen.
Ei välttämättä olisi huono asia. Jos on autottomia kaupunginosia, niin miksei voisi olla sama kameroidenkin suhteen?
nomad kirjoitti:..
Mutta jos haluaa tirkistellä, tai kuvata muuten vaan huomaamattomasti, niin Sony A9 on siihen paras väline.
Ai oliko tää sellainen kokemuksen syvällä äänellä? ;)
nomad kirjoitti:"Vakavammassa" kuvaamisessa sähköinen suljin on ehdoton vaikkapa tilaisuuksia kuvatessa. Tiedättehän miten noloa on peilikameralla räpsiä hiljaisisa hautajaisissa.
Viestin jäkimmäinen kpl ihan vain emerikin iloksi :-)
Onneksi en kuvaa vakavasti tai saatikka hautajaisissa. Kiitos muistamisesta. :)
nomad kirjoitti:Tiedättehän miten noloa on peilikameralla räpsiä hiljaisisa hautajaisissa.
Pitääkö se kamera viedä joka paikkaan? Isäni hautajaisissa meinasi itsehillintä pettää idioottien osalta, jotka eivät jättäneet kameraansa/puhelintaan rauhaan edes kappelissa.
Sama juttu kaikissa juhlissa. Aina löytyy kourallinen niitä, joiden on pakko pilata tunnelma valokuvausvimmallaan, vaikka paikalle on palkattu ammattilainen hoitamaan dokumentointi.
nomad kirjoitti:
Mutta jos haluaa tirkistellä, tai kuvata muuten vaan huomaamattomasti, niin Sony A9 on siihen paras väline. "Vakavammassa" kuvaamisessa sähköinen suljin on ehdoton vaikkapa tilaisuuksia kuvatessa. Tiedättehän miten noloa on peilikameralla räpsiä hiljaisisa hautajaisissa.
Viestin jäkimmäinen kpl ihan vain emerikin iloksi :-)
Samalla alaleuattomalla linjalla jatkoit kuitenkin. Meinasin haljeta naurusta tämänkin väitteen jälkeen. Sähköisen sulkimen kanssa ei toimi salama ja säkkipimeissä kappeleissa ei kuvata ilman salamaa. Joten se siitä.
Olen ollut häissä jossa hääpari erikseen toivoi että minulle tilattuna kuvaajana annetaan työrauha, mutta samalla toivoen että mahdollisuuksien mukaan vieraat ottaisivat kännyillä tapahtumakuvia ja täkäisivät ne annetuilla tägeillä instaan.
Homma toimi kuin se kuuluisa junan vessa ja kakilla oli hauskaa.
Olen myös ollut kuvaamassa hautajaisissa, joissa kaikilta muilta kuin minulta tilattuna kuvaajana oli pyyntö jättää kaikenlainen tapahtuman taltiointi tekemättä.
Ketään ei sitä lisäkseni tehnyt. Eli siihenkään ei tarvittu kuin omaisten pyyntö että näin ei tehdä, thats' it.
Ei kaikesta tarvitse tehdä liian monimutkaista...
Hommat toimivat kun ne laittaa toimimaan, itse pystyy suuvärkkinsä ja aivojensa yhteispelillä paljon vaikuttamaan.