Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
DXO-markin lasitestit on hassuja. Lasi saa automaattisesti ison läjän pisteitä jos testikuvassa ei ole kamalasti vinjettiä. Esimerkkinä uusi Z Nikkor 24-70/2.8, mikä on täydellä aukolla ja lähellä sitä vain keskinkertainen piirroltaan.
Toisekseen, objektiiveja ei pidä testata testitaululla laisinkaan. Ne sijoitetaan aivan liian lähelle lähtökohtaisesti eikä tällöin saada tietoa miltä kaukana olevat detailit näyttävät, jos näyttävät miltään.
Maffer kirjoitti:DXO-markin lasitestit on hassuja. Lasi saa automaattisesti ison läjän pisteitä jos testikuvassa ei ole kamalasti vinjettiä. Esimerkkinä uusi Z Nikkor 24-70/2.8, mikä on täydellä aukolla ja lähellä sitä vain keskinkertainen piirroltaan.
Toisekseen, objektiiveja ei pidä testata testitaululla laisinkaan. Ne sijoitetaan aivan liian lähelle lähtökohtaisesti eikä tällöin saada tietoa miltä kaukana olevat detailit näyttävät, jos näyttävät miltään.
Juu, ei kokonaispisteitä kannata niin tarkkaan katsoa. Tässä kuitenkin aiheeseen liittyvä pihvi:
When it comes to sharpness, the Canon RF 28-70mm F2.0 L USM can certainly hold its own against the high-performing EF 24-70mm F2.8 L II USM, particularly at mid-focal lengths. The new RF-mount lens is actually sharper the Mark II in the corners at 35mm and 50mm focal lengths. At either end of the zoom range, the new RF zoom performs well ahead of the Mark I, but it can’t quite top the EF 24-70mm F2.8 L II USM for peak sharpness.
Miten ihmeessä ne on testanneet sen kakkulan? Mä kattelin Lloydin revikan ja ei tuolla dinokakkosella ole mitään jakoa. Tää uudempi moppaa sillä lattiaa millä tahansa polttovälillä. Tarkennus pitää vain huomioida keppien ja kivien tapauksessa. Eli kun halutaan reuna teräväksi, tarkennetaan sinne reunaan. Tässä tulee tämä testitaulujen logiikkavirhe esiin - lättänä pahvi liian lähellä.
Tästä syystä vaikka 28/2 Zeissi sanotaan olevan suttu täydellä aukolla, muttei se ole. Keskikohtaan tarkennettuna reunat vain eivät ole samalla tasolla tarkat.
Maffer kirjoitti:Miten ihmeessä ne on testanneet sen kakkulan? Mä kattelin Lloydin revikan ja ei tuolla dinokakkosella ole mitään jakoa. Tää uudempi moppaa sillä lattiaa millä tahansa polttovälillä. Tarkennus pitää vain huomioida keppien ja kivien tapauksessa. Eli kun halutaan reuna teräväksi, tarkennetaan sinne reunaan. Tässä tulee tämä testitaulujen logiikkavirhe esiin - lättänä pahvi liian lähellä.
Tästä syystä vaikka 28/2 Zeissi sanotaan olevan suttu täydellä aukolla, muttei se ole. Keskikohtaan tarkennettuna reunat vain eivät ole samalla tasolla tarkat.
Välitilinpäätös:
dxo tekee testit väärin, kun ei lopputulos miellytä.
Lloyd tekee testit oikein, kun lopputulos miellyttää.
Kaikki jotka väittää 28/2 sutuksi ovat väärässä, kukaan niistä jotka niin väittää, ei vain osaa sitä käyttää.
Ja tuohon 28-70 lasiin, on iso ero olla 24mm tai 28mm.
Missä kohtaan luetun ymmärtäminen loppui? Ainoa järkevä käyttö testaamisessa lättänällä testitaululla on makro-objektiivit, jotka on suunniteltu toimimaan hyvin koko kuva-alalla, lähietäisyydellä ja usein lättänällä tarkennusalueella.
DXO-taulukot voi avaamisen jälkeen saman tien sulkea ja katsoa vaikka Jason Lanierin video. Molemmat ovat yhtä informatiivisia.
Toivottavasti ei tule vielä tuohon huhuiltuun megapikselimalliin, niin ei tarvitsisi vielä sitä hommata :)
Tuo voi olla aidosti hyödyllinen ominaisuus. Toivottavasti kyseinen ominaisuus nähdään mahdollisimman nopeasti Canonin kamerassa. Nykyiset peilittömien tarkennukset on kyllä sitä itseään jos pohtii siltä kannalta millaista hypeä niistä on koetettu luoda.
No vihdoin. Oikea Eye-AF. Sviddu tarkennetaan sinne mihin katsotaan eikä anneta vehkeen arpoa minne viitsisi räimiä. Nyt voi poistaa ne turhat multi-super-flax-spotting-AF-center moodit ja valikot hämäämästä käyttäjää.
Tätä featurea, tai sen puutettu digikameroissa, olen ihmetellyt siitä asti kun sain näppeihini EOS3-filmikameran.
--
"Do keep in mind though that today's image sensors are far more advanced than the CCD sensors back in the 90's that Canon had to work with for their film cameras with eye controlled focus."
Katseenseurantalaitteet olivat tarpeeksi tarkkoja jo 2000-luvun alussa näyttämään graafisesta käyttöliittymästä osan mihin käyttäjä halusi kohdistaa hiiren kursorin tai näyttämään kännykän näytöltä kohdan mitä katseltiin vaikkapa käytettävyystestissä. Nykyään voisi olettaa että menetelmän tarkkuus ei tule olemaan mikään miinakenttä.
Toivottavasti ei tule vielä tuohon huhuiltuun megapikselimalliin, niin ei tarvitsisi vielä sitä hommata :)
Tuo voi olla aidosti hyödyllinen ominaisuus. Toivottavasti kyseinen ominaisuus nähdään mahdollisimman nopeasti Canonin kamerassa. Nykyiset peilittömien tarkennukset on kyllä sitä itseään jos pohtii siltä kannalta millaista hypeä niistä on koetettu luoda.
Mikäs osa-alue noissa nykyisissä, parhaissa peilittömien tallennusjärjestelmissä on vikana? Että ovat ihan sitä itseään. Ei kyllä pidä paikkaansa tuo.
Ja JOS nuo kerran on ihan kelvottomia niin ei se mitään auta jos silmä sen tarkennuskohdan valitsee. Samanhan voi joistikilla tehdä jo nyt.
Oikeat kuvat otetaan takanäytöltä käsitarkennukselle, joten melko romu ominaisuus.
Mutta joo, melko kauan on kestänyt, että kukaan on edes yrittänyt lisätä ko. ominaisuutta siihen nähden, että teknologia on ollut jo pidempää melko valmista.
Tämä feature poistaa kokonaan käyttäjän vaivannäön yhtälöstä. Jos sommittelet kohdetta kuvaan, todennäköisesti katsot sitä kohdetta. Antaa katseen hoitaa luonnollisesti minkä tulee erottua ja koneen tehdä työ. Nykyisellään koko AF toiminto on manuaalitarkennusta.
Maffer kirjoitti:Tämä feature poistaa kokonaan käyttäjän vaivannäön yhtälöstä. Jos sommittelet kohdetta kuvaan, todennäköisesti katsot sitä kohdetta. Antaa katseen hoitaa luonnollisesti minkä tulee erottua ja koneen tehdä työ. Nykyisellään koko AF toiminto on manuaalitarkennusta.
Minä ainakin sommittelen kuvaa todella tarkkaan ja pitkään ja katse vaeltelee sinne sun tänne havaitakseni haluamani lopputuloksen ja parhaimmillaan saatan ottaa samasta kohteesta pari kolmekin ruutua ja tähän jos vielä sekoitetaan parikin eri valoitusvariaatiota, niin en halua/tarvitse minkäänlaista tekoälyä päättämään puolestani mitä haluan.
Maffer kirjoitti:Tämä feature poistaa kokonaan käyttäjän vaivannäön yhtälöstä. Jos sommittelet kohdetta kuvaan, todennäköisesti katsot sitä kohdetta. Antaa katseen hoitaa luonnollisesti minkä tulee erottua ja koneen tehdä työ. Nykyisellään koko AF toiminto on manuaalitarkennusta.
Minä ainakin sommittelen kuvaa todella tarkkaan ja pitkään ja katse vaeltelee sinne sun tänne havaitakseni haluamani lopputuloksen ja parhaimmillaan saatan ottaa samasta kohteesta pari kolmekin ruutua ja tähän jos vielä sekoitetaan parikin eri valoitusvariaatiota, niin en halua/tarvitse minkäänlaista tekoälyä päättämään puolestani mitä haluan.
Tuohon vielä kun lyö päälle vaikka metsän missä on tarkennukselle kohteita todella lähellä ja todella kaukana ja kuorruttaa sen kunnon focus breathia nauttivalla linssillä, on kokemus varmaan melko mielipuolinen.
Ei tuohon mikään tekoäly nyt liity. Kuvaaja itse on se "äly". EOS3:ssa hommahan toimi niin, että tarkennus on aktiivinen vain, kun halutaan tarkentaa. Elikkä liipasin puolessa välissä esim.
Jos mukaan laitetaan tekoälyä, voi homma toimia vaikkapa siten, että katsottaessa henkilöä tarkennus tehdään siihen silmään. Ei oo vaikeaa. Koitatte ny vain ajatella asiaa vanhanmallisen semiautomaatin kautta.
Tämä keskustelu on harvinaisen kaukana hukassa kaikesta käytännön valokuvaamisesta :-) Onko tarkoitus yrittää jonkinlaista silmätarkennuksen kritiikkiä?
Oikeastihan silmätarkennuksessa ei ole mitään uutta jos - ja kun - ollaan totuttu kasvotunnistukseen. Nuohan ovat mitä parhaimmat apuvälineet valokuvaajalle! Tyypillinen skenario valokuvassa on se, että kohteena on ihminen ja tarkennus halutaan hänen kasvoihin/silmiin. Hyvä jos tuon homman voi delegoida koneelle - siis kameralle, jolloin ihmisen huomio vapautuu oleellisempaan. Tai jos ei muuhun, niin mallin ohjaukseen.
Silloin kun tiedetään ketä ollaan kuvaamassa, kannattaa tietenkin etukäteen kiinnostavat kasvot pikaisesti ohjelmoida kameraan, että vempele ymmärtää niitä priorisoida. Perhematkalla vaikkapa perheenjäsenten kasvot ja kun mennään presidentin vetämää tilaisuutta kuvaamaan, niin Niinistön kasvot. Jne.
Ja totta kai nämä ominaisuudet on helposti kytkettävissä pois. Urheilukuvaamisessa, luontokuvaamisessa jne. saattaa olla tilanteita joissa on parempi mennä perinteisin menetelmin. Joskus jopa ihan vaan yhden pisteen kertatarkennuksella. (Vaikka tosin takanappitarkentajalle kertatarkennus on melko turha moodi.)
Ylipäätään peilittömien kameroiden peilikameroita parempi tarkennus palautuu paljolti kehittyneeseen kasvojen ja silmien tunnistukseen. Mutta jos haluaa pitäytyä Canon 6D keskipisteellä tarkennukseen, niin silloin peilittömyydellä ei ole juuri annettavaa omalle kuvaamiselle.
Maffer kirjoitti:Ei tuohon mikään tekoäly nyt liity. Kuvaaja itse on se "äly". EOS3:ssa hommahan toimi niin, että tarkennus on aktiivinen vain, kun halutaan tarkentaa. Elikkä liipasin puolessa välissä esim.
Jos mukaan laitetaan tekoälyä, voi homma toimia vaikkapa siten, että katsottaessa henkilöä tarkennus tehdään siihen silmään. Ei oo vaikeaa. Koitatte ny vain ajatella asiaa vanhanmallisen semiautomaatin kautta.
Jep. Tarkennuspiste liikkuu ruudulla ja kun painat AF nappia, niin se tarkentaa siihen. Esimerkiksi etsimessä näkyy kaksi ihmistä ja koira sekä taustalla puu, niin katsot koiraa sekä painat tarkennusta jolloin tarkennus lukittuu koiraan. Tuohon voi liittää tarvittaessa silmä/kasvojentarkennuksen eli siltä pohjin kyllä tekoälyä apuna. Nykyinen automaattinen tarkennus on täysin arpapeliä tuollaisessa tilanteessa ja monissa muissakin tilanteissa. Tuossa myös vähentyisi turha valikkojen selaaminen. Canonin tarkennus kuulostaisi hyvin yksinkertaiselta ratkaisulta joka voisi toimia hyvin monissa kuvaustilanteissa. Täydellistä ratkaisua ei ole tietystikään olemassakaan.
nomad kirjoitti:
Ja totta kai nämä ominaisuudet on helposti kytkettävissä pois. Urheilukuvaamisessa, luontokuvaamisessa jne. saattaa olla tilanteita joissa on parempi mennä perinteisin menetelmin. Joskus jopa ihan vaan yhden pisteen kertatarkennuksella. (Vaikka tosin takanappitarkentajalle kertatarkennus on melko turha moodi.)
Niin, tai sitten nykyajan tyyliin poiskytkentämahdollisuus on vain yli 3 k€:n pro-malleissa. Rahvas kun haluaa kameratehtaan markkinamiehen mukaan käyttää aina uusinpia herkkuja - tai sitten itkee ja haluaa. Miksi tuo "hienous" pitäisi voida kytkeä pois, jos miljoonaa kuvanpaskonta-algoritmia ei voi?
Periaatteessa tuo on erinomainen optio moneen käyttöön, mutta jos pitäisi valita yksi ainoa tarkennustapa, ei se keskipistetarkennusta voita. Noiden kikkakolmosten kanssa törmää aina ennen pitkää johonkin komplikaatioon teknisessä kuvauksessa, mutta keskipisteellä voi tarkentaa kaiken.
hkoskenv kirjoitti:
Periaatteessa tuo on erinomainen optio moneen käyttöön, mutta jos pitäisi valita yksi ainoa tarkennustapa, ei se keskipistetarkennusta voita. Noiden kikkakolmosten kanssa törmää aina ennen pitkää johonkin komplikaatioon teknisessä kuvauksessa, mutta keskipisteellä voi tarkentaa kaiken.
Ja jos osa on edelleen jääräpäisesti ja tietämättömyyttään sitä mieltä että peilittömän tarkennus ei kunnolla toimi, niin mitä tämä lisäominaisuus tilannetta parantaa, kysynpähän vaan.
Eli, jos nyt manuaalisesti valittu tarkennuspiste ei tarkennuksen varmuudeltaan toimi kuin peilillisissä, niin miten se sitten paranee jos tarkennus valitaan sormen sijasta silmällä?
Jokainen keikkakuvaaja tietää, että Sonylla esim eye af vetää taustalle rumpaliin, jos artistilla on aurinkolasit päässä. Tuollaisessa tilanteessa se tekoäly voisi pelastaa, koska tuntuu olevan oikeasti aika hastavaa vetää liukkaasti liikkuvaan artistiin käsitarkennuksella. Aikanaan Canon Eos 3 + 70/80-200mm 2.8 toimi loistavasti vastaavassa tilanteessa (riittävän yksinkertainen af), mutta esim Eos R tahtoo tarkentaa rumpusettiin, jos se tunnistaa siellä jotain pyöreää ja tulkitsee artistin joksikin lyhtypylvääksi noiden yli-isojen reiskojen takia.
Eli parantamisen varaa on.