Pitänee myös todeta, jollei huumorintajua riitä ketjun x aiheeseen, niin mikä ihmeen pakko sitä ketjua on lukea ? Siis oikeasti, miksi, tämähän on yksilön vapautta, ei täällä missään lue että tätä ketjua sinun tulee seurattavan.spege kirjoitti:Heh, näin näkyy tosissaan olevan. Toivoisin kyllä, että Heli Nissinen ja pari muuta tosikkoa, joille Jumala ei ole suonut huumorintajua ja jotka heikkojen hermojensa takia eivät kykene kuin henkilökohtaisiin loukkausyrityksiin, jättäisivät tämän valokuvaketjuni rauhaan. Ei tätä ole pakko lukea!Agfa kirjoitti:On kuitenkin selvää, että marskin vierailu piristää DC.netin itikoiden ja sääskien kuppaamia DSLR-kuvaajia, antamalla keventäviä neuvoja MB:n nahkoilta.
Ne jotka epäilevät valokuvamarsalkan arvoani ja suuruuttani, voivat miettiä, että saisivatko he itse kevytkenkäisillä iPhone-kuvilla reilussa viikossa 100 viestin ketjua aikaan. Ehei, monet rivivalokuvaajien tuhansien eurojen järjestelmäkameroilla otettujen kuvien postaukset jäävät jopa kokonaan ilman kommentteja!
Mitä varsinaiseen asiaan tulee, uskon vakaasti, että kamerapuhelimet tulevat syrjäyttämään erilliset, kookkaat, painavat ja kalliit kamerat monen kuvaajan kohdalla lähitulevaisuudessa. Käynnissä on lähes yhtä merkittävä kuvausvälineiden vallankumous, kuin oli 2000-luvun alkuvuosina, kun digikennot syrjäyttivät filmin, jonka nimeen monet tyhmät valokuvaajat vannoivat, kunnes oli pakko nostaa kädet pystyyn ja myöntää digitaalikameroiden ylivertaisuus.
Tulevat vuodet eivät tiedä hyvää vanhoille kameravalmistajille, kuten Canonille ja Nikonille. Järjestelmä- ja kompaktikameroiden maailmanlaajuinen myyntihän on jo nyt laskenut vuosikausia kuin lehmän häntä. Älypuhelimien kamera(t) riittävät yhä useammalle kuvaajalle, ei pelkästään Mafferille ja minulle.
Samaan syssyyn konkurssi uhkaa monia pelkästään kalliita järjestelmä- ja kompaktikameroita myyviä yrityksiä, kuten Rahalaa. Puhelimia saa lähes joka paikasta, vielä hyllytavarana ja hintakilpailu alalla on kuluttajan kannalta terveellisen kovaa. En lainkaan panisi itse pahitteeksi, jos Rahala löisi lapun luukulle ja kaikki sen rahanahneet myyjäsedät joutuisivat työttömiksi. ;)
Sama on siinä kun mennään suoraan ala-arvoiseen henkilökohtaiseen kirjoitteluun, miksi ?
Mikä ihmeen tyyli nykyään on siinä kun verbaalisen lahjakkuuden taso on +-0 ja sitä sitten kompensoidaan b-luokan tekstillä, olisiko ilman mitään /teemaan viittaavaa/asiallisempaa tekstisisältöä mahdollista taas skipata koko ketju ennen kuin avaa sanaisen arkkunsa, kun taas jälleen kerran itse itseäni toistaen, kaikkia ketjuja ei ole pakko lukea.
En minäkään niin suuri puupää ole, etteikö moivetta olisi nähtävissä siinä että kännykkävallankumous versus kamerat, on jo ollut muutaman vuodenkin vallalla ja sen kyllä huomaa katukuvassa.
Silti vielä kun maailman turuilla ja tapahtumissa reissailee, näkee yllättävänkin pajon ihan aitojakin kameroita, sillä vaikka mm. herrat Spege ja Maffer "liputtavatkin" kännykameran vallankumouksesta, niin en ainakaan minä näe vielä aihetta rynnistää parrikaadeille vastavallankumouksen viirit liehuen järjestelmä/kompaktikameroiden puolesta, sillä sen verran pitkä matka siihen vallankumoukseen vielä on.
Miksikö sinne sitten on pitkä matka ?
En puutu kenenkään henkilökohtaiseen hyvinvointiin, mitä se minulle kuuluu, mutta itsestäni alkaisin olemaan huolissani, jollen tämän ikäisenä 55-vuotiaana miehenä havaitsisi näköelimilläni perinteisen järjestelmäkameran ja älypyhelinkameran eroja.
Ymmärrän sen älyluurin kameran hehkutuksen valokuvaustyössä kun puhutaan hra Spegen tyylisistä kotialbumiräpsyistä, joissa kuvallisen sisällön ainoa tavoite on jakaa kuvallisen kerronnan voimin tilannepäivityksiä elämän eri käänteistä someen, mutta vielä ei olla sillä laatutasolla, että älyluurin kamera korvaisi perinteisen kameran, ollaan kaukana siitä. Tai niin no, eräässä toiminnallisessa kuvauksessa kyllä liputan älyluurin kameran käytössä (kun se kameraluuri on laadukas) ja se on lähikuvat, mm. vaimoni jo työnsä puolesta taltio melko aktiivisesti tietyn tasoisia tilannekuvia kännykällään ja ne ovat esim. lähikuvia, ruoka-annokset, lähikuvat henkilöistä työ/harrasteympäristöissään, ym. vst, eli lähikuvauksessa se puolustaa paikkaansa kun niitä kuvia katselee esim. koneen näytöltä sosiaalisessa mediassa (liittyy hänen työhönsä) tai kun ne on tallennettu Ifolorilta kirjojen kansiin (liittyy myös hänen työhönsä).
Mutta huomaako niissä eroja sitten vst. jos hän on käyttänytkin työpaikkansa järkkäriä, huomaa ja hän vaikkei olekaan samanlainen pikselirunk...kari kuin allekirjoittanut, kaukana siitä, siltikin hän myös välillä kommentoi tietyistä laatueroista liittyen tiettyihin tilanteisiin.
Mielestäni näissä liikutaan samoilla leveleillä kuin aikoinaan vinyyli vs cd ku se hopeakiekko markkinoille teki tuloaan, kaikki ostivat kilvan cd-soittimia levyineen, koska se oli näppärä formaatti, äänenlaatu oli olevinaan jotain sanoinkuvaamatonta, alkuhuuma oli ja kesti vuosikaudet, vaan kuinka kävi alkukliimaksin laannuttua ?
Tänä päivänä taidetaan alan harrastajien keskuudessa vinyyleitä myydä siinä missä cd-levyjäkin ja sama on vinyylisoittimissa, kauppa käy ja miksi ?
Ovatte alku kliimaksin jälkeen vakavasti harrastukseensa suhtautuvat (meille tosiharrastajille se on ollut kokoajan itsestään selviö) huomanneet, että hyvin prässätty/tuotettu vinyyli, se pirskatti soi sittenkin paremmin kuin vst cd-levy.
Liiallisella digitoinnilla/laskennallisuudella, sillä enetetään "sitä jotain", sitä minkä ihminen aistii siksi joksikin, joka luo sen aidon fiiliksen ja sillä muodostetaan se ettei hommasta tule liian kliinistä.
Kas kun tiettyyn pisteeseen asti ihmisen aisteja pystyy hämämään, mutta missä kulkee se raja, noinkohan kännykamera koskaan tulee korvaamaan kunnon järkkäriä, ei siis edes perusharrastajan huushollista, sillä jossain kohtaa ne fysiikan laitkin tulevat vastaan, kuten Spegen kuvat osoittavat, mm. metsässä sen äärettömän helposti huomaa, laatu on mitä on ja se ei siitä miksikään muutu, ei ainakaan minun silmilläni katsottuna, kauas on vieläkin piiiiiiiiitkä matka.
Fysiikan lait ovat fysiikan lakeja, vieläkin...