Canonin peilitön FF, EOS R

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
hkoskenv

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:CaNikon on jo vuodessa rakentanut uskottavamman paketin peilittömälleen.
Canonilla näkyy olevan tavalliselle kuolevaiselle ruhtinaalliset kaksi objektiivia RF 35/1.8 ja RE 24-104/4. Muut RF-lasit ovat ökykalliita marginaali-ihmeitä, jotka pitäisi Canonin mielestä laittaa Mark 1 harrastajarimpularunkoon. Jos se on uskottavuutta, niin haluaisin tietää mikä ei ole. Mitä ihmeen sieniä ovat syöneet, kun ovat päättäneet tehdä juuri nuo ensimmäiseksi.

Ymmärtäisin nuo objektiivit jonkinlaisena voimannäyttönä ja kermankuorintana, jos olisi edes etäisesti niiden arvolle ja suorituskyvylle sopiva runko. Mutta sittenkään se ei olisi uskottava systeemi riviharrastajalle. Pitäisi olla noiden lisäksi kattava sarja 1.8 kiinteitä, f/4 laajakulma- ja telezoomi, pari edullista pimeää teleä, ja sitten voisi alkaa rehvastella f/1.2 kiinteiden tai f/2 zoomien kanssa.

Tänä päivänä pitää pystyä toimimaan nopeasti kun aloitetaan tekemään jotain uutta.
Hätäilyllä kusee helposti muroihinsa, jos on iso konservatiivinen asiakaskunta. Se on firmalle erittäin vaikea tilanne lähteä uudistumaan ja aika harva siinä onnistuu.
Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hkoskenv

temama kirjoitti: Soni sai talliinsa porukkaa. Osan kokonaan, osan puolittain, osan väliaikaisesti. Kyllähän niitä on on vaikka kuinka paljon peililäpsykuvaajia jotka vaihtoivat Sonyyn.

Sonista itestään riippuu miten se pärjää tästä eteenpäin. Eli ihan vaan tuotteet puhuu. Sama vitsi tietty myös kilpailijoilla.
Ei se kyllä ihan noin mene tosielämässä. Tuotteet puhuvat 10 % ja markkinointi 90 %.
Ainahan sitä voi vääntää, että millä tavalla sonin olisi kannattanut rynnätä kinopeilittömiensä kanssa. Nyt mentiin koko edellä. Ehkä se olikin viisasta, että saatiin tarpeeksi kontrastia ja wow-fiilistä isokokoisiin kino DSLR kameroihin?! Kuka tietää, ehkä se piti tehdä kuitenkin niin?
Näin jälkiviisaana tuo vaikuttaa fiksulta strategialta. Selvästi erilaisilla, moderneilla ja aggressiivisesti markkinoiduilla tuotteilla Sony sai varmasti paremmin ostajia kuin yrittämällä suoraa iskua 1D ja muusinuija-CaNikonistien jääräpäisen konservatiiviseen ekologiseen lokeroon. Bonuksena osa pientä kokoa arvostavista CaNikonisteista vaihtoi leiriä, kun jättiläiset nukkuivat monta vuotta.
Hannu
DorianBlue

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

hkoskenv kirjoitti: Canonilla näkyy olevan tavalliselle kuolevaiselle ruhtinaalliset kaksi objektiivia RF 35/1.8 ja RE 24-104/4. Muut RF-lasit ovat ökykalliita marginaali-ihmeitä, jotka pitäisi Canonin mielestä laittaa Mark 1 harrastajarimpularunkoon. Jos se on uskottavuutta, niin haluaisin tietää mikä ei ole. Mitä ihmeen sieniä ovat syöneet, kun ovat päättäneet tehdä juuri nuo ensimmäiseksi.

Ymmärtäisin nuo objektiivit jonkinlaisena voimannäyttönä ja kermankuorintana, jos olisi edes etäisesti niiden arvolle ja suorituskyvylle sopiva runko. Mutta sittenkään se ei olisi uskottava systeemi riviharrastajalle. Pitäisi olla noiden lisäksi kattava sarja 1.8 kiinteitä, f/4 laajakulma- ja telezoomi, pari edullista pimeää teleä, ja sitten voisi alkaa rehvastella f/1.2 kiinteiden tai f/2 zoomien kanssa.
Se adapteri on ihan toimiva kapistus. Siitä vaan vitriinin täydeltä EF:ää kiinni ja rokkaamaan.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

hkoskenv kirjoitti:
Maffer kirjoitti:CaNikon on jo vuodessa rakentanut uskottavamman paketin peilittömälleen.
Canonilla näkyy olevan tavalliselle kuolevaiselle ruhtinaalliset kaksi objektiivia RF 35/1.8 ja RE 24-104/4. Muut RF-lasit ovat ökykalliita marginaali-ihmeitä, jotka pitäisi Canonin mielestä laittaa Mark 1 harrastajarimpularunkoon. Jos se on uskottavuutta, niin haluaisin tietää mikä ei ole. Mitä ihmeen sieniä ovat syöneet, kun ovat päättäneet tehdä juuri nuo ensimmäiseksi.

Tänä päivänä pitää pystyä toimimaan nopeasti kun aloitetaan tekemään jotain uutta.
Hätäilyllä kusee helposti muroihinsa, jos on iso konservatiivinen asiakaskunta. Se on firmalle erittäin vaikea tilanne lähteä uudistumaan ja aika harva siinä onnistuu.
Minä ajattelin ja sinä koskenkorvaa kirjoitit puolestani, kiitos siitä!
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

hkoskenv kirjoitti:
Näin jälkiviisaana tuo vaikuttaa fiksulta strategialta. Selvästi erilaisilla, moderneilla ja aggressiivisesti markkinoiduilla tuotteilla Sony sai varmasti paremmin ostajia kuin yrittämällä suoraa iskua 1D ja muusinuija-CaNikonistien jääräpäisen konservatiiviseen ekologiseen lokeroon. Bonuksena osa pientä kokoa arvostavista CaNikonisteista vaihtoi leiriä, kun jättiläiset nukkuivat monta vuotta.
Näinhän se on.
Ja marginaali yritti uskotella että runkojen pienuus johtuu vaan siitä että eivät osaa suurempia tehdä, voi kuinka väärässä olivatkaan.
hkoskenv

DorianBlue kirjoitti:Se adapteri on ihan toimiva kapistus. Siitä vaan vitriinin täydeltä EF:ää kiinni ja rokkaamaan.
Mitä minä saan, jos vaihdan 5D3:n siihen parempaan Canonin peilittömään? Turhanaikaisia ohjelmoituja temppukikkatoimintoja, jotka on vartissa läpi käyty päivitellen, että ihan oikeasti, käyttääkö näitä muka joku. Mahdollisuuden johonkin käsintarkennusapuihin. Superterävän kontrastitarkennuksen. Meh, miksi minä yhtäkkiä alkaisin tuollaisia haluta, kun niiden puute ei ole millään tavalla häirinnyt tähän asti.

Menettäisin ergonomiaa, säänkestävyyttä, luotettavuutta, totutun käyttöliittymän, akunkestoa ja vapauden adapterikikkailusta teknisine ongelmakohtineen (joka liitos, sähköinen ja optinen, on vikaantuva komponentti).

Miten tarkennus liikkuvaan kohteeseen 24-70/2.8 ja 70-200/2.8 laseilla? 5D3 ei liene markkinoiden viimeinen karjaisu tarkennuksessa, mutta pystyykö tuollaiset adapterit noilla rimpularungoilla muka samaan?

Juuei, vaihto ei todellakaan houkuta. Katselen mihin maailma kehittyy ja odotan, että mitä itse keksin haluta. Mutta en pakota itseäni ostamaan jotain vain siksi, että se on uutta ja jonkun mielestä hienoa. Jos käy niin, että koko kalustoni vanhenee arvottomaksi, sitten voin aloittaa vaikka puhtaalta pöydältä toisella merkillä, jos satun innostumaan.
Hannu
DorianBlue

hkoskenv kirjoitti:
DorianBlue kirjoitti:Se adapteri on ihan toimiva kapistus. Siitä vaan vitriinin täydeltä EF:ää kiinni ja rokkaamaan.
Mitä minä saan, jos vaihdan 5D3:n siihen parempaan Canonin peilittömään? Turhanaikaisia ohjelmoituja temppukikkatoimintoja, jotka on vartissa läpi käyty päivitellen, että ihan oikeasti, käyttääkö näitä muka joku. Mahdollisuuden johonkin käsintarkennusapuihin. Superterävän kontrastitarkennuksen. Meh, miksi minä yhtäkkiä alkaisin tuollaisia haluta, kun niiden puute ei ole millään tavalla häirinnyt tähän asti.

Menettäisin ergonomiaa, säänkestävyyttä, luotettavuutta, totutun käyttöliittymän, akunkestoa ja vapauden adapterikikkailusta teknisine ongelmakohtineen (joka liitos, sähköinen ja optinen, on vikaantuva komponentti).

Miten tarkennus liikkuvaan kohteeseen 24-70/2.8 ja 70-200/2.8 laseilla? 5D3 ei liene markkinoiden viimeinen karjaisu tarkennuksessa, mutta pystyykö tuollaiset adapterit noilla rimpularungoilla muka samaan?

Juuei, vaihto ei todellakaan houkuta. Katselen mihin maailma kehittyy ja odotan, että mitä itse keksin haluta. Mutta en pakota itseäni ostamaan jotain vain siksi, että se on uutta ja jonkun mielestä hienoa. Jos käy niin, että koko kalustoni vanhenee arvottomaksi, sitten voin aloittaa vaikka puhtaalta pöydältä toisella merkillä, jos satun innostumaan.
Jos et halua vaihtaa, kukaan ei pakota. Aloitit putkien vähyyksistä ja jatkoit sitten salaisella vaihtoehdolla "mulla on jo Canonin FF-runko", kun kerroin, että se putkien vähyys on suhteellista.

Mulla ainakin RP pysyi ihan kivasti 70-200/4 adapteri persiissä vesilintujen (ei sorsia, sori) mukana. Ei oo mun leipälaji, kunhan harjoittelin. Koska en juuri tuota harrasta, pidin hyvänä suorituksena sitä, että yleensäkin tarkennus osui kohteeseen. Tuskin R + 70-200/2.8 huonommin tuosta suoriutuu. En silti uskalla suositella tuota action-kameraksi, koska olen väärä ihminen suosittelemaan siihen touhuun yhtään mitään. Mun kohteet ovat yleensä paikallaan tai muuten vaan hitaita.

Jalustakuvauksessa tykkäsin erityisesti siitä, kun voi tarkentaa takatelkkaria tökkäämällä haluamaansa kohtaan. Paljon helpompaa kuin nappuloilla navigointi. Hiukan oli menussa opettelua, mutta se oli tarkoituskin, kun oikeastaan ekaa kertaa lähdin uutukaisella kuvaamaan. Ja en muuten vaihtanut 5D2:sta mihinkään. Se on edelleen taloudessa. Tulen tarvitsemaan sitä vielä. Vielä useammin tarvitsen kompaktimpaa runkoa, siksi ostin.

Kamera tarpeen mukaan. Pitää tietää uhat ja mahdollisuudet.
hkoskenv

DorianBlue kirjoitti:Jos et halua vaihtaa, kukaan ei pakota. Aloitit putkien vähyyksistä ja jatkoit sitten salaisella vaihtoehdolla "mulla on jo Canonin FF-runko", kun kerroin, että se putkien vähyys on suhteellista.
No se on suhteellista. En pidä adaptereista. Ne ovat elektroniikassa yhtä helvettiä eikä minulla ole mitään syytä olettaa, että teknisesti kertaluokkia vaativammat optiset adapterit toimisivat sen paremmin, jos ne pitää tehdä krääsäbudjeteilla. Ehkä jos pistäisi omakotitalon hinnan rahaa ja tuhat kiloa terästä joka bajonettiin, homma voisi toimia teknisesti jotenkin, mutta siihen ei pysty.

Varsinkin kun tykkään käyttää hyviä ja kalliita objektiiveja mutta tiedän, että niiden todellinen ero järkihintaisiin on hiuksenhieno. Prosentteja tai jopa prosentin osia. Siinä on vaikea välttyä ajatukselta, että adapteri vie sen hiuksenhienon edun. Adapteri sopii paremmin toisenlaiseen filosofiaan, jossa laitetaan halpoja objektiiveja halpoihin runkoihin ja haetaan jotain taiteellisia "luonnejuttuja". Tai johonkin työkuvaukseen, jossa pitää saada välttävää laatua nopeasti asiakkaalle.
Kamera tarpeen mukaan. Pitää tietää uhat ja mahdollisuudet.
Jos tarpeilla olisi jokin merkitys, minun pitäisi unohtaa kamerat kokonaan. Mihin sellaisia muka tarvitsee? Mutta mielitekojen mukaan mennään ja kyllä ne varmaan joskus heräävät ja katsotaan sitten mitä hullutuksia mieleen juolahtaa.
Hannu
DorianBlue

hkoskenv kirjoitti: No se on suhteellista. En pidä adaptereista. Ne ovat elektroniikassa yhtä helvettiä eikä minulla ole mitään syytä olettaa, että teknisesti kertaluokkia vaativammat optiset adapterit toimisivat sen paremmin, jos ne pitää tehdä krääsäbudjeteilla. Ehkä jos pistäisi omakotitalon hinnan rahaa ja tuhat kiloa terästä joka bajonettiin, homma voisi toimia teknisesti jotenkin, mutta siihen ei pysty.
En minäkään tykkää adaptereista. Mutta kun se tuon mukana tuli, annoin sille mahdollisuuden. Enpä sitä kovin usein tule käyttämään, kun teleily suoritetaan sillä toisella rungolla tarvittaessa. Mun kuvaaminen on muutenkin kompromisseja täynnä, joten tuonkin kanssa pystyn elämään.
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

Foorumilaiset kaipasivat kokemuksia Canon EOS R liukukytkimestä, jota Canon kutsuu nimellä ”Multi Function (M-Fn) Monitoimipalkki”. Tämä monitoimipalkki sai paljon kritiikkiä arvostelussa, jotka tehtiin heti sen jälkeen kun kamera julkaistiin, ja itsekin olen siitä tainnut jotakin negaa heittänyt tällä foorumilla silloin heti kun kameran hankin. Minulla tämä monitoimipalkin käytön omaksuminen otti aikansa, useita kuukausia, ennen kuin selvisi mihin se on omiaan, ja miten minä saan siitä parhaan hyödyn irti. Lyhyesti kerrottuna olen ottanut sen käyttöön seuraavasti.

Käyttö valokuvatessa:
ISO herkkyyden manuaalisäätö. Yleensä kuvaan Auto ISO asetuksilla. Joskus tulee tietenkin tarve säätää ISO manuaalisesti, halutun aukko/aika kombinaation, halutun kohinatason saamiseksi tai jos haluan ylittää Auto ISO :lle asettamani rajat. Monitoimipalkki tähän tarkoitukseen aivan mainio. Liukupintaa sormella sipaisemalla (=liuúttamalla) oikealta vasemmalle, Auto ISO säädön arvo menee alaspäin ja vasemmalta oikealle sipaisemalla ISO menee ylöspäin. Huomion arvoista on se, että kun kuvaat Auto ISO asetuksilla niin liukupinnan pelkkä tahaton kosketus ei muuta asetuksia, vaan asetuksen muuttamiseksi pitää pyyhkäistä aika huolellisesti koko pinnan yli. Toki valikon asetuksista voi valita myös niin, että pelkkä nopea kosketus muuttaisi ISO asetukset, mutta tämä valinta toisi mukaan ne tahattomat ISO asetuksen muutokset (joista on kuulunut paljon valituksia), ja siksi en tätä kosketus toimintamuotoa käytä, vaan pyyhkäisyllä nyt mennään.

Se mikä tässä nyt on erityisen hyvää on se, että liukukytkin aloittaa säädön siitä ISO arvosta johon Auto ISO on sen jo määritellyt. Esimerkiksi, jos Auto ISO on päätynyt arvoon 6400 ja mielestäni se ei ole sopiva, ja haluan sen olevan 12800 pelkkä monitoimipalkin huolellinen sipaisu vasemmalta oikealle tekee halutun ISO arvon korjauksen. Ja jos ja kun tämän jälkeen haluan palata Auto ISO asutukseen niin kosketan vain monitoimipalkkin vasenta osaa ja ollaan taas lähtötilanteessa.

Tämä sama toiminta esimerkiksi EOS 7D mk2 kamerassa vaatisi ISO napin painamista, rullaamista läpi kaikki ISO arvot 100 :sta aina 12800 :aan saakka, sitten kuvan otto, ja taas ISO arvon rullaamisen takaisin arvosta 12800 alas, läpi kaikki ISO arvot aina ISO 100 saakka jonka jälkeen vasta tulee Auto ISO asetus. Tähän EOS 7D mk prosessiin kuluu valtavasti enempi aikaa. Toki EOS R :n ISO säädön saa toimimaan myös tavallisen napin taakse, jolloin se toimii ihan kuten EOS 7D mk2 :ssa, mutta kun tämä uusi monitoimipalkki tuoma tapa on kätevämpi niin tämä vanha tapa on nyt vaan jäänyt vähemmälle käytölle.

Käyttö kuvien katselussa:
Aivan mahtava, ehdottomasti paras mitä missään käyttämässäni kamerassa. Helppo, nopea ja toimii viiveettä ja virheettä. Huomattavasti mukavempi ja helpompi käyttää kuin mikään rulla, joystick, keinuvipu tai muu sellainen, tai kosketusnäyttö jossa sormi heiluu peittäen osin pienen näytön.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Analoginen rulla on, kuten analogisissa syntetisaattoreissa, luonnollisin tapa lisätä ja vähentää. Sitä ei mikään liukumiina voi korvata. Analoginen tatti taas ehdottomasti paras zoomatun näkymän siirtoon. Ainoastaan trackball olisi parempi. Mutta se ei toimi pakkasessa.
javal

Maffer kirjoitti:Analoginen rulla on, kuten analogisissa syntetisaattoreissa, luonnollisin tapa lisätä ja vähentää. Sitä ei mikään liukumiina voi korvata. Analoginen tatti taas ehdottomasti paras zoomatun näkymän siirtoon. Ainoastaan trackball olisi parempi. Mutta se ei toimi pakkasessa.
Maffer, kommenteistasi saa vaikutelman että elät edelleen syvällä menneessä maailmassa.

Kuten kirjoitin, EOS R :ss voi ISO säädön tehdä myös analogiselle rullalla, mutta se on tältä osin jäänyt turhakkeeksi kun kamerassa on parempikin tapa tehdä se sama asia. Joku toinen voi nähdä asian toisin, jo ihan pelkästä periaatteestaan jos mitään kokemusta asiasta ei ole, ja sekin on minulle ihan OK. Minä kirjoitan vain omasta kokemuksesta, lähes 9 kk käyttökokemukseen ja 25k kuvamäärään perustuen

Kuvan zoomaamisesta en kirjoittanut, mutta myös se on EOS R toteutettu paljon paremmin kuin 7D2 :ssa. Ero on kuin vertaisi vanhaa Nokia älypuhelinta jossa joystick tämän päivän puhelimeen jossa toimiva (monisormi) kosketusnäyttö. Ei ole paluuta entiseen, ainakaan minun kohdalla.
Maffer
Viesti:

Analoginen säätöpotikka on universaali tapa vähentää ja lisätä. Haptisen palautteen puutteen takia mikään kosketusliukuhimmeli ei pääse koskaan samaan tasoon. Vähän sama kuin Audin mainos tässä lähimenneisyydesssä - napit kuuluvat takkiin. Sen mainoksen tekstin kirjoittaja ei ole koskaan viitsinyt keskittyä itse ajamiseen ja vielä vähemmän olosuhteissa joissa voi teloa itsensä ja n-muuta kulkijaa.

Välimalli on optinen säätörulla, mitkä alkaa skippailemaan ennemmin tai myöhemmin.

Tällaisten tökkimiskontrollien ainoa oikea loppusijoituspaikka on kaatopaikka ja boikotti ainoa tapa välittää sakepäissään heiluneille insinööreille vihje korjata piirrustuksia. 1Dr näyttää oliko vahinko harkittu vai paniikkiratkaisu.

--

BTW, analogiset syntetisaattorit ovat tänä päivänä suositumpia kuin koskaan. Juurikin välittömän kontrollin ja miellyttävän soundin ansiosta. Digikamerat ovat huonoja samasta syystä - lineaarisesti tallentava digikenno ei kuulu valokuvaukseen.

Jokaisen käyttöliittymien kanssa pulaavan olisi syytä opiskella edes käytettävyyden perusteet. Kun suunnitellaan ihmisille, ei silloin tehdä koneiden ehdoilla hommia. Puhtaasta softahommasta osin teollisuusautomaatioon siirtyneelle, on mielikuva tästä mulle vain korostunut. Kun AI on ohjaksissa, ihminen tarvitsee selvän kuvan mitä säädetään ja miksi. Joko AR/VR tai muuten selkeä tilannenäkymä. Kun ihminen ohjaa, ei siihen kuulu tehdä minkäänlaista epäilyksiä aiheuttavaa tai palautteen puutteesta kärsivää interaktiota.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti:Kun ihminen ohjaa, ei siihen kuulu tehdä minkäänlaista epäilyksiä aiheuttavaa tai palautteen puutteesta kärsivää interaktiota.
Ostettiin viikko takaperin uusi auto ja koeajaessani sitä ihmettelin outoa käyttäytymistä, kunnes tajusin erään insinöörioivalluksen typerän helmen, kaista-avustin.
Kytkin sen vauhdissa pois päältä ja johan käytös rauhottui.
Kuulun niihin old school kuljettajiin, jotka haluavat olla kuljettajia, eivätkä kuljetettavia.

Siksi Fuji tuntuu old school säätimineen itselle sopivalta...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viesti:

No juuri näin. Vaikka jollain asteella tuon on kuviteltu auttavan jotain, miten se toimii kun tie on jäässä servojen vääntäessä rattia itsekseen kuljettajan tahdosta riippumatta. Volvossa Driver Support aluksi antoi äänihälytyksen ja täristi rattia jos systeemin mukaan kaistalta poistuttiin. Nyt se vääntää servoilla vastaan jos ei ota pois päältä himmeliä. Ja kollegahan otti sen pois kun hermo meni. Aivan uudessa S90:ssa tämä.
javal

Maffer kirjoitti:Analoginen säätöpotikka on universaali tapa vähentää ja lisätä. Haptisen palautteen puutteen takia mikään kosketusliukuhimmeli ei pääse koskaan samaan tasoon. Vähän sama kuin Audin mainos tässä lähimenneisyydesssä - napit kuuluvat takkiin. Sen mainoksen tekstin kirjoittaja ei ole koskaan viitsinyt keskittyä itse ajamiseen ja vielä vähemmän olosuhteissa joissa voi teloa itsensä ja n-muuta kulkijaa.

Välimalli on optinen säätörulla, mitkä alkaa skippailemaan ennemmin tai myöhemmin.

Tällaisten tökkimiskontrollien ainoa oikea loppusijoituspaikka on kaatopaikka ja boikotti ainoa tapa välittää sakepäissään heiluneille insinööreille vihje korjata piirrustuksia. 1Dr näyttää oliko vahinko harkittu vai paniikkiratkaisu.

--

BTW, analogiset syntetisaattorit ovat tänä päivänä suositumpia kuin koskaan. Juurikin välittömän kontrollin ja miellyttävän soundin ansiosta. Digikamerat ovat huonoja samasta syystä - lineaarisesti tallentava digikenno ei kuulu valokuvaukseen.

Jokaisen käyttöliittymien kanssa pulaavan olisi syytä opiskella edes käytettävyyden perusteet. Kun suunnitellaan ihmisille, ei silloin tehdä koneiden ehdoilla hommia. Puhtaasta softahommasta osin teollisuusautomaatioon siirtyneelle, on mielikuva tästä mulle vain korostunut. Kun AI on ohjaksissa, ihminen tarvitsee selvän kuvan mitä säädetään ja miksi. Joko AR/VR tai muuten selkeä tilannenäkymä. Kun ihminen ohjaa, ei siihen kuulu tehdä minkäänlaista epäilyksiä aiheuttavaa tai palautteen puutteesta kärsivää interaktiota.
Eihän toi EOS R :n ratkaisu mikään täydellinen ole, mutta kuitenkin menee kokonaisuudessaan käytettävyydessä edelle sen ratkaisun mikä on esim. EOS 7D mk2 :ssa. Mitä siihen ISO säädön palautteeseen tulee, niin molemmilla kameroilla kyllä se ISO arvo luetaan säädettäessä aina siitä etsimestä tai näytöltä. Toki voihan sitä EOS 7D mk2 tapauksessa tehdä kuvatessa pikainen laskutoimitus ja siirtää säätöpyörää laskutoimituksen perusteella esimerkiksi 21 napsua oikealle päin huolellisesti pelkän haptisen vasteen avulla, ja kuva oton jälkeen taas takaisin 21 napsua että päästään taas Auto ISO modeen, mutta ei niin kätevä tapa minun mielestä - helpompiakin tapoja on olemassa.

Ja taitaapi olla että kaikkien kameroiden säätönupit ovat oikeasti digitaalisia, eli syöttävä prosessorille arvoja ”0” ja ”1”. Ne aidosti analogiset liukusäätimet, joiden perässä on oltava AD muunnin, taitavat olla aika harvassa modernissa kamerassa. Pelkästään se, että säätöpyörä kovasti rätisee sitä pyörittäessä ei tee siitä analogista.
Maffer
Viesti:

Niitähän ne. Optoerottimella tai vastaavalla tavalla skippailevia rullia. Yksi A7R1 meni takuuseen kun rullat alkoi hyppiä arvoja miten sattuu. Ruotsin huolto ei saanut korjattua.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Olen aivan samaa mieltä Javalin kanssa. Netin vloggaajien arvioille ei välttämättä kannata uusien ominaisuuksien osalta laittaa liikaa painoa, sillä nämä arvioijat eivät aina tiedä mihin tarkoitukseen jokin ominaisuus on kehitetty, mitä uudella designilla on haettu tai yksinkertaisesti heidän mielikuvituksensa sekä viitseliäisyytensä ei riitä selvittämään kaikkia uuden designin mahdollisuuksia. Kannattaa ehkä mieluummin väijyä valmistajan tuotejehuja, mikäli he saavat vlogejaan tuutista ulos, sillä niissä saatetaan valottaa enemmän ja seikkaperäisemmin suunnittelupuolta.
javal

Mielestäni aika huonosti myös Canon toi esiin ne sudenkuopat johon astuu kun tätä uutta monitoimipalkkia yrittää omaksua. Itse ainakin törmäsin seuraaviin seikkoihin jotka hidasti huomattavasti monitoimipalkin toiminnon omaksumista ja käyttöönottoa.

1) Monitoimipalkin toiminto peruutetaan, jos et siirrä sormeasi pois heti monitoimipalkin koskettamisen jälkeen. Jos tätä asiaa ei sisäistä niin luulee että jotakin on pielessä, tai laite toimii virheellisesti tai epäjohdonmukaisesti. Sitten kun tämä asia on tiedossa niin alkaa homma toimimaan huomattavasti paremmin. Tämän, että pitkä painallus ei tee mitään on omiaan estämään virheelliset käskyt, silloin kun palkin lukitus asetus ei ole käytössä. Tämän sudenkuoppa on kyllä tuotu esiin (yhden kerran) käyttöoppaassa, mutta eihän se nykykuluttajalle ei riitä, siitä pitäisi tehdä Youtube video, ei pelkästään Canonin vaan myös 1000 youtubettajan ja vasta sitten asian voisi olettaa menevän perille.

2) Mittausajastimen vaikutus Auto ISO asetuksen määrittämiseen. Tämä myös hidasti monitoimipalkin omaksumista. Asia on nimittäin niin että kun ohjelmoit Auto ISO painikkeen mihin tahansa nappiin, Auto ISO toiminto voidaan määrittää vasta kun mittausajastimen aika on kulunut loppuun. Hyvin outo ominaisuus mielestäni, mutta se ei ole monitoimipalkin ominaisuus. Jos ja kun ohjelmoit monitoimipalkin Auto ISO painikkeeksi, niin voit luulla että se ei toimi kunnolla, näyttöön tulee vain ilmoitus "Toiminto ei käytössä", mikäli painoit sitä (Auto ISO painiketta) silloin kun mittausajastimen vaikutus Auto ISO asetuksen määrittämiseen oli vielä voimassa. Kyseessä ei ole kuitenkaan virhetoiminto, vaan kamera ja monitoimipalkki toimii kuten pitääkin, ja sama ilmoitus tulee vastaavassa tilanteessa vaikka Auto ISO olisi ohjelmoitu mille tahansa painikkeelle.

Useita Youtube videoita olen nähnyt jossa on törmätty noihin ongelmiin kuin mitä yllä mainitsin. Huolellinen laitteen ja käyttöohjeen opiskelu olisi auttanut asiaan, mutta sen sijaan päättivät kertoa virheellistä tietoa asiasta, jonka kansa omaksuu täytenä totuutena koska omaa kokemusta asiasta ei heillä ole. Mutta Canonin moka, heidän olisi pitänyt panostaa siihen että asia omaksutaan oikealla tavalla. Ja tämä mokan takia en oikein usko että monitoimipalkki tulee saamaan jatkoa.
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Canonin kohdalla on niin paljon hehkutettu parhaita menuja, parasta ergonomiaa ja parasta käyttölogiikkaa jne, että "kansa" olettaa sen toimivan oikeasti loogisesti/järkevästi. ;)

Mikä toi "mittausajastin" on suomeksi?

Ymmärsinkö oikein, että sinulla on tuo palkki nyt asetettu Auto ISOn säätöön, niin että se käytännössä toimii kuten valotuksenkorjausrulla, mutta vain ISOn ääripäissä?
Vastaa Viestiin