Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viesti:

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Sä ottaisit ennakkoluulon perusteella Nikonin jossa tietyissä tapauksissa parempi/erilainen lasivalikoima mutta muuten auttamattomasti huonompi käytettävyys ja suojauskin.

Penan kääntyvää näyttöä parempaa ei olekaan tällä hetkellä eikä taida patentista johtuen tullakaan. Lisäksi siihen on sisään rakennettu "Magic Lantern". Muistetaan vielä sekin että Pentax on aina saanut eniten irti kaikista saatavilla olleista Sony-kennoista.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

nomad kirjoitti:A9 muodostaa oikeastaan oman kameraluokkansa. Se ei täysin vertaudu CaNikonin proo-peilikameroihin, mutta ei taatusti myöskään Penan täyskäriin.
Juu, oikeastaan se on Nikon D500 tapainen kamera. Hyvin marginaaliselle kuvaajaryhmälle suunnattu. Eihän siinä ole muuta kuin hinta pielessä. Jos möisivät sitä alta 2k niin sitä voisi pitää ihan ok kamerana hintaansa nähden.
nomad kirjoitti:Penan mielekkäin verrokki on ehkä Nikon D800 - ja siinä vertailussa ottaisin kyllä empimättä Nikonin.
Olen sanonut tämän aiemmin ja toivon oikeasti ettet hanki koskaan Nikonia. Sovit erittäin hyvin näiden sonylaisten keskuuteen.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

emerik kirjoitti:
nomad kirjoitti:Penan mielekkäin verrokki on ehkä Nikon D800 - ja siinä vertailussa ottaisin kyllä empimättä Nikonin.
Olen sanonut tämän aiemmin ja toivon oikeasti ettet hanki koskaan Nikonia. Sovit erittäin hyvin näiden sonylaisten keskuuteen.
Kuluneiden vuosikymmenten aikana minulla on ollut noin 10 Nikonia joista 6 digitaalisia. D800 en ole koskaan omistanut, mutta D810 kyllä.

Onko sinulla kokemusta Nikonista?
Maffer
Viesti:

Näitä on kiva luetella. Lasketaanpa aktiivikäytössä olleet:

-Pentax K200D
-Pentax K20D
-Pentax KP
-Pentax K-1 mk1
-Pentax K-1 mk2 - Nykyinen
-Canon 5D1 2x
-Canon 5D2 2x
-Canon 6D1 3x
-Canon 5Dsr
-Canon 1Ds2
-Canon 1Ds3
-Nikon D3x
-Nikon D600, D610
-Nikon D700
-Nikon D800E 2x
-Nikon D810 2x
-Nikon Df
-Nikon D3, D3s, D4
-Sony A7mk1 2x
-Sony A7mk2
-Sony A7R1 3x
-Sony A7R2
-Fuji X-E2
-Fuji X-T1, X-T2, X-T20
-Fuji X-A3 IR
-Leica M9
-Olympus OM-D, E-PL-1, E-PL3

Testiraweja löytyy levyltä:
-Sony A7s1 ja 2
-Sony A7r3
-Sony A9
-Leica Monochrom CCD
-Fuji GFX50s
-Pentax 645D ja Z
-Panasonic S1R

Vieläkään en ole keksinyt mitä peilittömyys olisi tehnyt jotain paremmin tässä katastrofissa. Mitään ahaa-elämyksiä ei ole syntynyt vaan ainoastaan niitä ruutuja mitä on kulloinkin lähdetty hakemaan. Matkalla sitten peilittömyys on vain lisännyt vaikeusastetta saada se ruutu, paitsi...A7s-mallit. A7s on vieläkin ainoa järkevä peilitön millä näkee kunnolla pimeässä.

Mitä on jäänyt jäljelle? Mikä on ollut pisimpään laukussa? No Pentax. Eikä se lähde mihinkään kunnes siitä osat irtoaa.

Pentaksin jälkeen seuraavina:

Canon 1Ds3 ~vuosi
Nikon D3x ~vuosi
Sony A7R2 ~10kk
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Maffer kirjoitti:...listaa, listaa, listaa...
https://youtu.be/e3-5YC_oHjE" onclick="window.open(this.href);return false;

Missähän vaiheessa sitä välähtää että täydellistä kameraa ei tule löytymään, vaan ne aina on kompromisseja? Ja jos siinä ei mitään isompaa vikaa ole, niin kyllä semmosen saa siihen ämpäri/WC/pakastin/tms testillä kaivettua ja taas on elämä vaikeaa.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

emerik kirjoitti:
nomad kirjoitti:A9 muodostaa oikeastaan oman kameraluokkansa. Se ei täysin vertaudu CaNikonin proo-peilikameroihin, mutta ei taatusti myöskään Penan täyskäriin.
Juu, oikeastaan se on Nikon D500 tapainen kamera. Hyvin marginaaliselle kuvaajaryhmälle suunnattu. Eihän siinä ole muuta kuin hinta pielessä. Jos möisivät sitä alta 2k niin sitä voisi pitää ihan ok kamerana hintaansa nähden.
Hihi..
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti:habannaama on hyvä ja muistaa, että Pentaksi on kinoista tällä hetkellä paras käytettävyydeltään ja ergonomialtaan...
En voi ottaa kantaa, koska en ole tuota Pentaksia pitänyt edes kädessäni, mutta sen verran olen asiaa pohtinut, että omalla kohdallani tuo ei voi pitää paikkaansa, koska Z6:n ergonometriaa pidin hyvää sitä kokeiltuani ja jos ajatellaan että vaikka Pena olisi muotoiltu vieläkin paremmin, itselleni osa toimivaa ergonometriaa/käytettävyyttä on paino ja Penan kohdalla lähes puolet Z6:een verrattavissa oleva paino syö itselläni sitä käytettävyyttä pitkissä kuvaus-sessioissa, eli ei itselleni jatkoon.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti:Näitä on kiva luetella. Lasketaanpa aktiivikäytössä olleet:

-Pentax K200D
-Pentax K20D
-Pentax KP
-Pentax K-1 mk1
-Pentax K-1 mk2 - Nykyinen
-Canon 5D1 2x
-Canon 5D2 2x
-Canon 6D1 3x
-Canon 5Dsr
-Canon 1Ds2
-Canon 1Ds3
-Nikon D3x
-Nikon D600, D610
-Nikon D700
-Nikon D800E 2x
-Nikon D810 2x
-Nikon Df
-Nikon D3, D3s, D4
-Sony A7mk1 2x
-Sony A7mk2
-Sony A7R1 3x
-Sony A7R2
-Fuji X-E2
-Fuji X-T1, X-T2, X-T20
-Fuji X-A3 IR
-Leica M9
-Olympus OM-D, E-PL-1, E-PL3

Testiraweja löytyy levyltä:
-Sony A7s1 ja 2
-Sony A7r3
-Sony A9
-Leica Monochrom CCD
-Fuji GFX50s
-Pentax 645D ja Z
-Panasonic S1R
Joku hätäisempi voisi tuon valikoiman nähdessään todeta jotta kovin on tyytymätön kameraharrastaja, kun kalustoa pitää vaihtaa kuin se kuuluisa mustalainen hevosta...

Mistä moinen tyytymättömyys/vaihtamisen tarve kumpuaa ?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Hyvä vaan, jos Pentax tai Pana pistää luun kurkkuun. Melko tylsäähän se oli, että ekat 10 vuotta oli vain Canon, sitten seuraavat 10v Nikon (Canon roikkui mukana). Nyt Canonista puhutaan vain sivulauseissa ja monet muut merkit ovat enemmän tapetilla.

PS. Luulin olevani runkk4ri, mutta mun kolmas runko 5v sisään näyttää ihan amatöörimäiseltä.
mlphotic

Viesti Kirjoittaja mlphotic »

Täähän on mielenkiitoinen ketju näin tulokkaalle. Joskin täysin turha valokuvauksen kannalta.
Ps. Mulla on ollut omistuksessani ja käytössä selvästi useampia digitaalisia järjestelmäkameroita kuin jäsen Mafferilla. Lisäksi parikin digiperää Hasseliin. Se siitä ja tämäkin vain tiedoksi.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

mlphotic kirjoitti:Täähän on mielenkiitoinen ketju näin tulokkaalle. Joskin täysin turha valokuvauksen kannalta.
Ps. Mulla on ollut omistuksessani ja käytössä selvästi useampia digitaalisia järjestelmäkameroita kuin jäsen Mafferilla. Lisäksi parikin digiperää Hasseliin. Se siitä ja tämäkin vain tiedoksi.
whatäCrazyymänwhat??!!

kai sulla nyt sitten on joku mielipide tähän keskusteluun, muuta kun että tulokkaalla on ollut enemmän kaameroita kuin mafferssilla!?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

temama kirjoitti:
mlphotic kirjoitti:Täähän on mielenkiitoinen ketju näin tulokkaalle. Joskin täysin turha valokuvauksen kannalta.
whatäCrazyymänwhat??!!

kai sulla nyt sitten on joku mielipide tähän keskusteluun, muuta kun että tulokkaalla on ollut enemmän kaameroita kuin mafferssilla!?
Kaluston määrästä päättelen että henkilö ei ole mikään tulokas valokuvauksen saralla, vaikka foorumilla onkin tulokas. Ja mielipidekin tuli aika selvästi esiin, minun mielestä ainakin.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

javal kirjoitti:
temama kirjoitti:
whatäCrazyymänwhat??!!

Kaluston määrästä päättelen että henkilö ei ole mikään tulokas valokuvauksen saralla, vaikka foorumilla onkin tulokas. Ja mielipidekin tuli aika selvästi esiin, minun mielestä ainakin.
elä jauha iso immeinen!!

Niin mikä mielipide tulokkaalla on selvä??? Että täysin turha ketju valokuvauksen kannalta, ja että kuitenkin mielenkiintoinen, ja että on ollut enemmän kameroita kuin mafferssilla!!!
Ja että se siitä.

että mitä?

Mikä on mielipide ketjun aiheeseen, häh? Eli peilittömien FF kameroiden herruudesta yms. Luulisi, että julistamansa kamerakokemuksen siivittämänä olisi jotakin sanottavaa aiheeseen? Varsinkin jos oli kerran lukenut mafferssin skriivauksia tähän ketjuun.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viesti:

Kyllä veikkaan että meitä kalustokalleja on montakin. En pidä sitä lainkaan harvinaisena näin digiajan murroksessa. Spegelläkin lienee ollut melkoinen kokoelma.

Pentaksihan on nyt pysynyt ennätyksellisen pitkään ja mihinkäs se menisi kun täysspektrimodi odottaa.
nomad

Maffer kirjoitti:Kyllä veikkaan että meitä kalustokalleja on montakin. En pidä sitä lainkaan harvinaisena näin digiajan murroksessa. Spegelläkin lienee ollut melkoinen kokoelma.

Pentaksihan on nyt pysynyt ennätyksellisen pitkään ja mihinkäs se menisi kun täysspektrimodi odottaa.
Kyllähän noita on kertynyt minullekin, vaikkei puoliakaan siitä mitä Mafferille. Ehkäpä ei edes kolmannesta :-)

Digiajan alussa kameraa piti vaihtaa aina seuraavaan malliin kun ne olivat niin surkeita. D700 toi peilikameroihin jonkinlaisen vakauden. Sitten tuli peilittömät ja niitäkin piti vaihtaa - yllätys yllätys - kun olivat niin surkeita. Sony toi peilittömiin vakauden.

Valokuvaamisen kannalta ratkaisevia vaihdoksia minulla ei ole ollut kuin kaksi: D700 ja nyt Sony. Täytyy tosin antaa erityismaininta Olympukselle sillä E-M1 mk2 oli hauska ja sen virittelyssä oli paljon harrastettavaa.
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

nomad kirjoitti:Digiajan alussa kameraa piti vaihtaa aina seuraavaan malliin kun ne olivat niin surkeita. D700 toi peilikameroihin jonkinlaisen vakauden. Sitten tuli peilittömät ja niitäkin piti vaihtaa - yllätys yllätys - kun olivat niin surkeita. Sony toi peilittömiin vakauden.

Valokuvaamisen kannalta ratkaisevia vaihdoksia minulla ei ole ollut kuin kaksi: D700 ja nyt Sony. Täytyy tosin antaa erityismaininta Olympukselle sillä E-M1 mk2 oli hauska ja sen virittelyssä oli paljon harrastettavaa.
Ööö.. ostit Sony A7R ja vaihdoit sen muutaman kuukaudessa A9. Kyllä tuo vaikuttaa ihan samalta välinerunkkaukselta mitä sulla on ollut ennenkin. Luultavasti tulee jatkumaan niin. Sulla homma pyörii uusien lelujen hankkimisessa oli ne sitten kameroita tai objektiiveja. Koskaan et tule olemaan tyytyväinen. Toki sä nyt vouhotat aina kyseistä merkkiä tai kameraa mikä sulla on omistuksessa. Homma muistuttaa kakaran hiekkalaatikolla oloa. Mutta hei sulla on siihen oikeus ja jos se on sun juttusi valokuvauksessa niin mikäpä mä oon tuomitsemaan.
M1O

Viesti Kirjoittaja M1O »

emerik kirjoitti:
nomad kirjoitti:Digiajan alussa kameraa piti vaihtaa aina seuraavaan malliin kun ne olivat niin surkeita. D700 toi peilikameroihin jonkinlaisen vakauden. Sitten tuli peilittömät ja niitäkin piti vaihtaa - yllätys yllätys - kun olivat niin surkeita. Sony toi peilittömiin vakauden.

Ööö.. ostit Sony A7R ja vaihdoit sen muutaman kuukaudessa A9. Kyllä tuo vaikuttaa ihan samalta välinerunkkaukselta mitä sulla on ollut ennenkin. Luultavasti tulee jatkumaan niin. Sulla homma pyörii uusien lelujen hankkimisessa oli ne sitten kameroita tai objektiiveja. Koskaan et tule olemaan tyytyväinen. Toki sä nyt vouhotat aina kyseistä merkkiä tai kameraa mikä sulla on omistuksessa. Homma muistuttaa kakaran hiekkalaatikolla oloa. Mutta hei sulla on siihen oikeus ja jos se on sun juttusi valokuvauksessa niin mikäpä mä oon tuomitsemaan.
Sinun henkilöön menevät kommenttisi on sitä tasoa että laita mieluummin vaikka YV:nä tai ole kirjoittamatta.
Luulisi että ylläpitokin niihin puuttuu, taas vaihteeksi.

Eivät kiinnosta ketään eikä liity aiheeseen yhtikäs mitenkään.
nomad

emerikin kiinnostus minua kohtaan on hellyttävää. Älkää toruko poikaa :-)

Minulla on A7r3 sekä A9. Jälkimmäinen tuli kun laitoin m43 kamat lihoiksi. Näin on hyvä, mutta voidaan toki keskustella kuvistakin.
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

nomad kirjoitti:Minulla on A7r3 sekä A9. Jälkimmäinen tuli kun laitoin m43 kamat lihoiksi. Näin on hyvä, mutta voidaan toki keskustella kuvistakin.
No, kummalle noista kahdesta Sonysta sinä antaisit peilittömien FF herruuden, jos siis olisi pakko valita vain näiden kahden kameran väliltä? Ja mitkä seikat tähän valintaan ajaa? Vai käykö niin että että asiaa voi katsoa niin monelta kannalta, että valintaa ei edes voi tehdä, ja vastaus on että ”se riippuu tilanteesta”?

Olisi mukava myös kuulla että onko toinen kamera se suosikki ja joka useimmin tulee mukaan kun lähtee kuvaamaan.
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

javal kirjoitti:
nomad kirjoitti:Minulla on A7r3 sekä A9. Jälkimmäinen tuli kun laitoin m43 kamat lihoiksi. Näin on hyvä, mutta voidaan toki keskustella kuvistakin.
No, kummalle noista kahdesta Sonysta sinä antaisit peilittömien FF herruuden, jos siis olisi pakko valita vain näiden kahden kameran väliltä? Ja mitkä seikat tähän valintaan ajaa? Vai käykö niin että että asiaa voi katsoa niin monelta kannalta, että valintaa ei edes voi tehdä, ja vastaus on että ”se riippuu tilanteesta”?

Olisi mukava myös kuulla että onko toinen kamera se suosikki ja joka useimmin tulee mukaan kun lähtee kuvaamaan.
Olettaisin, että tilanne on vähän sama tyylinen kuin dinojenkin kanssa; 5Dsr vs 1DX2 ja D5 vs D850?
Vastaa Viestiin