Sony 135 f1.8 GM

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
T71

Re: Sony 135 f1.8 GM

Viesti Kirjoittaja T71 »

M1O kirjoitti:Mitenköhän esim Olyn pikkukenno, jossa varmasti pikselitiheä kenno, pystyy tuottamaan käsivaralla usean sekunnin otoksia täysin skarppia kuvaa?
Sitä paitti, miksi nyky ibiksen tarvitsekaan handlata mitään 100 resoa, tuo on taas lässytystä sarjassa kun ei muuta keksitä.
Odotellaan nyt ensin sellaista peilitöntä ja haukutaan vasta sitten että miten huono vakaaja siinä on, tai onko sittenkään...
Olyn E-M1X vakaaja toimii yhdessä objektiivin kanssa. Itse kamera ei kykene noihin suorituksiin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
M1O

Viesti Kirjoittaja M1O »

Ei pidä paikkaansa tuo. M1 Mark II toimii, laseilla joissa ei ole vakaajaa.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

M1O kirjoitti:Ei pidä paikkaansa tuo. M1 Mark II toimii, laseilla joissa ei ole vakaajaa.
Polttoväli ilmeisen lyhyt noissa valotuksissa.
M1O

Viesti Kirjoittaja M1O »

Niin, en tiedä oliko tässä joku raja sen suhteen että mitä pitäisi olla.

Niin tai näin, noista Olyn ajoista on todella pitkä matka siihen että 5Dsr rungolla ja huipputerävällä lasilla koittaa mm. ilman EFCS saada täysin terävää jälkeä. Peilitön ibiksellä painii aivan eri sarjassa.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Skarppia käsivaralta usea sekunti o ihan urbaania legendaa. Niin sitä Huaweikin ja Google mainostaa, mutta ne tiedostot on 1:1 ihan kaikkea muuta kuin terävää :) Jalustan kännykkäkin vaatii siihen. Pentaksissa on DPR (Dynaaminen PS) käsivaralta ja se o ihan karmeaa katsottavaa kun laskennan jälkeen kuvassa on 5% superteräviä alueita ja 95% muhjua.

Nimittelemättä ketään miksikään totesin vanhan ZA 135mm putken saturoivan R2:n kennon sen osalta mitä siitä irti saa kutakuinkin aukolla f/4. Sigman ART jo ennen sitä testien mukaan. Joten toistaiseksi tästä GM-ihmeestä ei enempää irtoa ainakaan maisemahommissa, mutta toisenlaista piirtoa kylläkin.

Jään siis odottelemaan Sonyn vetoa kennokisassa kun Canon jo revittää mopoaan tallissa. 100MP on kyllä ehdoton minimi seuraaville sukupolville jos ja kun Foveon jää vain SigmaSonicin eduksi.

Silti, kannattaa miettiä sitäkin, että 1:1 Sonyn RAW ei auta tätä uutta messiasputkea ollenkaan. Mitkä on fiilikset kun pitkästä valotuksesta pärähtää:

Kuva

Siitä sitten riemuitsemaan GM:n palkintopallisijoituksesta :]

PS. 5DSr:ssä on mirror-up. Ei se ole sieltä mihinkään hävinnyt ja jokainen ymmärtää sitä kyllä käyttää kun haluaa detailit talteen. Canonissa on EFCS ollut jo 5D2:sta asti :D Se oli ensimmäinen missä sellaista tarjottiin jo vuonna 2008. Sama feature on ollut kaikissa uudemmissa vitosissa ja kutosissa sekä uusissa ykkösissäkin.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Linkin videolla latinomies huomaa, että pimeässä Sigman 135 tarkentaa mihin sattuu ja Sony osuu.

https://youtu.be/J7N4WQ_eFq0?t=171" onclick="window.open(this.href);return false;

Videon alussa esiintyy myös joku rintava daami, mutta tuskin semmoiset foorumilaisia kiinnostaa.
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

tn1krr kirjoitti: - ei EFCS:ää tai täysin elektronista suljinta käsivaralta, morjes suljintärinät peilitärinän seurana
Clip
Uskon hyvin, että tuolla 5DS(R):llä ei tehdä ultimate skarppia juurikaan käsivaralta ilman tuikkuja, kun jo tuo EFCS:n puute tuhoaa oikeastaan yksin tuhoaa saumat moiseen viemällä parhaan terän kuvista ainakin 1/2fl suljinaikaan asti.
Tuota, kyllä 5DSR:ssä on EFCS.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
rolsen

T71 kirjoitti:Linkin videolla latinomies huomaa, että pimeässä Sigman 135 tarkentaa mihin sattuu ja Sony osuu.

https://youtu.be/J7N4WQ_eFq0?t=171" onclick="window.open(this.href);return false;

Videon alussa esiintyy myös joku rintava daami, mutta tuskin semmoiset foorumilaisia kiinnostaa.
En ihmettele, ei tuolla Sigmalla osu päivänvalossakaan mihinkään, tarkennus pitää hoitaa telkkarin kautta ja kamera jalustalla.
--
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

5DS(r) EFCS on liveview rajoitettu joten käsivaralla sen hyödyntäminen vaatii jonku loopin takanäyttöön. Liveview ei sekään sulavimmasta päästä ole tuossa Canuunassa mutta jalustalta ihan jees. EFCS on näppärä jalustahommassa vaikkapa n. sekunnin valotuksella.
rolsen

2s vitka kaveriksi ja se on vielä parempi. En juurikaan kuvaa LV päällä ilman jalustaa, joten ei ole ongelma.
--
Räntä

Viesti Kirjoittaja Räntä »

Kääntymätön takanäyttö on ehkä turhin ominaisuus ikinä. :)
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Oho! Onpas tämä uusi Sony 135 saanut lensrentalssin kavereilta hyviä mittaustuloksia...Onkohan Sony palkannut paljon uusia suunnittelijoita optiikan puolelle, kun tuntuu, että viimeisen parin vuoden aikana sieltä on tullut lähes poikkeuksetta melko hyväpiirtoisia laseja ulos?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
rolsen

Räntä kirjoitti:Kääntymätön takanäyttö on ehkä turhin ominaisuus ikinä. :)
Kyllä sen kans pärjää jos käyttää kulmaetsintä, muttei se niin hyvä ole kuin kunnollinen kääntyvä näyttö.
--
mappe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

aikaarska kirjoitti:
Oho! Onpas tämä uusi Sony 135 saanut lensrentalssin kavereilta hyviä mittaustuloksia...Onkohan Sony palkannut paljon uusia suunnittelijoita optiikan puolelle, kun tuntuu, että viimeisen parin vuoden aikana sieltä on tullut lähes poikkeuksetta melko hyväpiirtoisia laseja ulos?
Keskimäärin kaikilta valmistajilta tulee todella laadukasta lasitavaraa nykypäivänä ulos. Milloin tuli viimeksi suttu ällä Canonilta? Sony, Nikon, Canon, kellään ei ole varaa tehdä suttua näissä parin tonnin laseissa.

Jopa Sigma ja Tamron tyrkkää priimaa markkinoille jatkuvasti.

Toki aina jotain pientä valittamista löytyy (tällä foorumilla isoa, oikeassa elämässä lähes merkityksetöntä), mutta pääasiassa kameraharrastajia kyllä hemmotellaan nykypäivänä.
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

harmi vain että valmistajien laaduntarkkailu ei ole ihan linssisuunnittelijoiden tasalla
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
rolsen

janne. kirjoitti:harmi vain että valmistajien laaduntarkkailu ei ole ihan linssisuunnittelijoiden tasalla
Heh, niinpä. Veikkaan että sitä sontaa on liikkeellä tosi paljon, mutta niiden lasien käyttäjät vain eivät välitä siitä mitään, ovat tyytyväisiä kun saivat ällää tai arttia. -Luultavasti nää käyttäjät eivät edes osaa nähdä niitä virheitä, saatika etsiä. Täällä taas tietysti melkoinen keskittymä pikselinnysvääjiä, niin tuntuu ettei ehjiä laseja ole olemassakaan.
--
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Sony 135 f1.8 GM kenttätestiä, hyvältä vaikuttaa edelleen...

https://www.imaging-resource.com/lenses ... #fieldtest" onclick="window.open(this.href);return false;

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Näyttää kyllä hyvältä, terävä ja epäterävä alue.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

rolsen kirjoitti:
janne. kirjoitti:harmi vain että valmistajien laaduntarkkailu ei ole ihan linssisuunnittelijoiden tasalla
Heh, niinpä. Veikkaan että sitä sontaa on liikkeellä tosi paljon, mutta niiden lasien käyttäjät vain eivät välitä siitä mitään, ovat tyytyväisiä kun saivat ällää tai arttia. -Luultavasti nää käyttäjät eivät edes osaa nähdä niitä virheitä, saatika etsiä. Täällä taas tietysti melkoinen keskittymä pikselinnysvääjiä, niin tuntuu ettei ehjiä laseja ole olemassakaan.
Kyllä Arteissa tuppaa huomaamaan, ellei ole säätänyt tarkennusta. On ne sen verran skutsissa olleet keskimäärin.
Miksus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Näinhän se menee. 50mm ART mm. -15 mutta toisaalta sitä vartenhan ne säätövarat siellä on. Oma puuha siinä toki on.
Peilittömällä pelaa paljon paremmin.
Vastaa Viestiin