Elsus kirjoitti:Kiitokset tähänastisista kommenteista. Kyseiset kapineet on hommattu, ja ensimmäiset testit ajettu punainen hipster-beanie päässä.
Ergonomiasta:
Käteni eivät ole kokoa Mauno Koivisto, mutta A9 tuntuu pieneltä. Normaalioptiikan kanssa tuntuma on ok, mutta 100-400:n kanssa ei oikein löydy luontevan ja luotettavan tuntuista käden asentoa. Sikahintaisen Grip extensionin kanssa tilanne on parempi. Lienee Sonyismi, sillä onhan RX-100:kin kuin saippuapala ilman lisägrippiä. Akkukahva muuttaa käden asennon edelleen erilaiseksi, kahvan napit painuvat ikävästi kämmenen pohjaan. Pystykuvauksessa ote akkukahvalla on erinomainen. Peak Designin käsihihna ei toimi millään kokoonpanolla minua tyydyttävästi, vaan jää paljaskätiselle löysäksi. A9 + Grip extension + 100-400 on oikein näppärän tuntuinen setti reissukäyttöä ajatellen, lintukuvaajana liitän siihen 1.4x jatkeen, kunhan viikkorahoista säästän.
Sääsuojauksesta ja akun kestosta:
Rungon akku- ja korttiluukut ovat hentoisia, vähän tai olemattomasti tiivistetyt. Akkukahvaa kiinnitettäessä otetaan rungosta akkutilan suojakansi irti, jolloin saranan kohdalle jää reikä. Akkukahvassa on ohut kumitiiviste, mutta se ei saranakohdan muutama mm x muutama mm reikää peitä täysin. Paljon puhutussa salamakengässä on kova klipsi, siihen hommaan Nikonin BS-3 suojan asap. Kuvasin näillä vermeillä (ilman akkukahvaa) jääpalloa kahtena lumisateisena pakkaspäivänä ilman mitään ongelmia. Virta riitti kympin pakkasessa reilusti, eikä vara-akkua tarvittu. Runko sekä 100-400:nen toimivat moitteetta ja sisältä huurtumatta, vaikka välillä olivat lämpimässä autossa.
Nopeatempoisessa jääpallokuvauksessa A9:n tarkennus osoittautui maineensa veroiseksi. Ilmeisesti erittäin sakea lumisade + ensikertalainen käyttäjä saivat aikaan muutamia hutiruutuja. Iltahämärissä jopa ISO-arvolla 12800 tuli ok jälkeä. Objektiivin zoomaus "väärään suuntaan" vaatii treenausta, samoin tarkennusnappien sijoittelu. Ohjelmoin jatkuvan tarkennuksen AEL-nappiin, kun se tuntuisi olevan paremmin tyrkyllä (kertatarkennus AF-ON-nappiin). Opettelu jatkuu..
Samat ensituntumat oli itelläkin ergonomiasta a7iii:n kanssa. Jonkun verran avauduinkin korkeudesta ja nappuloiden asettelusta. Kirjotin pitkät ensituntumat silloin, mutta kun ne oli niin pitkät, että lähetettäessä olin ehtinyt kirjautua ulos niin teksti pääs katoamaan. En viitsinyt enää uudestaan raapustaa silloin. Kuukausi tuosta kun olin saanut enemmän tatsia kameraan (ja gabalen L-raudan ebaystä), huomasin että fiilikset oli muuttuneet. Tottumuskysymyksiä nuo suurimmalta osin on, minä kun olin tottunut d700&d800-sarjalaisten Nikonien kokoon ja nappien sijoitteluun. Mulla oli tuollon 24-70GM lainassa ja kyllä siinä oli ensiksi naurussa ja sitten itkussa pidettelemistä, kun tuommosta joutui pitempään käyttämään. Toivottavasti omat kokemuksesi paranee telejen kanssa. Peak designin pitkän hihnan omistajana mietin kanssa tuota rannehihnaa kaveriksi (kätevästi voisi vaihdella tarpeen mukaan), mutta hyvä kun jaoit kokemuksesi siitä, ettei se kovin toimi.
Kävin itse viikonloppuna hallissa kuvaamassa yleisurheilun pikamatkoja 85mm 1.8G:lla. Hämmästyttävästi a7iii:kin klaarasi tuommoset iso3200&1/1000-olosuhteet aukko täysin levällään tarkennuksen puolesta. Pikku bursteja otin eikä niistä tainnut löytyä kuin jokunen omasta kämmistä johtunut ohitarkennus (otti toiseen juoksiin kuin mitä olin kuvaamassa). Peilikameralla olisin todennäköisesti joutunut kuvaamaan 2.8-aukkoisella tai himmentämään syväterävyyden kasvattamiseksi. Paremmassa valossa laskin kyllä sitten varmuuden vuoksi aukon 2.5:een. Voin kuvitella millanen a9 on jos tämäkin on jo tällanen.
Mitä tulee noihin nappuloiden konffaukseen, miten olisi laukasunapin vaihto pelkäksi laukaisemiseksi ja tarkennus af-oniin? Tällöinhän saa peilikameroistakin tutun kertatarkennuksen kun vain tarkentaa af-onilla ja päästää sitten irti. Tuo on mielestäni luonnollisemmalla paikalla kuin ae-l. Ae-l:ään saat sitten vaikka eye-af:n tai jotain muuta. Firmawarepäivityksen jälkeen on sitten taas yksi nappi lisää konffauksia varten. C1 mulla on focus area, C2 focus mode ja C3 silent shooting, oon pitäny tästä. Pystyrullasta (monivalintarulla) otin herkkyyden säädön kokonaan pois koska aivan liian usein se pyörähti vahingossa, jolloin herkkyys hyppäsi auto-isolta pienemmillä herkkyydelle jne. Tuo on aivan selkeä puute Sonyssä, että esim A-modessa molempi päärulla säätää aukkoa, eikä toisella voi säätää herkkyyttä kuten Nikonilla.