Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti:Milloin tulee uusia Sonyja tänä vuonna? Eikö R3 julkaisusta ole jo kohta kaksi vuotta? Josko R4:lle viitsisi tehdä ämpäritestin vaihteeksi.
Hain jo Tokmannista jokusen tarjousämpärin ja R3 on myyty, joten nelosta odotellessa.
Kotona ei oo yhtään Sonya enää, mutta varusteita olis vaikka kolmeen.
nsamppa kirjoitti:Huuhaatahan tää on mut kelpais mulle:
Ämpäritestillä tutkitaan pitkän valotuksen aiheuttamaa kohinaa. Eli tulppa runkoon ja runko ämpäriin ettei valoa pääse sisään. Sitten otetaan pimeitä ruutuja ja annetaan tuomio suhiseeko vai ei. Optiona kylmä ämpäri pakkasessa.
Ämpärin voi korvata muullakin umpinaisella säilytyskotelolla ja/tai sen voi laittaa päähän.
Maffer kirjoitti:Ämpäritestillä tutkitaan pitkän valotuksen aiheuttamaa kohinaa. Eli tulppa runkoon ja runko ämpäriin ettei valoa pääse sisään. Sitten otetaan pimeitä ruutuja ja annetaan tuomio suhiseeko vai ei. Optiona kylmä ämpäri pakkasessa.
Ämpärin voi korvata muullakin umpinaisella säilytyskotelolla ja/tai sen voi laittaa päähän.
Ja mitä tietoa ko. testi antaa kuvaajille? Että jos kohisee tai ei, niin mitä sitten?
Vaikea sanoa Z6/7 ja Canon RF-malleista. Mutta noin muuten ei ole näkynyt hyvälaatuisia RAWeja pitkistä valotuksista. Canon RF voi olla jopa hyvä, se ei ole aivan täyteen ahdettu ja kenno on läpsyttimestä ilman PDAF-pisteitä. Sony A7R1 oli jopa hyvä siten kuten suodatettua jälkeä voi hyvänä pitää. Se Spatiaalinen Suodatus siinä kyllä ajoi asiaansa. R1:ssä oli myös läpsyttimen kenno.
En tiedä onko tuolla muuten väliä kuin maisemakuvissa, jos avataan mustia varjoja, mutta saapahan ainakin väriä tähän kamerakeskusteluun... kirjaimellisesti.
Tämä ei ole Maffer vinoilua vaan vakavissaan esitetty kyssäri kun aihe sattuu kiinnostamaan, elikäs onko mikään runko (mukaan lasketaan nyt peililäpsyttimet) täyttänyt itsellesi asetettuja ilmeisen tiukkoja laatukriteereitä, kas kun omassa sekmentissäsi tunnut olevan asettanut melko tiukat toleranssit sille mikä on edes välttävää laatua... ?
50MP CMOS digikeskarit menee heittämällä siihen laariin pelkkiä RAW-kuvia tonkimalla mitä on ilmaiseksi saatavilla ja maksullisella revikkasivustolla. Pentaksin K-1 menee rungon puolesta (pl. pilkkutautiset), mutta optiikka jättää toivomisen varaa ja pixel-shiftin kanssa ähertäminen on sitä kirjaimellisesti joka kuvassa.
Sigman Foveon olisi jees jos X3F-tukea olisi järkevästi saatavilla. Siksi jätän FF-Foveonille sivuoven auki. Juuri Photoshoppiin tuli X3F-plugari:
Foveonin vahvuuksiin ei ole toistaiseksi kuulunut pitkä valotus. Joten siihen hevoseen ei kannata kuitenkaan kaikkia rahoja laittaa. Art-sarja on joka tapauksessa valmiina ja todella kattavasti, joten siihen homma ei kaadu.
Tällä hetkellä kiinnostus on erillisen digin kanssa säheltämiseen matalahko. Koska nyt on vuoden ajanjakso, jolloin kuvataan luurilla. Pointti siinä ei ole viimeinen pikseli, vaan mikä on mahdollista muutaman kympin kameramoduulilla. Kokemukset ovat hyviä, ja ei mene montaakaan vuotta kunnes erillistä digiä ei voi perustella kuin telekuvaamiseen.
En tiedä onko tuolla muuten väliä kuin maisemakuvissa, jos avataan mustia varjoja, mutta saapahan ainakin väriä tähän kamerakeskusteluun... kirjaimellisesti.
Pitkä valotus? Taidan kokeilla piakkoin...
Tuohan on Canonilla onnetonta arkipäivää, bandingia ja värikkäitä laikkuja.
Kuviahan voi joutua syystä tai toisesta avaamaan missä tilanteessa tahansa esim. ihmisiä kuvatessa sisätiloissa jossa huono valaistus, keinovaloja ja syviä varjoja. Sellaisissa tilanteissa ei pysty tuntikaupalla jalustalla hiomaan eikä päällekkäisiä valotuksia ottamaan.
On kyllä pitkä miinus tuo jo muutenkin vaatimattomaan julkaisuun. Huomioiden minkälaista kennotekniikkaa muilla on tarjota.
No, pointti on siinä että turhan monet tubettajat ottavat yhden asian loopin alle ja revittelevät sillä että saavat jotakin jutun tynkää, mielellään provosoivaa sellaista vain saadakseen kiinnostusta (=toimeentulon itselleen), ja kokonaisuus unohtuu kokonaan. Jotkut meistä vaan lähtee aika helposti tähän mukaan. Ja nettihän on siitä mukava paikka että siltä löytää varmisti juuri sellaisen "faktan" minkä haluaa löytää. Mitä Northrupiin tulee niin hänen sanomisiaan en minä paljon arvosta, niin paljon häneltä tulee kuraa ulos. Esim Sony A7mk3 :sta hän esitteli sellaisia suttukuvia että minä en usko niihin pätkääkään.
Mainitaan tässä se että tarkoituksenani ei ole väittää etteikö Canon olisi perässä mitä tulee kuvakennon dynamiikkaan tai kohinaominaisuuksiin. Mutta olihan tuo EOS R kuitenkin aika paljon parempi dynamiikkaan tai kohinaominaisuuksiltan kun sitä verrataan 6D mk2 :een tai 5D mk3 :een, joilla myöskin saa hyviä kuvia.
Road-mapissa on entry-level malli ja erityisesti Panasonicin tapauksessa erittäin mielenkiintoinen videoon painottuva malli. Lisäksi mielenkiintoista tuossa on Panasonicin poikkeava lähestyminen asiaan. Kroppi-ff ajattelun sijaan on mallit m43-ff akselilla. Jos vuodesta 2019 tulee puoliksikaan niin mielenkiintoinen kuin vuodesta 2018, on meillä käsillä erittäin herkullinen vuosi.
Maffer kirjoitti:Panasonic kerjää oikein rääkkäämään laitteita hankalissa oloissa. No itsepähän pyytävät ;D
Sinua ei varmaankaan kiinnosta Panassa se, että vieläkö mennään kontrastitarkennuksella ;-)
Melkein sanoisin, että Panan uutuudesta jää paha maku suuhun ilman kennolta tapahtuvaa vaihetarkennusta ja hyvää AF-C tarkennusta. Se mikä on m43:ssa on laajemman syväterävyden ansiosta just ja just toimivaa, ei toimi enää täyskärissä. Eikä etenkään vuoden 2019 kriteereeillä.
nomad kirjoitti:Melkein sanoisin, että Panan uutuudesta jää paha maku suuhun ilman kennolta tapahtuvaa vaihetarkennusta ja hyvää AF-C tarkennusta.
Miksi "ja" ? Eihän AF-S:ssä tarvita vaihetarkennusta, tuo DFD on parasta mitä rahalla saa siihen touhuun.
Kyllä tuon DFD:n pitäisi toimia teoriassa myös AF-C:ssä, mutta ei taida olla nykykameroissa tarpeeksi herkkä laskemaan oikeata kohtaa heti. Tai sensor read-out nopeus ei riitä ja linssi ehtii liikkua ohi - mikä nyt sitten lieneekään todellinen syy.
Sitä en tiedä mitä ovat sopineet toki Sigman / Leican kanssa, joutuvatko luopumaan DFD:stä koska muiden valmistajien linssit eivät tuo mukanaan DFD:n tarvitsemia tietoja.
Kyllähän panan AF-C ihan hyvin toimii nytkin DFD:llänsä. Vain videossa sen jälki on rumaa hermostuneisuutta.
Still-puolelta en muista valituksia kuulleeni.
Muutama vuosi sitten video-af oli amatööritouhua, tosimiehet videoivat kuulemma aina käsin. Sitten tuli Canon 70D:llään, 7D2:lla, 80D, ... ja vielä Sonykin ja yhtäkkiä videossa toimiva AF-C on pakollinen kaikissa kameroissa.
Nikon sitten julkaista päräytti RAW-video ulostulon. Sinällään ymmärrettävää koska Nikonilla ei tuossa suhteessa ole mitään menetettävää. Mutta tuo siirto muutti pelin henkeä aika tavalla. Nyt jos ei muut valmistajat seuraa perässä, on Nikon video-miesten näkövinkkelistä ison hartiamitan edellä. Tästä eteenpäin 10bit RAW ulostulo on peruskauraa järkkäreissä tai oot auttamatta pihalla pelistä.
On tää meidän kannalta hienoa aikaa kun valmistajat kolistelevat sapeleitaan.
Nikon sitten julkaista päräytti RAW-video ulostulon. Sinällään ymmärrettävää koska Nikonilla ei tuossa suhteessa ole mitään menetettävää. Mutta tuo siirto muutti pelin henkeä aika tavalla. Nyt jos ei muut valmistajat seuraa perässä, on Nikon video-miesten näkövinkkelistä ison hartiamitan edellä. Tästä eteenpäin 10bit RAW ulostulo on peruskauraa järkkäreissä tai oot auttamatta pihalla pelistä.
On tää meidän kannalta hienoa aikaa kun valmistajat kolistelevat sapeleitaan.
Sano muuta. Tätä hetkeä on jo vähän odoteltukin. Nyt näyttäisi olevan näköpiirissä pitkästä aikaa ihan oikeaa kilpailun meininkiä.
Nikon sitten julkaista päräytti RAW-video ulostulon. Sinällään ymmärrettävää koska Nikonilla ei tuossa suhteessa ole mitään menetettävää. Mutta tuo siirto muutti pelin henkeä aika tavalla. Nyt jos ei muut valmistajat seuraa perässä, on Nikon video-miesten näkövinkkelistä ison hartiamitan edellä. Tästä eteenpäin 10bit RAW ulostulo on peruskauraa järkkäreissä tai oot auttamatta pihalla pelistä.
On tää meidän kannalta hienoa aikaa kun valmistajat kolistelevat sapeleitaan.
Sano muuta. Tätä hetkeä on jo vähän odoteltukin. Nyt näyttäisi olevan näköpiirissä pitkästä aikaa ihan oikeaa kilpailun meininkiä.
Jep. Tässä Nikonin nokituksessa meni vähän pesuvesien mukana Sonyn FS-, ja Canonin C-sarjojen etuja. Toi voi oikeasti olla aika isokin juttu. Eihän tolla laadulla toki koko aikaa tulisi kuvattua, mutta olishan toi pirun mukava että olisi mahdollisuus RAW-videoon ilman 10k€ sijoituksia ja järkyttävän kokoista kameraa. Tai sitten toi jää pikkukuriositeetiksi, koska kohta kaikki seuraa (kaikkien on pakko seurata) perässä.