En muista, että filmiaikaan laitteet olisivat olleet kalliita. Omissa laitteissa (kamera, pari objektiivia ja salama) oli kiinni ehkä 10000 mk. Se on nykyrahassa n. 2000 euroa + rahan arvon aleneminen. Eikä filmiaikaan tarvittu omia tulostimia, joissa nykyään voi olla kiinni toiset 2000 euroa. Ja mikä määritellään filmiajaksi, ensimmäiset digikuvani ovat yli 20 vuoden takaa.jaava kirjoitti:Filmiaikaan laitteet olivat kalliita.
Hääkuvaus ei ole tämän päivän tekniikalla niin vaativaa, etteikö se onnistu myös melko vähäisellä kokemuksella ja inhimillisen hintaisilla laitteilla. Käytäntöihin on siis odotettavissa laajempiakin muutoksia, varsinkin kun vanhat filmiajan kuvaajat jättävät hommat nuoremmille, jotka antavat digi-kameran laulaa. Isosta määrästä löytyy varmasti hyviäkin otoksia, jotka pistää hääparin haluamalla tavalla jakoon nettiin.
Ammattitaitoisella hääkuvaajalla on varmasti hihassaan useita kikkakolmosia, joilla helpottaa kuvauksia, mutta kannattaako digi-kuvista maksaa vanhaa rahaa 1000 mk/36 kuvaa.
Minusta kuvaaja on perusteltua palkata tuntiliksalla, johon lisänä jokin kiinteä kulukorvaus oman kameran käytöstä ja matkakulut.
Minulle ei ihan selvinnyt, mitä tarkoitat sillä, että kuvaus ei ole nykytekniikalla niin vaativaa? Minun kannalta kuvaus on nykytekniikalla melko samanlaista kuin yli 20 vuotta sitten. Filmirulla on vain vaihtunut digikennoon ja muistikorttiin. No, nykyaikaiset akkusalamat kyllä helpottavat ulkona kuvaamista.
Kuvaajan palkkaus on ihan sopimukseen perustuva. Minä sovin aina kokonaishinnan etukäteen ja siis myös sen, mitä kuvatuotteita hintaan kuuluu.