Ismael kirjoitti:Olisko tässä nyt vihdoin ja viimein sitten sellainen tilanne, että teet asiasta sen kantelun kuluttajariitalautakuntaan? Ja ilmoitat Sonylle, että asia ratkaistaan seuraavaksi siellä.
Tilanne on juridisesti monimutkaisempi, koska Sonyn valtuutettu huolto on antanut kameralle puhtaat paperit ja kamera on virallisesti virheetön.
Kuluttajansuojalain mukaiseen virhevastuuseen ei siis voi vedota tässä tapauksessa ennen kuin kamera on tutkittu tavarantarkastajan toimesta ja todettu vialliseksi.
Huolto ja Sony kiistävät vian ja myyjäliikkeellä on oikeus käyttää heidän lausuntoaan minua vastaan.
Minulla ei myöskään ole sopimussuhdetta muihin kuin myyjäliikkeeseen ja tavarantarkastajan lausunnon jälkeen myyjäliike on velvoitettu korvaamaan sekä ostohinnan, että selvityksestä aiheutuneet kulut. Työtunteja on nyt yhteensä 85.
Sonyn ja huollon vastuun kannalta oleellista on tekojen tahallisuus. Minun on siis osoitettava, että huolto on syyllistynyt tahalliseen tekoon, kun se on kerta toisensa jälkeen hylännyt kaikki vaatimukseni laitteiden (3kpl) takuukorjauksiin. Tässä tilanteessa minua toki auttaa se, että huolto tekee tätä samaa muitakin asiakkaita kohtaan ja minulla on evätty korjaus useissa tapauksissa. Tässä kannattaa kuitenkin ymmärtää se, että minulla on yksittäisenä asiakkaana vastassa suuryrityksen lähes rajattomat resurssit.
Erillisenä asiana tässä tapauksessa on kuitenkin tämä Sonyn ja huollon sekä myös myyjäliikkeen esittämä Sonyn vaatimus siitä, että minun tulisi asiakkaana luopua aivan toisen tuotteen käyttöhyödystä tai Sony valmistajana mitätöi tämän omistamani vinokennoisen kameran takuun ja aiheuttaa minulle taloudellisia menetyksiä. Tässä tapauksessa näyttö on juristin mukaan selvempi.
Tämä tapaus olkoon hyvänä esimerkkinä siitä miten tällaisella suuryhtiöllä on oikeasti tapana suhtautua asiakkaisiin ongelmatilanteessa ja mitä se lopulta vaatii, että tilanne selviää.
Nyt olen ehdottanut huollolle uudenlaista testiä, jolla kameran vika voidaan havaita. Lähetin myös juuri viestin huoltoon ja Sonyn asiakaspalvelun toimitusjohtaja Henrik Agerbeckille ja kerroin, että kun testi on tehty, niin mikäli huollon kertoma pitää paikkansa ja tapaus on ainutlaatuinen, niin toivon heidän lähettävän koekuvat ja tiedon myös Sonyn laadunvalvontaan.
Suoraan sanottuna en ymmärrä, että tämän kokoinen yhtiö suhtautuu ainutlaatuiseen vikaan ja sen esittäjään näin vihamielisesti, kun tällainen tapaushan on laadunvalvonnan insinööreille tekninen haaste ja auttaa yhtiötä kehittymään laadullisesti oikeaan suuntaan.
Infocare:
I checked with Sony Europe how common it is that a mecha-device is not correctly adjusted from factory and so far not one single case was reported and this method of adjustments have been used since the first Nex-5.