SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja M1O »

Maffer kirjoitti:Mieti ny jos sun auton huolto olisi Ruotsissa?

Ajat laivareissun kautta Tukholmaan.

"Tää vähän kolisee tosta"
-Njiet. Inte.
"Siis..."
-God afton!

Auto leviää Kehä 1:lle. /ragequit

Olympukset huolletaan Portugalissa, osa Canoneista Saksassa, Nikoneita Ruotsissa ja Virossa jne... Joten ei tämä nyt ihan niin tavatonta ole miten se on esiin tuotu.

Asia on ikävä ja väärin, ei siinä mitään, mutta väärin myös maalailtu koko merkkiä sen johdosta, ja jos ketjun aloittaja on jossakin muussa keississä taistellut huollon kanssa kolme vuotta, niin ei voi ihan tavan jantterista olla kysymys. Enkä tarkoita tätä millään pahalla.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
T71
Viestit: 3600
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

M1O kirjoitti:On tässä ketjussa asiallisuuksien lisäksi siihen malliin mustamaalattu Sonya, että turha odottaa että sen voi häiriöttä tehdä.
No missäpä sitä mustamaalaamista on tapahtunut? Olisiko antaa esimerkkiä, niin asiaan voi löytyä vaikka faktatietoa taustaksi.
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja M1O »

Ihan omasta kynästäsi, vaikka se että millaista on Sonistin arki tai minkälaisia tiskiltä ostettavat Sonyt laadullisesti on.

Tai ainakin minulle se on aivan erilaista, se arki, ollut monta vuotta huoletonta ja mukavaa, kuten kyllä myös monen muun merkin kanssa, sitä ei vaan voi tuoda ilmi leimautumatta fanboyksi. Ja jotenkin tuntuu että en ole kokemukseni kanssa yksin.
T71
Viestit: 3600
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

M1O kirjoitti:Ihan omasta kynästäsi, vaikka se että millaista on Sonistin arki tai minkälaisia tiskiltä ostettavat Sonyt laadullisesti on.

Tai ainakin minulle se on aivan erilaista, se arki, ollut monta vuotta huoletonta ja mukavaa, kuten kyllä myös monen muun merkin kanssa, sitä ei vaan voi tuoda ilmi leimautumatta fanboyksi. Ja jotenkin tuntuu että en ole kokemukseni kanssa yksin.
Tottakai se kuvaajan arki on ihan erilaista. Se on nautittavaa ja ongelmat hoituu ajallaan.
Nyt tässä tapauksessa niin vaan ei käy ja se arki onkin äkkiä sitä, että olet 14 viikkoa odottanut uutta runkoa, mutta huolto vain vattuilee ja Sonysta ei saa ketään vastuullista kiinni.
Tätä on todellisuus.
Tässä ei ole mitään mustamaalaamista.
Jos jonkun mielikuva särkyy, niin se on ollut väärä mielikuva.
Ihan turha loukkaantua siitä, että ikävät kokemukset jaetaan.
Tällä jakamisella on toivottavasti myös ennaltaehkäisevä vaikutus, jos viallisen laitteen ostaja ottaa heti sellaisen asenteen, ettei lähde kuvittelemaan, että kaikki menee helposti ja onnistuu. On syytä ottaa riittävästi koekuvia ja sittenkin varautua pettymykseen.

Nyt tilanne kameran kanssa on se, että edes vikaa ei ole kyetty löytämään ja tunnustamaan. Pidän tätä suoraan sanottuna ihan tahallisena touhuna huollon puolelta. Tätä voisi joku pitää mustamaalaamisena, mutta faktat puhuvat sen puolesta, että kyseinen teknikko, joka tästä takuukorjauksesta päättää, käyttää valtaansa väärin. Tällä ihmisellä on ehkä ongelma, jonka tämä tapaus tuo esiin. Mieti itse tosiasioita, että toimitat huoltoon ison kasan kuvia, joissa näkyy selvä vika, mutta huolto ilmoittaa, että nämä valokuvat ei todista mitään. Ja ihan sama stoori kerta toisensa jälkeen.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja niffe »

M1O kirjoitti: Olympukset huolletaan Portugalissa, osa Canoneista Saksassa, Nikoneita Ruotsissa ja Virossa jne... Joten ei tämä nyt ihan niin tavatonta ole miten se on esiin tuotu.

Asia on ikävä ja väärin, ei siinä mitään, mutta väärin myös maalailtu koko merkkiä sen johdosta, ja jos ketjun aloittaja on jossakin muussa keississä taistellut huollon kanssa kolme vuotta, niin ei voi ihan tavan jantterista olla kysymys. Enkä tarkoita tätä millään pahalla.
Mikä on muuten päivän tilanne täyskennoisten huoltojen osalta. Missä ne huolletaan? Pari vuotta sitten huollatin tai tarkistutin Canonin Jassilla, mutta mikä on tämän päivän tilanne? Eikä Nikonkaan ollut vuosi, pari sitten kuin kaksi päivää tarkastuksessa, joten tuskin sekään Tukholmaan asti ehti. Se missä harrastajakamerat ja pokkarit huolletaan ei kiinnosta pätkääkään, mutta se kiinnostaa, missä täysikennoisia huolletaan, sillä huoltoon tulee heti arkiviikon päivät matkustuspäiviä lisää huoltoaikaa, jos sellaiseen on tarvis mennä.
habannaama
Viestit: 5410
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja habannaama »

En nyt millään parhaalla tahdollanikaan saa tästä revittyä mustamaalaamista vaan lähinnä äärettömään huonoon asiakaspalveluun turhautuneen asiakkaan esilletuloa/avautumista asian suhteen.

Jos Sonyn omistajat kokevat tämän hyökkäyksenä Sonya kohtaan niin aika herkkänahkaista porukkaa ovat, nyt niitä valoja päälle...

Jos tämä tuotemerkki sattuisi olemaan Fuji niin so what, en minä siitä hernettä nenääni vetäisi vaan lähinnä mielenkiinnosta seuraisin tilanteen kehittymistä versus jos oma Fuji leviää, niin osaisi "välttää karikot"/suhtautua asiaan oikein...

Ei siitä montaa vuottaa ole kuin täällä turussa oli toooodella kauan, liekö ihan muutaman kuukauden rieskalähteentien ison Audi-liikkeen edessä uudehko Audi (en muista mallia) parkissa kadun varrella, johon omistaja antanut jonkin liikkeen tarroittaa "melko provosoidun" tekstin koiran kokoisin kirjaimin öljynkulutuksesta versus uusi Audi versus kuinka Audi valmistajana pesi kätensä koko jutusta (en muista tekstin tarkkaa sisältöä).

Oli sillä se vaikutus että todettiin asiakkaan olevan oikeassa ettei uuden Audin kuulu kuluttaa tuhannella kilometrillä litraa öljyä (en muista lukemia mutta tyyliin tuollainen).

Keissi oli pitkä mutta tuotti tulosta, jotkin audifaniboyt varmaan vetivät herneen nenäänsä mutta totuus oli että valmistaja yritti pestä kätensäasiassa jossa asiakas oli täysin oikeassa.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja niffe »

Olen tainnut nähdä sen kylkiteipatun Audin ja sitten vastaavan teipatun Mersun, jonka omistaja oli teipannut koko tarinan kansiremontista helmaan. Se oli aikaa ennen Somea, mutta tavoite oli sama. Saada näkyvyyttä asialle, jossa oli tapahtunut vääryys takuuaikana. Oli korjautettu takuun alaisen auton tyyppivika asiakkaan lukuun ja vastapuoli oli käyttänyt selkeästi asemaansa väärin.
Kaappoo
Viestit: 1
Liittynyt: Huhti 04, 2012 9 : 58

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja Kaappoo »

Tervehdys teille kaikille kuvaajille!

Pääsin sisään vanhalla tunnuksellani. Siispä päätin lähettää tämän linkin, kun alla olevan viitteen kirjoitus avaa mielestäni mielenkiintoista näkymää ketjun teemoihin. Painoarvoa mielipiteille tietysti tuo se, että hän esiintyy omalla nimellään.

Nasim Mansurov on Sony mirrorless issues: https://photographylife.com/sony-mirrorless-problems.

Luehan ainakin kohdat 1 ja 10.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kaappoo kirjoitti:Tervehdys teille kaikille kuvaajille!

Pääsin sisään vanhalla tunnuksellani. Siispä päätin lähettää tämän linkin, kun alla olevan viitteen kirjoitus avaa mielestäni mielenkiintoista näkymää ketjun teemoihin. Painoarvoa mielipiteille tietysti tuo se, että hän esiintyy omalla nimellään.

Nasim Mansurov on Sony mirrorless issues: https://photographylife.com/sony-mirrorless-problems.

Luehan ainakin kohdat 1 ja 10.
Tuo kirjoitus on enimmiltään kokoelma vanhojen mallien ongelmia sekä ilkeitä huhuja.

Näkisin asian niin, että Sonyn tuotteiden laatu on hyvää tasoa ja niiden käytettävyys sekä ominaisuudet on kehittyneet nopeasti. Nykyiset Sonyn III-sukupolven peilittömät ovat yleisesti ottaen markkinoiden huippua. Toki sinne huipulle mahtuu myös esim D500 ja D850, mutta pitäähän peilikuvaajillekin olla vaihtoehtoja :-)
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja niffe »

Se T71:n ihmeellinen knööli kennollahan, joka ei ole pölyä kennolla, vaan muka objektiivissa, voi olla coating-vaiheen virhe, jos siinä kennolla ei suoraan näy mitään. Emussa on ollut jotain ylimääräistä tai epätasaisuutta, joka näkyy isona torttuna kuvassa.
T71
Viestit: 3600
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

niffe kirjoitti:Se T71:n ihmeellinen knööli kennollahan, joka ei ole pölyä kennolla, vaan muka objektiivissa, voi olla coating-vaiheen virhe, jos siinä kennolla ei suoraan näy mitään. Emussa on ollut jotain ylimääräistä tai epätasaisuutta, joka näkyy isona torttuna kuvassa.
Tarkoititko tätä Sony A7R III kennolla olevaa roiskevikaa, jossa siis oli n 25 rykelmää renkaita tai roiskeita rivissä kuten tässä 100% cropissa näkyy.

Tämä kama oli kennon suojalasin alla. Sen huomasi siitä, että kennon suojalasin päällä olevat pölyt ja niiden varjo osui eri objektiiveilla eri pikseleihin.
Käytännössä 100mm makrolla valo tuli niin suoraan, että se meni pikseliin x ja 21mm loxialla taas valo tuli loivasti kennon keskustan suunnasta kennon reunoille siten, että pölypisteiden varjot osuivat eri pikseliryhmään. Kuvassa näkyvä sensoripöly siis "liikkui" lähemmäs kuvan reunaa.
Nämä renkaat sen sijaan pysyivät jokaisella objektiivilla samoissa kohdissa, joten ne ovat lähempänä kennon pintaa kuin se sensoripöly.


Kuva
T71
Viestit: 3600
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

Lähetin sunnuntaina 27.5.2018 Infocaren Ruotsin huoltoon viestin ja kysyin lisätietoja siitä mitä kameroille aiotaan huollossa tehdä.
T71 kirjoitti:... laitoin asiallisen viestin huoltoon ja kysyin mitä testejä tehtiin viimeksi, miten ne tehtiin (mm millä aukolla) ja mitä aiotaan tehdä tällä kertaa.
Pyysin tarkan kuvauksen ja muistutin, että jos FE 55mm 1.8 lasilla kuvataan testitaulua siten, että tarkennetaan vain keskelle, niin horisontaalisesti vinon kennon vinous ei tule esiin, koska lopputulos on jopa täydellisen symmetrinen kuva.
Huolto ei ole vastannut tähän viestiin.
Ehkä siellä alkoi kesälomat.
Ehkä ei vaan kiinnosta.

Keskiviikkona 30.5.2018 lähetin Sonyn asiakastukeen viestin, jossa kysyin missä viipyy se lausunto, joka luvattiin 9.5.2018. Asiakastuki lupasi silloin kumota Infocaren väärän lausunnon kamerasta.
Koska lausuntoa ei ole kumottu on tilanne edelleen se, että myyjäliikkeen mielestä laite on kunnossa. Sitä se virallisesti lain mukaan onkin ja kauppaa ei suostuta purkamaan, eikä Sony toimita virheetöntä laitetta rikkinäisen tilalle.

Tällä viikolla vastausta ei saatu huollosta eikä Sonylta.
Luulisi, että yksi maailman isoimmista kameravalmistajista kykenisi 3 viikon sisään edes kertomaan miten se aikoo menetellä tässä vinokennoisen kameran tapauksessa.
Ainoa viesti on huollon totaalisen järjetön ehdotus koko kaluston toimittamisesta huoltoon kesken kuvauskauden.

Sonylla on asiassa täysi radiohiljaisuus.
Ketään ei saa kiinni, kukaan ei ota vastuuta.
temama
Viestit: 10647
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja temama »

Eli pari päivää on mennyt, eikä mitään kuulunut, mutta siitäkin piti raportoida täällä?!

Ihan oikeesti. juuh.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Kapama
Viestit: 671
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja Kapama »

temama kirjoitti:Eli pari päivää on mennyt, eikä mitään kuulunut, mutta siitäkin piti raportoida täällä?!

Ihan oikeesti. juuh.
Ongelmaa lukemisen ymmärtämisessä?

Kapa
temama
Viestit: 10647
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja temama »

Kapama kirjoitti:
temama kirjoitti:Eli pari päivää on mennyt, eikä mitään kuulunut, mutta siitäkin piti raportoida täällä?!

Ihan oikeesti. juuh.
Ongelmaa lukemisen ymmärtämisessä?

Kapa
heh,heh. ei todellakaan ole minun kohdalla! sen sijaan laajemman kokonaisuuden ymmärtämisessä taitaa olla monella täällä ongelmia.

Kun katsoo vaikka pari sivua tätä puuduttavaa ketjua taaksepäin, niin (28.5. (!) KYLLÄ. Mikään ketju ei kulje täällä yhtä nopeasti eteenpäin) T71 kirjoittaa (28.5.2018): 'Soitin taas Sonyn asiakastukeen Berliiniin.

Tällä kertaa jokaviikkoisen tukipuhelun aiheena oli Sonyn asiakastuen 9.5.2018 kamerastani lupaama lausunto, jonka piti mitätöidä Infocaren aiempi virheellinen lausunto.

Uutta lausuntoa ei näy eikä kuulu. Ainoastaan Infocaren teknikko, joka aiemmin ilmoitti jättävänsä huomiotta kaikki lähettämäni viestit, on alkanut selitellä, että hän ei olekaan jättänyt niitä huomiotta.
Samoin Sonyn sisäisessä viestijärjestelmässä on merkintä, että asia on edelleen Sonyn selvitettävänä (korkeimmalla tasolla?) ja ilmeisesti ottamistani kuvista odotetaan Sonyn lausuntoa edelleen. Infocaren mukaanhan nämä kuvat eivät todista mitään.'


Eli Berliini on ottanut asian hoidettavakseen, mutta silti T71 yrittää pommittaa infocarea ja ties mitä...Minusta infocaren tyypit voivat ihan hyvin mennä kesälomalle ainakin T71 jutusta. Eihän hommalla muutenkaan ole mikään kiire. Pysyy teillä vahingoniloisilla tuhahtelijoillakin jotain inspiraatiota elämässä niiden takuuvarmojen CaaNiikkoneiden kanssa, tän soni ketjun muodossa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
T71
Viestit: 3600
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti:Eli pari päivää on mennyt, eikä mitään kuulunut, mutta siitäkin piti raportoida täällä?!
Kunhan kerroin, että olen jatkanut näitä yhteydenottoja Sonyyn ja huoltoon koko ajan ja vastausta ei kuulu.
Kaikki huollon viestit on nyt menneet myös Sonyn Nordicin asiakaspalvelupäällikölle Tanskaan.
Hän ei ole ottanut tähän muuta kantaa, kuin huollon mukaan hyväksynyt sen toimintatavan, että minun 2x A7II rungot ja FE lasit pitäisi toimittaa huoltoon mitattavaksi.

Se on myös yritykseltä kannanotto, että ei tee mitään.
T71
Viestit: 3600
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti: Eli Berliini on ottanut asian hoidettavakseen, mutta silti T71 yrittää pommittaa infocarea ja ties mitä...Minusta infocaren tyypit voivat ihan hyvin mennä kesälomalle ainakin T71 jutusta. Eihän hommalla muutenkaan ole mikään kiire. Pysyy teillä vahingoniloisilla tuhahtelijoillakin jotain inspiraatiota elämässä niiden takuuvarmojen CaaNiikkoneiden kanssa, tän soni ketjun muodossa.
Sonyn asiakastuki Berliinissä ei hoida tätä asiaa.
Heillä ei ole mitään valtaa tällaisissa asioissa.
Joku kuulemma hoitaa asiaa tai ainakin joku kirjoittaa johonkin lokiin, että asiaa pitäisi hoitaa, mutta kukaan ei kerro kuka se on ja miten siihen tahoon saa yhteyttä.
T71
Viestit: 3600
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

Soitin taas Sonyn asiakastukikeskukseen Berliiniin.

Tällä kertaa jokamaanantaisen tukipuhelun aiheena oli se, miksi Sonyn valtuutettu huolto Infocare Ruotsissa ei vastaa heille lähetettyihin kysymyksiin.

Kysyin huollosta 27.5. miten huolto aikoo tehdä testejä, jos lähetän huoltoon molemmat Sony A7M2 kamerani, siis sekä vinokennoisen, että ehjän, kuten huolto on vaatinut tekemään.
Kysyin myös miten he aikovat toimia, jos testi menee taas pieleen, kuten on jo 2 kertaa mennyt.

Huolto ei siis ole vastannut, eikä myöskään Sonyn tanskalainen asiakaspalvelupäällikkö, jolle samat viestit myös toimitetaan.
Pyysin huoltoa myös kertomaan milloin tulen saamaan kamerat takaisin, jos ne kerran pitää toimittaa Ruotsiin keskellä kesää.

Nyt tilanne Berliinissä on se, että siellä istutaan kädet pystyssä, koska lokissa lukee, että minun tulee olla yhteydessä suoraan huoltoon. No minähän olen, mutta huolto ei vastaa.
Pyysin asiakastukea vaatimaan huoltoa vastaamaan, katsotaan miten käy.

Lopullinen totuus näyttää olevan se, että Sonylla kukaan ei kanna mitään vastuuta mistään, koska vastuu on ulkoistettu tälle ruotsalaiselle huoltoliikkeelle, jonka kamerateknikko tekee ihan miten lystää. Mikään todiste ei kelpaa ja asiakas ei ole koskaan vielä ollut oikeassa näissä kolmessa käymässäni tapauksessa. Ei kertaakaan. Koekuvia on toimitettu tuhka tiheään ja joka kerta ne on lytätty jotenkin virhellisinä ties millä tekosyyllä.


Kokemani perusteella voin kertoa, että Sonyn takuu ei pelaa.
Testinä tämä on kuitenkin mitä mielenkiintoisin.
Kauanko Sony aikoo katsella tuota Infocaren totaalista perrseilyä ja asiakkaan kyykyttämistä?
Miten kauan huolto hautoo ehjää kameraa kesken luontokuvaajan kesäsesongin vain siksi, että Sony ei kykene toimittamaan vertailukameraa huoltoon testien ajaksi?
Tuleeko testikuvauksesta mitään??

Pitää varmaan oikeasti perustaa tälle tapaukselle oma blogi.
Kohta tulee 4 kuukautta huoltokierrettä täyteen ja takuuaika kuluu koko ajan.
Kameran nautintaoikeus on mitätöity jo ajat sitten ja se hankinnan syy, kesäkauden kuvaaminen näyttää jäävän kokonaan väliin. Eikä ainoastaan yhdellä, vaan peräti kahdella kameralla.
Näin toimii Sonyn takuu vuonna 2018.
Maffer
Viestit: 22631
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Noh, jos firma tekee kaikkea perämoottoreista pleikkareihin niin geneeriseksi menevät kaikki huollotkin. Ja samalla vastuunkantaminen.
T71
Viestit: 3600
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti:Noh, jos firma tekee kaikkea perämoottoreista pleikkareihin niin geneeriseksi menevät kaikki huollotkin. Ja samalla vastuunkantaminen.
Sonyn ongelma on se, että he on luvanneet kumota tuon Infocaren virheellisen lausunnon, mutta eivät suostu sitä tekemään. Tämä taas siirtää vastuun juridisessa mielessä Sonylle.
Tässähän on sellainen tilanne, että minulta on viety tuolla virheellisellä lausunnolla esim kuluttajansuojalain mukainen kaupan purkuoikeus, eli en saa myyjäliikkeeltä rahoja takaisin, koska kamera on muka kunnossa.
Vastaa Viestiin