Ei se tyhmä kysymys ollut, mutta Niffe vastasi kahdella lauseella totaalisen tyhjentävästi koko aiheen asiasisällön. Ja tosiaan Fazerin sininen ei kuulu kameralaukkuun, jonka jättää tulikuumaan autoon. Sen nyt voisi lisätä.aikaarska kirjoitti:No, sanotaanko nyt näin, että kommenteista päätellen alkuperäinen kysymykseni oli ilmeisesti melko tyhmä ;-)
Kiitoksia kuitenkin. Ja onhan siellä ihan asiaakin joukossa.
Kärsiikö järkkärit&objektiivit kuumassa?
-
Re: Kärsiikö järkkärit&objektiivit kuumassa?
-
Tai ehkä ei olisi tarvinnut lisätä? ;-) Ilmeisesti litran kermajäätelöpakkausta ei kannata myöskään sijoittaa kameralaukun viilentäjäksi ? Joo, tätäkään ei olisi tarvinnut lisätä.T71 kirjoitti: Ja tosiaan Fazerin sininen ei kuulu kameralaukkuun, jonka jättää tulikuumaan autoon. Sen nyt voisi lisätä.
Mutta...Räjähtääkös ne lithiumioniakut tosi hotissa autossa?!! En ole kylläkään kuullut moisesta. Sen sijaan olen kyllä kuullut niiden muutenkin räjähtelevän...
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Mulla on sellainen kamerareppu, jossa on yläosa eväille ja muille kamoille. Valitettavasti valmistaja on suuressa viisaudessaan laittanut irrallisen väliseinän tarranauhalla kiinni, eli kaikki lika valuu suoraan kameroiden päälle. Noiden kanssa pitää olla tosi tarkkana mitä sinne laittaa evääksi ja miten.aikaarska kirjoitti:Tai ehkä ei olisi tarvinnut lisätä? ;-) Ilmeisesti litran kermajäätelöpakkausta ei kannata myöskään sijoittaa kameralaukun viilentäjäksi ? Joo, tätäkään ei olisi tarvinnut lisätä.T71 kirjoitti: Ja tosiaan Fazerin sininen ei kuulu kameralaukkuun, jonka jättää tulikuumaan autoon. Sen nyt voisi lisätä.
Mutta...Räjähtääkös ne lithiumioniakut tosi hotissa autossa?!! En ole kylläkään kuullut moisesta. Sen sijaan olen kyllä kuullut niiden muutenkin räjähtelevän...
Akuista en tiedä, että kajahtaisi autossa, mutta sulaahan se (kiinalainenkin) muovi, jos jättää aurinkoon. Ja sen kai tajuaa jokainen, että optiikka tai lähilinssipaketti auringonpaisteessa voi sitten sytyttää auton tuleen, jos sattuu oikeasta kulmasta paistamaan.
-
Sen nyt ymmärtää jos jollain on suklaata mukana, mutta mitä vitt.a pikaliimalla tekee kameralaukussa, ai niiii mut jos on sony niin kyl sen sit ymmärtää.T71 kirjoitti:Ei se tyhmä kysymys ollut, mutta Niffe vastasi kahdella lauseella totaalisen tyhjentävästi koko aiheen asiasisällön. Ja tosiaan Fazerin sininen ei kuulu kameralaukkuun, jonka jättää tulikuumaan autoon. Sen nyt voisi lisätä.aikaarska kirjoitti:No, sanotaanko nyt näin, että kommenteista päätellen alkuperäinen kysymykseni oli ilmeisesti melko tyhmä ;-)
Kiitoksia kuitenkin. Ja onhan siellä ihan asiaakin joukossa.
-
Se että objektiivi sytyttäisi auton palamaan on ihan täyttä tuubaa ja ilmeisesti joillekkin järki ei sitä sano.T71 kirjoitti:Mulla on sellainen kamerareppu, jossa on yläosa eväille ja muille kamoille. Valitettavasti valmistaja on suuressa viisaudessaan laittanut irrallisen väliseinän tarranauhalla kiinni, eli kaikki lika valuu suoraan kameroiden päälle. Noiden kanssa pitää olla tosi tarkkana mitä sinne laittaa evääksi ja miten.aikaarska kirjoitti:Tai ehkä ei olisi tarvinnut lisätä? ;-) Ilmeisesti litran kermajäätelöpakkausta ei kannata myöskään sijoittaa kameralaukun viilentäjäksi ? Joo, tätäkään ei olisi tarvinnut lisätä.T71 kirjoitti: Ja tosiaan Fazerin sininen ei kuulu kameralaukkuun, jonka jättää tulikuumaan autoon. Sen nyt voisi lisätä.
Akuista en tiedä, että kajahtaisi autossa, mutta sulaahan se (kiinalainenkin) muovi, jos jättää aurinkoon.Ja sen kai tajuaa jokainen, että optiikka tai lähilinssipaketti auringonpaisteessa voi sitten sytyttää auton tuleen, jos sattuu oikeasta kulmasta paistamaan.
-
- Viesti:
Miten niin? Koita ny 300mm telellä jätettynä sopivasti fokusoituna aurinkoon mitä käy. Parissa sekunnissa paperi palaa.
-
Mitäpä rarehanu, jos jättäisit kokonaan kommentoimatta, ellet keksi muuta kuin haukkua toisia.rarehanu kirjoitti:Se että objektiivi sytyttäisi auton palamaan on ihan täyttä tuubaa ja ilmeisesti joillekkin järki ei sitä sano.T71 kirjoitti:Ja sen kai tajuaa jokainen, että optiikka tai lähilinssipaketti auringonpaisteessa voi sitten sytyttää auton tuleen, jos sattuu oikeasta kulmasta paistamaan.
ps. kato video
https://www.youtube.com/watch?v=cAFM-Jq28FM" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Noinko te objektiiveja säilytätte, ilman suojia kuumassa autossa?
Olenkin ihmetellyt että miten sitä pölyä voi niin olla kennoilla ja laseissa... :)
Olenkin ihmetellyt että miten sitä pölyä voi niin olla kennoilla ja laseissa... :)
-
Kun lasin ottaa käyttöön, niin siihen tulee aina ja 100% varmasti pölykerros. Siitä on turha kelleen avautua.M1O kirjoitti:Noinko te objektiiveja säilytätte, ilman suojia kuumassa autossa?
Ja oikeasti toiset säilyttää laseja autossa takakontissa ilman tulppia. Oon nähnyt. Ihme sakkia.
-
Ja yhellä Satakunnan alueen luontokuvaajalla Canonin putket pyörivät veneenpohjalla joskus, onhan näitä.T71 kirjoitti:Kun lasin ottaa käyttöön, niin siihen tulee aina ja 100% varmasti pölykerros. Siitä on turha kelleen avautua.M1O kirjoitti:Noinko te objektiiveja säilytätte, ilman suojia kuumassa autossa?
Ja oikeasti toiset säilyttää laseja autossa takakontissa ilman tulppia. Oon nähnyt. Ihme sakkia.
-
Tuskin on ainoa. Puuvene on vähän haasteellinen, mutta jos on siisti vene, niin se pohja on usein turvallisin paikka väliaikaiseen säilytykseen.rolsen kirjoitti:Ja yhellä Satakunnan alueen luontokuvaajalla Canonin putket pyörivät veneenpohjalla joskus, onhan näitä.T71 kirjoitti: Ja oikeasti toiset säilyttää laseja autossa takakontissa ilman tulppia. Oon nähnyt. Ihme sakkia.
Kamat voi kuitenkin tuhota monella tavalla ihan ajattelemattomuuttaan. Vaikka kameralaukku takakonttiin ja viereen jerrykannullinen dieseliä ja maastokeikalle. Arvaahan sen miten se joskus päättyy.
-
- Viesti:
Hyvin vakuutettu on puoliksi poltettu.T71 kirjoitti: Kamat voi kuitenkin tuhota monella tavalla ihan ajattelemattomuuttaan. Vaikka kameralaukku takakonttiin ja viereen jerrykannullinen dieseliä ja maastokeikalle. Arvaahan sen miten se joskus päättyy.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
T71 kirjoitti:rarehanu kirjoitti:Se että objektiivi sytyttäisi auton palamaan on ihan täyttä tuubaa ja ilmeisesti joillekkin järki ei sitä sano.T71 kirjoitti:Ja sen kai tajuaa jokainen, että optiikka tai lähilinssipaketti auringonpaisteessa voi sitten sytyttää auton tuleen, jos sattuu oikeasta kulmasta paistamaan.Mitäpä rarehanu, jos jättäisit kokonaan kommentoimatta, ellet keksi muuta kuin haukkua toisia.
Mistäs lähtien typeryyden ja peruusteettumien väitteiden esilletuominen on ollut muiden haukkumista?
ps. kato video
https://www.youtube.com/watch?v=cAFM-Jq28FM" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Sovitaanko rarehanu niin, että:
1) sinä tuot auton
2) minä tuon objektiivin
Lupaan sytyttää sun auton sitä objektiivia apuna käyttäen tuleen, jos aurinko paistaa.
Saataisiin tää kinastelu sillä päätökseen.
1) sinä tuot auton
2) minä tuon objektiivin
Lupaan sytyttää sun auton sitä objektiivia apuna käyttäen tuleen, jos aurinko paistaa.
-
Joo, varmaan se optiikkakin jossakin sopivassa kulmassa voisi tulipalon sytyttää, mutta yleensä noissa kakkuloissa on onneksi joku tulppa ainakin jommassakummassa päässä kiinni, ehkä yleensä lasit laukussa myös...
Mutta polttoherkkyydestä kun oli puhe, niin kristallipallo-spesialistina olen kokenut tuon ilmiön lasipallon kanssa...
Tuota kuvaa kun katsoo, niin näkee helposti kirkkaan polttopisteen! Se todellakin toimii myös polttolasina. Jätin pallon hetkeksi puulaiturille, niin hemmetti - savu rupesi vaan nousemaan pallon kupeesta!
Mitä tästä opimme? Ei kannata jättää myöskään kristallipalloja auton istuimille lojumaan ;-)
Mutta polttoherkkyydestä kun oli puhe, niin kristallipallo-spesialistina olen kokenut tuon ilmiön lasipallon kanssa...
Tuota kuvaa kun katsoo, niin näkee helposti kirkkaan polttopisteen! Se todellakin toimii myös polttolasina. Jätin pallon hetkeksi puulaiturille, niin hemmetti - savu rupesi vaan nousemaan pallon kupeesta!
Mitä tästä opimme? Ei kannata jättää myöskään kristallipalloja auton istuimille lojumaan ;-)
Viimeksi muokannut aikaarska, Touko 19, 2018 23 : 37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Laajakulmilla, jos aukko on auki ja etulinssi paljaana, laukku auki auton penkillä, niin se polttopiste saattaa osua juuri takatulpan sisäpintaan. Ainakin silloin, jos sulla on manuaalilaajiksen perässä Sony FE adapteri ja siinä tulppa. Mulla 28mm Distagon osuu tasan siihen tulppaan.aikaarska kirjoitti:Joo, varmaan se optiikkakin jossakin sopivassa kulmassa voisi tuliplon sytyttää, mutta yleensä noissa kakkuloissa on onneksi joku tulppa ainakin jommassakummassa päässä kiinni, ehkä yleensä lasit laukussa myös...
Kokeile Arska viikolla, kun aurinko taas paistaa. Sulla on kuitenkin kattava kokoelma manuaalilaseja testattavaksi ja adaptereita niihin.
-
Olisko kuitenkin helpompaa, kun sinulla taitaa tuo sony olla ja siinä myös jonkinlainen video ominaisuus myös olla, niin näytät miten se tapahtuu.T71 kirjoitti:Sovitaanko rarehanu niin, että:
1) sinä tuot auton
2) minä tuon objektiivin
Vai onko se sun järjenjuoksun mukaan pakko polttaa auto, että asia olisi todistettu?
Jos tarvitset järjellistä apua niin se kyllä järjestyy.
-
Voithan kokeilla tuota itsekin. Otat vaan laajakulman ja katsot miten auringon säteet tulee siitä läpi esim paperiin. Ei siitä tarvitse videota ottaa. Säästyy sekin aika liimojen irroitteluun... :)rarehanu kirjoitti:Olisko kuitenkin helpompaa, kun sinulla taitaa tuo sony olla ja siinä myös jonkinlainen video ominaisuus myös olla, niin näytät miten se tapahtuu.T71 kirjoitti:Sovitaanko rarehanu niin, että:
1) sinä tuot auton
2) minä tuon objektiivin
Vai onko se sun järjenjuoksun mukaan pakko polttaa auto, että asia olisi todistettu?
Jos tarvitset järjellistä apua niin se kyllä järjestyy.
-
Hei, minun ei tarvitse ko. asia kokeilla koska asia on tiedossa, ettei se ole käytännössä mahdollista.T71 kirjoitti:rarehanu kirjoitti:Olisko kuitenkin helpompaa, kun sinulla taitaa tuo sony olla ja siinä myös jonkinlainen video ominaisuus myös olla, niin näytät miten se tapahtuu.T71 kirjoitti:Sovitaanko rarehanu niin, että:
1) sinä tuot auton
2) minä tuon objektiivin
Jos tarvitset järjellistä apua niin se kyllä järjestyy.Voithan kokeilla tuota itsekin. Otat vaan laajakulman ja katsot miten auringon säteet tulee siitä läpi esim paperiin. Ei siitä tarvitse videota ottaa. Säästyy sekin aika liimojen irroitteluun... :)
Joten lopeta liiman haistelu ja tarkista lääkitys, ettei tule väitettyä ihan olematonta.
-
Käyhän katsomassa rarehanu tämä video, niin ei tarvitse turhaan solvata muita kirjoittajia.rarehanu kirjoitti: Hei, minun ei tarvitse ko. asia kokeilla koska asia on tiedossa, ettei se ole käytännössä mahdollista.
Joten lopeta liiman haistelu ja tarkista lääkitys, ettei tule väitettyä ihan olematonta.
Siinähän se objektiivi toimii polttolasina, eikö niin?
Mikäli et ymmärrä näkemääsi, niin me ei täällä voida sille yhtään mitään.