Monitorilla Canonista peilitön? SmallHD Focus tms??
-
Monitorilla Canonista peilitön? SmallHD Focus tms??
Canonissa suuri ongelma itselleni on se, että siinä ei ole riittävän hyvä kääntyvä näyttö.
Olen pitempään etsinyt 5D sarjaan sopivaa ulkoista monitoria stillkuvaukseen ja kysyisin onko kokemuksia tästä SmallHD Focus 5" monitorista kellään?
Videopuolellahan näitä on, mutta tarvitsen tätä sekä maastoon makro- ja lintukuvaukseen, että studioon tuotekuvaushommiin.
https://studiovarustamo.fi/tuote/smallh ... -monitori/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=ANfr7VLSGY4" onclick="window.open(this.href);return false;
Mielestäni tämän tuotteen paras ominaisuus on tuo gimbal-tyyppinen kiinnitys, jolla monitori on hetkessä käännettävissä asennosta toiseen ilman, että mitään kuulapolvea pitää alkaa avaamaan ja kiristämään uudelleen.
Toinen vaihtoehto olisi hankkia vastava gimbal muualta tai rakentaa itse, mutta lienee fiksumpaa kysyä ensin muiden ideoita.
Ostoslistalla sattuneista syistä on nyt Canon 5DmkIV, jossa olisi mahdolisuus käyttää wifiä ja tablettia, jos sen saisi pyörimään vastaavalla tavalla.
Olen pitempään etsinyt 5D sarjaan sopivaa ulkoista monitoria stillkuvaukseen ja kysyisin onko kokemuksia tästä SmallHD Focus 5" monitorista kellään?
Videopuolellahan näitä on, mutta tarvitsen tätä sekä maastoon makro- ja lintukuvaukseen, että studioon tuotekuvaushommiin.
https://studiovarustamo.fi/tuote/smallh ... -monitori/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=ANfr7VLSGY4" onclick="window.open(this.href);return false;
Mielestäni tämän tuotteen paras ominaisuus on tuo gimbal-tyyppinen kiinnitys, jolla monitori on hetkessä käännettävissä asennosta toiseen ilman, että mitään kuulapolvea pitää alkaa avaamaan ja kiristämään uudelleen.
Toinen vaihtoehto olisi hankkia vastava gimbal muualta tai rakentaa itse, mutta lienee fiksumpaa kysyä ensin muiden ideoita.
Ostoslistalla sattuneista syistä on nyt Canon 5DmkIV, jossa olisi mahdolisuus käyttää wifiä ja tablettia, jos sen saisi pyörimään vastaavalla tavalla.
-
Re: Monitorilla Canonista peilitön? SmallHD Focus tms??
6D Mark II kesäksi stunttaamaan ja syksyllä tuore FF-peilitön kääntyvällä näytöllä tilalle.
-
Näytön asettelu on 6D2 rungossa kuvaamisen kannalta jotenkin huono. Ja olishan se 5" aina 5".iomix kirjoitti:6D Mark II kesäksi stunttaamaan ja syksyllä tuore FF-peilitön kääntyvällä näytöllä tilalle.
-
DSLR ei ole ikinä peilitön. purkkavirityksiä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
Voihan sitä ostaa jonkun halvan Canonin 5D/6D rungon ja ottaa siitä peilin pois. Sittenhän siihen saisi kiinni vaikka mitä kivaa optiikkaa. Ellei sitten tule peilitöntä sitä ennen...temama kirjoitti:DSLR ei ole ikinä peilitön. purkkavirityksiä.
https://www.youtube.com/watch?v=2YVw-MVvzjA" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta ihan tosissaan... kompakti ulkoinen monitori saisi nuo vehkeet oikeasti toimimaan.
-
se peili nitkuu ja natkuu siellä kuitenkin. aina tiellä. jos sen ottaa pois niin erroria pukkaa.T71 kirjoitti:Voihan sitä ostaa jonkun halvan Canonin 5D/6D rungon ja ottaa siitä peilin pois. Sittenhän siihen saisi kiinni vaikka mitä kivaa optiikkaa. Ellei sitten tule peilitöntä sitä ennen...temama kirjoitti:DSLR ei ole ikinä peilitön. purkkavirityksiä.
https://www.youtube.com/watch?v=2YVw-MVvzjA" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta ihan tosissaan... kompakti ulkoinen monitori saisi nuo vehkeet oikeasti toimimaan.
sitäpaitsi sonylla on paremmat kennot, miksi vaivautua canonin suuntaan. sonylle saa ulkoisen monitorin myös. kaikki pelaa paremmin ns 'peilitön' käytössä.
-
- Viesti:
Paremmat kennot paperilla joista ei saa käytännössä sitä ulos mitä voisi. Aivan tautisen käsittämätöntä.
-
Oletko kokeillut miten uusien canonien älypuhelinsovellus toimisi kääntyvän takanäytön korvikkeena?
https://www.youtube.com/watch?v=gparuALBakY" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla ei ole yhteensopivaa puhelinta, joten en ole itse kokeillut.
https://www.youtube.com/watch?v=gparuALBakY" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Tuossa on omat haasteensa, mutta yleisesti ottaen noita puhelinsovelluksia on joitakin ja se puhelimen kiinnitys ja sen käytön sujuvuus on se asia, mikä ratkaisee. Monitori on aina plug and play.mvert kirjoitti:Oletko kokeillut miten uusien canonien älypuhelinsovellus toimisi kääntyvän takanäytön korvikkeena?
Jos tuolle löytyisi jonkinlainen gimbal, niin voisi tuota ainakin miettiä, mutta jos ja kun puhelinta on pidettävä pystyssä ja siinä näkyy pieni ruutu keskellä, niin ei siitä voi tarkentaa metässä. Vaakakuva on ihan minimi.
-
- Viesti:
Maffer kirjoitti:Paremmat kennot paperilla joista ei saa käytännössä sitä ulos mitä voisi. Aivan tautisen käsittämätöntä.
Avaatko hiukan tuota kommenttia? Tai jos se liittyy pitkiin valotuksiin, niin sitten ei tarvitse.
-
Noh, eihän tossa maffersin kommentissa olekaan järkeä. Sony A7RIII 42mp kenno on aivan loistava, kuten on Nikon d850 kenno myös. Molemmat pesee Caanonilla lattioita. Pitkissä valotuksissa Sony heittää sen star eaterin joka saattaa häiritä niitä jotka laskee tuhansia tähtiään kuvassa, todennäköisesti mafferss purnaa tätä periaatteellista fixausta vastaan. Kuvaa sonilla 14bit rawia ja kaikki hyvin. toi star eater on oikeasti enemmän hyödyksi kuin haitaksi. muutaman himmeän tähden lisäksi se nimittäin putsaa kuvasta kivasti ylimääräistä kohinaa jota pitkissä valotuksissa tulee.Miksus kirjoitti:Maffer kirjoitti:Paremmat kennot paperilla joista ei saa käytännössä sitä ulos mitä voisi. Aivan tautisen käsittämätöntä.
Avaatko hiukan tuota kommenttia? Tai jos se liittyy pitkiin valotuksiin, niin sitten ei tarvitse.
-
- Viesti:
Ei se vaan ole OK, että 3500e laitteessa on beginner-tason filttereitä päällä pakotettuna. Ettei vaan vahingossa kohise. Yksi nolla pois hinnasta niin jotenkin ymmärtäisi. Lisäksi ei ota mitään selvää mitä laatua sieltä puskee ulos, ei ihminen vaan muista kaikki mahdollisia moodeja ja parametrejä mitkä vaikuttaa mihin. Ei näin. Nikonista voi ottaa mallia miten asetukset tehdään.
-
Canon CameraConnect toimii näköjään ipadissa ja ainakin 5D4:n kanssa pikaisesti testaten vielä ihan sujuvasti. Ei tällä tietenkään kameran kääntyvää näyttöä korvaa, mutta jalustakuvaukseen tästä voisi olla apua ja vajaan 10" näytöltä tarkekennuksen varmistaminen on kuitenkin pientä näyttöä helpompaa.T71 kirjoitti:Tuossa on omat haasteensa, mutta yleisesti ottaen noita puhelinsovelluksia on joitakin ja se puhelimen kiinnitys ja sen käytön sujuvuus on se asia, mikä ratkaisee. Monitori on aina plug and play.mvert kirjoitti:Oletko kokeillut miten uusien canonien älypuhelinsovellus toimisi kääntyvän takanäytön korvikkeena?
Jos tuolle löytyisi jonkinlainen gimbal, niin voisi tuota ainakin miettiä, mutta jos ja kun puhelinta on pidettävä pystyssä ja siinä näkyy pieni ruutu keskellä, niin ei siitä voi tarkentaa metässä. Vaakakuva on ihan minimi.
Tarkentaa DPAF:llä siihen kohtaan mihin sormalla tökkää ja kameran perusasetustesten muutos onnistuu myös.
Camera Connect Ipad live view by Marko Vertainen, on Flickr
Camera Connect Ipad live view zoomattu by Marko Vertainen, on Flickr
Tässä alemmassa kuvassa olevilla nuolilla voi säätää objektiivin automaattitarkennusta pienillä ja vähän isommilla askeleilla.
-
Olen käyttänyt Androidila Camera Connectia 7D2:n kanssa sekä puhelimella että tabletilla. Tuon softan ongelmana on se, että se plokkaa kameran omat nappulat. Eli kameran laukaisun ja asetusten säädöt voi tehdä vain ohjelman kautta. Tarkennuksen saa suurennettua samalla tavalla kuin esim. EOS Utilityllä. Myös DSLR Controller softan pitäisi toimia, mutta en ole sitä käyttänyt. Wifin sijaan homma toimii myös OTG USB:lla. EOS Utility on parempi softa, jolla voi hoitaa myös tarkennuksen muutokset esim. tarkennuspinoja lauottaessa, mutta toimii vain Windowsissa. Hyvä puoli sen käytössä on myös se, ettei kameraan tarvitse koskea. Olen kuvannut wifillä harmaasieppoa ruokkimassa poikasia saunan salvoksen nurkalla laukoen saunan sisällä istuen lintuja häiritsemättä. Ja myös kuvannut tarkennuspinon 10 cm etäisyydellä 5 cm terävyysalueella kameraan koskematta. Ja peili ylhäällä. Ja onhan näitä softia muitakin, kunhan vain saa yhteyden (Wifi/USB/Bluetooth) softan ja kameran välille toimimaan.mvert kirjoitti: Canon CameraConnect toimii näköjään ipadissa ja ainakin 5D4:n kanssa pikaisesti testaten vielä ihan sujuvasti. Tarkentaa DPAF:llä siihen kohtaan mihin sormalla tökkää ja kameran perusasetustesten muutos onnistuu myös.
-
Vielä kun saisi tuollaisen tabletin siihen etsimen päälle gimbaliin kuten tuon monitorin, jotta käyttö mettässä olisi nopeaa ja helppoa. Parasta olisi, jos homma toimisi yhtään ruuvia avaamatta ja näyttö pysyisi kitkalla asennossaan. Noita kuulapäitä kun ei voi avata ja sulkea koko ajan tai kuvaamisesta ei tule mitään.
-
Ipadilla ja 5D4:llä asetuksia voidaan muuttaa kamerasta ja kuvan otto onnistuu myös kameran napista.Pan kirjoitti:Olen käyttänyt Androidila Camera Connectia 7D2:n kanssa sekä puhelimella että tabletilla. Tuon softan ongelmana on se, että se plokkaa kameran omat nappulat. Eli kameran laukaisun ja asetusten säädöt voi tehdä vain ohjelman kautta.
Tuohon T71:n ongelmaan tabletin/puhelimen kiinnitykseen jalustaan löytyy monenlaisia virityksiä. Pitäisi vaan tietää mitkä niistä olisi oikeasti toimivia. Ipadia en ehkä salaman kiinnitykseen laittaisi painon takia, mutta joku viritys jalustan jalkaan tai jopa erillinen kevyt kolmijalka ipadille voisi olla järkevämpi. Ihan kaikkia käyttökohteita ei näillä tietenkään pysty ratkaisemaan. Joitakin esimerkkejä kiinnitysmahdollisuuksista: http://www.ebay.com/bhp/ipad-tripod" onclick="window.open(this.href);return false;
Kameran akkua nämä puhelin/tablettiviritykset taitaa syödä myös tuollaista erillistä näyttöä enemmän WLAN:n takia, joten siinäkin mielessä omalla akulla varustettu erillinen näyttö voisi olla parempi. Myös minua kiinnostaisi kokemukset erillisistä näytöistä, kun kesäksi on tulossa uusi 90mm TS/E makro. Läppäriä olen joitakin yksittäisiä kertoja käyttänyt, mutta se on vähän liian kankeaa, tuo ipadi tuntuu paljon toimivammalta peruskuvaamiseen.
Viimeksi muokannut mvert, Huhti 10, 2018 19 : 23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Voisko tommosen gimbalin väsätä osista itse sille tabletille tai isommalle puhelimelle?
Mä en ipadia raahaa metässä ikuna, mutta joku pikkunen tabletti vois vielä mennä. max 7 tuumaa, mutta mielummin pienempi.
Mä en ipadia raahaa metässä ikuna, mutta joku pikkunen tabletti vois vielä mennä. max 7 tuumaa, mutta mielummin pienempi.
-
Ei noita tarvitse itse väsäämään alkaa. Nopealla haulla amazonista löytyi tämmöinen: https://www.amazon.com/FOTYRIG-Friction ... B01LYPFSCM" onclick="window.open(this.href);return false;T71 kirjoitti:Voisko tommosen gimbalin väsätä osista itse sille tabletille tai isommalle puhelimelle?
Siihen vaan riittävän tukeva kiinike puhelimelle toiseen päähän. Pitäisi olla helposti säädettävä kuvauksen mukaan, mutta vaikea sanoa kokeilematta olisiko näistä mihinkään. Vastaavia löytyy myös muita, mutta niitä pitäisi päästä itse kokeilemaan livenä, ennen kuin uskaltaisin mitään suositella.
-
Mulla on tommonen varsi. Hirvee turhake.mvert kirjoitti:Ei noita tarvitse itse väsäämään alkaa. Nopealla haulla amazonista löytyi tämmöinen: https://www.amazon.com/FOTYRIG-Friction ... B01LYPFSCM" onclick="window.open(this.href);return false;T71 kirjoitti:Voisko tommosen gimbalin väsätä osista itse sille tabletille tai isommalle puhelimelle?
Siihen vaan riittävän tukeva kiinike puhelimelle toiseen päähän. Pitäisi olla helposti säädettävä kuvauksen mukaan, mutta vaikea sanoa kokeilematta olisiko näistä mihinkään. Vastaavia löytyy myös muita, mutta niitä pitäisi päästä itse kokeilemaan livenä, ennen kuin uskaltaisin mitään suositella.
Ensinnäkin noi lukot ei pidä ja niitä pitää koko ajan aukoa ja se vipuvarsi on sellainen, että salamakenkä huutaa hoosiannaa ja se siitä kamerasta.
Katso tää:
Toi on gimbal, eli kiikku. Toi ei tartte lukitusta ja se on just se juttu tässä ideassa. Sormella voit kiepauttaa eri asentoon silloin, kun viet kameran vaikka ihan maan rajaan.
-
Juu, siksi sanoinkin, että noi pitäisi kaikki testata itse, jotta uskaltaa jotain suositella. Erityisesti noita varsia on valtavasti tarjolla ja ovat luultavasti kaikki tuohon sinun tarkoitukseen kiikkuja huonompia. Kiikkuja olen vähemmään nähnyt itselleni sopivaa kiinnikettä etsiessäni, mutta tässä on yksi vastaantulleista joka vaikuttaa peruskiinnikettä parempilaatuiselta:T71 kirjoitti:Mulla on tommonen varsi. Hirvee turhake.
Ensinnäkin noi lukot ei pidä ja niitä pitää koko ajan aukoa ja se vipuvarsi on sellainen, että salamakenkä huutaa hoosiannaa ja se siitä kamerasta.
https://www.youtube.com/watch?v=0hiw5_pN4Ok" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuokin tarvitsee vaan hyvän kiinnikkeen puhelimelle tai pienelle tabletille. Varmasti noita on muitakin. Pitäisi vaan jaksaa penkoa noita nettikauppoja riittävän hyvälaatuisen ja sopivan hintaisen löytämiseksi.