Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nsamppa

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Katos vaan. Canon on ollu digipeilittömissä ainakin vuodesta 2007 lähtien:

https://petapixel.com/2018/03/26/the-ip ... s-a-canon/" onclick="window.open(this.href);return false;
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Tässä taannoin, kun oli puhetta ohjekirjasista ja niiden olemattomuudesta sekä ohjekirjasta osana kameran laatua. Viime lauantaina ihmettelin, kun salama ei lauennut ja kamera näytti off-asetusta, eikä mistään saanut sitä takaisin päälle. Ei sitten millään. Katselin netistä pdf:ää ja muita ohjeita, mutta kamera ei vaan suostunut laukaisemaan salamaa, eikä missään mainittu asiasta halaistua sanaa mielestäni. Sitten vaan yksi kerrallaan käymään läpi asetuksia, joilla voisi kautta rantain olla jotain tekemistä asian kanssa. Hiljaisen sulkimen kohdalla sitten yhdisti - salamaa ei voi käyttää yhdessä hiljaisen sulkimen kanssa eli monttukuvauksiin tätä hiljaista suljinta ei ainakaan ole sovelias. En tiedä mihin tuo on suunniteltu - todennäköisesti salakuvaukseen, papparazzi-kuviin tjsp.
jaeaetee

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

niffe kirjoitti:Tässä taannoin, kun oli puhetta ohjekirjasista ja niiden olemattomuudesta sekä ohjekirjasta osana kameran laatua. Viime lauantaina ihmettelin, kun salama ei lauennut ja kamera näytti off-asetusta, eikä mistään saanut sitä takaisin päälle. Ei sitten millään. Katselin netistä pdf:ää ja muita ohjeita, mutta kamera ei vaan suostunut laukaisemaan salamaa, eikä missään mainittu asiasta halaistua sanaa mielestäni. Sitten vaan yksi kerrallaan käymään läpi asetuksia, joilla voisi kautta rantain olla jotain tekemistä asian kanssa. Hiljaisen sulkimen kohdalla sitten yhdisti - salamaa ei voi käyttää yhdessä hiljaisen sulkimen kanssa eli monttukuvauksiin tätä hiljaista suljinta ei ainakaan ole sovelias. En tiedä mihin tuo on suunniteltu - todennäköisesti salakuvaukseen, papparazzi-kuviin tjsp.
Niin tämäkin on sellainen, että "pitää tietää" hiljaisen sulkimen tarkoittavan elektronista suljinta eli kennon lukemista rivi riviltä, joka tarkoittaa tällä hetkellä joka kamerassa hidasta synkka-aikaa joka tarkoittaa että salaman käyttö on rajallista :/

Tulee taas mieleen, että sitä kameran käyttöliittymää voisi keskittyä hiomaan joskus. Olisi nyt edes hiljaisen sulkimen päälläollessa salamakuvakkeessa joku teksti "(hiljainen suljin päällä)" niin asia olisi heti selvä.
tn1krr

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

jaeaetee kirjoitti: Niin tämäkin on sellainen, että "pitää tietää" hiljaisen sulkimen tarkoittavan elektronista suljinta eli kennon lukemista rivi riviltä, joka tarkoittaa tällä hetkellä joka kamerassa hidasta synkka-aikaa joka tarkoittaa että salaman käyttö on rajallista :/
Sen jälkeen kun ymmärtää miten äänetön suljin on toteutettu toi on aika selkeää. Miten tuon sitten komminikoisi, siten että se menisi puoliautomaattisesti käyttäjän tajuntaan. Help Guidessa toi on äänettömän sulkimen osalta dokumentoitu aika yksiselitteisesti.

Olen muuten käyttänyt omassa kamerassani (A7R3) salamaa äänettömän sulkimen kanssa. Synkaksi tulee on 1/13 ja vähän pitää tietää että tuon saa käyttöön.
Viimeksi muokannut tn1krr, Maalis 28, 2018 11 : 19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eiköhän se korjaudu globaalilla sulkimella. Eli kohta on se kenno mikä luetaan kerralla tai sitten se runko maksaa 9999e.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Joo, en ollut sitä äänetöntä suljinta sen kummemmin miettinyt edes, se oli vaan unohtunut kokeilun jälkeen päälle ja tottahan se on loogista, kun sitä global shutteria ei ole kai käytössä kuin joissain kovin dslr-kameroissa ja pröö-tason videokameroissa vai onko missään dslr:kään? Muistan lukeneeni pari vuotta sitten, että kenno on valmis ja tulossa järkkäreihin, mutta ei vaan ole näkynyt vissiin?
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

niffe kirjoitti:Joo, en ollut sitä äänetöntä suljinta sen kummemmin miettinyt edes, se oli vaan unohtunut kokeilun jälkeen päälle ja tottahan se on loogista, kun sitä global shutteria ei ole kai käytössä kuin joissain kovin dslr-kameroissa ja pröö-tason videokameroissa vai onko missään dslr:kään? Muistan lukeneeni pari vuotta sitten, että kenno on valmis ja tulossa järkkäreihin, mutta ei vaan ole näkynyt vissiin?
Ehkä se kenno on valmis kännykoossa tai sitten kinokoon laboratoriokappaleena.

Fakta on kumminkin se, että dslr:n kanssa sähköisen sulkimen toiminta on ollut aika sivuroolissa. Peilittömien kameroiden ja videopainotuksen myötä se on tullut tärkeämmäksi, mutta insinöörien kiireet tapahtuvat vähitellen, eivätkä hetkessä. Onhan tuossa ihan selvät syynsä miksi globaalin sähköisen sulkimen toteuttaminen on ollut haastavaa.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

habannaama kirjoitti: Jollei testiä ole tehty synkeällä keskiajalla, niin aikas oudolta kuulostaa lykätä Otus kiinni johonkin Canon 350D runkoon... Yhtä absurdi ajatus kun Ferrariin vaihdettaisiin Ladan moottori ja radalla ihmeteltäisiin kun Porchet menisivät ohi vasemmalta ja oikealta...
Juuri siksi se kuulostaa erinomaisen mielenkiintoiselta testiltä. Jos ei se testaaminen vie päiviä ja maksa omaisuuksia, ainakin minä voisin mielenkiinnosta katsoa miten aataminaikainen runko toimii modernin superterävän lasin kanssa, vaikka sillä ei suurempaa taloudellista mielenkiintoa olisikaan.
Hannu
Maffer
Viesti:

Ihmettelen vähän miten tuo realisoituu ettei superlasi toimikaan vanhassa romussa. Eipä ole tullut vastaan omalla kohdalla vaikka adaptoin zeiss 21mm klasin aikanaan huvikseen 12MP pen-1:een.

Epäilen suuresti että rekisterietäisyyden kanssa ollut isompia ongelmia mikäli ei kropissa toimi. Ainoa tapaus minkä tiedän olevan härö on Contax 17-35/2.8 mikä on keskeltä kämäsempi kuin reunoilta täydellä aukolla.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti:Ihmettelen vähän miten tuo realisoituu ettei superlasi toimikaan vanhassa romussa. Eipä ole tullut vastaan omalla kohdalla vaikka adaptoin zeiss 21mm klasin aikanaan huvikseen 12MP pen-1:een.
Se realisoituu niin, että tähyslasin kuva ja tarkennustaso kennolla ei osu yhteen ja kun noissa vanhoissa 350D ja 400D mitälie ei ole mahdollisuutta tarkentaa takanäytöstä, niin pieleen menee.

Sanon nyt ihan suoraan ja sydämestä, että jos joku on niin helposti johdateltavissa, että kuvittelee dxomarkin ukkojen vetävän lähes 15 vuotta vanhoilla Canonin halpisrungoilla ja käsitarkenteisilla huippulaseilla, kuten Zeiss 55mm 1.4 Otus, joissa on ultraohut dof, oikeasti näitä testikuvauksia, niin mä luovutan.
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

T71 kirjoitti:niin mä luovutan.
Eppäillä tuota soppii.
Maffer
Viesti:

Juu tuo on enemmän kuin todennäköistä että ei ole aivan mennyt tarkennus romulla kohdalleen. Penillä sentään onnistui kiitos liveviewin.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Shuko kirjoitti:
Eppäillä tuota soppii.
Just kaivoin peilijärkkärin haudasta.
Samalla luovun peilittömistä. Aika äkkiä tuli tätä tulevaisuutta mitta täyteen.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

T71 kirjoitti:
Shuko kirjoitti:
Eppäillä tuota soppii.
Just kaivoin peilijärkkärin haudasta.
Samalla luovun peilittömistä. Aika äkkiä tuli tätä tulevaisuutta mitta täyteen.
Juuri testailin XT-2:n käsitarkennusominaisuuksia, macroilua ja meidän koiriin ja tyttären lemmikkirottiin (voisin väittää varsinkin noita kahta viimeksimainittuja semi haastaviksi testiyksilöiksi versus pieni koko ja VIKKELYYS) tarkennusnopeutta.

Henkästyttävän monipuolinen kampe, macroiluun aivan unelma, hyvä kuvanlaatu, Fujin objektiivit todella hyvänlaatuisia kautta linjan ja tuo tarkennusnopeus, eipä jää peilitön peilillisille kumppaneilleen jälkeen.

En muista koska olisin ennen viitsinyt raahata kameraa niin paljon mukanani kuin nyt, tämä kompakti koko...
Kyllä allekirjoittaneelle DSLR on niiiiiin kuopattua kamaa, ei siitä mihinkään pääse, ei.

Olin töiden jälkeen kauppahallissa lihaostoksilla versus pääsiäisen lammaspaistit ja kuinkas muuten niin Fuji kaulalla kera 35/2 objektiivin, sellain kiva 677 g painoinen huomaamaton combo, jolla oli kiva ottaa samalla kuvia kun shoppaili, eikä kukaan huomannut mitään ja kuinkas muuten, kuvanlaadullisesti ei peilillisille mitään hävettävää.

Älä luovuta, aina on Fuji ;)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Shuko kirjoitti:
Eppäillä tuota soppii.
T71 soni seikkailu on ollut kuin huonosta farssista. Aivan oma juttunsa. olen alusta saakka epäillyt koko toilailua. ja epäilen edelleen. maksusta tehtyä trollailua??!!
ihan sama mitä dokumenttiä lyö pöytään. voi aivan hyvin olla tekemällä tehty farssi alusta loppuun. ehdottomasti onnettomin soni kokeilu mihin olen ikinä tutustunut. ja olen nähnyt paljon kokemuksia suomesta ja maailmalta.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti:
Shuko kirjoitti:
Eppäillä tuota soppii.
T71 soni seikkailu on ollut kuin huonosta farssista. Aivan oma juttunsa. olen alusta saakka epäillyt koko toilailua. ja epäilen edelleen. maksusta tehtyä trollailua??!!
ihan sama mitä dokumenttiä lyö pöytään. voi aivan hyvin olla tekemällä tehty farssi alusta loppuun. ehdottomasti onnettomin soni kokeilu mihin olen ikinä tutustunut. ja olen nähnyt paljon kokemuksia suomesta ja maailmalta.
On kuin huonosta farssista, siitä samaa mieltä. Valitettavasti kuitenkin täysin tositapahtumia koko keissi.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

T71 kirjoitti:
On kuin huonosta farssista, siitä samaa mieltä. Valitettavasti kuitenkin täysin tositapahtumia koko keissi.
niinpä. olet saanut sen kuulostamaan farssilta. c'mon, 3 eri sony peilitöntä, ja kaikien kanssa hirmu ongelmaa, lyhyessä ajassa, samoin monet muut asiat askarruttavat, epäillyttävät ja aiheuttavat jatkuvalla syötöllä negatiivista kirjoittelua täällä. objektiivit ku*ee, kaikki ku*see, mikään ei ole hyvin. mitä muuta johtopäätöstä me sivusta seuraajat voitaisiin vetää.? joku haisee, tai ásenne on vaan asenteellisesti totaallisen vastainen.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti:
T71 kirjoitti:
niinpä. olet saanut sen kuulostamaan farssilta. c'mon, 3 eri sony peilitöntä, ja kaikien kanssa hirmu ongelmaa, lyhyessä ajassa, samoin monet muut asiat askarruttavat, epäillyttävät ja aiheuttavat jatkuvalla syötöllä negatiivista kirjoittelua täällä. objektiivit ku*ee, kaikki ku*see, mikään ei ole hyvin. mitä muuta johtopäätöstä me sivusta seuraajat voitaisiin vetää.? joku haisee, tai ásenne on vaan asenteellisesti totaallisen vastainen.
Siis mähän olen oikeasti ostanut kaupasta ne 3 Sonya ja alkanut kasata niihin toimivaa settiä.
Ei tää ole mitään mielikuvitushömppää. (kuten osalla täällä tuntuisi olevan)
Ei ole mun vika, että yhdessä on kenno vinossa, toisessa ilmeisesti kennon alla rinkuloita ja se yksi oli sitten pikkuisen likainen. Olisin puhdistanut itse, jos olisin tiennyt miten rikollista touhua toi Sonyn huolto on. Lue nyt jumalauta se Sonyn linssipölylausunto ja tule siitä avautumaan, kun mulla on Zeissiltä lausunto, joka kumoaa sen. Mitä seuraavaksi Infocare, enkelipallojako?
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Shuko kirjoitti:Eppäillä tuota soppii.
Fanaatikolle ja välineurheilijalle kaikki on niin vaikeaa.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Naulan kantaan. Kuten esim. ihan vaan kuvaaminen.
Vastaa Viestiin