Kennonpuhdistuksen demystifiointi ja samalla ohjeet.
-
Kennonpuhdistuksen demystifiointi ja samalla ohjeet.
Avaan tälle nyt uuden ketjun, jotta voidaan asettaa lopullisesti piste tälle kennonpuhdistugatelle. Tälläkin foorumilla on taivasteltu lukemattomien viestien saattelemana siitä, salliiko Sonyn tai minkä tahansa kameranvalmistajan takuuehdot kennon omatoimisen puhdistuksen. Mitä väliä? Jos kameran vie takuuhuoltoon vaikka siitä syystä, että jokin vipstaaki ei toimi, niin huoltoliike ei mitenkään voi tietää onko kennoa jossain välissä puhdistettu. Jos taas kameran tuhoaa sillä, että puhdistaa kennon, niin mikään takuu ei sitä korvaa, koska se on itse aiheutettu.
Tästä pääsemmekin siihen, että miksi kukaan veisi kameraansa jonnekin kennonpuhdistukseen? Etenkin peilittömissä kameroissa kenno on suoraan alttiina pölylle objektiivin vaihdon yhteydessä. Kenno likaantuu helposti, joten sitä tulee puhdistaa yhtenään. Kyseessä ei ole sen kummempi operaatio kuin akun lataus tai muistikortin vaihto.
Näin puhdistat kameran kennon:
Olen kokeillut kaiken näköisiä vempeleitä kameran kennon puhdistukseen. Märkäpuhdistusta kenno ei kaipaa kertaakaan kameran eliniän aikana, ellei se jostain ulkoisesta syystä likaannu todella pahasti. Tavallinen pöly ja esim. sulkimesta irtoava aines(öljy) puhdistuu ilmankin.
Paras väline on Lenspenin Sensorclean. Tällä puhdistan oman kamerani kennon noin parin kuukauden välein. Satunnaiset pölyhiukkaset saa helposti pois pölynimurilla ja Biltemasta saatavilla jatko osilla (pölynimurin tarvikesarja Tuote:236300). Imuroin kennon ennen ja jälkeen Sensorcleanin käytön. Varo, ettei imurin suulakkeet kosketa kennoa imuroidessasi. Näin olen kennon saanut aina puhtaaksi, eikä ole paikat hajonneet.
Tästä pääsemmekin siihen, että miksi kukaan veisi kameraansa jonnekin kennonpuhdistukseen? Etenkin peilittömissä kameroissa kenno on suoraan alttiina pölylle objektiivin vaihdon yhteydessä. Kenno likaantuu helposti, joten sitä tulee puhdistaa yhtenään. Kyseessä ei ole sen kummempi operaatio kuin akun lataus tai muistikortin vaihto.
Olen kokeillut kaiken näköisiä vempeleitä kameran kennon puhdistukseen. Märkäpuhdistusta kenno ei kaipaa kertaakaan kameran eliniän aikana, ellei se jostain ulkoisesta syystä likaannu todella pahasti. Tavallinen pöly ja esim. sulkimesta irtoava aines(öljy) puhdistuu ilmankin.
Paras väline on Lenspenin Sensorclean. Tällä puhdistan oman kamerani kennon noin parin kuukauden välein. Satunnaiset pölyhiukkaset saa helposti pois pölynimurilla ja Biltemasta saatavilla jatko osilla (pölynimurin tarvikesarja Tuote:236300). Imuroin kennon ennen ja jälkeen Sensorcleanin käytön. Varo, ettei imurin suulakkeet kosketa kennoa imuroidessasi. Näin olen kennon saanut aina puhtaaksi, eikä ole paikat hajonneet.
Valokuvaupseerin sotilasarvo: Valokuvainsinööriyliluutnantti
-
Re: Kennonpuhdistuksen demystifiointi ja samalla ohjeet.
Siinäpä oli tiukkoja mielipiteitä, mutta kun ne ei aina ole sama kuin oikea tieto.Experte kirjoitti:Avaan tälle nyt uuden ketjun, jotta voidaan asettaa lopullisesti piste tälle kennonpuhdistugatelle. Tälläkin foorumilla on taivasteltu lukemattomien viestien saattelemana siitä, salliiko Sonyn tai minkä tahansa kameranvalmistajan takuuehdot kennon omatoimisen puhdistuksen. Mitä väliä? Jos kameran vie takuuhuoltoon vaikka siitä syystä, että jokin vipstaaki ei toimi, niin huoltoliike ei mitenkään voi tietää onko kennoa jossain välissä puhdistettu. Jos taas kameran tuhoaa sillä, että puhdistaa kennon, niin mikään takuu ei sitä korvaa, koska se on itse aiheutettu.
Kennoa joutuu joskus puhdistamaan kostutetulla lastalla, mutta monesti irtopöly lähtee kuivallakin.
Pöly on rakenteeltaan hyvin heterogeenistä ja esim siitepölyt voivat olla tahmeita ja kiinnittyä tiukasti alustaansa.
Jos käyttää kosteaa lastaa, niin kennoon jää mikroskoopilla havaittavat jäljet työstä.
Samoin jäljet jää, jos pölyssä on hiovia partikkeleita.
Jos ostaa uuden kameran, jonka kenno on tehtaalta tulleen pölyn peitossa, niin valmistajan vastuulla on puhdistuttaa kenno. Tätä vastuuta ei voi ulkoistaa ostajalle. Tehtaalta tulleessa pölyssä voi olla metallia tai mitä tahansa, jonka rakennetta ostaja ei tiedä.
Jos sovitaan niin, että kukin saa puhdistaa oman kennonsa miten parhaaksi taitaa, mutta ei aleta ehdottomana totuutena väittää, että joku tietty metodi on jokaiselle sopiva tai edes hyvä kaikkien kennojen puhdistukseen. Imuria itse välttäisin viimeiseen saakka, kun sillä saa enemmän liikenteeseen uutta pölyä ja riski tuhota koko kamera on melkoisen suuri.
Toimiikos tuo experten demystifiointi magneettien varassa kelluvaan kennoon? Että imuria vaan luukusta läpeen? Tai kun on sekä vatkaajan että pikselishitin liikuttama kenno, sinne vaan tökkimään imurilla? Tuo Sonyn takuukysymyshän koskee vain mainittuja kennoja. Eikä minua koske sitäkään vähää, kun en Soneja omista, mutta ihan mielenkiinnosta...
JL Anttola
JL Anttola
-
En tosiaan uskaltaisi tuupata sinne mitään isompaa imua, mutta noissa imurin piensarjoissa on säädettävä imuteho. Sinne kuitenkin menee korvausilmassa pölyä tilalle, joten ei taida maksaa vaivaa.JL Anttola kirjoitti:Toimiikos tuo experten demystifiointi magneettien varassa kelluvaan kennoon? Että imuria vaan luukusta läpeen? Tai kun on sekä vatkaajan että pikselishitin liikuttama kenno, sinne vaan tökkimään imurilla? Tuo Sonyn takuukysymyshän koskee vain mainittuja kennoja. Eikä minua koske sitäkään vähää, kun en Soneja omista, mutta ihan mielenkiinnosta...
Sen sijaan tuollainen imurisarja toimii monien adapterien ja objektiivien puhdistukseen sekä kameran ulkoiseen puhdistamiseen oikein hyvin.
-
Minulla on 2 kpl Sonyn kameroita. Toisessa kennovakaaja. Ei minkäänlaisia ongelmia. Imurin suulake viedään noin 1 cm päähän kennosta. imee pölyt pois ja samalla irtopölyn muualtakin kennopesästä.
Myönnän, että tarkoituksellisesti korostan tätä metodia, mutta kokemukseni mukaan se on paras. Olen kokeillut monia erilaisia tapoja, mm. märkäpuhdistusta, liimatyynyjä, tarroja...
Toisen kameran kenno (sony A6300) oli uutena ostettaessa jonkin ihmeellisen "filmin" peitossa. Se lähti mukavasti puhtaaksi tuolla Lenspenin kynällä.
Pointti on se, että kennot etenkin peilittömässä kameroissa likaantuvat ja jokaisen kuvvajaan olisi hyvä oppia puhdistamaan ne itse eikä vaivata päätään joillain takuuasioilla. Täysin puhtaaksi kennoa ei irtopölystä saa koskaan.
Myönnän, että tarkoituksellisesti korostan tätä metodia, mutta kokemukseni mukaan se on paras. Olen kokeillut monia erilaisia tapoja, mm. märkäpuhdistusta, liimatyynyjä, tarroja...
Toisen kameran kenno (sony A6300) oli uutena ostettaessa jonkin ihmeellisen "filmin" peitossa. Se lähti mukavasti puhtaaksi tuolla Lenspenin kynällä.
Pointti on se, että kennot etenkin peilittömässä kameroissa likaantuvat ja jokaisen kuvvajaan olisi hyvä oppia puhdistamaan ne itse eikä vaivata päätään joillain takuuasioilla. Täysin puhtaaksi kennoa ei irtopölystä saa koskaan.
-
Sellainen huomio vielä, että jos puhdistaa Sonyn kennoa jossa vakaaja, niin kameran tulee olla silloin päällä ja valita valikosta Cleaning Mode. Silloin sensori lukittuu ja mahdollistaa puhdistamisen.
-
Tämän keskustelun pohjalta voi sanoa, ettei kannata ostaa tätä kameraa käytettynä. Rajala kiittää.
-
no kappas, niinpä tekee, hyvä vinkki joka osalta jääny hiffaamatta, se tosiaan lukitsee kennon paikilleen!! helpottaa märkäpuhdistusta muykavasti;Experte kirjoitti:Sellainen huomio vielä, että jos puhdistaa Sonyn kennoa jossa vakaaja, niin kameran tulee olla silloin päällä ja valita valikosta Cleaning Mode. Silloin sensori lukittuu ja mahdollistaa puhdistamisen.
nOTE TO SONY A7II, A7RII, A7SII USERS:
When cleaning cameras with IBIS using a Gel Stick or Sensor Swab, I suggest locking your sensor in place. To do this, simply run a cleaning cycle on your camera:
Menu > Setup > Cleaning Mode > Enter
The Sony a7 Mark II image sensor will shake for about a second. Once it’s done you’ll see this message on the LCD: “Auto cleaning is finished. Turn the power off. You can also clean the image sensor manually if necessary.”
While this message is displayed the sensor is locked in place. This allows you to use a Sensor Gel Stick or Sensor Swab without moving the sensor. Once you’re finished, turn the camera off.
http://briansmith.com/5-simple-steps-ca ... -cleaning/" onclick="window.open(this.href);return false;
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
Hienoa. Itseasiassa en tiennyt tätä. Hyvä, että selvisi jos joskus tarvitsee puhdistaa lastalla.
Onko tämä nyt se mystinen este minkä takia vain Sony huolto saisi putsata kennovakaajalliset sonyt?
Onko tämä nyt se mystinen este minkä takia vain Sony huolto saisi putsata kennovakaajalliset sonyt?
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Epätodellista pojat. Tämä on aivan perusasia. Onko jäänyt manuaali lukematta vai onko tätä edes manuaalissa? Youtubevideoistahan minäkin tuon olen oppinut.temama kirjoitti:no kappas, niinpä tekee, hyvä vinkki joka osalta jääny hiffaamatta, se tosiaan lukitsee kennon paikilleen!! helpottaa märkäpuhdistusta muykavasti;Experte kirjoitti:Sellainen huomio vielä, että jos puhdistaa Sonyn kennoa jossa vakaaja, niin kameran tulee olla silloin päällä ja valita valikosta Cleaning Mode. Silloin sensori lukittuu ja mahdollistaa puhdistamisen.
Ei tällä ole tekemistä tuon Sonyn linjauksen kanssa. Kamerahan itsekin ilmoittaa sisäänrakennetun kennonpuhdistustoiminnon käytön jälkeen, että "Voit myös puhdistaa kuvakennon käsin, jos tarpeen. Noudata käyttöoppaan ohjeita. Tässä tosin käsketään sammuttamaan kamera, jolloin kenno alkaa taas liikkua." Ilmoituksen lukiessa kenno on lukittunut paikalleen (kunnes kameran sammuttaa!!) ja kukaan ei kerro lastapuhdistuksesta mitään, vaan ainoastaan puhaltimella tehtävästä puhdistuksesta ja siinä on yksi ja sama liikkuuko kenno vai ei, eli lukitustoiminto on suunniteltu märkäpuhdistusta varten.aikaarska kirjoitti:Hienoa. Itseasiassa en tiennyt tätä. Hyvä, että selvisi jos joskus tarvitsee puhdistaa lastalla.
-
En tiedä mikä olisi este, mutta on ilmiselvää, että virrat täytyy pitää päällä. Sony ohjeistaa itse tuon, että ajaa puhdistussyklin ja sen jälkeen jättää virrat päälle. Ja toki asia on hyvin luonteva myös dslr-puolelta - käsi ylös joka on putsannut peilijärkkäriään siten, että virrat on poissa :-)aikaarska kirjoitti:Hienoa. Itseasiassa en tiennyt tätä. Hyvä, että selvisi jos joskus tarvitsee puhdistaa lastalla.
3kk yhteiselon aikana olen ehtinyt kerran märkäputsata Sonyni. Se toinen pallero taas lähti ilmaa pumppaamalla. Minulle nämä kokemukset ovat ihan riittävän demystifioivia. Ihan tavallisia kameroita noi Sonyt on vaikkei sitä tämän foorumin keskustelun perusteella helposti todeksi uskoisi.
-
Missä luki että kamera pitäisi sammuttaa???!!!T71 kirjoitti: Ei tällä ole tekemistä tuon Sonyn linjauksen kanssa. Kamerahan itsekin ilmoittaa sisäänrakennetun kennonpuhdistustoiminnon käytön jälkeen, että "Voit myös puhdistaa kuvakennon käsin, jos tarpeen. Noudata käyttöoppaan ohjeita. Tässä tosin käsketään sammuttamaan kamera, jolloin kenno alkaa taas liikkua." Ilmoituksen lukiessa kenno on lukittunut paikalleen (kunnes kameran sammuttaa!!) ja kukaan ei kerro lastapuhdistuksesta mitään, vaan ainoastaan puhaltimella tehtävästä puhdistuksesta ja siinä on yksi ja sama liikkuuko kenno vai ei, eli lukitustoiminto on suunniteltu märkäpuhdistusta varten.
-
Eikö jossakin kirjoitettu (täällä tai muualla, en muista), että nimenomaan ne Sonyn mallit joissa on kennovakaaja, tarvitsee sonyn 'erikoishuoltoa' ?T71 kirjoitti: Ei tällä ole tekemistä tuon Sonyn linjauksen kanssa. Kamerahan itsekin ilmoittaa sisäänrakennetun kennonpuhdistustoiminnon käytön jälkeen, että "Voit myös puhdistaa kuvakennon käsin, jos tarpeen. Noudata käyttöoppaan ohjeita. Tässä tosin käsketään sammuttamaan kamera, jolloin kenno alkaa taas liikkua." Ilmoituksen lukiessa kenno on lukittunut paikalleen (kunnes kameran sammuttaa!!) ja kukaan ei kerro lastapuhdistuksesta mitään, vaan ainoastaan puhaltimella tehtävästä puhdistuksesta ja siinä on yksi ja sama liikkuuko kenno vai ei, eli lukitustoiminto on suunniteltu märkäpuhdistusta varten.
Sonyn virallisissa ohjeissa ei mielestäni puhuta märkä/lastapuhdistuksesta mitään, ei mitään kennon lukittamisesta paikoilleen puhdistusta varten...Vain, että tarvittaessa voi puhaltaa rocket blowerin tyyppisellä puhtaaksi:
http://sony-eur-eu-en-web--eur.custhelp ... nex-series" onclick="window.open(this.href);return false;.
Minulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia kennopuhdistuksen kanssa, kirjoittelen tässä vain ja ainoastaan sen takia, että se on viime aikoina ollut puheen aiheena, erityisesti sinun toimesta. Sinulla ne ongelmat tämän asian suhteen näyttävät olevan.
Viimeksi muokannut aikaarska, Maalis 20, 2018 17 : 06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Tuo Sonyn takuuperseily on ilmeisesti idiootteja varten tehty rajoite.nomad kirjoitti: Ihan tavallisia kameroita noi Sonyt on vaikkei sitä tämän foorumin keskustelun perusteella helposti todeksi uskoisi.
Sen sijaan epäselväksi jää miksi kameraa ei saa viedä mihinkään yritykseen, joka kennoja puhdistaa. Yrityksellähän on aina työstään vastuu ja vakuutukset, jos jotain käy.
Ilmeisesti tämä on vaan Sonyn härski tapa saada lisää tuottoa, että pakotetaan tekemään perusasioita älyttömän kalliilla ja niiden tekijä on tässä tapauksessa vieläpä täysin ammattitaidoton.
Takanäytössä lukee näin, kun kennonpuhdistustoiminto on valmis.nomad kirjoitti: Missä luki että kamera pitäisi sammuttaa???!!!
-
Näistä sanottiin vaan epävirallisesti, että takuu mitätöityy, jos kennon puhdistaa joku muu kuin Sonyn valtuuttama huoltoliike.aikaarska kirjoitti: Eikö jossakin kirjoitettu (täällä tai muualla, en muista), että nimenomaan ne Sonyn mallit joissa on kennovakaaja, tarvitsee sonyn 'erikoishuoltoa' ?
-
Joo, mutta minusta Experten maanläheinen suhtautumistapa on tähän asiaan ainoa oikea.T71 kirjoitti:Näistä sanottiin vaan epävirallisesti, että takuu mitätöityy, jos kennon puhdistaa joku muu kuin Sonyn valtuuttama huoltoliike.aikaarska kirjoitti: Eikö jossakin kirjoitettu (täällä tai muualla, en muista), että nimenomaan ne Sonyn mallit joissa on kennovakaaja, tarvitsee sonyn 'erikoishuoltoa' ?
-
Ouh nouh, kaiffarit!! Nyt järki käteen, erityisesti arvon rouva T71!! hal-loo, maalaisjärkeä!T71 kirjoitti:
Epätodellista pojat. Tämä on aivan perusasia. Onko jäänyt manuaali lukematta vai onko tätä edes manuaalissa? Youtubevideoistahan minäkin tuon olen oppinut.
On tainnu sultakin muutama asia jäädä huomaamatta, niin paljon askarruttaa ja kummastuttaa asiat sua!
Isot firmat on isoja firmoja, kuten isot valtiot. Ei siellä rattaissa yksilön kannata nu**ia pillkuja, vaan luovia!!
ihan kun ton itä-naapurimme kanssa. Kyllä niiden kanssa toimeen tulee jos osaa luovia ja olla takertumatta pikkuasioihin ihan perioaatteellisista syistä.
jossa sulla on pa*kanen kenno, niin sen voi puhdistaa kuule ihan muutenkin kun sonyn virallisessa swedupuljussa, sano se soni mitä vaan. jos haluut lyödä päätä seinää, niin tee se yksinään, please. tää on niiin perusjuttu, että aivan uropa tankata sitä päivästä toiseeen.
eri asia jossa sulla on ihan pakasta vedetyssä kamerassa jotain ihme kennoepäpuhtauksia AA-filsun alla tms, se on eri asia, mutta ihan normi epäpuhtaudet, ne putsataan ite tai annetaan lähimmän ammattitaitoisen kamerapuljun tehdä homma!
-
Niin on, mutta takuu loppuu siihen, kun asiaan suhtautuu järkevästi.aikaarska kirjoitti:Joo, mutta minusta Experten maanläheinen suhtautumistapa on tähän asiaan ainoa oikea.T71 kirjoitti:Näistä sanottiin vaan epävirallisesti, että takuu mitätöityy, jos kennon puhdistaa joku muu kuin Sonyn valtuuttama huoltoliike.aikaarska kirjoitti: Eikö jossakin kirjoitettu (täällä tai muualla, en muista), että nimenomaan ne Sonyn mallit joissa on kennovakaaja, tarvitsee sonyn 'erikoishuoltoa' ?
Sonyn härskiys tässä on ongelma, ei mikään muu.
Mua suoraan sanottuna v1tuttaa ostaa 3500 euron kamera, joka pitää heti puhdistaa.
Nyt jos olisin itse puhdistanut tuon A7R III rungon kennoa, niin arvaa mitä olisi käynyt? Mulla olisi 3500 euron kamera, jossa on kennon suojalasin alla roiskeita, joita ei voi puhdistaa ja takuu olisi loppunut siihen, kun olen puhdistanut kennoa itse!!
-
Niin kysyn vaan sultakin, että miltä tuntuisi 3500 euron kasa elektroniikkajätettä, jossa ei ole takuuta?temama kirjoitti: jossa sulla on pa*kanen kenno, niin sen voi puhdistaa kuule ihan muutenkin kun sonyn virallisessa swedupuljussa, sano se soni mitä vaan.
Mistä sä tiedät lähteekö se lika kennosta vai ei??
-
mä ymmärrän, ymmärrän,ymmärrän,ymmärrän ja ymmärrän. MUTTA kun tätä on nyt ymmärretty monta viikkoa tässä!!! niin ymmärrätkö sinä??T71 kirjoitti:Niin kysyn vaan sultakin, että miltä tuntuisi 3500 euron kasa elektroniikkajätettä, jossa ei ole takuuta?temama kirjoitti: jossa sulla on pa*kanen kenno, niin sen voi puhdistaa kuule ihan muutenkin kun sonyn virallisessa swedupuljussa, sano se soni mitä vaan.
Mistä sä tiedät lähteekö se lika kennosta vai ei??
takuuasiat on erikseen. mutta jos ny puhutaan ihan vaan kennon puhdituksesta normaali pölystä ja liasta.