Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska kirjoitti:Karmeen näköinen linssi! Tuohan näyttää kuin näennäisesti puhtaalta tiskirätiltä joka oikeasti on täynnä pöpöjä! Perfektionistin pahin painajainen ;-)
Toi on ihan puhdas. Katso tästä mittakaavaa miten pientä toi pöly on.
Se näyttää kokoaan suuremmalta, kun siihen osuu valoa ja se menee hiukan terävyysalueen ulkopuolelle.
Kun kerran vaihdat laseja kostealla kelillä ja ilmassa on jotain siitepölyä tai muuta pienhiukkasta paljon, niin lasi on tuon näköinen.
aikaarska kirjoitti:Karmeen näköinen linssi! Tuohan näyttää kuin näennäisesti puhtaalta tiskirätiltä joka oikeasti on täynnä pöpöjä! Perfektionistin pahin painajainen ;-)
Toi on ihan puhdas. Katso tästä mittakaavaa miten pientä toi pöly on.
Se näyttää kokoaan suuremmalta, kun siihen osuu valoa ja se menee hiukan terävyysalueen ulkopuolelle.
Kun kerran vaihdat laseja kostealla kelillä ja ilmassa on jotain siitepölyä tai muuta pienhiukkasta paljon, niin lasi on tuon näköinen.
Ymmärsin joo, että on ns. puhdas linssi, mutta näyttää silti melko karmealta.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska kirjoitti:
Fikkari käteen ja katsomaan onko fungusta ja pölyä omissa laseissa. Mulla toi ei lähde blowerilla tosiaan irti, kun se on liimaantunut siihen pintaan. Lampulla kaikki pöly näkyy..
Nythän se huolto alkoi selittää, että mulla on takalinssiltä varissut sitä pölyä sensorille, eli keksitään aina uusi juttu, kun edellinen ei enää vaikuta uskottavalta. Ne yrittää kaikkensa, ettei tarvitsisi tehdä siellä töitä.
Tässä alla vielä tuo huoltoraportti ruotsiksi. Tämän ne lähetti Scandinavianphotoon. Tulkkaa ken ymmärtää.. "NFF, Sensorissa ei ole jälkiä. Voi olla optiikan takalinssi."
aikaarska kirjoitti:
Fikkari käteen ja katsomaan onko fungusta ja pölyä omissa laseissa. Mulla toi ei lähde blowerilla tosiaan irti, kun se on liimaantunut siihen pintaan. Lampulla kaikki pöly näkyy..
Nythän se huolto alkoi selittää, että mulla on takalinssiltä varissut sitä pölyä sensorille, eli keksitään aina uusi juttu, kun edellinen ei enää vaikuta uskottavalta. Ne yrittää kaikkensa, ettei tarvitsisi tehdä siellä töitä.
Tässä alla vielä tuo huoltoraportti ruotsiksi. Tämän ne lähetti Scandinavianphotoon. Tulkkaa ken ymmärtää.. "NFF, Sensorissa ei ole jälkiä. Voi olla optiikan takalinssi."
Joo, en ymmärrä mikä niille on niin vaikeaa kokeilla vaikka jollakin omalla 'puhtaalla' objektiivilla asiaa? Ihan hom* hommaa tuollainen asiakkaan kiusaaminen.
T71 kirjoitti:
Joo, en ymmärrä mikä niille on niin vaikeaa kokeilla vaikka jollakin omalla 'puhtaalla' objektiivilla asiaa? Ihan hom* hommaa tuollainen asiakkaan kiusaaminen.
Ilmeisesti ne katsoi sen luupilla ja mitään ei näkynyt. Tässä vaiheessa kannattaa huomioida se, että kun tuote tulee tehtaalta, niin hihnalla on aina tietyt pölyvaatimukset joka osalla/työvaiheella ja tietyissä osissa pöly on tosi hankalaa, jos se pääsee sensorille. Siellä voi olla oikeasti pikimustaa mikroskooppista pölyä, joka ei luupilla nouse sensorin pinnasta esiin kiiltämällä, joka on yleisin tapa havaita kennolla olevat hiukkaset.
T71 kirjoitti:
Ilmeisesti ne katsoi sen luupilla ja mitään ei näkynyt. Tässä vaiheessa kannattaa huomioida se, että kun tuote tulee tehtaalta, niin hihnalla on aina tietyt pölyvaatimukset joka osalla/työvaiheella ja tietyissä osissa pöly on tosi hankalaa, jos se pääsee sensorille. Siellä voi olla oikeasti pikimustaa mikroskooppista pölyä, joka ei luupilla nouse sensorin pinnasta esiin kiiltämällä, joka on yleisin tapa havaita kennolla olevat hiukkaset.
Niin, ja sitten kun kameraa käyttää enemmän varsinaisesti, ja kenno kuumenee, toi mikroskooppi pöly voi tulla esiin. Näin kävi Pentax K-5 kanssa aikoinaan. AA filsun ja kennon välissä oli jotain epäpuhtautta joka tuli esiin vasta lyhyen käytön jälkeen. Pentax kyllä huolsi/korvasi tämän, muistaakseni taisin saada uuden kameran tilalle. En sano, että tämä olisi nyt syynä, mutta kaikki on mahdollista...Tosin ei se silti estä huollon kokeilemasta omalla objektiivillaan asiaa.
Kamera nro 1 (vinokenno), myyjäliike ehdotti kaupan purkua ja sovittiin, että katsotaan ensin Sonyn vastaus reklamaatioon ja sitten puretaan kauppa, jos ei Sony hoida asiaa tai palvelu huollossa parane.
kamera nro 2 koekuvattiin Scandinavianphotossa ja kuulemma kennolla oli pari pölypilkkua, joten kamera lähti takaisin Infocareen pudistettavaksi. Oikeasti kennolla oli kymmeniä pieniä hiukkasia ja pari oikeasti isompaa, joten kyse on puhtaasti valmistuslinjalla tulleesta teknisestä pölystä (voi olla vaikka metallipölyä), joka kuuluukin puhdistaa takuuseen. Ilmeisesti myyjäliike on käyttänyt koekuvauksessa Sonyn ohjetta, eli aukko 11 ja ääretön tarkennus, jotta pöly ei vaan näy.
Nyt pitää vaan toivoa, että Infocare osaa puhdistaa kameran, vaikka luotto yritykseen ei ole erityisen kova.
Hel_NiS kirjoitti: Taitaa olla niin, että infocaren pojaat eivät osaa puhdistaa kennoa ja terävyysaluehöpinät on munkkilatinaa.
No juu, ne keskittyi viesteissä lähinnä kehumaan omaa ammattitaitoaan:
Infocare Sweden kirjoitti: We have more than 16 years’ experience of camera service and I’ve worked with brands as Canon, Pentax, Konica, Minolta, Konica-Minolta after they merged, Samsung and Sony since they started with SLR-Cameras. I’m trained at Canon, Samsung, Pentax and Sony.
Ja seuraavassa kappaleessa kyseinen Camera Technician kertoi, että näkökyky ei ole ihan parhaimmillaan:
Infocare Sweden kirjoitti:We were Two technicians, well experienced that looked at Your camera and there was no dust when we got it or when it left us.
Nyt siellä siis oli taas pölyä ja se lähtee takaisin. Jep jep.
Sony A7R3 palasi tänään huollosta kotiin.
Lähetetty maanantaina 26.2.2018. Valmis perjantaina 16.3.2018.
Huoltoaika tasan 3 viikkoa, 15 arkipäivää kuljetuksineen.
Huoltolähetteen mukaan kenno puhdistettu.
Jotain on tehty, koska pölypilkut ovat järjestyneet sotilaallisen suoraan riviin kennolla.
Tässä on huomio vain 50% croppi, eli ei ole erityisen hyvä puhdistustulos, jos lähes keskelle kuvaa jää selvät pisteet. Nämä ei olleet ainoat, mutta selvimmät kyllä.
Kuvattu 100mm makrolla 1:2 suurennussuhteessa, aukko 22.
Ja sitten itse syyhyn miksi kamera nro 3, Sony A7RIII lähti puhdistukseen.
Kameran nro 3 kennolla oli yli 20 kpl läiskiä, jotka tulevat näkyviin makrokuvauksessa pienellä aukolla.
Suurin epäily kohdistui tietenkin öljyä ruikkivaan sulkimeen, koska vastaavaa vikaa on ollut muilla merkeillä (= Nikon).
Alla aiemmin postaamani 200 prosentin croppi läiskistä.
Tässä vaiheessa lienee syytä kertoa, että ne öljyläiskät kennolla olikin ilmeisesti kennon suojalasin alapinnalla. Alla 100 prosentin croppi kennosta puhdistuksen jälkeen.
Kaikki yli 20 läiskää ovat tallella ja voivat hyvin. Tässä 6 rinkulaa tai täpläriviä malliksi.
Ympyröin sekä aiemmin, että nyt testikuvista löytämäni täplät ja tilanne on täysin identtinen.
Mä epäilen ettei mitään puhdistusta ole edes tehty. Valitettavasti hyvin samanlainen keissi kävi ittellä ekan R:n kanssa mutta vaadin saman tien korvaavan tuotteen tilalle kun Ruotsalaiset eivät löytäneet Rajalan selkeästi havaitsemia ongelmia oman kuvauksen lisäksi.
Maffer kirjoitti:Mä epäilen ettei mitään puhdistusta ole edes tehty. Valitettavasti hyvin samanlainen keissi kävi ittellä ekan R:n kanssa mutta vaadin saman tien korvaavan tuotteen tilalle kun Ruotsalaiset eivät löytäneet Rajalan selkeästi havaitsemia ongelmia oman kuvauksen lisäksi.
On ne kennoa pyyhkineet, mutta aineesta ei ole tietoa.
Nyt tilanne on hiukan sanoisinko kiusallinen.
Kamera 1, kenno vinossa ihan hemmetisti, vikaa ei löydetty huollossa. Ei saatu kuntoon.
Kamera 2, pölyä kennolla lukumääräisesti paljon, ei löydetty huollossa. Ei saatu kuntoon.
Kamera 3, läiskiä ja täpliä kennolla, vika ei poistunut / ei löydetty huollossa. Ei saatu kuntoon.
Tää ei nyt lohduta, mutta mun Canon 80D:n kenno on ihan täys p*skaa, ollut alusta asti. Osaavat ne muillakin merkeillä siis. 6Dmk2 kennolla on muutama hottis, mutten ole niistä jaksanut välittää. 7DmkII on muuten hyvä, mitä nyt arpoo tarkennuksen kanssa.
Maffer kirjoitti:Mä epäilen ettei mitään puhdistusta ole edes tehty. Valitettavasti hyvin samanlainen keissi kävi ittellä ekan R:n kanssa mutta vaadin saman tien korvaavan tuotteen tilalle kun Ruotsalaiset eivät löytäneet Rajalan selkeästi havaitsemia ongelmia oman kuvauksen lisäksi.
Kamera 1, kenno vinossa ihan hemmetisti, vikaa ei löydetty huollossa. Ei saatu kuntoon.
Kamera 2, pölyä kennolla lukumääräisesti paljon, ei löydetty huollossa. Ei saatu kuntoon.
Kamera 3, läiskiä ja täpliä kennolla, vika ei poistunut / ei löydetty huollossa. Ei saatu kuntoon.
Vie edes toi kamera 2 Fokan rajalan huoltoon kennopuhdistukseen. ihan piruuttaan. saat tod.näk. siitä puhtaan värkin itelles, pääset kuvaukseen.
kamera 3 takaisin huoltoon. ja miksei kamera 1 myös. mutta nyt niin pirun tarkat vikakuvaukset että idiootitkin tajuaa että niissä on feilua.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
T71 kirjoitti:
Vie edes toi kamera 2 Fokan rajalan huoltoon kennopuhdistukseen. ihan piruuttaan. saat tod.näk. siitä puhtaan värkin itelles, pääset kuvaukseen.
En vie Fokalle, koska takuu loppuu siihen. Tämä on mulle varta vasten kirjallisesti tiedotettu etten saa viedä.
temama kirjoitti:
kamera 3 takaisin huoltoon. ja miksei kamera 1 myös. mutta nyt niin pirun tarkat vikakuvaukset että idiootitkin tajuaa että niissä on feilua.
Kamerat 1 ja 2 on jo takaisin huollossa. Tuo vinokenno taisi lähteä jo 1.3.2018.
Kuvaukset ja muut on olleet ihan selvät koko ajan, mutta xxxxxxxxxxxxxx *.
(* poistettu ilkeä kommentti Ruotsin näkövammaisten kamerateknikkojen liitosta)
Parahin temama, tämä ei oikeassa elämässä toimi näin. Elävän elämän esimerkki: Läppäri sai lämmetessään kohtauksen, jonka dokumentoin kuvin ja sanoin parhaan taitoni mukaan (työskentelen itse helpdeskissä), mutta huollossa vikaa ei vain löytynyt. Omilla aihetodisteillani ei ollut mitään virkaa asian ratkaisemisessa. Sain kuitenkin kaupan purettua myyjäliikkeen kautta, huollon näkökulmasta minulla oli täysin toimiva läppäri.
rolsen kirjoitti:Tää ei nyt lohduta, mutta mun Canon 80D:n kenno on ihan täys p*skaa, ollut alusta asti. Osaavat ne muillakin merkeillä siis. 6Dmk2 kennolla on muutama hottis, mutten ole niistä jaksanut välittää. 7DmkII on muuten hyvä, mitä nyt arpoo tarkennuksen kanssa.
Kyllä toi nyt vähän vanhaa canonistia lohduttaa, mutta toisaalta Canonin voi aina viedä JASsiin ja pyytää puhdistusta takuuseen (uutena) tai maksaa itse, jos ei halua itse alkaa lastoittamaan kennoa, jota ei ole kielletty tekemästä tietenkään, kun kyse ei ole lelusta, vaan oikeasta kamerasta.
Sony on vaan teknisellä etumatkallaan ja kiehtovilla ominaisuuksillaan hauska, kuin jakomielitautinen ex-vaimokokelas, joka leikkii palohälytintä Lidlissä.
rolsen kirjoitti:Tää ei nyt lohduta, mutta mun Canon 80D:n kenno on ihan täys p*skaa, ollut alusta asti. Osaavat ne muillakin merkeillä siis. 6Dmk2 kennolla on muutama hottis, mutten ole niistä jaksanut välittää. 7DmkII on muuten hyvä, mitä nyt arpoo tarkennuksen kanssa.
Kyllä toi nyt vähän vanhaa canonistia lohduttaa, mutta toisaalta Canonin voi aina viedä JASsiin ja pyytää puhdistusta takuuseen (uutena) tai maksaa itse, jos ei halua itse alkaa lastoittamaan kennoa, jota ei ole kielletty tekemästä tietenkään, kun kyse ei ole lelusta, vaan oikeasta kamerasta.
Sony on vaan teknisellä etumatkallaan ja kiehtovilla ominaisuuksillaan hauska, kuin jakomielitautinen ex-vaimokokelas, joka leikkii palohälytintä Lidlissä.
Canonissa on kyllä hyvät mäppäys- ja puhdistustoiminnot. Ei niitä kovin usein tarvitse putsailla - yleensä. Tuosta olisi muuten kiva kuulla, että millaisia määriä kuvia jengillä menee ennen kuin täytyy pitää siivoustaukoa. Itse olen viimeisen 138 000:n kuvan aikana putsannut kennon vain yhden kerran ja senkin nyt vähän niin kuin uteliaisuudesta, kun oli putsauskitti tarjolla. Sonyssa varmaan se peilin puute on samalla kertaa sekä etu että haitta, koska se kyllä selvästi likaantuu ja pitäisi jynssätä. Ilmeisesti se peili hieman suojaa kuitenkin, vaikka suojaan rungon aukkoa ja objektiivin perää ihan neuroottisella pieteetillä.