kameran ja objektiivin tarkistus
-
kameran ja objektiivin tarkistus
Mikä olisi paras paikka tarkistuttaa kameran ja objektiivin toiminta ja tarkennus?
Kamera on Sony A7R III ja objektiivi Sony 55mm/1.8 Zeiss.
-
Re: kameran ja objektiivin tarkistus
Onko jotain epäilystä, että niissä olisi vikaa?
-
Juu, olen vain niin aloittelija, etten oikein osaa tehdä tätä itse.
Ostin kameran ja objektiivin samalla kertaa, eikä mulla ole oikein vertailukohtaa. Jos joku osaisi ottaa tarkennustaulusta kuvat, pari kuvaa jollain toisella objektiivilla läheltä ja kaukaa sekä verrata näitä mun objektiivilla otettuihin vastaaviin kuviin. Mulla ei ole tämmöisestä kokemusta tai osaamista eikä toisaalta tuota toista objektiiviakaan.
Ostin kameran ja objektiivin samalla kertaa, eikä mulla ole oikein vertailukohtaa. Jos joku osaisi ottaa tarkennustaulusta kuvat, pari kuvaa jollain toisella objektiivilla läheltä ja kaukaa sekä verrata näitä mun objektiivilla otettuihin vastaaviin kuviin. Mulla ei ole tämmöisestä kokemusta tai osaamista eikä toisaalta tuota toista objektiiviakaan.
-
Ei siinä kamerassa välttämättä mitään vikaa ole. Peilittömien standardi on se 50% tarkkoja, kun tarkennus on niin hidas.
-
Kuvaamalla.
Viestistäsi ei käy ilmi, miksi sinulla on syytä ajatella että uudessa /uudehkossa kamerassa olisi jokin vika.
Usein miten se on käyttäjässä. Vielä useammin silloin kuin käyttöohjeita lueta. Kuullostaa tylyltä mutta ei ole sitä. Niin se vain menee. Ellei sinulla ole jotain erityistä syytä olettaa, että yhdistelmä on viallinen.
Joko viesti on trolli (toivottavasti ei) tai sitten olet ostanut kameran, joka on toisella tasolla kuin sinä kameran käyttäjänä.
Kamera on parhaasta päästä, optiikan testituloset erinomaisia. Mikä sitten mättää?
Säädä valintakiekosta "Auto" tai mielummin "P" kohdalleen ja nauti kuvaamisesta. Äläkä ihmettele kummallisia sivuseikkoja. Ketään ei kiinnosta millä kuvaat jos kuvat ovat huonoja. Vielä vähemmän kiinnostaa jos kuvasi ovat loistavia.
PS.
En ymmärrä näitä trolli-juttuja näillä palstoilla.
Viestistäsi ei käy ilmi, miksi sinulla on syytä ajatella että uudessa /uudehkossa kamerassa olisi jokin vika.
Usein miten se on käyttäjässä. Vielä useammin silloin kuin käyttöohjeita lueta. Kuullostaa tylyltä mutta ei ole sitä. Niin se vain menee. Ellei sinulla ole jotain erityistä syytä olettaa, että yhdistelmä on viallinen.
Joko viesti on trolli (toivottavasti ei) tai sitten olet ostanut kameran, joka on toisella tasolla kuin sinä kameran käyttäjänä.
Kamera on parhaasta päästä, optiikan testituloset erinomaisia. Mikä sitten mättää?
Säädä valintakiekosta "Auto" tai mielummin "P" kohdalleen ja nauti kuvaamisesta. Äläkä ihmettele kummallisia sivuseikkoja. Ketään ei kiinnosta millä kuvaat jos kuvat ovat huonoja. Vielä vähemmän kiinnostaa jos kuvasi ovat loistavia.
PS.
En ymmärrä näitä trolli-juttuja näillä palstoilla.
Less Is More
-
Älä nyt kiusaa toista ;)niffe kirjoitti:Ei siinä kamerassa välttämättä mitään vikaa ole. Peilittömien standardi on se 50% tarkkoja, kun tarkennus on niin hidas.
Less Is More
-
Mene johonkin korkeaan tai avoimeen paikkaan, josta pääset kuvaamaan mahdollisimman kauas ja ala kuvata kohteita eri etäisyyksillä täydellä aukolla ja himmentäen sarjana aukon välein. Sitten tarkistat kotona onko esim taivaanranta terävä molemmista reunoista vai valuuko terävyysalue jommassa kummassa reunassa lähemmäs kameraa. Siinä ihan perussetti, joka tehdään aina uudella objektiivilla. Isot heitot näkee jo takanäytöltä suurennosta käyttäen ja loput kotona ruudulta.julmistus kirjoitti:Juu, olen vain niin aloittelija, etten oikein osaa tehdä tätä itse.
-
Älä nyt kiusaa toista ;)[/quote]Tapiol2003 kirjoitti:
No, joo - taisin olla kohtuuttoman sarkastinen :D
Kotikonstein voi manuaalitarkennuksella helposti tutkia tarkentuuko objektiivi äärettömään asti ja toinen helposti tehtävä homma on ihmetellä tarkentuuko tasoon eli kuvata kohtisuoraan vaikka rapattua seinää. Käytä kaikkiin testeihin jalustaa ja vitkalaukaisua sekä riittävän nopeaa suljinaikaa tärähdysvaaran eliminoimiseksi. Sen jälkeen voi suurennella kuvaa ja tutkia onko kuva kaikista nurkista samanlainen vai esimerkiksi toispuoleinen, mikä voisi viitata esimerkiksi objektiivin saamaan tälliin. Objektiivisi on terävyydeltään top kolmosessa kyseiseen runkoon saatavilla olevista objektiiveista ja kohtuullisen nopea tarkentumaan, mutta lähelle se ei mielestäni tarkennu kovin luotettavasti. Syytä siihen en tiedä.
-
Ei tämä kysymys ole trollilta, vaikka ei mua kauniiksikaan voi väittää.
Tässähän on jo hyviä neuvoja. Kiitos niistä.
Taustaa: päätin aloittaa kuvaamisen 35 vuoden jälkeen. Osaan ajat, aukot ja herkkyydet vanhastaan. Purkitin aikoinaan filmit itse, kehitin ne ja tein kuvatkin kamerakerhon tiloissa Savonlinnassa. Mietin kameraa ja sen ostamista nyt varmaan viisi vuotta. Juuri tämä automaattitarkennus on mulle vieras kokemus. Ja tietysti moni muukin uusi kuje kamerassa on mulle vielä uusi kokemus. Lukenut olen tietysti niistä paljon, mutta se on eri asia ottaa itse kuvia.
Saa mulle nauraa. Ja auttaakin saa. Kiitos jo tähän astisesta.
Tässähän on jo hyviä neuvoja. Kiitos niistä.
Taustaa: päätin aloittaa kuvaamisen 35 vuoden jälkeen. Osaan ajat, aukot ja herkkyydet vanhastaan. Purkitin aikoinaan filmit itse, kehitin ne ja tein kuvatkin kamerakerhon tiloissa Savonlinnassa. Mietin kameraa ja sen ostamista nyt varmaan viisi vuotta. Juuri tämä automaattitarkennus on mulle vieras kokemus. Ja tietysti moni muukin uusi kuje kamerassa on mulle vielä uusi kokemus. Lukenut olen tietysti niistä paljon, mutta se on eri asia ottaa itse kuvia.
Saa mulle nauraa. Ja auttaakin saa. Kiitos jo tähän astisesta.
-
Kuvauksessa käytän lähes aina A:ta eli aukkoautomatiikkaa. Tällä tavoin saatan edes hieman toivoa haluamaani syvyysterävyyttä.
Tiedän oikein hyvin, että en vain ole kovin kokenut kuvaaja. Pari kuvaa on kyllä onnistunut sinne päin. Ja usea taas ei. Kokemukset tässä karttuvat.
Kyllä siitä olisi minulle suuri apu, jos joku katsoisi kameran tarkennuksen ja muutenkin läpi. Tässä olisi se tarkennustaulu ja toinen objetiivi A7R III:een tarpeen. Tietysti tästä pitää maksaa jotain.
Tiedän oikein hyvin, että en vain ole kovin kokenut kuvaaja. Pari kuvaa on kyllä onnistunut sinne päin. Ja usea taas ei. Kokemukset tässä karttuvat.
Kyllä siitä olisi minulle suuri apu, jos joku katsoisi kameran tarkennuksen ja muutenkin läpi. Tässä olisi se tarkennustaulu ja toinen objetiivi A7R III:een tarpeen. Tietysti tästä pitää maksaa jotain.
-
Haluatko tarkastaa tarkennuksen kohdilleen napsahtamisen vaikko objektiivin piirron? Jos tarkennuksen kohdilleen osumisen niin helpoin ku nakkaat rullamitan auki haluamasi matkanpäähän hieman vinoon, noin 45 asteen kulmaan, loivempikin käy, sitten valitset siitä keskivaiheilta jonkun lukeman johon täräytät tarkennuksen ja KLIKS! Isolla aukolla ku täppää nii huomaa kyllä jos heittää, Siitä katot kuvasta osuiko kohdilleen, vai eteen tai taakse.
Piirtopuolen voit vaikka tiiliseinää suorasta kuvaamalla katsoa että onko joku kulma tahi laita sumeempi..
Esim noin:
https://youtu.be/m2tKs1zQ58E" onclick="window.open(this.href);return false;
Piirtopuolen voit vaikka tiiliseinää suorasta kuvaamalla katsoa että onko joku kulma tahi laita sumeempi..
Esim noin:
https://youtu.be/m2tKs1zQ58E" onclick="window.open(this.href);return false;
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
Flickr: Jani Honkala
-
AF-S vai AF-C? Tietysti voin kokeilla molemmilla, mutta mitä mieltä olette tästä?
Toinen on sitten tarkennusalue: keskipiste luulisin?
-
Itse käytän lähes aina AF-C ja keskipiste, koska kuvailen enempi tai vähempi liikkuvia kohteita.
Tarvittaessa sommittelua käytän tarkennuksen lukitus nappulaa.
Tarvittaessa sommittelua käytän tarkennuksen lukitus nappulaa.
-
Lens calibration cardjulmistus kirjoitti:Mikä olisi paras paikka tarkistuttaa kameran ja objektiivin toiminta ja tarkennus?
Niko
-
Minä käytän yleisesti AF-S. AF-Cta on uudella Nikonilla hyvä juttu että voit aloittaa keskipistelta ja ota tarkennusta kohteelta, sitten voit vaihtaa kompositiota (eli kanta kameraa vähän) ja tarkennus jäi saman paikan, vain tarkennuspiste muuttu.julmistus kirjoitti:AF-S vai AF-C? Tietysti voin kokeilla molemmilla, mutta mitä mieltä olette tästä?
Keskipiste tai muu - ripuu missä on se kohde. Eli kaikki käy.