tn1krr kirjoitti:
Bla bla, yada yada. "Jeesuksen ihmeet on totta, ota selvää asioista" Kivasti jää sulta jopa noi käytetyt laitteet aina mainitsematta. Laita nyt vaan reippaasti jotain demokuvia, missä esitellään tämän toimintaa isolla aukolla, videota tai jotain. Hakukoneilla ei aiheesta löydy mitään muuta kuin vaihtaneiden tuuletuksia siitä kuinka kivaa on kun DSLR:n jälkeen voi tarkentaa helposti silmiin.
Miksi ihmiskuvaajat vaihtaa peilittömiin suht. aktiivisesti ja mainitsee usein Eye AF:n pääsyynä? Mitä relevanssia sillä on kuka tämän on keksinyt jos se on nykypäivänä olemassa tomivana ainoastaan peilittömistä?
Maffer kirjoitti:Niin se mikä naurattaa on EyeAF örvellys ja kuva otetaan f/16. Skipaduweinaa!
Toki, mutta kuka näin tekee? Focus+recomposeen tottuneet Elloksen kataloogikuvaajat?
Juuri niin. Ota selvää ja lopeta tuo lapsellinen sulputtaminen. Kamera oli EOS650D ja elettiin kevättalvea 2013. Hyvin se seurasi niin kauan kuin silmät näkyivät. Pyörähdyksissä piti sormella osoittaa uudelleen ja jossain vaiheessa tuli kokeiltua sitä neliön muotoista aluetta, mutta silmissä pysyi paremmin kiinni silloin, kun silmät olivat näkösällä. Kohti tulevat ja loittonevat kohteet pysyivät helposti tarkkoina. Samoin yhtä näyttämöllä nopeasti liikkuvaa kohdetta on helppo seurata. Jalkapallomatsissa ei toimi mikään automatiikka, koska liikkuvien kohteiden paljous tekee tarkennuksesta arpapeliä. Suurin puute oli sama kuin kuin Sonyssakin. tarkennus otti liian ärhäkkäästi muutokset, jolloin tarkennus hyppi. Sitä varten tuli käsittääkseni EOS 70D & 80D-malleissa ohjelmistoon päivityksiä, jolla pystyit säätämään smoothingia laajemmin ammattimaisemmaksi ja saamaan aikaan tarkennusefektejä, kuten rack focus, joka on ollut aiemmin vain Magic Lantern-käyttäjien ulottuvilla.
Miksi ihmiset sitten vaihtavat uuteen kameraan ilman, että tutustuvat edes kunnolla aikaisempiin kameran ominaisuuksiin tehokkaasti? Entisenä korporaation työntekijänä luulen tietäväni vastauksen. Valmistajien markkinointiosastot kehittävät tarinoita, joita mm. syötetään kädestä syövien vloggaavien kotistudiokuvaajien, nakutyttökuvaajien ja entisten tähtikuvaajien kautta markkinoille leffa- ja messulippuja vastaan ihmisille, jotka alitajuisesti haluavat samaistua tähän kulutushuuman tiedostavaan etujoukkoon tai vastaavasti toimittajille, joilla ei ole oikein kokonaiskuvaa busineksesta, mutta jotain pitäisi kirjoittaa. Sitten kirjoitetaan dynamiikasta, pikseleistä ja megahertseistä tai kuten viimeksi sarjakuvanopeudesta, joilla jokaisella on osansa kokonaisuudessa, mutta yksikään ei ole niin suuressa roolissa, että niiden mukaan pitäisi rankata koko tuotekategoriaa. Ihmiset manipuloituvat tästä pöhinästä ja vaihtelevat kameroita aivan holtittomasti useimmiten saamatta sen kummempaa vastinetta rahoilleen, mutta sehän tässä on tarkoituskin.
P.S. Omia kotivideoita en viitsi levitellä täällä, mutta toimiva kasvontunnistus on muuten ollut pokkareissa jo ennen tuota EOS650D:n julkaisuvuotta 2012, joten varmasti löytyy jotain matskua, kun hakee. Omassa G7Xmk2-pokkarissani on oikein mainio kasvontunnistus vuodelta 2016. Ohessa Camerastoren video siitä kohdasta 8 min eteenpäin
https://www.youtube.com/watch?v=CvrAwQWZmKw" onclick="window.open(this.href);return false;