Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti:Tosta tuli mieleen että potilaan saa pysymään kyllä paikallaan kun köyttää sen siihen kuvausalustaan pakkopaidalla ja vöillä. Jos sen yhdistää noihin laitteisiin niin tulee tuplasti parempi tulos. Selkärankaa vasten vielä semmonen kurituspenkin ruuvattava kiristystappi niin se on siinä.
Nyt menee ihan täysin offtopiciks mut menköön.
Itseasiassa toi on kohta täysin turhaa. Planun uusimmassa (Planmeca Viso) röntgenlaitteessa hampaiden 3D kuvantamiseen on kamerat jo messissä. Tais tulla päivityksenä jo aikaisempaan generaatioon, mut käsittääkseni siinä ne oli eri tarkoitukseen. Tässä Visossa ne kamerat kuvaa koko säteilytyksen ajan ja jos potilas vähänkään liikkuu, nää kamerat taltioi sen liikkeen kolmiulotteisesti. Softa osaa sitten yhdistää potilaan liikkeen ja periaatteessa tärähtäneen röntgenkuvan ja tuloksena tulee virheetöntä röntgen kuvaa pienimmällä mahdollisella annoksella ja ilman pakkopaitoja tai ruuveja. On ne kieltämättä vaan aika hienoja vehkeitä.
tusge kirjoitti:Onko Sony A7 II Metallinen mountti? Kuvaako joku kyseisellä rungolla ja Canonin linsseillä?
Metallinen toki. aika monikin käyttää cänonin laseja . futaa kyllä, kunhan on kunnon adapteri välissä. AF ei huippuluokkaa, mutta toimii.
Ourait, kokeilin taannoin Sony A7 ykköstä ja commliten adapteria ja se setti ei pelannu edes huonosti. Nyt on tilanne se, että omistan tällä hetkellä Olympus Em5 mark ii ja olen täysin ihastunut peilittömään. Ainoa vain, että ISO herkkyyksien kohinat meinaa häiritä tässä pikkukennoisessa, joten ajattelin, että tuo A7 II vois olla oiva vaihtoehto. Toisaalta en tarvis muita linssejä, kun kinokoossa 35mm ja sitten laajiksen esim Samyang 14mm tai Sigman 20mm.
Mikä adapteri olis sellanen, joka pelaa suht hyvin nuissa?
A7 II on hyvä peli, mutta suosittelisin panostamaan natiivilaseihin. Sensori-PDAF on tuossa vielä sen verran vanhaa vuosikertaa, että adapterien kanssa minkään liikkuvan kuvaaminen on aika hankalaa. Ultralaajiksissa ei niinkään ongelma, mutta jo 35:ssa suosittelisin Sony Zeiss 35/2.8:a tai vaikka Samyang:in 35/2.8:ia. Optisesti hyviä kumpainenkin, mutta Sony Zeiss:ssä parempi AF.
Sigma saisi toteuttaa uhkauksensa ja tulla natiivi-FE laseilla messiin; 35/1.8 tai 35/2 olis enemmän kuin tervetullut. F/2.8 on pikkusen hidasta ja F/1.4:t mitä on tarjolla on jättimäisiä.
nsamppa kirjoitti:Kyllä. Vanha, Sony asteikolla, viisaus kertoo ”Sonyyn Sonya”.
Jep ja ei ne natiivi-lasien edut häviä mihinkään edes uusimmissa sukupolvissa. Kuvailin eilen muksujen tanssia keskitason keinovalossa sisätiloissa AF-C + Eye AF:lla (FE 55/1.8 + A7RIII) hyvällä osumaprosentilla koko PDAF-coveragen alueella. En usko että onnistuisi mitenkään adaptoidulla optiikalla.
Nyt ei tiedä onko A7SII:lla edessä huollon paikka mutta vähän nostatti pulssia tuossa toissapäivänä. Toisen kuvauspäivän aivan loppupuolella kamera sekoili. Olin koko ajan tykittänyt 128Gb:n kortille ja siellä oli vielä tilaa vaikka kuinka paljon. Koko videosta oli vain kolme kohtausta jäljellä ja vähän oli jo turnausväsymystä. Yhtäkkiä, kesken nauhoituksen, se kysäisi että tehdäänkö joku image recover database (tjsp) systeemi. Hätäpäissäni vedin virrat pois, kortti pois ja kamat sain talteen koneelle. Vain viimenen klippi oli korruptoitunut. Uusi kortti ineen ja homma jatkui. Sillä jatkettiin vähän aikaa ja se kysäisi saman jutun. Sanoin sille sitten että execute ja siihen kamera kyllä tyytyi. Kortti toimi, mut samalla tavalla viiminen klippi korruptoitunut. Sain sillä kortilla homman kuitenkin pakettiin ja kamitsut lopulta turvaan.
Se mikä arveluttaa että sama, kokonaan uudenlainen ja kuumottava, sekoilu tapahtui kaksi kertaa putkeen ja vieläpä eri korteilla. Onko se vaan huolto edessä vai onko tää muille tuttua ”Sony sekoilee” huttua?
Mulla on recover pyyntö tullut muistaakseni kerran runsaan kahden vuoden aikana A7R2:lla. Toipui myös kuittaamalla. Ei enää muistikuvia missä yhteydessä tuo tuli (käytössä vs käynnistyksessä).
FM-foorumilla oli väite että MK2 mallien sisäinen paristo latautuu vain kun kameraa ladataan USB-piuhan kautta. Tämä selittää miksi himmeli kosahtaa heti kun kylmässä vaihtelee akkuja - sisäisen patterin varaus on mennyt nollaan kun akkuja on ladattu ulkoisesti.
Mulla tuli pakkasessa tuo sama kysymys sen jälkeen kuin vaihdoin akun ja kamerasta katos aika/pvm asetukset ja n. Kaikki muutkin asetukset.
Maffer kirjoitti:FM-foorumilla oli väite että MK2 mallien sisäinen paristo latautuu vain kun kameraa ladataan USB-piuhan kautta. Tämä selittää miksi himmeli kosahtaa heti kun kylmässä vaihtelee akkuja - sisäisen patterin varaus on mennyt nollaan kun akkuja on ladattu ulkoisesti.
Mulla tuli pakkasessa tuo sama kysymys sen jälkeen kuin vaihdoin akun ja kamerasta katos aika/pvm asetukset ja n. Kaikki muutkin asetukset.
Mä oon tohon asetusten nollautumiseen törmänny kyllä muutaman kerran ja muistaakseni ne on loppunu siihen kun on eka sulkenut virran, ventannu sen tovin että kamera ehtii menee kiinni kunnolla ja sitten vaihtanu akun.
Pitääpi laittaa toi sisäisen pariston vinkki korvan taakse sekin jos alkaa vaivaamaan enemmänkin. Tattikset siitä.
Toihan voi liittyä siihen että jos aikaleima häviää niin videon aikaleimat menee solmuun. Tai sitten vain kuumentunut laite ja I/O alkaa ottamaan hittiä.
Tässä kuvassa oman A7II kennon yläpuolinen rakenne ja katselin fikkarilla tuosta raosta (se pikimusta kaistale), että siitä näkyy suoraan piirilevyille.
Tuollainen harmaa "röpelöinen" lista / kaistale on kennon reunoilla kaikkialla muualla, mutta yläpuolella osa on vinossa ja siitä tosiaan näkee kameran sisään. Vika vai ominaisuus?
Jos ja kun tuonne pääsee pölyä ja tekstiilikuituja, niin miten ne mahtaisi saada sieltä pois?
En olisi huolissaan.Minun A7RII näyttää sunnilleen samanlaiselta.
Tuskin sieltä pölyä pukkaa pahemmin kennolle. Muutenkin kannattaa aina aikaajoin puhaltaa kennoa puhtaaksi Rocket Blower tyyppisellä käsipumpulla varovasti. Teen sen n. viikoin välein, oli pölyä tai ei. Vaihdan objektiiveja kuitenkin niin usein.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska kirjoitti:En olisi huolissaan.Minun A7RII näyttää sunnilleen samanlaiselta.
Tuskin sieltä pölyä pukkaa pahemmin kennolle. Muutenkin kannattaa aina aikaajoin puhaltaa kennoa puhtaaksi Rocket Blower tyyppisellä käsipumpulla varovasti. Teen sen n. viikoin välein, oli pölyä tai ei. Vaihdan objektiiveja kuitenkin niin usein.
Kiitoksia infosta. Tuo harmaa kaistale vaan näyttää siltä, että se on kiinni toisesta reunasta (toisesta ei) ja se rako vaikuttaa aika järjettömältä idealta. Nimittäin kun kennolla on pölyä ja puhaltaa sen pois, niin ei se lähde suoraan ulos vaan menee sivulle ja siitä mihin ilmavirta vie. Jos ilmavirta vie pölyt koneistoon, niin sitä saattaa mennä sinne aika huimia määriä ja lähteä sieltä pahana päivänä kennolle.
Toisaalta koko kennohan on irtonainen, koska siinä on vakaaja. Kameraa ylösalaisin hölskyttämällä ja fikkarilla tutkimalla huomaa, että se pöly pääsee oikeasti mihin vaan kameran sisään. Kiinnostavaa on se, että mitä siellä sisällä tapahtuu? Pitäisikö sinne laittaa akselirasvaa, niin jäisi pölyt siihen kuin eurot Rajalaan... vai pitäisikö alkaa käyttämään runkotulppaa, jossa on sisäpuolella tarrapintaa? Muita huonoja ideoita? ;)
Pöly ei ole ollut suurempi ongelma A7RII:n kanssa, tuskin A7II:kaan. Aluksi vähän pelkäsin, että minkälainen pölymagneetti tuo iso kinokenno olisi, varsinkin kun on niin lähellä bajonettipintaa, mutta ei ole ollut suurempaa probleemia kennopölyn kanssa.
Ehkä siellä kameran sisällä on joku hyvä paikka minne ylimääräiset pölyhiukkaset kerääntyvät suht. paikoilleen, esim. sähkövarauksen ansiosta.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'