mremonen kirjoitti:Onhan se noinkin. Mutta kyllähän tässä homma toimii aika lailla molempiin suuntiin. Kun ja jos kyseenalaistaa peilittömän (siis nyt puhutaan Sony a7/a9) koko-/painohyödyn, aletaan puhumaan jostain 28-millisestä pannarista. Se on kuitenkin aika rajattua sen käyttö, jos ei pelkkää katukuvausta tee. Ja sitä varten löytyykin sitten parempiakin vehkeitä. Jos kyseenalaistaa akkukeston, niin kerrotaan, että kyllä niitä akkuja taskuun mahtuu. Jne, jne. Eli vuoroin vieraissa.
Toki toki. Ei vaan kaksi hölmöläistä yhtä fiksua tee. Se vaan karkoittaa täältä potentiaalista hyvää keskustelua. Sun kanssa nyt on viime aikoina voivnu ihan höpöttääkin, joten pidetään mieluummin se linja.
Mut siis jos tosta painosta puhutaan, niin se yksittäinen runko, linssi tai akun paino oo se juttu. Se homma aina kertaantuu. Mulla voi olla, ja varmaan onkin, toi mun turailu aika omanlaistaan.
Mutta siis.
Gimbalille oon havainnu A6xxx-sarjan olevan aika hyvä kompromissi painon ja laadun välille. Siihen seuraksi on kittilinssi, 10-18 ja 24 1.8. Se on jo aika tavalla eri asia ku A7-sarja. Sitä kun sen gimbalin kanssa vääntää pitkän päivän, niin siinä vaan keskittymiskyky laskee ja loppupäästä se vaan vääjämättä menee siihen "joojoo, oli se ihan hyvä otto" ajatteluun. Ja jos käsiteltävä setti on kevyempi, pystyy keskittymään pidempään, kokeilemaan ottoja uudelleen ja testaamaan vaikka vaikeampia juttuja. Eli se ole se yks ainoa 100g vs. 250g vertailu, vaan pitkä lista juttuja mitkä taas vaikuttaa moniin, moniin muihin asioita.
Toinen esimerkki vois olla vaikka sitten mun A7-sarjan käyttö. Siinä mun setti on myös kepeä. Kaikki käytössä olevat linssi ym. on keveitä. Raskain taitaa olla A7SII+16-35 f4+ ulkoinen näyttö- kombo. Sen alla jalustasysteemi alkaa olee jo rajoilla. Studiolla ym. olosuhteissa on sitten raskaampaa jalkaa, mutta siinä se ongelma että niiden käsittely taas vie paljon enemmän aikaa. Menee enemmän vääntää sommittelu kohdilleen, saada vaateriin, säätää rata hyväksi jne. Eli taas palataan siihen käytettävyyteen koko sarjalla valintoja. Mulla kun joskus voi olla tilanne että smuuttia kuvaa on vain tehtävä mahdollisimman nopeasti, eikä voi jäädä hieromaan monestakin syystä niin silloin se kaluston ripeä käyttö on vain äärimmäisen tärkeää.
Sitten taas kun roudaa kamat laukuissa keikalle niin se on se ja sama onko laukussa 5 vai 10 akkua. Mieluummin toki vähintään se 10. Se kun on se ketju niitä ratkaisuja missä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Sonyssa vaan noi akut on kepeitä ja se on mulle oikein suotuisa kompromissi koska mulle on tärkeää että akuista lähtevä (tai akkuihin päättyvä) setti on kevyt. Se että niitä kuluu paljon, on täysin toissijaista. Ne on mulle vähän niinkuin filmirullia. Niitä tulee ja menee. Muutenkin pidän kameraa päällä koko ajan kuvauksissa.
Toki nuo setit voi rakentaa muidenkin valmistajien setillä. Mutta mä tykkään kapeista doffeista, kääntyvistä näytöistä, hyvistä video-ominaisuuksista jne. niin Sonyn kanssa voi olla suht varma että ne on aina aika kuosissa omine fiboineen. Ja lisäksi nyt kun on saanu aika toimivan setin kasaan niin vanha viisaus sanoo: If it ain't broke, why fix it?
Näistä on pirun kiva tuuletella ja turistella, mutta välillä vaan ei jaksa lähteä tähän.
mremonen kirjoitti:Itse olen nähnyt aina punaista kun joku hehkuttaa jotain kritiikittömästi. On sitten kyse vaikka aikanaan Microsoft Mail vs Lotus Notes. Sitten kun luki kehujan käyntikorttia, niin siellä seisoi joku "Microsoft Evangelist". Kuinka uskottavaa moinen vertailu on? Sama juttu muutama vuosi sitten potkan ja sulannon peilittömien hehkutus. Molemmat herrat saivat mukavasti kick-backiä maahantuojilta ja nauroivat koko matkan pankkiin kun sopulit juoksivat kauppaan hakemaa Olyjä ja ties mitä tingentongeleita. Kun sigissä luki että "Minä en enää katso peiliin". Olisi ehkä pitänyt.
Njoo. Myyjämiehet on aina myyjämiehiä. En mä niihin jaksa kuluttaa aikaa tai energiaa. Semmosta ilman täytettä niiden papatus. Turhaan niistä nyt on ainakaan jengaa vetää.