Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
mremonen
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nsamppa kirjoitti:Edelleen. Pointtina oli vaan että kyllä niillä työnsä tekee. Esimerkkinä vaikka meikäläiselle ne sopii paljon paremmin kuin peililliset vastaavat. Mutta jatkakaa vääntöä ja hyvät joulut kaikille peiliin katsomatta =)
No mitä sun matskua olen katsonut, niin ymmärrän kyllä että Sony toimii sulla paremmin kuin joku muu. Etenkin kun sulla on video niin suuressa osassa tuotantoa.

Jos olisin tänään ostamassa kamerajärjestelmää, katsoisin varmasti Sonyyn aika lailla eri silmin ja mielellä kuin mitä nyt. Vaikka vastaavan paketin rakentaminen Sonyllä vs. sen rakentaminen Nikonilla on n. 30% kalliimpaa, se voisi olla perusteltua future-proof -aspektilla. Mutta esimerkiksi tällä hetkellä vaihtaminen Nikonista Sonyyn ei ole oikein millään mittarilla järkevää, mieluummin odottelen tässä rauhassa sen 3-4 vuotta ja katson missä siinä vaiheessa ollaan. Vai ollaanko turpeen alla.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

TiRy kirjoitti:Jos bisnesmies olisi ja ymmärtäisi tulevaisuuden päälle niin nyt olisi oikea hetki ostaa kaikki maailman CaNikonin pullonpohjat sata vuotta taaksepäin á 10e/kpl. Peilittömän ykkössarjalaisen tullessa nuo tällä hetkellä vaatimattomilta vaikuttavat tötteröt nimittäin muuttuvat kultaakin kalliimmiksi, luonteikkaiksi ja hyväpiirtoisiksi laseiksi.
Juurikin näin. Harmi vain että ne oikeasti hyviksi havaitut objektiivit ovat jo hieman kallistuneet, mutta esim. hyviä 50mm fiilistelylaseja saa vielä sangen edullisesti.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jooh, kohta 17-40L pehmytzoomista saa maksaa 3599e Kameratorilla.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Mitkä ovat peilittömän hyödyt tähän Canon 6D:n verrattuna joka omiin käsiini akkukahvalla varustettuna optimaalisen kokoinen, jos liikutaan samoissa hintaluokissa ja ilman että menetetään kuvanlaadussa yhtään mitään ?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viesti:

Se painaa 3 grammaa vähemmän ja pienet söpöt akut mahtuu tusinamäärin taskuun.
Sahaaja

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Niin, olisiko (no ehkä on) älytön idea että akkukahvasta olisi saatavana myös hieman matalampi malli?
Dslr kahvalla jo isompi kuin kiinteällä kahvalla olevat, joita jostain syystä Rajalan vaihtolaanissa ollut paljon viime aikoina, liekö osa syynä D850 hyvä saatavuus?

Joo, tiedän huono idea, mutta jotain "uutta " ja vaihtelua dslr rintamalle.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

habannaama kirjoitti:Mitkä ovat peilittömän hyödyt tähän Canon 6D:n verrattuna joka omiin käsiini akkukahvalla varustettuna optimaalisen kokoinen, jos liikutaan samoissa hintaluokissa ja ilman että menetetään kuvanlaadussa yhtään mitään ?
Jos kysymys on jo lähtökohtaisesti on asteteltu niin ettei siihen oo muuta vastausta kuin peilillinen, mistä väitän että olet tietoinen, ei kysymystä voi pitää minään muuna kuin kahden pennin trollimiinana. Joten sanonpa sitten pam. Helpottiko?

Mä oon niitä etuja aina silloin tällöin tänne tiputellu (kuten moni muukin peilittömällä kuvaava), mut eipä ne nyt oikein kelpuutettavia argumentteja tunnu olevan. Alkaa liian paljon olemaan olo ku idiootilla ku samoja juttuja toistaa.
Maffer
Viesti:

Miinanpurkajien vasta-argumentti on lähtökohtaisesti negatiivinen paino eli laukku leijuu kun heliumpallo kun lykkää Sonia sisään. Tai söpöt pienet video-objektiivit. A99II oli melkein onnistunut peilitön.
nsamppa

Täydellinen esimerkki yllä siitä minkä takia niitä etuja ei jaksa enää toistella. Aina keksitään jotain todella ”hauskaa” ja aikuismaista.

Just meinaan tuli vastaan viesti kesältä 2016 missä kerroin etuja ja tais vastaus olla aika identtinen. Alkaa olemaan tää papukaijailu noloa jo mullekin.
Maffer
Viesti:

Ei tuossa mitään hassua ole. Mun kameralaukku on tässä: http://en.tasmaniantiger.info/shop/back ... ack-mk-iii" onclick="window.open(this.href);return false;

Mites meinaat että vaikuttaako 100 tai 200 grammaa lopputulokseen? Ihan samoin kuin joillekin peilittömästä on näennäinen hyöty, joillekin se sama hyöty on täysin yhdentekevä.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nsamppa kirjoitti:Täydellinen esimerkki yllä siitä minkä takia niitä etuja ei jaksa enää toistella. Aina keksitään jotain todella ”hauskaa” ja aikuismaista.
Onhan se noinkin. Mutta kyllähän tässä homma toimii aika lailla molempiin suuntiin. Kun ja jos kyseenalaistaa peilittömän (siis nyt puhutaan Sony a7/a9) koko-/painohyödyn, aletaan puhumaan jostain 28-millisestä pannarista. Se on kuitenkin aika rajattua sen käyttö, jos ei pelkkää katukuvausta tee. Ja sitä varten löytyykin sitten parempiakin vehkeitä. Jos kyseenalaistaa akkukeston, niin kerrotaan, että kyllä niitä akkuja taskuun mahtuu. Jne, jne. Eli vuoroin vieraissa.

Itse olen nähnyt aina punaista kun joku hehkuttaa jotain kritiikittömästi. On sitten kyse vaikka aikanaan Microsoft Mail vs Lotus Notes. Sitten kun luki kehujan käyntikorttia, niin siellä seisoi joku "Microsoft Evangelist". Kuinka uskottavaa moinen vertailu on? Sama juttu muutama vuosi sitten potkan ja sulannon peilittömien hehkutus. Molemmat herrat saivat mukavasti kick-backiä maahantuojilta ja nauroivat koko matkan pankkiin kun sopulit juoksivat kauppaan hakemaa Olyjä ja ties mitä tingentongeleita. Kun sigissä luki että "Minä en enää katso peiliin". Olisi ehkä pitänyt.
Viimeksi muokannut mremonen, Joulu 22, 2017 19 : 50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nsamppa

Maffer kirjoitti:Ei tuossa mitään hassua ole. Mun kameralaukku on tässä: http://en.tasmaniantiger.info/shop/back ... ack-mk-iii" onclick="window.open(this.href);return false;

Mites meinaat että vaikuttaako 100 tai 200 grammaa lopputulokseen? Ihan samoin kuin joillekin peilittömästä on näennäinen hyöty, joillekin se sama hyöty on täysin yhdentekevä.
Kyllä. Siinä ei mitään hassua enää ole kun sitä samaa vitsiä muunnellaan monta vuotta peräkkäin.

Toisekseen mä en välitä kameralaukkusi sisällöstä. Pidä siellä mitä lystäät. Jos sä näet asiat vain oman laukkusi kautta, lienee hyvin vaikeaa ymmärtää että muita kuvaajia voi kiinnostaa muut jutut.

Kolmannekseen. En jaksa edes lähteä tohon sun kahden pennin 100-200g trollimiinaan, koska sillä vaan hölmöyden määrä kasvaa. Turhaa selittää asiaa, mitä ei edes haluta ymmärtää tai siitä halutaan vääntää taas joku ”hauska” vitsi. Loputon suo.

Ja pliis. Josko sais edes yhden ketjun pidettyä ilman kuvaa muoviluurangosta?

E. Kirjoitusvirhe korjattu.
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

nsamppa kirjoitti:Välillä taas jostain käsittämättömästä syystä jaksaa tähän loputtomaan ja turhaan sopan hämmentämiseen työntää kätensä.
Lopulta sinäkin ymmärsit, että tämä aihe täällä on sellaista tyhjänpäiväistä peruskoulutason väittelyä. Ole vahva ja vältä ämpärisuohon uppoaminen.
habannaama

nsamppa kirjoitti:
habannaama kirjoitti:Mitkä ovat peilittömän hyödyt tähän Canon 6D:n verrattuna joka omiin käsiini akkukahvalla varustettuna optimaalisen kokoinen, jos liikutaan samoissa hintaluokissa ja ilman että menetetään kuvanlaadussa yhtään mitään ?
Jos kysymys on jo lähtökohtaisesti on asteteltu niin ettei siihen oo muuta vastausta kuin peilillinen, mistä väitän että olet tietoinen, ei kysymystä voi pitää minään muuna kuin kahden pennin trollimiinana. Joten sanonpa sitten pam. Helpottiko?

Mä oon niitä etuja aina silloin tällöin tänne tiputellu (kuten moni muukin peilittömällä kuvaava), mut eipä ne nyt oikein kelpuutettavia argumentteja tunnu olevan. Alkaa liian paljon olemaan olo ku idiootilla ku samoja juttuja toistaa.
Tarkoitukseni ei todellakaan ollut halveeraava/lapsellinen älämölöily, vaan nyt pakko myöntää, että mielessä siintää vaimoni kanssa ensi kesänä tapahtuva lofootti-matka ja mahdollisesti varusteiden painon/koon minimointi, koska tarkoitus matkailuautosta huolimatta telttailla/vaellella ja kun kantaa rinkkaa leirivehkeiden kera + huolehtii kahdesta koirasta, niin...

Eli aidosti ajatuksia 6D:n tasoisesta kuvanlaadusta tuossa hintaluokassa (toista tonnia...) ottaen huomioon että kuvaajana naftin vajaa kaksimetrinen mies, jolla kämmenet eivät ole mallia lilliput...
nsamppa

mremonen kirjoitti:Onhan se noinkin. Mutta kyllähän tässä homma toimii aika lailla molempiin suuntiin. Kun ja jos kyseenalaistaa peilittömän (siis nyt puhutaan Sony a7/a9) koko-/painohyödyn, aletaan puhumaan jostain 28-millisestä pannarista. Se on kuitenkin aika rajattua sen käyttö, jos ei pelkkää katukuvausta tee. Ja sitä varten löytyykin sitten parempiakin vehkeitä. Jos kyseenalaistaa akkukeston, niin kerrotaan, että kyllä niitä akkuja taskuun mahtuu. Jne, jne. Eli vuoroin vieraissa.
Toki toki. Ei vaan kaksi hölmöläistä yhtä fiksua tee. Se vaan karkoittaa täältä potentiaalista hyvää keskustelua. Sun kanssa nyt on viime aikoina voivnu ihan höpöttääkin, joten pidetään mieluummin se linja.

Mut siis jos tosta painosta puhutaan, niin se yksittäinen runko, linssi tai akun paino oo se juttu. Se homma aina kertaantuu. Mulla voi olla, ja varmaan onkin, toi mun turailu aika omanlaistaan.

Mutta siis.

Gimbalille oon havainnu A6xxx-sarjan olevan aika hyvä kompromissi painon ja laadun välille. Siihen seuraksi on kittilinssi, 10-18 ja 24 1.8. Se on jo aika tavalla eri asia ku A7-sarja. Sitä kun sen gimbalin kanssa vääntää pitkän päivän, niin siinä vaan keskittymiskyky laskee ja loppupäästä se vaan vääjämättä menee siihen "joojoo, oli se ihan hyvä otto" ajatteluun. Ja jos käsiteltävä setti on kevyempi, pystyy keskittymään pidempään, kokeilemaan ottoja uudelleen ja testaamaan vaikka vaikeampia juttuja. Eli se ole se yks ainoa 100g vs. 250g vertailu, vaan pitkä lista juttuja mitkä taas vaikuttaa moniin, moniin muihin asioita.

Toinen esimerkki vois olla vaikka sitten mun A7-sarjan käyttö. Siinä mun setti on myös kepeä. Kaikki käytössä olevat linssi ym. on keveitä. Raskain taitaa olla A7SII+16-35 f4+ ulkoinen näyttö- kombo. Sen alla jalustasysteemi alkaa olee jo rajoilla. Studiolla ym. olosuhteissa on sitten raskaampaa jalkaa, mutta siinä se ongelma että niiden käsittely taas vie paljon enemmän aikaa. Menee enemmän vääntää sommittelu kohdilleen, saada vaateriin, säätää rata hyväksi jne. Eli taas palataan siihen käytettävyyteen koko sarjalla valintoja. Mulla kun joskus voi olla tilanne että smuuttia kuvaa on vain tehtävä mahdollisimman nopeasti, eikä voi jäädä hieromaan monestakin syystä niin silloin se kaluston ripeä käyttö on vain äärimmäisen tärkeää.

Sitten taas kun roudaa kamat laukuissa keikalle niin se on se ja sama onko laukussa 5 vai 10 akkua. Mieluummin toki vähintään se 10. Se kun on se ketju niitä ratkaisuja missä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Sonyssa vaan noi akut on kepeitä ja se on mulle oikein suotuisa kompromissi koska mulle on tärkeää että akuista lähtevä (tai akkuihin päättyvä) setti on kevyt. Se että niitä kuluu paljon, on täysin toissijaista. Ne on mulle vähän niinkuin filmirullia. Niitä tulee ja menee. Muutenkin pidän kameraa päällä koko ajan kuvauksissa.

Toki nuo setit voi rakentaa muidenkin valmistajien setillä. Mutta mä tykkään kapeista doffeista, kääntyvistä näytöistä, hyvistä video-ominaisuuksista jne. niin Sonyn kanssa voi olla suht varma että ne on aina aika kuosissa omine fiboineen. Ja lisäksi nyt kun on saanu aika toimivan setin kasaan niin vanha viisaus sanoo: If it ain't broke, why fix it?

Näistä on pirun kiva tuuletella ja turistella, mutta välillä vaan ei jaksa lähteä tähän.
mremonen kirjoitti:Itse olen nähnyt aina punaista kun joku hehkuttaa jotain kritiikittömästi. On sitten kyse vaikka aikanaan Microsoft Mail vs Lotus Notes. Sitten kun luki kehujan käyntikorttia, niin siellä seisoi joku "Microsoft Evangelist". Kuinka uskottavaa moinen vertailu on? Sama juttu muutama vuosi sitten potkan ja sulannon peilittömien hehkutus. Molemmat herrat saivat mukavasti kick-backiä maahantuojilta ja nauroivat koko matkan pankkiin kun sopulit juoksivat kauppaan hakemaa Olyjä ja ties mitä tingentongeleita. Kun sigissä luki että "Minä en enää katso peiliin". Olisi ehkä pitänyt.
Njoo. Myyjämiehet on aina myyjämiehiä. En mä niihin jaksa kuluttaa aikaa tai energiaa. Semmosta ilman täytettä niiden papatus. Turhaan niistä nyt on ainakaan jengaa vetää.
nsamppa

habannaama kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:

Tarkoitukseni ei todellakaan ollut halveeraava/lapsellinen älämölöily, vaan nyt pakko myöntää, että mielessä siintää vaimoni kanssa ensi kesänä tapahtuva lofootti-matka ja mahdollisesti varusteiden painon/koon minimointi, koska tarkoitus matkailuautosta huolimatta telttailla/vaellella ja kun kantaa rinkkaa leirivehkeiden kera + huolehtii kahdesta koirasta, niin...

Eli aidosti ajatuksia 6D:n tasoisesta kuvanlaadusta tuossa hintaluokassa (toista tonnia...) ottaen huomioon että kuvaajana naftin vajaa kaksimetrinen mies, jolla kämmenet eivät ole mallia lilliput...
Pahoittelen siinä tapauksessa turhan kärkästä vastaustani. Anteeksi.

6D:n laatuun pääsee varmasti aika monikin, mutta pieniä ne ovat. Jos se isolle kouralle hyvin istuvuus on tärkeä kriteeri ja budjetti toisen tonnin luokkaa, niin aika mahdotonta on löytää peilitöntä. A7RII tiputtaa hintaansa koko ajan vauhdilla nyt kun tuli A7RIII ja kohta sen saa varmaan siihen "toista tonnia" luokkaan, mutta sekin on vaan snadimpi ku nää peililliset vastaavat. Kuvanlaadullisesti varmasti kelpaa.

Jos asut PK-seudulla, niin tervetuloa testaamaan miten kouraan sopii A7RII. Kaffet voin keittää kylkeen.
Maffer
Viesti:

Fuji X-T2 ja kahva siihen. Ei yhtään häviä A7:lle kuvanlaadussa, R2 ja S2 pimeässä toki jättää kaulaa. Fujille hintaa tulee käytettynä 1300-1500e kahvan kanssa.

Myyntipalstallakin oli R2 ja kahva 1700e yhteensä mikä on aikamoinen polkuhinta. Kuvanlaatuun tarvitaan muutakin kuin runko ja siinä Sony-setti sitten mättääkin. Saa alkaa veistämään hilloa aika läjän että pääsee ohi Fujista.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

hahhaha. ja Ho-ho näin joulun kunniaksi!

Vai APS-C fuji ei häviä kinolle kuvanlaadussa, edes maffukka ei tohon oikeasti usko.

Ja muuten maffers, toi sun vauhtisäkki taitaa sulla täytyä aikalaillalailla muusta kuin kamerarojusta. Ei ne penataxin apsc vehekeet niin isoja ole sun parin hassun objektiivin kanssa. ellei sulla ole mukana sielläse puupönttö kameraatus.

nsamppa täysin oikeilla linjoilla. Sony sopii helevetin hyvin moneen kuvausjuttuun, moneen ehkäpä parhaimmalla mahdollisella tavalla. moneen ei sitten välttämättä niin.
eikö se ole hyvä, että nykyään on paljon hyviä vaihtoehtoja?!!
niillä antiikkisilla peililäpsyilläkin menee hienosti vielä, vaikka peilttömät olis kuinka tulevaisuuden ainut olemassaoleva vaihtoehto.

se on kuulkaas kaverit Xmas ihan tässä ovella!! rauhaa ja rakkautta, antamisen iloa jne.

ei riidellä, vaan annetaan, poikkeuksellisesti nyt.

Minä annan teille rakkahat DSLR intoiljat;

Tunnustan, että monet DSLR kamerat ovat vallan hyviä järkkäreitä, ja niihin saa hyvät määrät hyvin AF tarkentavia objektiiveja. Esim uusi niikkon d850 on aivan terävintä kärkeä mitä tulee kuvanlaatuun ja käytettävyyteen. ainakaan jos ei tartte välttis sitä ihan pienintä kokoa ja videota niinkään.

näin, kyllä helepotti. hyvää Joulua toverit ja mahtavaa mielenkiintoista uuttavuotta 2018. Olen varma, että siitä tulee myös kameratouhujen osalta erittäin antoisa!! tattaista, että saan olla täälläkeskuudessanne. <3
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
habannaama

temama kirjoitti:hahhaha. ja Ho-ho näin joulun kunniaksi!

Vai APS-C fuji ei häviä kinolle kuvanlaadussa, edes maffukka ei tohon oikeasti usko.

Ja muuten maffers, toi sun vauhtisäkki taitaa sulla täytyä aikalaillalailla muusta kuin kamerarojusta. Ei ne penataxin apsc vehekeet niin isoja ole sun parin hassun objektiivin kanssa. ellei sulla ole mukana sielläse puupönttö kameraatus.

nsamppa täysin oikeilla linjoilla. Sony sopii helevetin hyvin moneen kuvausjuttuun, moneen ehkäpä parhaimmalla mahdollisella tavalla. moneen ei sitten välttämättä niin.
eikö se ole hyvä, että nykyään on paljon hyviä vaihtoehtoja?!!
niillä antiikkisilla peililäpsyilläkin menee hienosti vielä, vaikka peilttömät olis kuinka tulevaisuuden ainut olemassaoleva vaihtoehto.

se on kuulkaas kaverit Xmas ihan tässä ovella!! rauhaa ja rakkautta, antamisen iloa jne.

ei riidellä, vaan annetaan, poikkeuksellisesti nyt.

Minä annan teille rakkahat DSLR intoiljat;

Tunnustan, että monet DSLR kamerat ovat vallan hyviä järkkäreitä, ja niihin saa hyvät määrät hyvin AF tarkentavia objektiiveja. Esim uusi niikkon d850 on aivan terävintä kärkeä mitä tulee kuvanlaatuun ja käytettävyyteen. ainakaan jos ei tartte välttis sitä ihan pienintä kokoa ja videota niinkään.

näin, kyllä helepotti. hyvää Joulua toverit ja mahtavaa mielenkiintoista uuttavuotta 2018. Olen varma, että siitä tulee myös kameratouhujen osalta erittäin antoisa!! tattaista, että saan olla täälläkeskuudessanne. <3
Joku muukin näemmä nauttinut Hennessyn XO:ta kuin allekirjoittanut :)
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

habannaama kirjoitti:
Joku muukin näemmä nauttinut Hennessyn XO:ta kuin allekirjoittanut :)
hieman poikien kanssa venähti glögi-ilta pitkäksi, ei muutash.

olen kesän vieroituskuurin jälkeen ollut tosi vähällä.paras päätöksenbi aikoihin! en väitä olevani mikään apsolutisti edelleenkään, mutta homma lähes hoidossa nyt!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Vastaa Viestiin