jalusta täyskennoselle

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
Frasse1

jalusta täyskennoselle

Viesti Kirjoittaja Frasse1 »

Ongelma on seuraava:
olen vaihtanut jokin aika sitten Canon 550D kroppikennon ja kittiputken ahkeran säästämisen jälkeen yhdistelmään Canon 6d (paino 755g ) + Tamron SP 24-70 DI VC USD (paino 825g). Yhdistelmässä ei ole mitään vikaa, päinvastoin olen ihan innoissani, mutta kroppikennolle hankkimani (halpa, rimpula) jalusta on ihan käyttökelvoton tälle uudelle. Se on hontelo tuon painon alla ja kun yhdistelmän laittaa siihen kiinni niin putki painuu alas maata kohti vaikka yritän kiristää mitä ruuvia vaan.

Tykkään kuvata maisemia illalla tai aikaisin aamulla. Jalustoista en tiedä kauheasti mitään kun vanha on toiminut tuolla kroppikennolla. En videokuvaa enkä tee pitkiä luontovaelluksia, joten paino ei olle ykkösjuttu (siis keveys). Olen tämmöinen harrastelija joten en halua maksaa useaa satasta, mutta haluan hankkia / satsata kuitenkin semmoiseen jalustaan joka riittää jatkossa ja johon mahdollisesti saa varaosia tms. ja esim säästää hyvää jalustaa varten. Ostoslistalla on myöhemmin myös joku tele.

Olen nähnyt semmoisia pantoja joita laitetaan putkeen ja kiinnitetään jalustaan, tarviiko tuo sellaisen vai pitääkö jämerämpi jalusta tuon yhdistelmän oikoisessa? Anteeksi jos on tyhmä kysymys, olen katsellut nettikauppoja mutta en oikein tule siellä hullua hurskaammaksi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viesti:

Re: jalusta täyskennoselle

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Et tarvitse tuolla yhdismälle mitään jalustapantaa. Sellainen tulee yleensä mukana niissä objektiiveissa missä sitä tarvitaan. Toki joitain poikkeuksia tähänkin aina on.

Luulisin että esim. tämä toimis sulla hyvin nyt ja riittää tulevaisuudessa myös tavanomaisten teleobjektiivien tarpeisiin:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12749688" onclick="window.open(this.href);return false;
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Supersuosittu Manfrotto 055 on kyllä siinä ja siinä vakavaan käyttöön, eli tuostakin voi mennä hyvällä omallatunnolla vielä ylöspäin mallistossa. 6D on kuitenkin niin hyvä runko, että voisi ottaa varman päälle. Jos tuon hankit, niin kannattaa ainakin käyttää peilin lukitusta.
--------
Aves!
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Varoitus: mielipiteet ovat puhtaasti omiani eivätkä universaaleja totuuksia. Lisäksi niihin ja erityisesti liioittelun määrään vaikuttaa vahvasti se onko vaimolla kuukautiset vai ei.

Kuvasin liki 15 vuotta manfrotton 55:lla. En ostas. Talvipakkasella kohtuu massiivinen alumiinijalusta varaa melkoisesti lämpöä, jonka se siis tempasee kuvaajan ruumiista paksujen hanskojenkin läpi. Joo - toki se neopreenipäällys auttaa, mutku ei aina satu osumaan kohille. Manfrotton kiinnityslevyt eivät mua koskaan vakuuttaneet eli mä vannon Arcan nimeen jopa siten et halpis kiinavehkeet pesee ton manfrotton. Itseasiassa mulla on kummassakin 6d:ssä på engelska l-bracket jotka on kiinakamaa. Toimivat kuhan valitsee sen mallin missä jää kolo kaukolaukaisimelle.

Käytän paria kuulapäätä ja kumpikin ottaa päähän omalla tavallaan, mut täydellistä ei ole olemassakaan. Toi kiinakopio toimii talvellakin, koska toleranssit on sen verta väljät ja rasvaa ei ole nimeksikään. Ei sitä ihan millilleen saa kohille, koska paikka siirtyy kiristäessä, mut hintaan nähden ok. Toinen on mallia sirui ja sitä ei kierrä erkki eikä sen velikään pakkasella. Lisäksi toi siruin kitkasysteemi voi olla teoriassa hieno, mut todellisuudessa asetus siirtyy ja jumittaa nupin jolloin ainoa mikä pyörii on nupin kumit. Ja sellasta nupppia missä ei ole erillistä säätöä kierrolle en ostas ja l-bracketti on must jos tykkää ottaa myös pystykuvia (kuulapään sivussa roikutettava kamera ei mulle toimi).

Jalusta - valitsee kierrelukittavat tai napsautettavat jakaa varmaan mielipiteitä. Noin 391,6 kertaa nahkani väliin jättäneenä mä en vaihda kierrelukittavia pois. Tosin mulla on triopon hilikuitumalli jossa noi kierrelukituksen muovipalat hajoaa useammin kuin meikä vaihtaa alushousuja eli en suosittele triopoakaan. No mulla on niitä pussillinen mukana - siis muovipaloja ei alushousuja. Maisemakuvauksessa mä suosin lyhyttä keskiputkea, koska sen saa myös oikeasti maan lähelle - toki tohon on muitakin ratkaisuja, mut pelkkä jalkojen levittely ei auta jos keskiputki on pitkä - pituudella siis on väliä.

En siis mainosta tai suosittele mitään eli kaikki on kompromissejä - varsinkin köyhällä eli siitä vaan miettimään mille laittaa painoa.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

ttuplai kirjoitti:Talvipakkasella kohtuu massiivinen alumiinijalusta varaa melkoisesti lämpöä, jonka se siis tempasee kuvaajan ruumiista paksujen hanskojenkin läpi. Joo - toki se neopreenipäällys auttaa, mutku ei aina satu osumaan kohille.
Tämä on hyvin totta, ei tartte olla edes pakkasta niin näpit saa jäähtymään äkkiä jalustan kanssa nipertäessä.
ttuplai kirjoitti:Manfrotton kiinnityslevyt eivät mua koskaan vakuuttaneet eli mä vannon Arcan nimeen jopa siten et halpis kiinavehkeet pesee ton manfrotton.
Samaa mieltä, vaikka onkin vain aika vähäistä kokemusta parista manfrotton pikakiinnityslevytyypistä.
ttuplai kirjoitti:Toinen on mallia sirui ja sitä ei kierrä erkki eikä sen velikään pakkasella.
Mulla myös Sirui, K-40X, ja välillä on ollut sisäkuvauksissakin aluksi ongelmia jos jalusta on ollut auton peräkontissa pakkasessa 20 min ennen kuvauspaikalle saapumista. Pitääkin kai laittaa joku kiinakuula ostoslistalle niin pääsee vertailemaan. Jos sulla on linkkiä johonkin suositeltavaan niin kerro toki.

ttuplai kirjoitti:Jalusta - valitsee kierrelukittavat tai napsautettavat jakaa varmaan mielipiteitä. Noin 391,6 kertaa nahkani väliin jättäneenä mä en vaihda kierrelukittavia pois.
Slikissä ei ole ikinä ollut tätä ongelmaa. Ja lukot on kestäneet 20 vuotta ongelmitta.
ttuplai kirjoitti:Maisemakuvauksessa mä suosin lyhyttä keskiputkea, koska sen saa myös oikeasti maan lähelle - toki tohon on muitakin ratkaisuja, mut pelkkä jalkojen levittely ei auta jos keskiputki on pitkä - pituudella siis on väliä.
Tämä on hyvä huomio. Itse ostin lyhyen keskiputken pian jalustan hommaamisen jälkeen kun en tietenkään tätä heti tajunnut. Pitkälle ei ole juuri käyttöä ollutkaan kun jalusta on aika korkea muutenkin.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Se kiinakuulapää on mallia Beike BK-03. Taisin kaivaa halvimman toimittajan. Tossa nupissa on oikeen erillinen säätö kitkalle ja lukitukselle, mut noi on kyl samoja ruuveja eli käytännössä sellasta hienoutta kuin kitkan säätö tossa ei ole, mut ei haittaa pakkasella (jos ny ei muutenkaan).
Jovala

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Sakke_K kirjoitti:6D on kuitenkin niin hyvä runko, että voisi ottaa varman päälle. Jos tuon hankit, niin kannattaa ainakin käyttää peilin lukitusta.
Tässä yksi, joka sinnittelee vanhalla Manfrotto 055WNB:llä. Eikä ole kauheasti intoa vielä vaihtaakaan. Kamerana on nykyään EOS 6D, kuten aloittajalla.
Painoa vaan tahtoo tulla turhan paljon makrokalustosta ja nyt viimeisin villitys on panoraamakuvaus ja siihen liittyvät vimpaimet. Kummankaan kanssa en ole päässyt vielä kattaviin kokemusmääriin (panoraamakalut vasta matkalla Suomeen).
Lintukuvia olen ottanut käsivaralta tai yksijalalla, joten ei ole tullut kokemusta kuinka 055 kantaisi mun 150-600mm zoomia.

Jalustan paino korreloi jossain määrin sen vakauden (värähtelyherkkyyden kanssa). Mutta saattaa olla myös niinkin päin, että painavampaan värähtely indusoituu helpommin ja vaimenee hitaammin. Mekaanin rakenne ratkaisee.
Onko noita jalustoja testattu jossain värähtelyherkkyyden suhteen?

Jalustan värähtelyn saa aikaiseksi tietysti kuvauskaluston käsittely, kameran peili noustessaan ylös, sekä ennen kaikkea tuuli on hankala vastustaja.
Herkimminhän värähtelyt näkyy sekä makro- että tele-objektiivien kuvissa. Sen sijaan laajakulma-objektiivit on varsin immuuneja (jos ei kuvaa kovin läheltä).
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Jovala kirjoitti:Onko noita jalustoja testattu jossain värähtelyherkkyyden suhteen?
En ole vähään aikaan nähnyt, viimeisin lukemani testi oli ruotsalaisessa FOTO-lehdessä. Siinä kyllä todettiin, että paino oli aina pelkästään hyvästä. Tekniseltä kannalta siis ;-) Silloinen mainittu Manfrotton malli (en tiedä onko päivitetty viimeisten vuosien aikana) sai aika heikot arvosanat, siitä tuo on jäänyt mieleen. Itse käytin 055:sta lintukaukoputken kanssa, mutta aika pian vaihdoin tukevampaan kun pääsi käytännössä vertailemaan hieman tukevampien kanssa ja tuo testitulos rummutti takaraivossa.

Ulkoisesti suht samankaltaisissa oli myös eroja, eli rakenteiden laadulla on myös merkitystä kuten sanoit.
--------
Aves!
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Tämä on hyvä. Lisäksi siinä on mukava ominaisuus keskipylvään kiinnityksessä, josta voi olla sinullekin hyötyä (minulle oli). Lisäksi puu on "lämmin" materiaali myös talven pakkasissa. Jalustan jalat ovat levät ja litteät, joten olkapäällä kantaminen käy mukavammin kuin saman painoisen pyöreäjalkaisen.

https://www.berlebach.de/?bereich=detai ... he=english" onclick="window.open(this.href);return false;

Berlebachit ovat kuuluja myös siitä, etteivät ne hyppele ja tärise ihan itse.
Less Is More
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

On kyllä sääli, etteivät Manfrottot ole samanlaisia pomminkestäviä kuin 80-luvun alussa Suomeen saapuessaan. Silloiset 055set ja 058 (Triaut) ym. kestivät ja kestivät -niin pakkasessa kuin metsälammen pohjamudissa kököttäessään. Sitä paitsi niitä saattoi myös huoltaa. Aika krouveja ja painaviakin luokassaan, mutta ehkä juuri siksi oikeita työkaluja vanhojen Gitzojen kanssa.
Less Is More
Vastaa Viestiin