Tony_A kirjoitti:DorianBlue kirjoitti:
Millä lailla 5D classic on vanhentunut?
Liveview mahtaa puuttua tuosta ja kääntyvä näyttö. Video-ominaisuuksia ei ole lainkaan 5D classicissa. Lisäksi satasarjaiset ovat pienempiä ja sitä myöten myös kevyempiä. SD kortit vs CF kortit edullisempia. Lasitavarakin tulee alkuvaiheessa edullisemmaksi, ellei sitten hanki FF yhteensopivia heti.
Toki varmasti kuvanlaatu riittää, mutta en pystyisi itse tuota perustelemaan ensimmäiseksi järkkäriksi.
Canonin ensimmäiseksi järkkäriksi suosittelisin budjetin mukaan 650/700 runkoa ja 18-55 stm lasia. Jos voisi panostaa vähän enemmän, valinta olisi 70D+18-135 is usm. Sillä pärjäisi jo mainiosti aika pitkän matkaa.
No jos sitä tuosta lähestymiskulmasta ajattelee, niin ymmärrän paremmin ajatuksesi. Itse en miettinyt asiaa ensimmäisen järkkärin kulmasta, vaan ihan kamerana. Mulla on II-versio, en käytä liveview'tä ikinä, kuten en myöskään videota. Jos nuo ovat aloittejilla ostokriteereitä, niin onhan siinä liikaa poissulkevia ominaisuuksia, eli puutteita. Koko on toki suurempi kuin entry-cropeissa, mutta se on aika lailla henkilökohtainen mieltymys, miten sen kokee. Mulla ei ole ongelmia sen suhteen, vaikken mikään jättiläinen olekaan. Lasit ovat kiistämättä se asia, mikä alkubudjetissa pitää FF:llä ottaa huomioon. Mutta jos ostaa hyvin pidetyn 5D:n, siinä samalla ostaa toki vaikka 24-105:n käytettynä, niin ihan kohtuulukemissa pysytään vielä. Hyvällä tuurilla saa pakettina edullisesti, ja tuolla yhdistelmällä pärjää ihan kivasti. Jos telepuoli kutkuttaa, budjettivaihtoehto lienee EF 70-300 käytettynä, tai sitten 70-200/4 L. Tarjontaa on kyllä lasipuolella ihan riittävästi. Muistikortit menevät koko pakettia hankkiessa melkeinpä taustakohinaan.
En minäkään ihan varauksetta suosittelisi ensimmäiseksi järkkäriksi. Enkä välttämättä ensimmäiseksi FF:ksikään, mutta jos joku kysyy, että onko järkeä, niin onhan siinä. Ei maksa maltaita, kuvanlaatu on edelleen kuranttia tavaraa ja onhan se FF ;)