Maffer kirjoitti:Nakkaa se Sony jorpakkoon ja tilalle Monochrom M. ISO 10 000 vielä käyttökelpoinen ja m lasit toimii.
Siis mullehan kävi Leica M:ää ostaessa sillä tavoin nolosti, että olin jättänyt Turun Rajalaan Monochrom M -tilauksen ja myymäläpäällikkö Mika Lilja, jonka kanssa olen kauppoja tehnyt 90-luvulta asti, sanoi että joudun odottelemaan sitä ehkä kuukauden. Odotusaik kuitenkin venyi melkein kahteen kuukauteen, kunnes sitten ulkomaanmatkalla sain Mikalta puhelun, että nyt olisi Ämmä ostettavissa, messuilla käynyt demo-kappale, kelpaako? Vastasin että kelpaa, mutta olen ulkomailla. Siihen hän sanoi, että hänkin on, mutta se varataan minulle ja voin käydä hakemassa sen kun palaan Suomeen. Muutaman päivän päästä Suomeen tultuani ryntäsin sitä tiskille hypistelemään ja kauppa syntyi, sain edullisesti, myyjä oli saanut Mikalta hinnan. Kotona sitten ihmettelin, että minkä h****tin takia harmaasävyisiä kuvia tekevä on varustettu värillisellä etsinkuvalla. No, ensimmäinen räpsyhän sen sitten paljasti: Olin ostanut M:n enkä Monochrom M:ää. Hiukan nolouttani lievensi se, ettei M9:ää seuranneen mallin nimestä ollut silloin oikein yhtenäistä käsitystä muuallakaan.
Tuo sekoilu on aina välillä palannut mieleen ja joka kerta värejä selektiivisesti säätäessäni olen tietoisesti tyytyväinen siihen, etten monochrome-sivupolulle mennyt. Värien selektiivisellä säätämisellä latteisiin tai huonossa valossa kuvattuihin kohteisiin saa kolmiulotteisuuden tuntua, kun säätää väriliu´ut oikein (rajoille joissa kaksiulotteisen näköisiksi muuttuneet kuvan osat palautetaan kolmiulotteisiksi). Eli se mikä M Monochromen yksityiskohtien toistossa menetetään sen värikerronnalla voi kompensoida.
Kaikilla kameroilla saa mielenkiintoisia kuvia eikä isolla ISOlla ole mielestäni merkitystä kuin hifistelylle (en väitä etteikö hifistely olisi hauskaa). Varsinkin mustavalkoiset kuvat saavat olla raffeja, niistä tulee lisätunnelmaa tarinalle. Viimeeksi äsken otin MV-kuvaushaastekuvan autoni 360 asteen kameranäytöstä käyttäen IPhone 5s:n kameraa autokatoksessa, jossa valoa oli vähän. Käsillä ei ollut sillä kertaa kameraksi kuin kakkospuhelin. Fantastinen kuva siitä silti tuli, siihen haasteeseen. Voit käydä katsomassa seinältäni, nimi on pääteltävissä eo. 500px-linkistäni.