Oletteko puhdistaneet kennoa? (Canon 10D)

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
saaju

Oletteko puhdistaneet kennoa? (Canon 10D)

Viesti Kirjoittaja saaju »

Kysyisin kokemuksia kennonpuhdistuksesta. Itse en vielä ole uskaltanut kokeilla, vaikka tarvetta alkaisi jo olla. Parin kuukauden ahkerassa ulkokäytössä pölyä on jo kertynyt. Pahimmin se näkyy jos aukkoa on kovin pienellä.

Yhden aikaisemman kirjoituksen löysin, mutta siinäkin kamera vietiin liikkeeseen puhdistettavaksi. Onko kokemuksia käsipumpusta?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Käsipumpulla olen muutaman kerran kennon putsannut. Kohtuulisen hyvin on onnistunut.

Paineilmaa tavallisesta aerosolipullosta en kennolle päästäisi.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
dimitalv

Viesti Kirjoittaja dimitalv »

Ohessa omia kokemuksiani kennon puhdistamisesta.

Olin itsekin aprikoinut kennon puhdistamista Nikon D100 kamerassa. Kamerani on nyt kohta kaksi kuukautta vanha ja pölyhippuja näkyy selvästi, kun kuvaa taivasta aukolla 22 äärettömään tarkentaen. Pari kertaa olen puhallellut niitä ilmapumpulla vaihtelevalla menestyksellä.

Hankin sitten kameran virtalähteen Nikon EH-5. jolla kameraan saa virtaa ulkoisesta lähteestä. Tätä käytän, kun käännän peilin ylös operoidakseni kennolla (aika asetus "bulb"ille ja laukaisija pohjassa). Ymmärrykseni mukaaan kenno ei ole sähköisesti varattu, kun käytetään ulkoista virtalähdettä, jolloin pölyn tarttuminen staattisen sähkön takia ei ole vaarana kun kenno joutuu ulkoilmalle "avoimeksi". Toinen tapahan on säätää kamerasta "bulb" asento ja pitää peiliä ylhäällä kameran pariston voimalla, mutta silloin kenno on varattu ja tämä ei ole suositeltavaa, näin olen ymmärtänyt.

Luettuani netissä lukuisia kirjoituksia kennon puhdistuksesta tilasin USAlaisen http://www.photosol.com/ valmistajan jälleenmyyjältä Englannista http://www.robertwhite.co.uk/digital.htm netin välityksellä näissä kirjoituksissa suositeltua Eclipse puhdistusainetta (59 ml pullo), joka ilmeisesti on ultrapuhdistettua metanolia optisten välineiden puhdistukseen. (Kuivuu muuten tositosi nopeasti. Eikä jätä jäämiä) Samalla tilasin PecPads pyyhelappuja (10 x10 cm) kaksi 100 kpl pakkausta (lint free wipes), joilla voi pyyhkiä myös linssejä ym. Koko lysti lentopostina veroineen maksoi 34,63 GBP ei noin 52 euroa. Maksoin Visalla. Toimittaja oli siis Robert White Dorsetista ja paketti tuli 10 päivässä tilauksesta Espooseen.

Keittiön kaapistamme löysin sopivan lastan (mikä linee jonkin kodinkoneen mukana tullut "ruuvimeisseli", joka on riittävän leveä, suora pinta ja riittävän jäykkä. Tämä lasta on tasan 15 mm leveä, kokemus osoitti, että millin leveämpi olisi vielä parempi. Kokeilin myökin Sinooperin liimalastaa, mutta se on liian letku ja vähän liian kapea (14 mm). Robert White tarjoaa kennonpuhdistukseen myös SensorSwabs - nimisiä valmiita ja älyttömän kalliiita kennonpuhdistusvälineitä, jossa pyöreän !!! tikun ympärille on taitettu neliskulmainen kangas. Ei toimi !!! Levymäinen sen tikun pitää olla ja PecPads - pyyhkeen puolikas toimii mainiosti siinä.

Pyyhelapun leikkasin kahtia, jolloin sain kaksi 5x10 cm pyyhelappua. Toisesta taitoin kauniisti kankaan tiukasti lastan päälle, pari tippaa!! viinaa laputetun lastan kärkeen ja ei kun pyyhkimään. Kerran vasemmalta oikealle, toisen kerran oikealta vasemmalle välillä lasta sopivasti kääntäen, että koko ajan oli pyyhkimessä puhdas pinta kennon pintaa vasten. Ensimmäinen offensiivi meni harjoitellessa (kuusi pyyhkäisyä kolme lapun puolikaista) mutta nyt kennossa olleet noin 25 täppärää ovat poissa tullakseen taas jossain vaiheessa takaisin. Näkemykseni mukaan pöly näissä vaihdettavien objektiivien digitaalijärjestelmäkameroissa on säännöllisesti läsnä, sitä meistä kukaan ei voi estää. Se on vain hyväksyttävä ja opittava elämään sen kanssa. !!

Tässä oli minun kokemus.

Ohessa muutama hyvä linkki, jos läsnä on joku, joka haluaa vielä tutustua aiheeseen perusteellisemmin.

http://www.bythom.com/cleaning.htm

http://www.pbase.com/image/15471306
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

dimitalv kirjoitti:Ohessa omia kokemuksiani kennon puhdistamisesta.

Hankin sitten kameran virtalähteen Nikon EH-5. jolla kameraan saa virtaa ulkoisesta lähteestä. Tätä käytän, kun käännän peilin ylös operoidakseni kennolla (aika asetus "bulb"ille ja laukaisija pohjassa). Ymmärrykseni mukaaan kenno ei ole sähköisesti varattu, kun käytetään ulkoista virtalähdettä, jolloin pölyn tarttuminen staattisen sähkön takia ei ole vaarana kun kenno joutuu ulkoilmalle "avoimeksi". Toinen tapahan on säätää kamerasta "bulb" asento ja pitää peiliä ylhäällä kameran pariston voimalla, mutta silloin kenno on varattu ja tämä ei ole suositeltavaa, näin olen ymmärtänyt.

D 100:ssahan on valikosta erikseen valittavissa kennon puhdistusasento, jolloin käsittääkseni suljinta ei tarvitse aukaista B asennossa vaan se toimii valikon kautta. Ei kait virtalähteen käyttö vaikuta kennon toiminnassa olemiseen B asennossa, virta siellä on päällä. Tätä kennon puhdistusasentoa ei saa aktivoitua ilman virtalähdettä ilmeisesti kyseisellä toiminnolla pyritään estämään mahdollisen akun loppumisen aiheuttama sulkimen sulkeutuminen, ja saadaan virtalähteitäkin myytyä. Kuinkahan virtalähteellä estetään äkillisen sähkökatkoksen aiheuttamat ongelmat ;-)
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
wille

Paineilmaa sinne vaan

Viesti Kirjoittaja wille »

Itse olen puhdistanut 10D:n useampaan otteeseen ja puhdistan sen sisälmykset itse asiassa aina samalla kun käyn muutenkin sopivan ajan tullen objektiivit läpi.

Valitsen 10d:n valikosta sen kennonpuhdistusasetuksen, hölskäytän hieman paineilmapulloa, päästän ilmaa ensiksi kameran ohi ja sitten ilmaa vaan kameran sisuksiin. Varovainen pitää tietysti olla, ei kannata ihan täysillä ilmaa päästää, vaan pienissä pätkissä ja ilmaa voi pistää kiertoon vaikkapa ylös nousseen peilin takaosan kautta tms. Myös peilille olen silloin tällöin ilmaa varovasti päästänyt (tässä pitää olla tosi varovainen). Peiliä puhdistan sen vuoksi, että mikäli siinä on pölyä, niin seuraavaksi ne siirtyvät siitä kennolle...

Paras ilmapullo on sellainen, missä on jonkinlainen liipaisinjärjestelmä. Liipaisimella saa sitten hieman säädeltyä paineilman nopeutta...
Justus

Re: Paineilmaa sinne vaan

Viesti Kirjoittaja Justus »

Mitä paineilmaa käytätte? Itse käytin jotakin tavalliseen paineilmapulloon pakattua (ostettu elektroniikkaliikkeestä) ja sain kaupanpäälle kennon täyteen täpliä ! Mietin jo koittaessani, että saattaa olla virhe, mutta pitihän se koittaa...

Pakko oli laittaa tilaukseen Pecpadseja (100kpl) ja Eclipseä (1 plo), että saan kennon puhtaaksi. Minkä päälle kankaan laitan, on vielä auki. Ideoita? Toivottavasti paketti tulee piakkoin.

http://www.robertwhite.co.uk/digital.htm

Tuolta tilasin. Visalla en ollut aiemmin tilannut, mutta nyt ei ollut muuta vaihtoehtoa. Lienee kuitenkin aika turvallinen tapa.
HiTec

Viesti Kirjoittaja HiTec »

Eikös tuo ihan manuaalissakin kielletä että kameraa EI puhdistella spray-pulloilla 8( Taisipa oikein olla kuvatkin jostain kumituppelosta jolla puhallella. Ja ihan vinkkkinä noita kumituppeloita löytyy tenavien leluista 8O Eli jonkinlaisten figurien mukana tulee esim. kumivenettä tms. ilmatäytteistä ja mukana juurikin tuollainen pieni kumituppelo suuttimella sen veneen täyttämiseksi. Recycling? ;/
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Aikoinani aloittaessani valokuvaksen opintojani käskettiin hakea negojen puhdistamiseen apteekista korvapumppu. Se on sellaista ruskehtavaa kumia oleva pallo, josta lähtee uloke. Oli edullinen ja eri kokojakin oli saatavilla. Onkohan niitä enää olemassa?
ppie

Korvapumppu

Viesti Kirjoittaja ppie »

On niitä vielä. Ostin vajaa kuukausi sitten. Väri on nyt oranssi.

:ppie
Gillis

Viesti Kirjoittaja Gillis »

Justus kirjoitti:Mitä paineilmaa käytätte? Itse käytin jotakin tavalliseen paineilmapulloon pakattua (ostettu elektroniikkaliikkeestä) ja sain kaupanpäälle kennon täyteen täpliä ! Mietin jo koittaessani, että saattaa olla virhe, mutta pitihän se koittaa...
Manuaalinkin saa lukea, voi olla vaikeita saada pois sillä kuulemma toi paineilmapulloista tuleva lika on jonkinsortin rasvaa. Uskaltaisin sanoa että se spray-purkin painallus alensi kamerasi hintaa aika reilusti :)
Justus

No täytyy odotella puhdistustarvikkeet ja katsoa mitä tapahtuu. Kokeilin samalla pullolla puhtaaseen lasipintaan, eikä pullosta tullut lika tuntunut olevan kovin tiukasti kiinni, joten itse en ole kovin huolissani.

Samanlaista spray-pulloa tarjottelevat käytettäväksi täkäläisessä kameraliikkeestä. Itse en kuitenkaan koskaan ollut vakuuttunut sellaisen ilman käytöstä. Tuohon tarkoitukseen lienee kuitenkin tarjolla jotakin puhdistettua ja pakattua ilmaa, vai onko totta että manuaalinen puristuspumppu on ainut vaihtoehto?
Gillis

Viesti Kirjoittaja Gillis »

Justus kirjoitti:No täytyy odotella puhdistustarvikkeet ja katsoa mitä tapahtuu. Kokeilin samalla pullolla puhtaaseen lasipintaan, eikä pullosta tullut lika tuntunut olevan kovin tiukasti kiinni, joten itse en ole kovin huolissani.

Samanlaista spray-pulloa tarjottelevat käytettäväksi täkäläisessä kameraliikkeestä. Itse en kuitenkaan koskaan ollut vakuuttunut sellaisen ilman käytöstä. Tuohon tarkoitukseen lienee kuitenkin tarjolla jotakin puhdistettua ja pakattua ilmaa, vai onko totta että manuaalinen puristuspumppu on ainut vaihtoehto?
http://www.luminous-landscape.com/essay ... ning.shtml

aika hyvä asiaa koskeva teksti.
aatos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aatos »

Kyllä ei kannata puhallella pullosta mitään kennolle.
Erehdyin tuossa ennen lomia innoissani ostamaan American Recorderin CO2-ilmasuihkeen. Jo toisella puhalluskerralla sain koko kennon täyteen silminnähtäviä pieniä öljypisaroita, jotka näkyivät kuvissa tummina pikku renkaina joissa oli vaalea keskus.
Eikun kiikuttamaan vehje JAS-tekniikkaan puhdistettavaksi - kaikki paitsi yksi lähti pois, mutta vaati 4 puhdistus kertaa ja kustansi siinä 82 eukkaa (norm. puhdistus on ollut n. 32 eunukkia).
Kuulin tässä yx päivä että eräs suomalainen johtava lehtitalo oli ostanut kompuran puhdistellakseen itse kennojaan, seurauksella että yhteen kennoon oli pölyhiukkanen mennyt kennon päällä olevan kalvon alle liian puhallusvoiman ansiosta. Se kenno kait meni vaihtoon, tai ainakin luulis olevan aika vaikee puhdistettava, kun ne ei kait oo mitään vaihtokalvoja siinä kennolaisen päällä.
Jasin puhdistusohjeena oli kumikäsipumppu: ensin pölyt pois kameran pinnalta ja optiikka aukon ympärilta (pehmeä harja ja puhallus esim), sitte optiikka pois ja aukon reunoilta ja peililtä, ja sitte vasta peili ylös ja varovasti puhkutaan kennolle. ja ei varmaankaan missään tuulisella hiekkalaatikolla, vaan puhtaassa ympäristössä.
tekevällä sattuu, sano
t. aatos
Justus

No niin puhdistuskamat tuli tänään tiistaina - tilattu perjantaina(pecpads ja eclipse). Varsinaiseksi puhd.välineeksi ostin leivonnassa käytetyn nuolijan, jonka leikkasin mattoveitsellä sopivaksi (lev. 14,4mm). Pyyhkäisin kennon pinnan noin 6-8 kertaa, aina puhtaalla pinnalla. Kennosta tuli puhtaampi, kuin uutena.

http://www.robertwhite.co.uk/digital.htm

Menetelmä kuvattu tuolla.

Yritän laittaa kuvia myöhemmin.
adele

Mekaanista puhdistusta turha pelätä

Viesti Kirjoittaja adele »

Vaikka olisi kuinka huolellinen; vaihtelisi linssiä kameran virrat pois, odotettuaan minuutteja kennon varauksen poistumista (katsellessaan samalla kun ainutkertainen kuvaustilaisuus valuu ohi) mahdollisimman puhtaassa tilassa, ilmaantuu kennoon (kuviin) enemmin tai myöhemmin (pikemminkin ennemmin) partikkeleita, jotka eivät lähde irti puhaltamalla.

Tietysti äärimmäistä puhallustehoa käyttäen voi hiukkasen saada irti. Tästä toimitatavasta on kaksi ongelmaa.

Usein poispuhallettu hiukkanen jättää jälkeensä rasvaa tms. epäpuhtautta (kokemusta on).

Toiseksi. Muutamissa lukemissani artikkeleissa on esitetty väite, että voimakkaalla puhalluksella on mahdollista saada epäpuhtauksia kennon ja sitä suojaavan filtterin väliiin, mikä tietää kallista korjaamokäyntiä. Tästä ei omakohtaista kokemusta, joten en voi varmuudella sanoa pitääkö tämä paikkansa.

Kennon puhdistukseen ei liity mitään sen kummallisempaa mystiikkaa kun linssin puhdistukseen. Olet vain huolellinen ja toimit rauhallisesti. Edellisessä viestin linkeissä kuvatut työkalut käyvät. Yhtä hyvin soveltuu mikä tahansa kennon korkeutta hieman pienempi suora muovinpala, jonka ympärille tavallisen linssipaperin voi taittaa. Paperille pisara linssinpuhdistusnestettä ja kertapyyhkäisy.

Tulos kannattaa tarkistaa silmämääräisesti ensin kennon pinnalta. Jos jäämiä näkyy, uusi paperi ja uusi pyyhkäisy. Kun kenno vaikuttaa katsottuna puhtaalta on koekuvauksen vuoro pienellä aukolla. Se kertoo onko vielä syytä puhdistaa uudelleen. Keskimäärin kolmen-neljän pyyhkäisyn jälkeen kenno on aivan puhdas.

En tiedä mistä johtuu (liekö suotimen staattisuus vähentynyt puhdistuksen takia), mutta kun aluksi puhaltelin partikkeleita ympäri niin kennon puhaltelun tarve oli päivittäinen. Kun aloin puhdistaa kennoa mekaanisesti puhdistuksen tarve laski dramaattisesti. Palasin juuri parin viikon reissulta Kanadasta, jossa otin 3500 kuvaa. Linssejä vaihdettiin satoja kertoja kaikenlaisissa olosuhteissa, myös virta kytkettynä kameraan, eikä puhdistuksen tarvetta ilmennyt kertaakaan. Kenno on yhä ilman häiritseviä roskia.

Kennon puhdistaminen kuuluu järkkäridigikameran normaaleihin rutiineihin aivan kuin filmin laittaminen kuuluu filmikameraan. Sen sijaan, että otat sata kuvaa, joissa on häiritsevä roska, jotka tietysti voit poistaa Photarissa tuntikausien työllä, käytät pari minuuttia kennon parissa ja selviät ilman kloonityökalua.

Halulliset ja epävarmat, joilla on ylimääräistä rahaa ja aikaa odotella, voivat tietysti viedä/lähettää kameransa huoltoon. Muiden kannattaa opetella puhdistaminen itse.
wille

Ilmaa ja usein

Viesti Kirjoittaja wille »

Vielä pitää tässä mainostaa, että oma puhdistustapani on osoittanut erinomaisuuttaan jo neljän kuukauden ajan (hurjan pitkä aika 10D:llä :)

Olen puhdistanut kamerani sisuskaluja varmasti kymmeniä kertoja, mahdollisimman usein. Kun on joku hääkeikka tai muuten tärkeämpi juttu tiedossa, niin puhdistan aina valmiiksi kaikki kameravehkeet. Paineilmapullo on ollut tässä kätevä apu, olen saanut pölyt ja muut epäpuhtaudet pidettyä aisoissa, kun olen tarttunut pulloon heti, kun olen nähnyt objektiivien tyvipäässä likaa tai pölytolloja peilissä. Muutamaan kuvaan olen ehtinyt roskan saada, mutta sekin lähti, kun näytin roskapahaselle paineilmapullon pitkää piippua.

Olen kuullut, että jotkut ovat saaneet paineilmapulloilla rasvaa kennolleen. Itselleni ei näin ole käynyt. Ravistan pulloa kevyesti (suurin piirtein käännän sen vain ylösalaisin ja takaisin oikeinpäin) ja ensimmäiset ilmat pruuttaan harakoille. Sitten vasta kennon ja muiden sisuskalujen kimppuun. Toimii!

Ville K
Justus

Re: Ilmaa ja usein

wille kirjoitti: ...Olen kuullut, että jotkut ovat saaneet paineilmapulloilla rasvaa kennolleen. Itselleni ei näin ole käynyt. Ravistan pulloa kevyesti (suurin piirtein käännän sen vain ylösalaisin ja takaisin oikeinpäin) ja ensimmäiset ilmat pruuttaan harakoille. Sitten vasta kennon ja muiden sisuskalujen kimppuun. Toimii!

Ville K
(Lupasin aiemmin laittaa kuvia)

Joo... Seuraavassa kolmen kuvan sarja tapahtumien etenemisestä. Käytössä oli tod.näk. vastaava paineilmapullo kuin ed. viestissä. Paineilmalla puhdistettu (!) kenno on kuvista ensimmäinen (Kuvat pienennys ja autocontrast).

http://koti.mbnet.fi/~valden/ccdcleaning/

Onko kukaan nähnyt koskaan yhtä likaista kennoa? Likaisempi kenno on kuvattu aukolla f11 ja puhtaampi f16, joten erot lienevät oikeasti vielä hieman suuremmat.
sni006

Viesti Kirjoittaja sni006 »

Onko tavalliset linssin putsaamiseen tarkoitetut kankaat ja paperit liian kovia kennon puhdistamiseen?
Eli onko kennon pinta jotain kovinkin pehmeää materiaalia?
m0nni
Viesti:

minkä merkkisiä papreita/kankaita ja litkuja suomesta?

Viesti Kirjoittaja m0nni »

kennolle on jostain päässyt likaa, eikä varovainen ilmapummpailu auta. saako noita pecpadseja + eclipse liuosta suomesta? (ei ole visaa) ja jos ei, niin mikä olisi vastaavaa suomessa myytävää tavaraa? hirvittää kyllä tunkea mitään kameran sisäään, mutta kai se uskallettava :|
Justus

Re: minkä merkkisiä papreita/kankaita ja litkuja suomesta?

m0nni kirjoitti:kennolle on jostain päässyt likaa, eikä varovainen ilmapummpailu auta. saako noita pecpadseja + eclipse liuosta suomesta? (ei ole visaa) ja jos ei, niin mikä olisi vastaavaa suomessa myytävää tavaraa? hirvittää kyllä tunkea mitään kameran sisäään, mutta kai se uskallettava :|
En ole kuullut, että saisi. Kannattaisi laittaa mailia johonkin valokuvausliikkeeseen Suomessa. Luulisi noille tuotteille olevan jo sen verran kysyntää, että jonkun liikkeen kannattaisi jo tilata myyntiin.
Vastaa Viestiin