Nikon hajoaa liitoksistaan!

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
mremonen
Viesti:

Re: Nikon hajoaa liitoksistaan!

Viesti Kirjoittaja mremonen »

niffe kirjoitti:Siitä vaan molemmat kaulaan ja muutaman päivän ajan erilaisia kuvaustehtäviä toteuttamaan vuorotahtiin...
Miksi akkuperä pitää ottaa pois akkujen latauksen vuoksi? Eihän siellä kamerassa ole pakko sitä akkua käyttää, jos kuvaa perä kiinni. Tai minimissään laittaa akkuprioriteetin niin, että kahvassa oleva akku menee ensin.

Jos asetukset nollautuvat virran katkaisun yhteydessä, niin en nyt pitäisi sitä mitenkään hyvänä ominaisuutena.

Tuota laukaisujuttua en ymmärtänyt ollenkaan. Minulla on drive--mode koko ajan Low:ssa ja helposti pystyy oittamaan sen yhden kuvan kerrallaan. Ei tee heikkoakaan. Jopa High-moodissa (5 fps) se onnistuu joskus, mutta siihen ei voi luottaa. D500:ssa sitten ei kyllä onnistu vahingossakaan. Mutta jos mulla on drive mode High, niin en kyllä ole kertalaukaisuja hakemassakaan.

Jos nyt ei tunne eikä osaa käyttää kameraa, niin eiköhän se vika löydy sieltä toiselta puolen runkoa kuin bajonetti.

Koko lailla uskon, että jos joku lyö minulle canonin käteen ja lähettää kuvaamaan, löydän sata kohtaa missä se on yksiselitteisesti mielestäni p*ska. Eikä siinä ole sitä dynamiikkaakaan, joten miksi lähteä kuvaamaan olenkaan...

Oli kyllä ihme avautuminen niffellä.

Ja samat asetukset kuin Helinillä mulla. Mitä sinne valikoihin edes menee? Haarukoinnit ym. saa hoidettua suoraan napeilla ja rullilla. LENRiä ja Shutter delayta joskus pitää säätää, mutta ne on mulla poimittu sinne omaan menuun. Ihan ne on siinä suoraan käytössä. Kaksi klikkausta ja pam.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

mremonen kirjoitti:
niffe kirjoitti:Siitä vaan molemmat kaulaan ja muutaman päivän ajan erilaisia kuvaustehtäviä toteuttamaan vuorotahtiin...
Miksi akkuperä pitää ottaa pois akkujen latauksen vuoksi? Eihän siellä kamerassa ole pakko sitä akkua käyttää, jos kuvaa perä kiinni. Tai minimissään laittaa akkuprioriteetin niin, että kahvassa oleva akku menee ensin.

Jos asetukset nollautuvat virran katkaisun yhteydessä, niin en nyt pitäisi sitä mitenkään hyvänä ominaisuutena.

Tuota laukaisujuttua en ymmärtänyt ollenkaan. Minulla on drive--mode koko ajan Low:ssa ja helposti pystyy oittamaan sen yhden kuvan kerrallaan. Ei tee heikkoakaan. Jopa High-moodissa (5 fps) se onnistuu joskus, mutta siihen ei voi luottaa. D500:ssa sitten ei kyllä onnistu vahingossakaan. Mutta jos mulla on drive mode High, niin en kyllä ole kertalaukaisuja hakemassakaan.

Jos nyt ei tunne eikä osaa käyttää kameraa, niin eiköhän se vika löydy sieltä toiselta puolen runkoa kuin bajonetti.

Koko lailla uskon, että jos joku lyö minulle canonin käteen ja lähettää kuvaamaan, löydän sata kohtaa missä se on yksiselitteisesti mielestäni p*ska. Eikä siinä ole sitä dynamiikkaakaan, joten miksi lähteä kuvaamaan olenkaan...

Ja samat asetukset kuin Helinillä mulla. Mitä sinne valikoihin edes menee? Haarukoinnit ym. saa hoidettua suoraan napeilla ja rullilla. LENRiä ja Shutter delayta joskus pitää säätää, mutta ne on mulla poimittu sinne omaan menuun. Ihan ne on siinä suoraan käytössä. Kaksi klikkausta ja pam.
Ihme avautuminen itseltäsi. Etkö tunne lainkaan näitä Nikonin sirvilöitä? Sitä minäkin olen ihmetellyt, että asetetusta prioriteetista huolimatta myös D810:n rungossa oleva akku kuluu heti alusta alkaen ja joka tapauksessa mb-d12-perässä olevan akun loppuessa, ruuvataan myös perä veks, että saadaan ladattua rungossa oleva akku. Canonin designeissa, otat sofistikoituneesti kelkan ulos perästä ja laitat joko uuden tilalle tai vanhat akut lataukseen. Siinä ei montaa sekuntia nokka tuhise. Asia on erityisen merkityksellinen, jos käytät L-rautaa oikean pivotin saamiseksi jalustakiinnitykseen, joka nostaa Nikonin akunvaihdon minuutteihin ja vaatii kuusiokoloavaimen käyttöä. Virrankatkaisuun perustuva spesiaalitoimintojen nollaus sen sijaan on silloin miellyttävä ominaisuus, kun joku muu on käyttänyt välillä samaa kameraa. Ei tarvitse ihmetellä miksei kamera tee niitä asioita mitä se yleensä tekee. Jos haluat pitää esim. Canonissa haarukoinnin päällä, niin ei välttämättä tarvitse katkaista siitä virtaa,vaan antaa sen mennä lepotilaan. Sitten se laukaisunappi. Jos siinä kertamoodissa olisi edes täysi sekunnin viive ennen kuin seuraava paukku lähtee, niin sitä voisi kutsua kertalaukaisijaksi. Nyt se on slomo-sarjatulikytkin, joka haittaa saattohoidon antamista paukulle tärähdyksen välttämiseksi.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

En ole nyt varma, että jos Nikon "hajoaa liitoksistaan" niin ei varmaankaan ainakaan ergonomian takia..

Minulle Pentax K-1:n ergonomia ja näppäinasettelu edustaa melko ideaalia. Viimeisin Nikon minulla oli D7100 malli, sen logiikka näppäinasettelussa oli kyllä ihan ok, mutta jotenkin se ei vain ikinä muodostunut mitenkään nautinnolliseksi. Ehkä vain tottumiskysymys - Pentaxiin tottuneelle. Peilittömissä en osaa edes odottaa mitään täydellistä nautintoa tällä saralla, koska ovat sen verran pieniä, että ihan ymmärrettävistä syistä kaikkea näppäinkontrollia ei ole voitu sijoitella optimaalisesti. Mutta niissä se käytettävyyden nautinto tuleekin lähinnä pienen koon takia. Minusta Sony A7RII:sta on kiva käytellä, vaikka sen nappulat ja valikko ei edustaisikaan innovatiivisuuden huippua.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
mremonen
Viesti:

niffe kirjoitti:Canonin designeissa, otat sofistikoituneesti kelkan ulos perästä ja laitat joko uuden tilalle tai vanhat akut lataukseen.
Ystävä kallis, näin se toimii Nikonissakin. Ja jos kahvaan hankkii oikean akun, eikä näitä lillereitä, niin sillä kuvaa kevyesti päivän jollei kaksi ennen kuin se on tyhjä. Varalla voi sitten pitää vaikka paristokelkkaa, jonka voi heittää tilalle. Kyllä tämä on aika lailla keksitty tämä sinun "ongelmasi".
Virrankatkaisuun perustuva spesiaalitoimintojen nollaus sen sijaan on silloin miellyttävä ominaisuus, kun joku muu on käyttänyt välillä samaa kameraa
Niin, sinulle tuo on ominaisuus, minulle vika. Jos lainaan kameraa jollekin, laitan hänelle valmiiksi kamerasta vapaat muistipankit, joita sitten saa säätää sydämensä kyyllydestä. Sitten kun kamera palaa takaisin, valitsen sieltä vain ne omat tutut asetukset. Tämä toki voi tuntua vaikealta, jos ei tunne kameran ominaisuuksia.

BTW. Nikonilla olen kuvannut vuodesta -92, joten vielä oppimiskäyrän alkutaipaleella.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viesti:

aikaarska kirjoitti:Minulle Pentax K-1:n ergonomia ja näppäinasettelu edustaa melko ideaalia. Viimeisin Nikon minulla oli D7100 malli, sen logiikka näppäinasettelussa oli kyllä ihan ok, mutta jotenkin se ei vain ikinä muodostunut mitenkään nautinnolliseksi.
Tämähän on aika lailla luonnollista, jos on jollakin tottunut kuvaamaan. Tosin Pentaxin ergonomia on kyllä hyvä ainakin Nikon-käyttäjälle: se tuntui heti kotoiselta kun kokeilin jossain messuilla. Eli Pantax on kyllä lähempänä Nikonia kuin Canonia nappien sijoittelun osalta.
---
blogi
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

mremonen kirjoitti:Tuota laukaisujuttua en ymmärtänyt ollenkaan. Minulla on drive--mode koko ajan Low:ssa ja helposti pystyy oittamaan sen yhden kuvan kerrallaan. Ei tee heikkoakaan. Jopa High-moodissa (5 fps) se onnistuu joskus, mutta siihen ei voi luottaa.
Mulla D800 aina Continuous High drive-modessa ja joskus harvoin tulee kertalaakin sijaan pari kuvaa, mutta en ole nähnyt tässä mitään ongelmaa.

Valikossa ei tule juuri koskaan pyörittyä ja ne mitä tarttee on siinä omassa valikossa jossa on reilusti alle kymmenen kohtaa valittavana.

Canonista kokemusta vain 7D ja sen kanssa oli aina ihan kädetön olo kun mikään nappi ei ole siellä mihin on tottunut. Mutta tämä on tietysti 100% tottumisasia, enkä voi Canonia tästä moittia muutaman tunnin käytön perusteella kun Nikonilla on kuvannut satoja tunteja parinkymmenen vuoden aikana.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
niffe

mremonen kirjoitti:
niffe kirjoitti:Canonin designeissa, otat sofistikoituneesti kelkan ulos perästä ja laitat joko uuden tilalle tai vanhat akut lataukseen.
Ystävä kallis, näin se toimii Nikonissakin. Ja jos kahvaan hankkii oikean akun, eikä näitä lillereitä, niin sillä kuvaa kevyesti päivän jollei kaksi ennen kuin se on tyhjä. Varalla voi sitten pitää vaikka paristokelkkaa, jonka voi heittää tilalle. Kyllä tämä on aika lailla keksitty tämä sinun "ongelmasi".
Virrankatkaisuun perustuva spesiaalitoimintojen nollaus sen sijaan on silloin miellyttävä ominaisuus, kun joku muu on käyttänyt välillä samaa kameraa
Niin, sinulle tuo on ominaisuus, minulle vika. Jos lainaan kameraa jollekin, laitan hänelle valmiiksi kamerasta vapaat muistipankit, joita sitten saa säätää sydämensä kyyllydestä. Sitten kun kamera palaa takaisin, valitsen sieltä vain ne omat tutut asetukset. Tämä toki voi tuntua vaikealta, jos ei tunne kameran ominaisuuksia.

BTW. Nikonilla olen kuvannut vuodesta -92, joten vielä oppimiskäyrän alkutaipaleella.
Kyllä esimerkiksi bracketinkin poisto yhdellä peukalonliikkeellä on vaan tehokkuutta, jollaista ei synny, ellei asiaan ole paneuduttu kunnolla. Mitä tulee akkuperään, niin en tiedä ovatko korjanneet suunnittelukömmähdyksen jo uudemmissa malleissa, mutta MB-D12-perän kanssa toimitaan ainakin kuvaamallani tavalla. Ei ole aikomustakaan hankkia muita akku- ja laturikokoja mukana kuskattavaksi. Yksi koko kahdennettuna riittää sekä painon että tilan puolesta sekä mukana kuskattavien yksikköjen puolesta. Käytän muistipaikkoja erityyppisten tilanteiden presetteihin esim. sisältä ulos siirryttäessä. En siltikään laittaisi haarukointeja sellaisiksi, että niiden palattaminen vaatii peruuttamisen samojen asetusten takaperin skrollaamisella. Ymmärrän tosin yskän, jos olet saanut ekan Nikonin käsiisi vasta 90-luvulla :D Mulla on ollut näitä molempia mainittuja 80-luvulta alkaen aina muutaman vuoden välein laiteympäristöstä toiseen vaihtaen, enkä minä tajua alkuunkaan tuota Canonin dissaamista ja tunnetta Nikonin ylivertaisuudesta. Tällä hetkellä kuvaan molemmilla.
mremonen
Viesti:

Voisko joku nyt kertoa, miten tuo Canonin akkukahvakonstruktio eroaa Nikonista? Niin että siinä voi myös sen kamerassa olevan akun vaihtaa ilman että kahvan irrottaa? Onko siinä kaksi akkua kelkassa vai miten. Jos katson vaikka tätä kuvaa: https://goo.gl/images/YDpL5J" onclick="window.open(this.href);return false; , niin tuleeko tuohon pystyhärpäkkeeseen myös akku? Miten se vaihdetaan, ilman että kahva irroitetaan? Ja jos akut on vain kahvassa, niin mitäs kun sen kahvan irrottaa?

Nikonin kahvoissa olen pitänyt siitä, kun niissä ei tuota "komentotornia" ole, vaan kahva on sellainen suora puikula, joka on helppo kuljettaa vaikka taskussa jos sitä ei tarvita. Mutta ei se nyt siitä välttämättä parempaa tee. Ja tosiaan tuo akun vaihtaminen ei ole kyllä koskaan ollut varsinainen ongelma. Jos kahvassa on EN-EL18 -akku, niin saa kyllä aika vapaasti paukuttaa ennen kuin akku on tyhjä. Ja silti rungossa on sitten toinen akku reservinä. Ja ainaa mulla on akun purkamisjärjestys mennyt sen mukaan mitä menuista olen sen laittanut. Ainoa mikä tilannetta voi sekottaa on, jos ei ole käynyt noita järjestyksiä asettamassa jokaiseen muistipaikkaan.

Joka onkin sitten se Nikonin huonoin puoli. Tuo softa ja menurakenne. Ei nyt ihan niin toivoton kuin Sonyllä, mutta ei kyllä kovin hyväkään. Paras ominaisuus siinä on se oma menu, mihin voi kerätä ne säädöt mitä itse käyttää.
---
blogi
mremonen
Viesti:

niffe kirjoitti:Kyllä esimerkiksi bracketinkin poisto yhdellä peukalonliikkeellä on vaan tehokkuutta, jollaista ei synny, ellei asiaan ole paneuduttu kunnolla.
Nostat esiin yhden ominaisuuden, joka nyt sitten tekee kamerasta kukkulan kuninkaan. Nappi ja rulla on käytännössä lähes yhtä nopea ja ainakaan ei pääse tapahtumaan sitä, että asetukset nollaa vahingossa.

BTW. kun kaikki on Canonissa niin nopeaa ja sleekiä, niin mites tuo muistikortin formatointi? Joka Nikonissa menee kahden napin yht'aikaisella painamisella... Yhdessä kamerassa on yksi asia ja toisessa on toinen. Ei se niistä parempia tai huonompia tee.
Mulla on ollut näitä molempia mainittuja 80-luvulta alkaen aina muutaman vuoden välein laiteympäristöstä toiseen vaihtaen,
-70 -luvulla kuvasin pentaksilla... -80-luvulla Ricohilla. Pentuna -60 -luvulla cocacola-kameralla ja rolleiflexilla. Ei ollut varaa näihin valtamerkkeihin ennen -90 -lukua.
---
blogi
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

niffe kirjoitti:
mremonen kirjoitti:

Ihme avautuminen itseltäsi. Etkö tunne lainkaan näitä Nikonin sirvilöitä? Sitä minäkin olen ihmetellyt, että asetetusta prioriteetista huolimatta myös D810:n rungossa oleva akku kuluu heti alusta alkaen ja joka tapauksessa mb-d12-perässä olevan akun loppuessa, ruuvataan myös perä veks, että saadaan ladattua rungossa oleva akku. Canonin designeissa, otat sofistikoituneesti kelkan ulos perästä ja laitat joko uuden tilalle tai vanhat akut lataukseen. Siinä ei montaa sekuntia nokka tuhise. Asia on erityisen merkityksellinen, jos käytät L-rautaa oikean pivotin saamiseksi jalustakiinnitykseen, joka nostaa Nikonin akunvaihdon minuutteihin ja vaatii kuusiokoloavaimen käyttöä. Virrankatkaisuun perustuva spesiaalitoimintojen nollaus sen sijaan on silloin miellyttävä ominaisuus, kun joku muu on käyttänyt välillä samaa kameraa. Ei tarvitse ihmetellä miksei kamera tee niitä asioita mitä se yleensä tekee. Jos haluat pitää esim. Canonissa haarukoinnin päällä, niin ei välttämättä tarvitse katkaista siitä virtaa,vaan antaa sen mennä lepotilaan. Sitten se laukaisunappi. Jos siinä kertamoodissa olisi edes täysi sekunnin viive ennen kuin seuraava paukku lähtee, niin sitä voisi kutsua kertalaukaisijaksi. Nyt se on slomo-sarjatulikytkin, joka haittaa saattohoidon antamista paukulle tärähdyksen välttämiseksi.
Ja minua nimittelet fanipojaksi :-)
Alex

Viesti Kirjoittaja Alex »

Kuvasin Canonin ykkös-sarjalaisilla neljä vuotta (1DmklII/IIIs), tuona aikana en oppinut käyttämään salamajärjestelmää niin että olisin saanut tyydyttävää jälkeä luotettavasti. Ison rullan käyttö takakannessa on täysin intuition vastaista, ei taipunut minun pääni millään sen käyttöön. Haarukointia käytin ja sitä todellakin tarvitaan, Canonissa, Muutoin rungot olivat hyviä, nopeat toiminnat ja hyvät värit kuvissa.
Nyt taas nelisen vuotta Nikonia (D800E), kaikki toimii kuin unelma, kamera on minulle käden jatke. Haarukointia en käytä, dynamiikkaa on riittävästi minun käyttööni. Kahvasta luovuin vuoden käytön jälkeen, yksi akku kamerassa ja toinen laukussa/taskussa riittää kaikkeen ja on nopea vaihtaa. Vaikeaa keksiä mitä muutoksia runkoon haluaisin. Niin, menuja en muista selanneeni piiiiitkään aikaan, ei tarvetta.

Canon tekee varmaan hyviä kameroita, en vaan ole 80-luvun EOS620:n jälkeen löytänyt itselleni sopivaa. Kuvan laatu molemmissa varmasti riittävä, käytettävyys ratkaisee ja siinä Nikon vie minun mielestäni pisteet 6-0.
Primet rulaa!
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei tuo akkukahva vaadi mitään L-raudan irroitusta jos se on tehty kunnolla. 1Ds3:ssa mulla oli Kirk rauta missä akkukotelon kansi oli vapaa esteistä ja akun sai ulos ilman ongelmia.
niffe

mremonen kirjoitti:Voisko joku nyt kertoa, miten tuo Canonin akkukahvakonstruktio eroaa Nikonista? Niin että siinä voi myös sen kamerassa olevan akun vaihtaa ilman että kahvan irrottaa? Onko siinä kaksi akkua kelkassa vai miten. Jos katson vaikka tätä kuvaa: https://goo.gl/images/YDpL5J" onclick="window.open(this.href);return false; , niin tuleeko tuohon pystyhärpäkkeeseen myös akku? Miten se vaihdetaan, ilman että kahva irroitetaan? Ja jos akut on vain kahvassa, niin mitäs kun sen kahvan irrottaa?

Nikonin kahvoissa olen pitänyt siitä, kun niissä ei tuota "komentotornia" ole, vaan kahva on sellainen suora puikula, joka on helppo kuljettaa vaikka taskussa jos sitä ei tarvita. Mutta ei se nyt siitä välttämättä parempaa tee. Ja tosiaan tuo akun vaihtaminen ei ole kyllä koskaan ollut varsinainen ongelma. Jos kahvassa on EN-EL18 -akku, niin saa kyllä aika vapaasti paukuttaa ennen kuin akku on tyhjä. Ja silti rungossa on sitten toinen akku reservinä. Ja ainaa mulla on akun purkamisjärjestys mennyt sen mukaan mitä menuista olen sen laittanut. Ainoa mikä tilannetta voi sekottaa on, jos ei ole käynyt noita järjestyksiä asettamassa jokaiseen muistipaikkaan.

Joka onkin sitten se Nikonin huonoin puoli. Tuo softa ja menurakenne. Ei nyt ihan niin toivoton kuin Sonyllä, mutta ei kyllä kovin hyväkään. Paras ominaisuus siinä on se oma menu, mihin voi kerätä ne säädöt mitä itse käyttää.
En minä nyt sitä tarkoita, että Nikon olisi huono, mutta kyllä noistakin näyttää vielä löytyvän tekemistä kamerasuunnittelijoille ja jossain muussa sirvilässä tuo asia näyttää olevan ratkaistu se pitää vain kestää, vai mitä? Hitto, kameroitahan nämä vain ovat... Mulla on aina akkuperä pystykuvauspainikkeen, virran riittävyyden ja ergonomian vuoksi kiinni sekä sitten pidän vielä suuren osan ajasta L-kiskoa pivotin säilyttämiseen kiinnityksessä. Akut ladataan täyteen ennen kuvaamaan lähtöä. Silloin kun tuo rauta on kiinni, v-käyrä käy tapissa, koska homma menee näpertelyksi ja veikkaan, ettei se liitin rungon ja akkuperän välillä kestä kovin pitkään tuota ruuvailua. On sen verran heppoisen näköinen tekele, eikä liitin asetu suoraan ruuvatessa perää kiinni. Eikä se akun priorisointi toimi oikein kovin häävisti. Viimeistään joka toisen käyttökerran jälkeen pitää ladata lyhyemmälläkin käyttökerroilla.
Formatointi Canonissa vasemmalla peukulla menu, oikealla etusormella rullaa oikealle ekalle keltaiselle otsikolle ja peukalorullalla joko vasemmalle tai oikealle oikean rivin kohdalle, 2 x set. Kortti on formatoitu. Ihan sama mistä kohtaa lähdetään liikkeelle, valmista tulee 1-3 sekunnissa tottuneelle käyttäjälle, jos se nopeus on joku pointti tässä. Omasta puolestani se ei kuitenkaan ole, vaan yleinen selkeys ja toiminnallisuus. Nikonin lähestymistapa on muutenkin kahden peukalon taktiikka (D810), kun Canonia käytetään nappuloiden ryhmittelystä päätellen yhdellä peukulla (EOS6).
Hyvää molemmissa on responsiivisuus ja softan nopeus. Sonyssahan menee esimerkiksi pelkkään buuttaamiseen 10 sekuntia, jos riittääkään. Nämä sammuvat ja käynnistyvät on/off-kytkimestä.
Isot erot ovat myös automatiikkojen toiminnassa, mikä on opiskeltava etukäteen. Sitten kun katsoo esimerkiksi sekavalossa kuvattuja sisäkuvia bumssi kerrallaan Lightroomissa, saattaa seurata yllätys joka ei heijastele näitä tarinoita ja testejä netissä. Syynä saattavat olla softat, väriprofiilit tai ajurit, en tiedä, enkä jaksa tahkota sitä loputonta suota täällä netissä.
Viimeksi muokannut niffe, Touko 25, 2017 11 : 18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
niffe

nomad kirjoitti: Ja minua nimittelet fanipojaksi :-)
Entiselle korporaation miehelle esittäydyt nettikirjoittelijana, joka heijastelee stereotyyppisesti tuotemerkki- ja konseptimarkkinoinnin vaikutuksia käyttäytymiseen, silloin kun ne toimivat ihmisen selkäydintasolla ;)
P.S. Tarkoitukseni ei ole olla ilkeä. Et ole mitenkään poikkeuksellinen täällä, etkä varmasti ensimmäinen, saati viimeinen, joka on ottanut Nikon-tatuoinnin, vaan itse asiassa hyvin edustava toimija kamerafoorumeilla. Uskon, että tunnistat itsekin näitä piirteitä itsessäsi.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Melkeinpä voimakkaampi C-tuoksu täällä on ku nomadin N-tuoksu. Ainakin mun nenään leijailee näin.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Sitten se laukaisunappi. Jos siinä kertamoodissa olisi edes täysi sekunnin viive ennen kuin seuraava paukku lähtee, niin sitä voisi kutsua kertalaukaisijaksi. Nyt se on slomo-sarjatulikytkin, joka haittaa saattohoidon antamista paukulle tärähdyksen välttämiseksi.
Kuva

No, kauaksi ollaan tultu ketjun aiheesta :D.
Virkistävää vääntöä pitkästä aikaa :)
niffe

nsamppa kirjoitti:Melkeinpä voimakkaampi C-tuoksu täällä on ku nomadin N-tuoksu. Ainakin mun nenään leijailee näin.
Täälläpäin ei tuoksu mikään. Kaivelin vaan muutaman vahvuuden esiin ja perustelin ne vertaillen ilman mitään ennakko-olettamuksia, joita täällä viljellään oikein urakalla. Kuvaan molemmilla tilanteen mukaan ja molemmilla on vahvuutensa.
niffe

Hel_NiS kirjoitti: No, kauaksi ollaan tultu ketjun aiheesta :D.
Virkistävää vääntöä pitkästä aikaa :)
Tuskin tässä Temamaman aloittamassa threadissa oli alun alkaenkaan tarkoitus repostella liiketaloudellisia tai markkinointiin liittyviä ilmiöitä Nikonin osalta, vaan puoliläpän tasolla vääntää näistä iänikuisista aiheista, jotka palautuvat käyttäjien subjektiivisiin kokemuksiin, mieltymyksiin ja uskomuksiin. Sen vuoksi laukaisunappi sopii hienosti tämän keskustelun puitteisiin, kun senkin voi kuin ihmeen kaupalla dusata ketuiksi ympätessä yhteen toimintoon jotain muuta toiminnallisuutta, jota siinä ei pitäisi/tarvitsisi olla.
mremonen
Viesti:

En nyt oikein kyllä ymmärrä, että mitä ihmeellisiä toimintoja siinä Nikonin laukaisunapissa on? Painaa nappia, kamera ottaa kuvan. Puoleen väliin painettaessa tarkennus aktivoituu, jollei ole ymmärtänyt kytkeä moista turhaketta pois päältä. Sitten - riippuen kuvausmoodista - laukaisinta alhaalla pitäen kuvia tulee yksi tai monta. Nopeasti tai hitaasti. Tai jonkun mielestä hitaasti ja vielä hitaammin.

Mitähän nyt taas olen missannut? Ei tuo nyt ainakaan Sonyn vastaavasta eroa.
---
blogi
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Täytyi oikein kokeilla :D
Moodi kestalaukaisulle ja nappi pohjaan. Yksi kuva. Jatkoin painamista pari sekuntia ja yhtään kuvaa ei tullut lisää. Miten sen kertalaukaisun pitäisi sitten toimia?
Vai tarkoitetaanko tällä sitä, että sarjakuvausmoodilla yksittäisen kuvan otto on hankalaa? Saahan sitä kuvanottonopeutta säädettyä, jos se siitä kiikastaa. Ihan cl ja ch:n nopeutta.
Vastaa Viestiin