Digitaalisen valokuvauksen ongelma

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Kunhan nyt joku valmistaja saisi ulos edes yhden rungon/kameran, jossa kaikki napit voisi vapaasti konfiguroida. Ja siihen sitten PC-liitynnän & softan, jolla konfiksen voisi tehdä ilman mitään valikkohelvettejä.

Niin, ja sitten sillä samalla softalla voisi myös valikot määritellä mieleisekseen.

Nikonin nappuloiden konffaus on a) /C:stä ja b) täysin pilattu sakepäissään pikkujouluissa. Miksi esimerkiksi jotain toimintoja voi ohjelmoida jollekin napille ja sitten toisia toisille? Miksei kaikkia kaikille?
Jovala kirjoitti:Siinä vaiheessa kun kamerassa on nappi, josta voi tehdä tehdasalustuksen, niin ollaan pahasti metsässä.
Amen.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jovala

Viesti Kirjoittaja Jovala »

mremonen kirjoitti:Kunhan nyt joku valmistaja saisi ulos edes yhden rungon/kameran, jossa kaikki napit voisi vapaasti konfiguroida. Ja siihen sitten PC-liitynnän & softan, jolla konfiksen voisi tehdä ilman mitään valikkohelvettejä.

Niin, ja sitten sillä samalla softalla voisi myös valikot määritellä mieleisekseen.
Hyvä ajatus, erinomainen. PC:n tai tabletin käyttö kameran konffauksessa kaikkine helppeineen ja avustajineen. Tällaista huomaan kaivanneeni.

Minusta yhdenkään valmistajan ei tarvi tällaista tehdä, kunhan ajatus tulee yleiseen tietoisuuteen ja pikkuhiljaa luikertelee myös tuotekehitysosastoille. Kyllä sen joku sitten toteuttaa. Tai ainakin pähkäilee ja kysyy sekä tuotekehitykseltä että markkinointiosastolta arviota.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:Kunhan nyt joku valmistaja saisi ulos edes yhden rungon/kameran, jossa kaikki napit voisi vapaasti konfiguroida.
Suhtaudun lievällä pessimismillä liturgiaan mahdollisimman vapaan konfiguroitavuuden autuudesta. Konfiguroitavuus on nykyisin aika vapaata monissa kameroissa, mutta tuntuu että sillä paikataan perustaltaan pielessä olevaa ergonomiaa. Otan tästä esimerkiksi Olympuksen joka oikea nörttilelu - tiedän kun itse käytän.

Ehkä parempi olisi vain satsata siihen käytettävyyteen ihan tosissaan. Sitten kun käytettävyys on oikeasti kunnossa, niin konfiguroitavuus on piste iii:n päälle.
mremonen kirjoitti:Ja siihen sitten PC-liitynnän & softan, jolla konfiksen voisi tehdä ilman mitään valikkohelvettejä.
Sama pätee tietysti kaikkiin muihinkin toimintoihin. Ja se yhdyntä saisi toimia myös maccilla ja wifin (tai vielä mielummin bluetoothin) kautta.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:Ehkä parempi olisi vain satsata siihen käytettävyyteen ihan tosissaan. Sitten kun käytettävyys on oikeasti kunnossa, niin konfiguroitavuus on piste iii:n päälle.
Toki näin. Mutta en tiedä mihin kuluttajatutkimukseen tai muuhun käyttäytymistieteelliseen ajatukseen perustuu Nikonin pröö-kameroiden vasemman "filmin takaisinkelausrullan" nappulat? Ei, en tarvitse ISO-säätöä jatkuvasti, en WB:tä, puhumattakaan jostain qual-säädöstä. Kuvaan pääosin auto-ISOlla RAWia, joten nuo napit ovat minulle täysin turhia. Nykyään tuolla on sentään yksi nappi, jota joskus tarvitsen, eli valonmittaustavan säätö. Ennen siinä oli BKT, joka sekin olisi minulle verrattomasti tarpeellisempi kuin ISO/qual/WB.

Saatan hyväksyä sen, että jollekin ne ovat tarpeellisia, mutta itse koodaisin ko. napeille mielellään jotain enemmän minun kuvaamistapaani tukevaa. Napeissa voisi lukea A, B, C ja D. Tai 1/2/3/4. Tai olla pieni kuva yksisarvisesta, pikachusta, muumista ja kirkkoveneestä. Aivan sama.

Ja ne perkeleen muistipankit...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Kryptos kirjoitti:Tulevaisuuden kamera voisikin olla lähes pelkkä laatikko, jossa on yksi nappi. Se vangitsee fyysisissä rajoissaan kaiken valoinformaation, minkä voi.
Tuollainen ei ole millään muotoa näköpiirissä. Se vaatii monia teknisiä läpimurtoja. Toistaiseksi tehdyt koeviritykset ovat hyvin rajoittuneita ja kömpelöitä. Tuskin peruskuvaaja palaisi aikaan, jolloin megapikseli oli paljon, vapautuakseen muutamasta napista ja yhden illan perehtymisestä.

Nykyisessä kuvaamisessa kuva projisoidaan tasolle, jossa joka pikseli tallentaa kolme arvoa, jotka ovat tietyillä aallonpituuskaistoilla tulleet pikselille osuneet fotonit. Mutta todellisuudessa jokainen niistä fotoneista osuu pikseliin eri suunnista. Aukolla ja objektiivin rakenteella säädetään sitä, miten eri suunnista tulevat fotonit ohjataan kennolle. Jos haluttaisiin tallentaa koko kuvainformaatio, joka pikselin pitäisi kerätä tieto kaikkien värien fotonien tulosuunnista, joka on kaksiulotteinen taulukko. En osaa arvata perstuntumalta kuina suuri resoluutio sillä pitäisi olla, että lopputulos olisi tyydyttävä, mutta joka tapauksessa kuvatiedoston koko ja tiedonkäsittelyvaatimukset räjähtäisivät äkkiä tasolle, jossa puhutaan supertietokoneista ja serverifarmeista.

Ehkä joskus niinkin tapahtuu, mutta se on teknisesti ja kulttuurisesti toinen maailma. Missään tapauksessa se ei ole 2030-luku enkä usko, että me täällä kirjoittajat sitä näemme. Prosessorien tehokehitys on pitkälti pysähtynyt viime vuosikymmenenä. Pienivirtaiset ja halvat laitteet ovat saavuttaneet parhaimpia, ja se kehitys jatkuu yhä, mutta parhaiden prosessoriydinten suorityskyvyt ovat pysyneet monta sukupolvea jotakuinkin ennallaan, ja merkittävää parannusta ei näy ilman epävarmoja ja tähtitieteellisen kalliita tuotekehityspanoksia.
En väitä lopputulosta yhdenvertaiseksi ns. perinteiseen prosessiin verrattuna, mutta se osoittaa mielestäni kehityksen mahdollisen suunnan.
Kehitys menee jotakuinkin siihen suuntaan, että tavalliset ihmiset, jotka kuvaavat dokumentoidakseen elämäänsä ilman sen kummempia teknisiä tai taiteellisia intohimoja, kuvaavat jo nyt pääsääntöisesti puhelimilla. Halvat ja keskitason kamerat, sekä pokkarit, peilittömät että peililliset, hiipuvat vähitellen. Niiden tuotekehitys on näennäistä, mallit vähenevät ja luulen että yhä useampi valmistaja tulee vetäytymään niiden tuottamisesta.

Toisaalta on toinen ääripää, joka hakee teknistä täydellisyyttä ja on valmis maksamaan siitä viimeisestä prosentista. Kameravalmistajat hivuttautuvat kalliisiin hyvän kappalekohtaisiin katteen antaviin premium-järjestelmiin. Viime aikoina monen paremman pään rungon tai objektiivin uuden mallin suurin muutos on ollut reippaasti isompi hinta. Kerätään maksukykyisiltä harrastajilta se mikä irti lähtee. Noita tullee olemaan pitkään kahta tyyppiä. Isoja ammattijärkkärin kokoisia niille, jotka kokevat sen hyväksi ergonomiaksi tai haluavat sitä teknistä täydellisyyttä, joka vaatii suurta kokoa, ja pienempiä peilittömien tapaisia niille, jotka pitävät koko tärkeänä. Peili lähtee kaikista heti, kun actionkuvaukseen riittävä AF saadaan toimimaan ilman, mutta uskon silti, että kokoformaatit pysyvät pitkään, vaikka niissä olisikin samat sisuskalut. Molemmille on kannattajakuntansa.
Nyt tuntuu siltä, että valokuvaamisesta jäisi paljon pois, jos valinnoillani olisi hyvin vähän, tai ei lainkaan merkitystä kuvaustilanteessa. Olosuhteista riippumatta minun tarvitsisi vain sommitella ja laukaista. Voisin olla varma, että kaikki tallennettavissa oleva informaatio tuli tallennettua. Kaikki sen jälkeen tapahtuisi kotona tietokoneen ääressä.
Minustakin tuo olisi tylsää. Olen sen verran teknisesti orientoitunut kuvaaja, että sen prosessin hallitseminen ja siinä onnistuminen tuottaa harrastuksessani eniten mielihyvää. Ja toisaalta en ole niin taiteellinen, että saisin irti siitä puolesta paljoakaan, en kuvaajana enkä katsojana.
Ehkä tuolloin, vuonna 2030, nykyiseen digitaaliseen valokuvausprosessiin suhtaudutaan hieman samoin, kuin arvelen useimpien suhtautuvan filmille kuvaamiseen ja kuvien kehittämiseen itse tänä päivänä; suhteellisen harvojen harrastus joka vaatii paljon kärsivällisyyttä ja opettelua.
Minä sanoisin, että aliarvioit rajusti ihmisten tottumuksen ja muutosvastarinnan voimaa.
Hannu
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

mremonen kirjoitti:
nomad kirjoitti:Ehkä parempi olisi vain satsata siihen käytettävyyteen ihan tosissaan. Sitten kun käytettävyys on oikeasti kunnossa, niin konfiguroitavuus on piste iii:n päälle.
Toki näin. Mutta en tiedä mihin kuluttajatutkimukseen tai muuhun käyttäytymistieteelliseen ajatukseen perustuu Nikonin pröö-kameroiden vasemman "filmin takaisinkelausrullan" nappulat? Ei, en tarvitse ISO-säätöä jatkuvasti, en WB:tä, puhumattakaan jostain qual-säädöstä. Kuvaan pääosin auto-ISOlla RAWia, joten nuo napit ovat minulle täysin turhia. Nykyään tuolla on sentään yksi nappi, jota joskus tarvitsen, eli valonmittaustavan säätö. Ennen siinä oli BKT, joka sekin olisi minulle verrattomasti tarpeellisempi kuin ISO/qual/WB.

Saatan hyväksyä sen, että jollekin ne ovat tarpeellisia, mutta itse koodaisin ko. napeille mielellään jotain enemmän minun kuvaamistapaani tukevaa. Napeissa voisi lukea A, B, C ja D. Tai 1/2/3/4. Tai olla pieni kuva yksisarvisesta, pikachusta, muumista ja kirkkoveneestä. Aivan sama.

Ja ne perkeleen muistipankit...
makuasioita sanoi koira... minun mielestäni tuo ryhmittely "filminkelausnapin" päälle ja bajonetin vasemmalle puolelle tulevista napeista koostuva kokonaisuus on yksi kamerarunkojen toimivimmista tuollaisinaan. Kaikki siihen kerätyt valinnat ovat sellaisia, joita joutuu esimerkiksi tapahtumakuvauksessa säätämään max. 5-10 sekunnin varoitusajoilla. Erityistä kiitosta antaisin salaman tehonsäädölle, joka on paras tämän hetkisistä rungoista. Jos jotain kaipaisi niin rungon etupuolelle valotuksen-/salaman valotus +-1/2 aukkoa pikavalinnat.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mun mielestä nykyään digikuvauksessa on vain vähän ongelmia, filmikuvauksessa niitä riittää ainavain.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
hkoskenv

Hannu KH kirjoitti:Mun mielestä nykyään digikuvauksessa on vain vähän ongelmia, filmikuvauksessa niitä riittää ainavain.
Tuo lienee totta, mutta nykyään alkaa olla jo paljon kuvaajia, joilla ei ole muistikuvia filmiajoilta (mukaan lukien allekirjoittanut). Silloin nykyongelmat tuntuvat isoilta. Filmin kanssa ei ollut esimerkiksi ongelmia ISO 25600:n kohinoista. Silloin maksimi taisi olla 400 (ainakin tavallisten ihmisten filmeillä) ja pimeässä käytettiin isoja lasisia valokuvauslevyjä ja saatiin 5 metrin ammattikaukoputkilla tuloksia, jotka jäävät jälkeen nykyisten harrastajien 50 senttisillä putkilla ottamille otoksille.
Hannu
KTH

Viesti Kirjoittaja KTH »

Nuo vapaasti ohjelmoitavat napit ja ominaisuudet olisi hieno juttu.Mutta tuskin tulee tapahtumaan lähivuosina,koska se ei ole kannattavaa myynnin kannalta,juuri niillä napeilla ja ominaisuuseroilla jaetaan kamerat eri hintaluokkiin.Ehkä sitten kun halpa ja keskitasonjärkkärit ovat kuolleet sukupuuttoon ja on jäljellä enää pari kolme pro-mallia.
hkoskenv

JL Anttola kirjoitti:Siis saavutettaisiinko sillä mitään etuja, jos laitteen sijoittaakin useampaan yksikköön?
Hajautetuilla komponenteilla saavutetaan ehkä etuja erikoissovelluksissa, kuten koptereissa tai mittalaitteissa, tai jossain hyvin organisoiduissa ammattilaiskuvauksissa. Mutta minun on vaikea nähdä mitään selkeää etua, mikä kompensoisi tuollaisen järjestelmän hankaluuden 99 % kuvauskäytössä. Systeemi vaatisi johtoja, liittimiä, tietoliikenneyhteyksiä, akkujen lataamisia, kaikkien osien mukanaolon ja niin edelleen. Kaikki kohteita, jotka tuottavat ongelmia ennemmin tai myöhemmin, joko teknisesti tai perusinhimillisen huolimattomuuden takia. Puhumattakaan kaikista mahdollisista yhteensopivuusongelmista eri laitteiden välillä. Päivitä firmis jostain komponentista tai vaihda se toiseen, niin koko systeemi lakkaa toimimasta, etkä tiedä missä on vika tai minkä osan viet huoltoon.
Hannu
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:

Toki näin mielummin. En muista milloin olisin qual-nappia käyttänyt. Paitsi joskus vahingossa kun tulin ottaneeksi päivän kuvat raw:n sijaan pienempänä jpg:nä :-(

Nikonilla on vielä sekin, että rungoissa on hiukan erilaisia, mutta kuitenkin hämäävästi melkein samoja toiminnallisuuksia. Yhdessä rungossa saat jonkin asian konfiguroitua mieleiseksi, mutta toisessa se ei onnistukaan koska on hiemna vanhempi/uudempi tai hiukan eri asemassa mallistossa. Kehittäisivät kunnon toimintapolitiikan millä nämä toteutetaan läpi malliston!

Lisäksi kameroissa on toiminnallisuuksia joista ei kerrota manuaalissa - ei ainakaan kerrota kunnolla. Df on tässä suhteessa oikein paraatiesimerkki, se ei nimittäin pohjimmiltaan olemikään retrokamera. Toisaalta jos kuvaan Df:llä A-moodissa ja säädän aukkoa takarullalla, niin en saa tuon eturulalle mitään järkevää säädettävää vaikka se olisi juuri sopivasti jäykkä herkkyyden tai valotuksensäädön rullaksi. Miksi ei? Pahus!
mremonen kirjoitti:Ja ne perkeleen muistipankit...
Nikon ei varmaan koskaan tajua, että jengi haluaa kuluttajamallien käyttäjämoodit myös pröö-käyttöliittymään. Ihmetyttää miksei noin iso putiikki kerää systemaattista palautetta käyttäjiltä. Vai kerääkö? Epäilen että ei kerää...
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kameroille voisi aivan hyvin suorittaa suuremman luokan käytettävyystestausta. Olisin hyvin kiinnostunut vetämään läpi tuollaisen testin kun noita tulee muutenkin tehtyä.
Vastaa Viestiin