Digitaalisen valokuvauksen ongelma

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
temama
Viestit: 10717
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

sorge

Viesti Kirjoittaja temama »

sorge maffer, tää sortava ja vääristävä tigitaalivallankumous meni multa pahasti ohi aiheen. ethän sä kuitenkaan muuta kun peräänkuuluttanut mieleistäsi ideaalista digitaalikamerarunkoa. tällästä sattuu. jatkakaa rauhassa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: no problems

Viesti Kirjoittaja nomad »

temama kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti: Olet varmaan ihan oikeassa. Mutta mitä pahaa on harrastamisessa ilman, että on maailmanluokan lahjoja ja kunnianhimoa? Mita pahaa on teknisesti orientoituneessa harrastuksessa, jossa taiteellisuus on lapsipuolen asemassa? .
Ei mittään , paitti esimerkiks siinä vaiheessa kun amatöörit luulevat olevan lähes ammattilaisia teknisesti laadukkaine valokuvineen ja vievät leipää ammattilaisten pöydästä. Ja lehtitalot huutaa jipii kun kaduntallaajat runttaavat julkisuudenhimoissaan ilmaiseksi kännykuvaa mediaan!!!
Lueppa vaikka joresedän juttuja, oikean ammattilaisen syystä katkeria juttuja

http://jpuusa.blogspot.fi/2016/09/absol ... rista.html

http://kuvajournalismia.blogspot.fi/201 ... uttua.html
Jutut on entiset, mutta Puusan kuvat on taas parantuneet.

Puusalle erikoismaininta tuulimyllyjä vastaan taistelemisesta. Se on vielä vaikeampi ja enemmän kestävyyttä vaativa laji kuin mafferin luurikset.
temama
Viestit: 10717
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: no problems

Viesti Kirjoittaja temama »

nomad kirjoitti: Jutut on entiset, mutta Puusan kuvat on taas parantuneet.

Puusalle erikoismaininta tuulimyllyjä vastaan taistelemisesta. Se on vielä vaikeampi ja enemmän kestävyyttä vaativa laji kuin mafferin luurikset.
juuh, samaa olen huomannut itekin. jutut samaa, paljon asiaakin paatoksen keskellä, mutta kuvissa ollut taas enemmän särmää.
temama
Viestit: 10717
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Jore Puusa reagoi

Viesti Kirjoittaja temama »

Katos perhana! Jore analysoi meidän foorumirupattelua

http://jpuusa.blogspot.fi/2016/11/terve ... isten.html

Jore ei tainnu vaan oikein ymmärtää mun ironista läppää jonka oli tarkoitus ennemmin puolustaa alan ammattikuntaa kuin pilkata sitä. Ja meikähän sitä ystävällisesti ohjeisti tutustumaan hänen blogiinsa, ihan positiivisessa mielessä. noh, joo, sattuuhan sitä kun louskuttaa leukoja liikaa.

Joren kantsii kuitenkin olla yleistämättä ihmisiä syyttä suotta. Kyyllähän Jorskan täytyisi kaikesta päätellen tietää minkälaiset kanssatallaajat sellaiseen syyllistyy.

jos minä totean kyseisen ironisen paasaukseni jälkeen "joojoo. ei tartte mitään koulutettuja kuvaajia. hupisakkia nykyajan menossa", niin pitäisi ymmärtää ettei sitä tarkoitettu suoraksi mielipiteeksi, vaan nimenomaan puolustamaan kyseistä ammattikuntaa!!

höh. miten sitä voikin asiat ymmärtää niin päin peetä??!!
varsinkin kun yhdistää samaan hengenvetoon matu-politikan, raiskaukset ja koiramme-lehden. ihme, ettei natsi-korttia vedetty samaan syssyyn.

on tää. voe,voe. ei oo helppoo olla iloinen veijari, edes kännissä enää.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Puusasta tänne voisi kirjoittaa paljonkin, mutta sillä saa vain ketjun lukkoon. Ja yleensä aika aiheesta.

Sen sijaan tuosta alkuperäisestä, niin olen minäkin joskus kysellyt tuollaisen ETTR-asetuksen perään. Tietysti voisi kysyä aiheellisesti, että eikö se vihreä neliö siinä PASM-kiekossa sellainen jo ole. Ja jos ei ole, niin miksi ei?

Kuitenkaan itse en olisi valmis sellaista kameraa ostamaan, jossa olisi vain tuo asetus. Miten kamera voi tietää mitä halutaan kuvata? Halutaanko lyhyttä vai pitkää suljinaikaa? Lyhyttä vai pitkää syväterävyyttä? Halutaanko, että se aurinko on kuvassa ja saakin palaa puhki?

Eli mieluiten kyllä kuvaan nykyisenlaisella kameralla, vaikka se tarkoittaakin sitä, että suurin osa mun kuvista on väärillä asetuksilla otettuja.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti: Eli mieluiten kyllä kuvaan nykyisenlaisella kameralla, vaikka se tarkoittaakin sitä, että suurin osa mun kuvista on väärillä asetuksilla otettuja.
99% toimiva ratkaisu on, että kuva otetaan riittävän oikeilla arvoilla.

Mutta palatakseni kameroiden ominaisuuksiin, olen hämmästynyt ja pöyristynyt, että yhäkin on kameroita - vieläpä varsin kehittyneitä ja kalliita kameroita - joissa pistemittausta ei voi kytkeä yhteen aktiivisen tarkennuspisteen kanssa!!?? Tämmöiseen kökköyteen tosiaan äskettäin törmäsin... Luulin, että tuommoinen puute on vain huonojen pokkareiden ominaisuus. Jopa kännykkäni ymmärtää, että on pääsääntöisesti järkevää valottaa valitun tarkennuspisteen mukaan.
grafia
Viestit: 1413
Liittynyt: Kesä 01, 2005 22 : 10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Sitä minä ihmettelen, ihmettelen suuresti, miten Suomen paras valokuvaaja voi toimia lehtikuvauksen ammattilaisena tuntematta kirjoittamisen eri tyylilajeja.
Muuten, minulla on kyllä sellainen muistikuva, että se oli ensin ihan Puusa itse, joka kielsi nimensä mainitsemisen dcnetin foorumilla.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

mremonen kirjoitti: Sen sijaan tuosta alkuperäisestä, niin olen minäkin joskus kysellyt tuollaisen ETTR-asetuksen perään. Tietysti voisi kysyä aiheellisesti, että eikö se vihreä neliö siinä PASM-kiekossa sellainen jo ole. Ja jos ei ole, niin miksi ei?
Eikös "Hightlight Weighted" mittauksella varustetuissa kameroissa pitäisi olla positiivisen korjauksen (joku +2 EV, Rawdiggerillä tutkimallahan tuon pitäisi selvitä) kanssa suht. helppo saada jotakuinkin tarkkaa RAW ETTR:ää vai arpookohan tuollainen turhan pieleen puhkipalamisen rajoilla olevan valonlähteen koon vaihdellessa?

Huomasin että Sonyn uuteen A99 II:een oli tuo ja muutama muu uusi mittausmoodi ilmaantunut ja sama moodihan löytyy myös tietyistä Nikoneista.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

^Tuotahan voisi kokeilla tosiaan itse ja katsoa RAWdiggerillä mikä siinä on se suuri ero ja miten se käyttäytyy eri tilanteissa.

Tosin se "Highlight Weighted" on pistemittaus. En oikein koskaan ole ymmärtänyt sen suurta järkeä, kun pistemittauksella voi katsoa sen kohdan minkä haluaa valottuvan oikein...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Maffer
Viestit: 22691
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mniih, Auto-ETTR koska jälkikäsittelyssä voi aina vetää valotuksen taaksepäin mutta toisinpäin se aiheuttaa vieläkin harmaita hiuksia vaikka olis mikä ihmeen Sonykenno käytössä. Tämä, kunnes saadaan sellainen huippuvaloista kunnialla selviävä vekotin.

Ja se toinen pointti olisi optimoida kontrollit edelleenkin siihen aiheeseen mitä ollaan kullakin hetkellä kuvaamassa. Käytännössä on kolmenlaisia tapauksia - staattiset kohteet, sunnuntairetkeily ja toimintakuvaus. Kullekin näistä voidaan optimoida hallintalaitteet. Esim. Sunnuntairetkeilijän tutiseville lapasille asennetaan akkukahvan tilalle kilon gyromoduuli jotta saadaan 10 aukkoa lisää vakausta.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Maffer kirjoitti:Mniih, Auto-ETTR koska jälkikäsittelyssä voi aina vetää valotuksen taaksepäin mutta toisinpäin se aiheuttaa vieläkin harmaita hiuksia vaikka olis mikä ihmeen Sonykenno käytössä.
Mutta ei eteenpäin. Ilman kohinoita. Jos haluan ne pimeimmät kohdat keskelle histogrammia, huippuvaloista viis.
Esim. Sunnuntairetkeilijän tutiseville lapasille asennetaan akkukahvan tilalle kilon gyromoduuli jotta saadaan 10 aukkoa lisää vakausta.
Tämä. Loistava idea akkukahvaan. Muutenkin täysin ylihintaisia paristokoteloita, niin tuolla niihin saisi edes hieman rahalleen vastinetta. Pari puolen kilon gyroa, niin johan rupeaisi kamera pysymään paikallaan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Onhan noita "steadycam" tyyppisiä ratkaisuja DSLR:iin ja peilittömiin jo olemassa. Enemmän toki videokäyttöön tarkoitettuja. Gyron kanssa joutuisi kuitenkin tappelemaan, kun haluaisi kääntää kameran johonkin asentoon ja gyro vääntäisi vastaan.

Kameroiden kehitys on osaltaan jo menossa Mafferin suuntaan. Toisilta osilta täysin päinvastaiseen, eli kameroissa alkaa olla jo liikaakin säätöjä, asetuksia ja nappuloita ruuvattavaksi.

Korkea kennojen dynamiikka, joka mahdollistaa kuvan käsittelyn tonaalisesti haluamakseen jälkikäteen, miettimättä valotusta tarkalleen kuvaustilanteessa. Dual-Pixel ja vastaavat tekniikat, jotka mahdollistavat jälkikäteen fokusoinnin tullevat yleistymään. Kennojen korkea resoluutio mahdollistaa jälkikäteen rajauksen ja kohteen suurennoksen menemättä resoluutiossa häiritsevän alas. Auto ETTR voisi helposti olla asetuksena, kuten Magic Lanternissa tietyissä Canonin rungoissa. Ja lisää epäilemättä tulee kun tekniikka kehittyy kovaa vauhtia.

Kameroiden ergonomia on asia erikseen. Peilittömien myötä pienestä on tullut kaunista. Pieni koko johtaa väistämättä tilan puutteeseen kontrollien osalta, tai sitten ne hukutetaan valikkohelvetin syövereihin. Joka tapauksessa, käyttäjäkokemus on usein vähintäänkin epätyydyttävä.

Olisi mielenkiintoista nähdä jokin radikaali, uusi näkemys siitä, mitä kamera voisi olla. Mafferin kaltaiset henkilöt, jotka tuntevat kamerat ja niiden käyttöolosuhteet useimpia paremmin, ja joilla osaamista teknologiasta ja käyttäjäkokemuksen rakentumisesta, ovat mainioita aloitteentekijöitä.

Seuraavaksi vain konseptia ja protoa rakentamaan, ja joukkorahoitusta keräämään. :)

Edit: puheentunnistus runkoihin määrättyjen asetusten tekemiseksi voisi olla jo nyt toteutettavissa, ja helpottaisi sekä nopeuttaisi usein asetusten tekemistä. "ISO sata", "aukko seitsemän piste yksi", "pistemittaus", "nopea sarjakuvaus", "haarukointi", ja vastaavia koko ajan tarvittavia komentoja, jotka voisi asettaa puheentunnistuksella painaen yhtä nappia ja sanomalla komennon.
Sapere aude.
---
flickr
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Kryptos kirjoitti:Auto ETTR voisi helposti olla asetuksena, kuten Magic Lanternissa tietyissä Canonin rungoissa.
Tämä ETTR on hyvä ajatus. Sitä pitäisi myös kyetä käskyttämään jotenkin kätevästi, kun ei halutakaan optimitulokseen.
Kryptos kirjoitti:Edit: puheentunnistus runkoihin määrättyjen asetusten tekemiseksi voisi olla jo nyt toteutettavissa, ja helpottaisi sekä nopeuttaisi usein asetusten tekemistä. "ISO sata", "aukko seitsemän piste yksi", "pistemittaus", "nopea sarjakuvaus", "haarukointi", ja vastaavia koko ajan tarvittavia komentoja, jotka voisi asettaa puheentunnistuksella painaen yhtä nappia ja sanomalla komennon.
Mainio idea! Vaatiiko kurkkumikrofonin toimiakseen tuulisessa tai hälyisessä ympäristössä. Ehkä siitä tunnistetaan tulevaisuuden tosi-valokuvaajat:)
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Maffer
Viestit: 22691
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Puheentunnistus ei toimi lainkaan kunnon kelissä ja sitten luontokuvaajalle ei mitenkään - kohde häippäsee aika äkkiä kun alkaa mölyämään. Ihmisjoukossa saa ainakin pöpin leiman kun juttelee kameralleen.

Jos joku tunnistus niin sitten aivosähkökäyrän tulkinta mitä funktiota ajattelee.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Vastaavasti näen monta tilannetta missä se voisi toimia oikein hyvin, ja teknologia siihen on jo olemassa. Puheentunnistus on nykyään kohtuullisen tarkkaa ja paranee nopeasti, se osaa oppia ja erottaa puhujan, sekä erottaa puheen taustametelistä.

Voisin jopa veikata, että se tulee kameroihin ennen pitkää.

Magic Lantern toteuttaa karvalakkiversion tästä: kameran voi laukaista äänellä. :)
Sapere aude.
---
flickr
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Kryptos kirjoitti:Olisi mielenkiintoista nähdä jokin radikaali, uusi näkemys siitä, mitä kamera voisi olla. Mafferin kaltaiset henkilöt, jotka tuntevat kamerat ja niiden käyttöolosuhteet useimpia paremmin, ja joilla osaamista teknologiasta ja käyttäjäkokemuksen rakentumisesta, ovat mainioita aloitteentekijöitä.
Noissa on vain se ongelma, että jokaisella harjaantuneella kuvaajalla on omat toimintatapansa ja mielitekonsa. Maffer on aika äärimmäinen omissaan. Hänen ideaalikameransa olisi tuskin suuri myyntimenestys. Minun käsityksen mukaan useimmat arvostavat säätimien ja nappien suurta määrää, ja se että halpismalleissa niitä on vähemmän puhuu sen puolesta kanssa.

Kamervalamistajien vastaus erilaisiin tarpeisiin on nimenomaan lisätä nappeja ja säätimiä mahdollistaa niiden konfigurointi jokaisen oman mielen mukaan. Jokainen käyttää sitä osaa kun katsoo tarpeelliseksi. Riittävät säätimet ja monipuoliset säädöt ovat loppupeleissä nopein ja tehokkain tapa hallita laitteita, vaikka se vaatiikin tietyn oppimisprosessin. Mutta siinäkin on isot erot kuinka paljon kuvaajat haluavat käyttää aikaa tekniikan käytännölliseen ja teoreettiseen opetteluun.

Kukaan ei vieläkään vastannut, kun kysyin mitä haittaa niiden nappien ja säätöjen olemassaolosta on. Ei niitä ole mikään pakko käyttää. Jokaisessa rungossa lienee jokin versio siitä vihreästä neliöstä, jossa kamera päättää kaiken ja kuvaaja vain osoittaa kohteita ja painaa laukaisinta. Ne maksavat jotain ja ovat ehkä ongelma huonossa säässä, mutta olen varma, että usean mallin valmistaminen tulisi vielä kalliimmaksi ja se säätimetön malli olisi niin kallis ettei sitä kukaan osa tai normaalikuvaajat joutuisivat subventoimaan nappikammoisten piensarjaa. Ja mitä tulee säähän, jos objektiivin ja rungon väli pystytään suojaamaan, pystytään säätönapitkin.
Seuraavaksi vain konseptia ja protoa rakentamaan, ja joukkorahoitusta keräämään. :)
Miten olisi ulkoinen kotelo, joka koteloi napit ja jättää vain laukaisimen näkyviin? Se voisi olla taloudellisesti mahdollinen ja sopisi ainakin niille, jotka pitävät isommista kameroista (muistaakseni Mafferkin esitteli joskus jotain vanhaa keskikoon runkoa mallina ergonomiasta, mutta en ole varma oliko se sittenkin joku muu). Sellaiseen koppaan sujahtaa isompikin kinorunko vaivattomasti. Jos tuollaisten kysyntä olisi merkittävää, ehkä kameravalmistajatkin voisivat tehdä samaa mallia kotelolla, jonka sisälle useimmat säätimet jäävät, tai myydä irtokuoria.
Hannu
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Puheentunnistuksen käyttö on myös tottumiskysymys. Nuoriso tuntuu käyttävän sujuvasti kännyköiden puhekomentoja vaikka savupiipputeollisuuden varjossa syntyneen vanhemman sukupolven mielestä ne ovatkin aika kökköjä.

Itse turvaudun puhekäskyihin lähinnä autossa, mutta mikäpä estäisi niiden käytön esimerkiksi luonnonhelmassa maisemakuvatessa. Katukuvatessa taidan jatkossakin turvautua konventionaalisempaan käyttöliittymään.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

hkoskenv kirjoitti:
Kryptos kirjoitti:Olisi mielenkiintoista nähdä jokin radikaali, uusi näkemys siitä, mitä kamera voisi olla. Mafferin kaltaiset henkilöt, jotka tuntevat kamerat ja niiden käyttöolosuhteet useimpia paremmin, ja joilla osaamista teknologiasta ja käyttäjäkokemuksen rakentumisesta, ovat mainioita aloitteentekijöitä.
Noissa on vain se ongelma, että jokaisella harjaantuneella kuvaajalla on omat toimintatapansa ja mielitekonsa. Maffer on aika äärimmäinen omissaan. Hänen ideaalikameransa olisi tuskin suuri myyntimenestys. Minun käsityksen mukaan useimmat arvostavat säätimien ja nappien suurta määrää, ja se että halpismalleissa niitä on vähemmän puhuu sen puolesta kanssa.
Toki, mutta nythän vain visioidaan ja hahmotellaan. Tällaiset hankkeet ovat enemmän skunkworks tyyppisiä, radikaaleja innovaatioprojekteja, joista ehkä joitakin ominaisuuksia tai innovaatioita päätyy kuluttajatuotteisiin. Ehkä joitakin laajemmin eritystarkoituksiin.

Eiväthän monet objektiivitkaan ole kuin rajatun käyttäjäryhmän kiinnostuksen tai tarpeen kohteina, usein jo hintansa puolesta.


hkoskenv kirjoitti: Kukaan ei vieläkään vastannut, kun kysyin mitä haittaa niiden nappien ja säätöjen olemassaolosta on. Ei niitä ole mikään pakko käyttää.
Näen ainakin sellaisen mahdollisen huonon puolen, että kokonaisuuden kompleksisuus kasvaa niin komponenttituotannon, kuin ohjelmiston, sekä näiden integraation osalta. Lisääntynyt kompleksisuus johtaa vääjäämättä lisääntyneisiin virhemahdollisuuksiin. Kuluttajatuotteissa, joissa marginaaleja pyritään kasvattamaan ja tuotantokustannuksia karsimaan tämä voi realisoitua laadun heikkenemisenä, sekä yllättävinä "kameraveroina", lainatakseni tätä piileviin tai erikoisiin toimintatapoihin tai virheisiin viittaavaa termiä.

Toisena mahdollisena haittana näen käyttöergonomian heikkenemisen mm. virhepainallusten myötä, tai puhtaasti oikean napin löytämisessä vaikka näppituntumalta, mitä useinkin heikossa valaistuksessa käytän tiettyjen säätöjen tekemiseksi rungossani.

Suurempana riskinä näen kasvaneen kompleksisuuden ja siitä johtuvat laadulliset riskit.
Viimeksi muokannut Kryptos, Marras 22, 2016 20 : 46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sapere aude.
---
flickr
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Ääniohjaus hyvin toteutettuna voisi olla hyvinkin toimiva. Kuvausasennossa mikrofonin saisi niin lähelle suuta, ettei siinä huutaa tarvitsisi. Aktivointinappi vain ja sitten komento. "spot focus", "auto iso" "iso 200" "manual mode" etc.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Maffer
Viestit: 22691
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Napit ja säätimet on kivoja, mutta niillä vaan ohjataan sellaisia asioita joissa kone on ihmistä parempi. Niillä ei ohjata luovuutta mikä on se ongelma.

Noh tarkoitus on kuitenkin jalostaa tiettyjä asioita hieman pidemmälle kuin vain jauhaa scheissea. Palataan joskus asiaan jos siihen tulee aihetta. Valokuvaus vanhankantaisilla vekottimilla tulee kuolemaan jos ei voida tuottaa jotain oikeaa lisäarvoa kännyköiden tarjoaman perusnäppäilyn lisäksi.
Vastaa Viestiin