Pentax K-1, K-1 II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

jmra kirjoitti:No DA* 60-250 f/4 on kyllä merkittävästi pienempi kuin 70-200 f/2.8 objektiivi vaikka onkin kyllä isompi kuin 70-200 f/4:t.

Vaikka onkin DA sarjaa niin kuulemma toimii K-1:ssä ihan mainiosti. Pidemmillä polttoväleillä vähän vinjetointia kulmissa.
Eikös siitä pitänyt /kannattanut poistaa se muovinen takaholkki (helppo= muutamalla ruuvilla kiinni), että saa vijetoinnin kinolle kuriin?
Voisivat tehdä 60-250/4 zuumista uuden kinoversion.

EDIT: tässä tuo DA 60-250/4 kinomodi:

https://www.dpreview.com/forums/post/58086960

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
EcQEb4S

70-200

Viesti Kirjoittaja EcQEb4S »

K-1 vois olla muutama sopiva objektiivi. Vuosia keräilin täyskennoiseen sopivia objektiivejä. Julkaisu vaan jäi myöhäiseksi ja kamera jäi nyt tilaamatta. Fuji vei paikan paikan laukussani, ist d:n säilytän itselläni keräily kappaleena.
myynnissä 16/1.4 Zeiz tout 12mm 2.8, 35/1.4, 90/2.0
aikaarska

Re: 70-200

EcQEb4S kirjoitti:K-1 vois olla muutama sopiva objektiivi. Vuosia keräilin täyskennoiseen sopivia objektiivejä. Julkaisu vaan jäi myöhäiseksi ja kamera jäi nyt tilaamatta. Fuji vei paikan paikan laukussani, ist d:n säilytän itselläni keräily kappaleena.
Paha juttu ;-)

K-1 oli kyllä odottamisen arvoinen kamera, varsinkin meille joille Pentax on syystä tai toisesta pysynyt mielessä vuosien aikana.
Todella tasapainoinen runko kaiken kaikkiaan, ja bonuksena erityisiä lisäominaisuuksia.

dcaco

Viesti Kirjoittaja dcaco »

Tervehdys kaikille! Itse kävin hakemassa sen K-1:sen ensimmäisenä päivänä ja sen 28-105 kanssa. Olin lukenut rivien välistä PF:ssä että objekti olisi ok, jollei peräti oikein hyvä. Katsoin myös tuota saraketta missä oli paino ja päätin, että jotta jaksaisin tuota kantaa mukanani, niin tuolla zoomilla mennään. En ole katunut, mutta pitäisi jotenkin päästä vertailemaan kuvalaatua. Sen verran on jatkuvasti huonosti aikaa, ettei ehdi mitään vertailukuvausta harrastamaan. Vai riittääkö, että on tyytyväinen? ;-)

Unelmoin laajasta ja telestä ja odottelen mitä sieltä vielä julkaistaan, jos meikäläiselle jotakin tulisi pikkuhiljaa. Suurin ilonaihe oli että aikoinaan hankittu 35 lim macro on toiminut K-1:llä ilman croppimoodia. Joudun nyt vain menemään lähemmäksi kuin ennen. Mutta saan samalla paremmin sen bokeh:kin tulemaan.
PPellinen

Viesti Kirjoittaja PPellinen »

dcaco kirjoitti:
Unelmoin laajasta ja telestä ja odottelen mitä sieltä vielä julkaistaan, jos meikäläiselle jotakin tulisi pikkuhiljaa.
Ennakkotietojen mukaan Pentaxilta olisi ensi vuonna tulossa kiinteäpolttovälinen laajakulma.
aikaarska

dcaco kirjoitti:Tervehdys kaikille! Itse kävin hakemassa sen K-1:sen ensimmäisenä päivänä ja sen 28-105 kanssa. Olin lukenut rivien välistä PF:ssä että objekti olisi ok, jollei peräti oikein hyvä. Katsoin myös tuota saraketta missä oli paino ja päätin, että jotta jaksaisin tuota kantaa mukanani, niin tuolla zoomilla mennään. En ole katunut, mutta pitäisi jotenkin päästä vertailemaan kuvalaatua. Sen verran on jatkuvasti huonosti aikaa, ettei ehdi mitään vertailukuvausta harrastamaan. Vai riittääkö, että on tyytyväinen? ;-)

Unelmoin laajasta ja telestä ja odottelen mitä sieltä vielä julkaistaan, jos meikäläiselle jotakin tulisi pikkuhiljaa. Suurin ilonaihe oli että aikoinaan hankittu 35 lim macro on toiminut K-1:llä ilman croppimoodia. Joudun nyt vain menemään lähemmäksi kuin ennen. Mutta saan samalla paremmin sen bokeh:kin tulemaan.
Näinhän se on. Tietysti aina voi käyttää croppimodea ja tuttu ja turvallinen APS-C käytössä ;-)
Pentaxilla on muuten aivan loistava DFA 50/2.8 macro myös.

Vinjetoiko 35limited macro minkäverran K-1:ssä?

dcaco

Olen tuossa pohtinut tuota DA 60-250 objektia, muutettuna ff:ksi, mutta olen minä sen verran mamis etten välttämättä uskalla niin hinnakasta sorkkia. Ja se SDM, ei ihan maailman luotetuin systeemi. Jos ensiksi sorkkii ja sitten menee SDM niin takuu ei varmaan ole enää voimassa? Joten luen noita "ennustustekstejä" PF:llä, jos joku paljastaisi tulevaa. Joku 100-300 oli kai mahdollinen tuleva?

Kyllä, crop on aina mahdollinen ratkaisu odotellessa. Sigmani (10-20) saisi sillä töitä. Tyhmä tunne sanoo vain, että se olisi luovutusvoitto/häviö. Ja yritän arvuutella saisiko silläkin FF-moodissa enemmän irti (itse tehty isompi croppi) kuin sillä kameran standardicropilla.

35 macrolla olen ottanut aika vähän kuvia vielä. Joitakin orkidean kukkia kuvasin (läheltä) ja niihin ei tullut yhtään varjostusta kulmiin. Tottakai pidin sen vastavalosuojan vain osittain ulkona. Ihana objekti. Oikeasti. Ostin sigman 50 mm macron, kun sain sen halavalla Rajalasta. Ennen sitä en edes tiennyt että ne möivät mitään Pentaxille. Kysyin kerran ja ei kuulema ollut mitään. Löysin myöhemmin netistä että oli. Tiesin Pentaxin 50 mm macrosta, mutta kaipaisin siitä modernisointia. 100 mm olen pohtinut, mutta miten se pärjää K-1:llä? Meneekö sivut kuinka? Croppikameroilla se on pärjännyt hienosti. Siihen kaipaisin DC-moottorin tai jonkun. Ja kaikesta eniten kaipaisin lisää vapaa-aikaa kuvaamiseen. ;-)

Sitten kysymys: oletteko jo saaneet sen "sigma-naarmun" K-1:seen? Minulla ei ole yhtään sellaista sigma-objektia, joka olisi naarmuttaja, mutta kas huomasin, että siellä se naarmu näkyy olevan. Testasin sen jälkeen kaikki mitä olen käyttänyt, eikä yksikään ole ottanut kiinni siihen kohtaan. Öh?
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eikun...Pentax failas sen naarmun sinne out of the box. Eli joutuivat tekemään sinne loven ettei jotkut ovat romut ota kiinni.
Scope66
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

Maffer kirjoitti:Eikun...Pentax failas sen naarmun sinne out of the box. Eli joutuivat tekemään sinne loven ettei jotkut ovat romut ota kiinni.
Se lovi on ollut Pentaxin rungoissa jo ainakin v. 2009 lähtien. Katsoin just omasta K-7:sta: oikein nätti, syvä, leveä ja kaareva lovi onkin. K-3:ssa on lovi myös, mutta huomaamattomampi, samantyylinen kuin K-1:ssä. K10D:ssä ei lovea ole, vaikka siinäkin prismakotelo työntyy pitkälle objektiivin päälle.

Jotta tuo tarina on ns. urbaanilegendaa.

P.S. Pitää sen verran korjata, että K-7:ssä ja K-3:ssa lovi on designiin kuuluvan näköinen, K-1:ssä se on lähinnä ruma ja vahingon näköinen. Sikäli ymmärrettävää, että tuollainen tarina on syntynyt, mutta mitä ilmeisimmin sillä on joku merkitys, kun lovi kerran on noin kauan rungoissa ollut.
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
fami

Viesti Kirjoittaja fami »

Morjesta foorumille.
Onko täällä kenelläkään kokemusta DA 35mm f2.4 muovirimpulasta?
Itselle tulossa K1sen nokalle testiin.
Maffer
Viesti:

Mä en ymmärrä tota lovea tossa lipan alla. Ei mitään virkaa jos se ois pelkkää designia. Eihän sitä nää kun...vahingossa. Eikä se ainakaan ole käytännöllistä muotoiluakaan kun muoto ei tässä auta pennin hyrrää. Joku funktio sillä on pakko olla tai rungon muotoilijoille kannattaisi laittaa monoa suht äkkiä.

Mun epäilys on että se on siinä sen takia että joku jeesuksen aikainen peilitele mahtuu kiinni.
aikaarska

fami kirjoitti:Morjesta foorumille.
Onko täällä kenelläkään kokemusta DA 35mm f2.4 muovirimpulasta?
Itselle tulossa K1sen nokalle testiin.
On kyllä. Yllättävän hyvin toimii (ainakin jos tarpeeksi hyvä yksilö DA 35/2.4 lasista).
Mulla aktiivikäytössä K-1:n kanssa.
Ei mikään Zeiss, mutta paljon parempi kuin halpa hinta antaisi olettaa. Ihan käyttökelpoinen 35mm prime kinossa.

dcaco

Jaahas, että sellainen urbaanilegenda. Täydeltä meni. Enkä ole huomannut tuota kuin vasta nyt. Taidanpa mennä häpeämään johonkin sopivaan nurkkaan hetkeksi.
Maffer
Viesti:

Älä turhaan. Ennemmin odottelisin että joku kertoo mistä syystä se siellä K-1:ssa on. Mitään kovin järkevää ei ole toistaiseksi kuulunut sen puolesta että olisi tyylittelyä.
rgbmode

Viesti Kirjoittaja rgbmode »

Miksi se on siinä? Mitä niillä olikaan mielessä kun loven siihen hahmottivat? HJÄPL! Meidän täytyy saada tietää! Uni ei tule ennen.

Koetin googlalta Pentax K-1 notch why, mutta tuloksesi tuli vain tukku ”top notch performance” –linkkejä. Ou nou.

Järkevin selitys on tietysti, että se on viimeinen tae ja silaus k-bajonettilinssien yhteensopivuuteen historian hämäristä asti.
jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

Jos veikata pitäisi niin minä arvaisin että lovi Pentax:n digimalleissa on Pentax:n vanhaa 645 adapteria varten.

Kuva
Maffer
Viesti:

Tuo kävi mielessä kun tilasin juuri adapterin 67-formaatin shift-objektiiville. Samoin ne peiliteleet mitkä on semmosia lieriöitä.
dcaco

Takaisin nurkasta. Kokeilin 35 macrolla aamulla kaukokuvia ja nyt tuli sellaisia pieniä mustia kulmia. Pientä poistoa tarvitaan tai kulmien putsausta. Vastavalo oli lopuksi täysin poissa. Kyllä sillä saa enemmän irti kuin croppimoodilla. Ja kuten kerroin, tosilähikuvassa ei tule mustia nurkkia. Se halpa 35 ei kaiketi saa mustia kulmia.
aikaarska

dcaco kirjoitti:. Se halpa 35 ei kaiketi saa mustia kulmia.
Ei niin paljon, mutta kyllä silläkin täydellä aukolla nurkissa tummempaa kuin keskellä, jos tarkennus pidemmällä kuin lähietäisyyksissä. Helppo kuitenkin korjata jälkikäsittelyssä ilman rajaamista.

fami

Viesti Kirjoittaja fami »

aikaarska kirjoitti:
dcaco kirjoitti:. Se halpa 35 ei kaiketi saa mustia kulmia.
Ei niin paljon, mutta kyllä silläkin täydellä aukolla nurkissa tummempaa kuin keskellä, jos tarkennus pidemmällä kuin lähietäisyyksissä. Helppo kuitenkin korjata jälkikäsittelyssä ilman rajaamista.
Hyvä tietää.
31mm limitedillä saa jossain tilanteissa aika karseet nurkat aikaiseksi.
Tänään pitäisi se 35mm tulla niin pääsee testaamaan.
Vastaa Viestiin