Fujifilm laittaa isoa vaihdetta päälle, GFX!

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

digikuva81 kirjoitti:Vastaavissa DSLR objektiiveissa vääristymät ovat jopa 4 %, kun näissä ALPA objektiiveissa vääristymät jäävät hyvin pieniksi.
Esimerkkinä näyttämässäsi kuvaajassa näyttäisi olevan kyllä aikalailla vääristymää (tosin mittaus nyt tapahtui vähän vain sinnepäin editorilla), eikä suinkaan "vähäsen". Siihen linkitit sitten Hasselbladin medium-format objektiivin, jossa oli 4%.

Canon TS-E 17mm:ssä (eli vastaavassa) on 1,1% ja se näyttäisi olevan siis huomattavasti parempi lasi kuin tuo Alpa. Canon 14mm EF:ssä 1,7%, muutamissa muissa katsomissani non-TS linsseissä pyörii siellä ~1.7-1.9% välillä.

En siis edelleenkään näe hienoutta kuin hinnassa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

burmanm kirjoitti:Canon 14mm EF:ssä 1,7%, muutamissa muissa katsomissani non-TS linsseissä pyörii siellä ~1.7-1.9% välillä.
Canon 14mm ei oikein toimi tässä keskustelussa.
digikuva81 kirjoitti:.. kun tehdään 100 megapikselin kennolle riittävän laadukas lasi, se tehdään kunnolla. ..
Canon EF 14mm f/2.8L II USM "Sharpness" ei todellakaan riitä vertailuun puhuttaessa 100 megapikselistä. (19 P-Mpix mounted on Canon EOS 5DS R)
https://www.dxomark.com/Lenses/Canon/Ca ... DS-R__1009
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

5DSr vastaa pikselitiheydeltään 125MP perää, eli reippaasti tarkempi. APS-C linsseillä on vielä suuremmat vaatimukset, m43-linssienkin tarvitsee olla vieläkin terävämpiä.

100MP voi kuulostaa hienolta, mutta loppujen lopuksi tietylle pinta-alalle se ei ole hirveästi. Missä ne Alpan linssien tarkkuuden mittaukset muuten ovat? Niistä et puhunut mitään, pystyykö se lähellekään samaan edes kuin tuo 14mm suttu?
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

burmanm kirjoitti:Missä ne Alpan linssien tarkkuuden mittaukset muuten ovat? Niistä et puhunut mitään, pystyykö se lähellekään samaan edes kuin tuo 14mm suttu?
Vastaan vähän aiheen vierestä, mutta vastaan kuitenkin jotain.

Hasselblad ja ALPA aloittaa yhteistyön, joten jatkossa tarvitset vain yhden digiperän ja voit käyttää sen kanssa kaikkia Hasselbladin HC objektiiveja ja ALPA objektiiveja - tarvitset siis vain yhden järjestelmän.

Hasselblad and ALPA Sharing Expertise

Zurich/Switzerland, August 31, 2016 - Swedish camera maker Hasselblad and Swiss camera maker ALPA have formed a collaboration allowing an unprecedented exchange of expertise and technical information. With a shared philosophy of superior design and precision engineering the partnership grants ALPA access to Hasselblad’s technical documentation regarding their cameras and lenses. It allows ALPA to adapt its technical cameras to achieve optimal system compatibility and integration.

The partnership enables optimized integration of all ALPA technical cameras with both

- Hasselblad HC/HCD lenses as well as
- Hasselblad H System and CFV type digital backs

in their existing and future products. For more info about Hasselblad cameras and lenses, please visit www.hasselblad.com.

http://photorumors.com/2016/08/31/alpa- ... kina-2016/
http://www.hasselblad.com/us/press/medi ... hasselblad
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Öhm. Kuulkaas se on iso piirtoympyrä mikä noissa maksaa.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

No mutta mitä mieltä olette tuosta suljinasiasta?

The Focal Plane vs The Leaf, The Great GFX 50s Debate
https://fujilove.com/the-focal-plane-vs ... 0s-debate/

Fuji on päätynyt käyttämään verhosuljinta kamerassa, kun Hasselblad käyttää keskussuljinta objektiivissa.

Saa muuten sen global shutter -sulkimen nykyään myös Canoniin:

EOS C700 GS PL
http://avecom.fi/2016/09/canon-julkaisi ... a-kameran/
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Öhm. Kuulkaas se on iso piirtoympyrä mikä noissa maksaa.
Iso piirtoympyrä maksaa vain siksi, että se vaatii isoja ja ei-pallomaisia linssejä. Ainakin niillä reunaehdoilla, joita valokuvaajat objektiiveiltaan haluavat (camera obscurallakin saa neliömetrin piirtoympyrän, mutta pikselinviilaajat nipottavat asiasta ja valovoimafriikit toisesta ).
Hannu
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

SuperDrive
Viestit: 1466
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Mikä on, kun digiaikana riittää, että tehdään hieman kinokokoa isompi kenno ja se on sitten keskikoon kamera. Filmiaikanahan keskikoko oli jotain 6x7 cm, minimissään 4.5 x 6. Tuo 33 x 44 mm kenokoko antaa 2/3 aukon edun syväterävyydessä ja kohinassa. Ero on siis samaa luokkaa kuin MFT:lä ja Canoinin kropilla.

Nämä nykyiset ovat vähän kuin keskikoon keskikoon kroppikameroita. Saattaakohan jossain vaiheessa tulla vähintään 4.5 x 6 cm kennot.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No ne on sentään 4:3 eikä aivokuollut 3:2.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

SuperDrive kirjoitti:Mikä on, kun digiaikana riittää, että tehdään hieman kinokokoa isompi kenno ja se on sitten keskikoon kamera. Filmiaikanahan keskikoko oli jotain 6x7 cm, minimissään 4.5 x 6. Tuo 33 x 44 mm kenokoko antaa 2/3 aukon edun syväterävyydessä ja kohinassa. Ero on siis samaa luokkaa kuin MFT:lä ja Canoinin kropilla.

Nämä nykyiset ovat vähän kuin keskikoon keskikoon kroppikameroita. Saattaakohan jossain vaiheessa tulla vähintään 4.5 x 6 cm kennot.
Ihmettelyllesi saattaa löytyä selitys käsitteiden historiasta. Filmiaikana kino oli nimittäin "pienkamera". Mikä olisi nykyajan pienkamera? 1"? m43?

Joka tapauksessa on selvää, että digitalisoitumisen myötä kinoformaatti on astunut pitkälle sille alueelle, mitä aikanaan keskikoon omana pidettiin. Nämä nykyiset "pienet" keskiformaatit taas ovat enemmän samaa.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

SuperDrive kirjoitti:Mikä on, kun digiaikana riittää, että tehdään hieman kinokokoa isompi kenno ja se on sitten keskikoon kamera.
Ehkä nimenomaan ne objektiivit ja keskussuljin - keskikoon kamerassa on perinteisesti käytetty keskussuljinta objektiivissa ja objektiivitkin on pimeämpiä, koska prioriteetti on suuressa resoluutiossa, eikä valovoimassa.

Esim. jos vertaat näitä:

Leica Summarit-S 70mm f/2.5 ASPH. (CS) - löytyy keskussuljin, on pimeämpi, prioriteetti resoluutiossa

Leica Summilux-SL 50 mm f/1.4 ASPH. - ei suljinta, valovoimainen, prioriteetti valovoimassa

https://en.wikipedia.org/wiki/Optical_r ... resolution

edit. niin suomeksi tuo on näköjään objektiivin erotuskyky
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

Tosin ei se niin yksinkertaista tainnut ollakaan.

"Objektiivi on Schneider Kreuznachin Blue Ring-sarjaa ja se on valmistettu silmällä pitäen 100MP kennoja."

Aiempien keskikoon kameroiden objektiivien resoluutio ei riittänyt uudelle 100 megapikselin kennolle.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

hmm.. ketähän pitäis uskoa - jonkun lähteen mukaan hinta tulee olemaan paljon alhaisempi kuin aiemmin huhuttu

FUJI NEWS*!* Yes! FUJIFILM GFX 50s MF Camera will be "FAR CHEAPER THAN PEOPLE THINK"
https://www.youtube.com/watch?v=wHQLrdt ... ture=share
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

digikuva81 kirjoitti:hmm.. ketähän pitäis uskoa - jonkun lähteen mukaan hinta tulee olemaan paljon alhaisempi kuin aiemmin huhuttu
Usko sitä, jolla on lyödä laite kouraan kun annat rahat. Se on näissä asioissa yleensä se viimeinen totuus.
Hannu
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

hmm..

"SOITA MEILLE SAADAKSESI TIETÄÄ HINNAN"

näytti olevan maksullinen 0800 alkuinen numero - taidan yrittää sähköpostilla
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

$8,500 oli huhuilusivustolla

http://www.mirrorlessrumors.com/first-b ... -kit-lens/

mitähän se on euroissa Suomessa verot huomioiden??
hattumies
Viestit: 559
Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57

Viesti Kirjoittaja hattumies »

9499,90€
aikaarska
Viestit: 13002
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:No ne on sentään 4:3 eikä aivokuollut 3:2.
Ei 3:2 ole mitenkään aivokuollutta. Varsinkin kun ajattelee esitysformaattia ja suhdetta millä 99% nykyvalokuvista esitetään. Enkä tarkoita vain tietokoneruutuja. Ja eikähän runsaissa nykymegapikseleissä riitä rajaamaan vaikka 1:1 suhteeseen.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

aikaarska kirjoitti:
Maffer kirjoitti:No ne on sentään 4:3 eikä aivokuollut 3:2.
Ei 3:2 ole mitenkään aivokuollutta. Varsinkin kun ajattelee esitysformaattia ja suhdetta millä 99% nykyvalokuvista esitetään. Enkä tarkoita vain tietokoneruutuja. Ja eikähän runsaissa nykymegapikseleissä riitä rajaamaan vaikka 1:1 suhteeseen.
4:3 on aivoluollut siihen nähden, että nykyisin 16:9 ja 16:10 ovat varsin muodikkaita kuvasuhteita. m43 kuvaajana tiedän tämän omakohtaisesti :-/
Vastaa Viestiin